На третьому тижні другого класу НУШ школярі продовжать подорож неймовірним світом навчання. Учні й надалі повторюватимуть вивчене у першому класі та дізнаватимуться нові цікавинки з математики та української мови. А щоб допомогти вам зробити навчальний процес ще захопливішим, ми підготували чимало цікавих вправ і корисних матеріалів.
Комплекс вправ «Наводимо лад у текстах»
Розкажіть дітям, що текст – це кілька речень, які поєднані між собою за змістом та несуть певне повідомлення. Ми постійно маємо справу з текстами, а особливо навчаючись у школі. І якщо діти хочуть, щоб їхні читачі та слухачі завжди все правильно розуміли, потрібно слідкувати за логічністю та послідовністю думок і висловлювань. Наприклад, не треба починати свою розповідь із прощання чи висновку. Це може заплутати нашого слухача/читача, а ще – йому буде не цікаво спілкуватися з нами.
Щоб закріпити ці знання, запропонуйте другокласникам уявити себе редакторами (людьми, які перевіряють та вдосконалюють тексти). Підготуйте кілька текстів, які мають складатися із 4-5 речень, та роздайте їх дітям (або виведіть на слайд презентації).
Завдання 1. Знайти у тексті речення, які загубилися, та правильно розташувати їх. Також потрібно звернути увагу на правильність використання розділових знаків у кінці речення (. ! ?).
Чому (2)! Тому що звірятам потрібно підготувати свої гніздечка та запастися їжею (3)? От усі вони старанно працюють, щоб радісно зустрічати зиму (4). Осінь – це відповідальна пора для жителів лісу (1).
Завдання 2. Переглянути і виправити текст із пропущеними та неправильно написаними словами.
Іванко … (любить) ходити до школи. … (Вона) знаходиться неподалік. За міським парком. Під час … (подорожі) туди Хлопець відчуває себе ніби в казці! А ще – у … (школі) навчаються всі друзі іванка.
Завдання 3. Опрацювати текст, у якому не вистачає кількох речень. Діти мають продовжити розповідь так, щоб вона мала логічне завершення. Можна навіть запропонувати дітям по черзі або колективно придумати 5-6 речень для цієї розповіді.
Почався новий навчальний рік. Ми прийшли до школи веселі та усміхнені. Друзі взяли з собою улюблені іграшки. … (Адже в школі можна вчитися та гратися одночасно. Ми любимо навчатися. Щодня дізнаємося щось корисне. У нас багато цікавих предметів…).
Мовленнєві активності «Як запам’ятати найголовніше?»
Попросіть дітей подумати над тим, що таке пам’ять і навіщо вона нам потрібна. Після цього розкажіть, що для того, щоб не втомлюватися, людський мозок забуває частину отриманої інформації. Тож нам потрібно вміти виокремлювати найголовніше та зберігати його (наприклад, записувати, малювати тощо). А щоб поділитись інформацією з іншими, необхідно вміти чітко, зрозуміло та лаконічно повідомляти її.
Ми значно краще запам’ятовуємо дані, якщо записуємо їх чи створюємо відповідні зображення (схеми, малюнки, таблиці тощо). А ще – так ми зберігаємо інформацію не лише у себе в голові, а й на папері чи в комп’ютері. І хоч другокласникам ще не доводиться багато конспектувати, але їм уже зараз потрібно формувати це важливе вміння. Для цього можна використати елементи прийому критичного мислення «Інсерт». Звичайно, він більше підходить для дітей старшого віку. Та навіть другокласникам буде корисно оволодіти навичками обробки інформації за допомогою спеціальних позначок. А ще – це доволі цікаво!
Говорячи про вміння спілкуватися/писати коротко та зрозуміло, варто нагадати школярам про фразеологізми. Адже усталені вирази допомагають нам не лише пояснювати свою думку кількома словами, а й емоційно забарвлювати її.
Робота із скоромовками
Щоб кожне наше слово звучало чітко та зрозуміло, варто наполегливо тренуватися. Саме для цього й існують скоромовки. Тож запропонуйте школярам повправлятися в їх декламуванні.
Заболіло горло у горили,
Бо горила багато говорила.
*****
Великі мурахи грали у шахи,
А маленькі мурашки – у шашки.
*****
У долині жив удав.
Удавав, що він все знав.
Удавав, що все умів.
У траві хвостом вертів.
*****
Ґава ґаву запитала:
– Ти на ґанок не літала?
– Не літала я на ґанок,
То й проґавила сніданок.
*****
Сів шпак на шпаківню,
Заспівав шпак півню:
Так як ти не вмію я,
Ти не вмієш так як я.
*****
Для синків-молодців
Мати напекла млинців.
І хвалили молодці
Ті млинці на молоці.
*****
Кричав Архип,
Архип охрип,
Не треба Архипу
Кричати до хрипу.
*****
Ліз Мартин через тин,
За яким великий млин.
Вдома всім сказав Мартин,
Що не меле зараз млин,
Бо втомився дуже він.
Також попросіть другокласників намалювати зміст кожної скоромовки (наприклад, горилу, яка тримається за горло і через це не може привітатися з іншими мавпами). Після цього приберіть текст скоромовок та попросіть дітей розказати їх з пам’яті, використовуючи відповідні зображення.
Гра «Вередуни»
Розкажіть учням, що більшість слів, які ми використовуємо, можуть змінювати свою форму залежно від змісту речення (про відмінювання та узгодження слів, синоніми та антоніми діти дізнаються пізніше). А ще – нагадайте про слова, які потрібно писати з великої літери. Для закріплення цієї інформації попросіть дітей дібрати правильну форму для виділених слів та прочитати текст:
На канікулах родина андрійка (Адрійка) подорожувала до столиці України. Там воно (він) побачив багато цікавого: величезні будинок (будинки), дивовижні парки, яскраві кафе та футбольний стадіон. Усі ця (ці) місця дуже сподобалися хлопець (хлопцеві). Він сказав: «Коли я виросту – буду жити у київ (Києві)!». – «Гарно навчайся, сину, і твоя мрія неодмінно здійсниться», – відповів (відповіла) мама хлопчика.
Гра «Математика в осінньому лісі»
Нагадайте другокласникам, що для досягнення успіхів у математиці потрібно бути дуже уважним. І щоб потренувати уважність, попросіть дітей добре роздивитися зображення та відповісти на кілька запитань.
- Скільки на малюнку зображено тварин? А якщо не враховувати пташок?
- Яка там кількість жолудів? А скільки каштанів? Скільки їх усього?
- Кого більше на малюнку: людей чи птахів?
- Чого там менше: грибів чи каштанів? Чи можна вживати гриби, зображені на малюнку?
Вправа «Осінні ласощі»
Осінь називають «золотою порою» не лише тому, що вона фарбує дерева у золотавий колір. Саме цієї пори року в Україні збирають врожай. Це відповідальна робота, яка ще й потребує математичних знань (щоб усе правильно розрахувати). Тож запропонуйте школярам розв’язати кілька тематичних задач.
1. Дівчинка Вікторія та її бабуся зібрали у садку 37 яблук. Із частини плодів вони приготували яблучний сік (знадобилося 30 яблук). Чи зможе дівчинка пригостити своїх рідних яблуками, якщо її родина складається із 6 осіб? Скільки плодів залишиться у Вікторії після цього?
2. Сусіди пригостили братів Сергійка та Микиту солодким виноградом. Хлопці отримали два грона різного розміру. Но одному з них 40 ягід, а на іншому – рівно 2 десятки.
а) Якщо діти візьмуть по одному грону, чи отримають вони однакову кількість ягід?
б) Щоб хлопці мали однакову кількість ягід, з більшого грона потрібно зірвати 1 десяток ягід та передати їх тому, хто має менше гроно. Яку кількість ягід отримає кожна дитина?
3. Дідусь купив у магазині два десятки яблук для свого онука Петрика. Хлопець порахував, що зможе з’їсти їх за 5 днів. Під вечір четвертого дня він їв шістнадцяте яблуко. Скільки плодів залишилося у Петрика після цього?
Гра «Будівельники»
Запитайте дітей, хто такі будівельники, чим вони займаються та чому їхня професія важлива. Після цього розкажіть, що будівельник – це дуже давня професія і вона сильно пов’язана з математикою. Адже щоб звести будинок чи відремонтувати міст, необхідно все правильно розрахувати, підготувати потрібну кількість матеріалів тощо. Тож запропонуйте дітям уявити себе будівельниками. Для цього підготуйте матеріали для будівництва: папір чи картон білого кольору, олівці/фломастери, ножиці, клей, лінійку, нитку, сірникову коробку тощо.
Попросіть дітей вирішити, що вони будуватимуть: будинок, автомобіль чи корабель. Головне завдання – працювати, дотримуючись заданих вами розмірів та ознак. Наприклад, стіни будинку мають бути жовтого кольору, їхня довжина повинна складати 20 сантиметрів, а висота – 15; конструкція має включати прямокутні двері довільного розміру та кольору, два зелені вікна квадратної форми; дах має бути трикутним та синього кольору тощо. Умови мають бути однаковими для всіх учнів.
Після виконання завдання діти мають обмінятися своїми роботами та перевірити їх (чи дотрималися будівельники умов завдання). Але перевірку варто здійснювати не лінійкою, а за допомогою мотузки або сірникової коробки.
Корисні матеріали для третього тижня навчання другого класу НУШ із Бібліотеки «На Урок»
Тема: Презентація «Дидактичні вправи та ігри на уроках української мови»
Автор: Іванович Світлана Леонідівна
Про матеріал: Розробка стане у пригоді вчителю під час роботи протягом третього тижня у другому класі НУШ. Презентація містить завдання та вправи, які допоможуть другокласникам розвивати вміння працювати зі словами, реченнями і текстами.
Тема: Презентація «Робота з деформованими словами та реченнями»
Автор: Литовченко Алла Михайлівна
Про матеріал: Пропонований матеріал стане у пригоді вчителю під час організації роботи другокласників із редагування деформованих слів і речень.
Тема: Інтегрований урок з математики та природознавства «Порівняння двох числових виразів. Ознаки осені, осінні місяці»
Автор: Лазоренко Олена
Про матеріал: Розробка допоможе вчителю успішно пов’язати вивчення числових нерівностей та ознак осені. Під час уроку діти будуть працювати в парах та групах, а також розвиватимуть навички самооцінювання.
Тема: Презентація для усного рахунку «Одиниці вимірювання довжини»(з використанням ЛЕГО)
Автор: Гарифулліна Яна Анатоліївна
Про матеріал: Розробку варто використовувати під час вивчення та повторення чисел першої сотні. Граючися, діти зможуть закріпити знання про міри довжини та потренуються в додаванні та відніманні круглих чисел. Презентацію можна використовувати протягом кількох уроків.
Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчального процесу впродовж тематичних тижнів НУШ, ви можете переглянути у таких статтях:
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.