Мандруємо на будь-яких уроках.

Матеріал, поданий в ігровій формі, легко сприймається та без проблем запам’ятовується, а ще – забезпечує повноцінне включення дітей у процес навчання. Існує чимало прийомів, що допомагають уцікавити навчання та перетворити вивчення навіть найскладнішої теми на захопливу подорож. Сьогодні пропонуємо поговорити про один із таких прийомів – урок-мандрівку. 

У чому полягає особливість подібних уроків і як їх організувати? Ми зібрали кілька прикладів і теоретичних положень, що стануть вам у пригоді.

Що таке урок-мандрівка?

Урок-мандрівка – це своєрідна екскурсія або уявна подорож, що відбувається без переміщення за межі класу. Організувати таку мандрівку можна як за допомогою сучасних онлайн-засобів (віртуальна екскурсія), так і звичайної мапи. в межах рольової гри або ж за допомогою мапи. 

Позитивними моментами такої мандрівки є те, що:

  • діти мають змогу швидко перемикати увагу та менше втомлюються;
  • метою уроку є набуття певних навичок, проходження сюжету або досягнення ігрової мети, що неабияк підвищує мотивацію;
  • учні самостійно здобувають інформацію, виконують практичні дії, проводять спостереження.

Цікаво знати: Урок-мандрівку можна побудувати максимально просто: як переміщення між станціями. Останні мають вигляд островів, кожен із яких отримує свій номер і назву, а також – специфічні завдання. Діти об’єднуються в команди, обирають капітана та подорожують від острова до острова. На кожній локації вони досліджують розміщені на ній завдання чи інформацію, аби знайти підказки для виконання фінальної місії.

Як організувати урок-мандрівку?

Організація уроку-мандрівки насамперед залежить від освітньої задачі. Вивчити англомовний алфавіт, традиції країн, здобути певну навичку, провести спостереження. В залежності від цього можуть змінюватися правила, підготовка й завдання, що виконують діти. Тому візьмемо кілька конкретних тем і розглянемо, як можна організувати уроки згідно з їхніми навчальними цілями.   

1. Дослідження скансену

Цей урок можна провести в межах дослідження української культури, історії або етнографії. Для цього скористайтеся сайтом, де зібрані віртуальні екскурсії скансенами України. Обравши той чи інший музей, запропонуйте дітям намалювати мапу його території, де будуть відображені всі ключові споруди та їхнє призначення.

Отже, впродовж уроку діти не просто «гуляють» музеєм, але і створюють детальну мапу, вивчають назви і призначення господарських споруд, їхнє розташування на території поселення. А це неабияк допомагає розвивати просторове мислення й та дозволяє закріпити набуті знання. Також завдання може включати елементи вебквесту, під час якого діти повинні дослідити певну професію або виписати в зошит усі сільськогосподарські предмети (ремесла, витвори мистецтва) які побачать під час прогулянки.

2. Прокладаємо маршрут

Уявіть, що ви готуєтеся до подорожі. Але перш ніж вирушати в путь, необхідно прокласти маршрут – від старту до точки призначення. А, метою подорожі є відвідування якомога більшої кількості локальних пам’яток. 

Для виконання завдання вам знадобиться мапа України (чи іншої), на якій можна малювати шлях пересування. Якщо ви починаєте подорож із Києва та їдете на машині або автобусі, оберіть трасу, якою рухатиметься ваш транспорт. Тепер нехай діти вивчать усі населені пункти і міста, до яких можна заїхати, не витративши багато часу. 

Для цього діти мають ввести в пошук назви населених пунктів та перевірити, чи в них гідні уваги пам’ятки. Якщо так, то ви вносите це місто чи село в маршрут (зробіть картки з назвою пам’ятки і короткими відомостями про неї). Працюючи за цією схемою, можна об’єднати клас у групи та запропонувати дослідити кілька маршрутів. Та команда, яка створить найцікавіший тур, перемагає.

Під час виконання цього завдання учні вчаться планувати подорожі, вивчають географію та історію рідного краю. Також вони розвивають навички пошуку та класифікації інформації. 

3. Вивчаємо еволюцію живих істот

Припустимо, що ви викладаєте біологію та якраз розповідаєте учням про еволюцію живих організмів. Звісно, можна просто прочитати лекцію, а можна запропонувати створити часову лінію!

Аби виконати цк завдання, діти мають об’єднатися у групи, кожна з яких повинна простежити лінію розвитку певної тварини/організму. Наприклад – домашньої кішки, собаки, корови, бджоли, ялиці, хробака, дельфіна, шимпанзе, орангутанга тощо.

Так усі діти починають позачасову мандрівку та намагаються прослідкувати генеалогію певної тварини. Використовуючи інтернет, вони досліджують дані про час появи тих чи інших видів, а потім малюють дерево еволюції. Щойно гілка певної групи тварин створює відгалуження, разом із нею від класу відділяється і певна група дітей. Вони продовжують малювати і розвивати власну гілку, але вже незалежно від решти колективу.

У результаті ви маєте отримати цілісне дерево видів із даними про час їхньої появи на планеті (роки та історичний період). Це завдання можна виконувати не лише в контексті біології, але й історії. Наприклад, для вивчення дат народження і дій давньоруських князів, хронології давного Риму чи Єгипту, запам’ятовування дат винаходів (наприклад, винайдення тих чи інших інструментів у палеоліті, неоліті, бронзовій добі).

4. Геологічна подорож

Географія – ідеальний предмет для організації уроків-мандрівок. Наприклад, ви можете влаштувати незвичну вікторину-подорож за допомогою віртуального туру. Але перш ніж перейти до виконання цього квесту, діти мають як слід підготуватися. У якості домашнього завдання попросіть їх вивчити: типи печер, види геологічних процесів, типи порід, мінеральних відкладень (водні, механічні) тощо. Нехай діти запам’ятають нові терміни та розглянуть фото згаданих природних явищ.

Під час уроку об’єднайте дітей у групи та запустіть на екрані комп’ютера віртуальний тур печерою. Тепер, коли ви знаходитесь у першій локації, кожна група має назвати одне (чи більше) геологічне явище, яке бачить у печері. Якщо відповідь правильна, група проходить на наступну локацію. Якщо ж дітям забракло спостережливості й відповіді немає, то група лишається на попередньому рівні.

Це завдання неабияк тренує спостережливість. Діти не лише вивчають терміни й теорію, але навчаються помічати вивчені геологічні явища в реальному середовищі. Аналогічне змагання можна проводити і в інших дисциплінах. Наприклад, на знання мистецьких стилів або пам’яток архітектури.

Цікаво знати: Урок-мандрівку можна використовувати для вивчення правил дорожнього руху або іноземних мов. В останньому випадку поставте за мету подолати певний маршрут, на якому діти зустрічатимуть низку персонажів, яким треба пояснити щось англійською (або щось у них запитати). Лише якщо фрази будуть побудовані правильно, діти зможуть дізнатись ігрову інформацію та перейти на новий рівень.

Урок-мандрівка дозволяє досліджувати все, що завгодно, достатньо просто адаптувати цей прийом під свій предмет та навчальну тему. До того ж прийом можна використовувати як на початковому етапі навчання, так і для закріплення знань. А ще урок-мандрівка є творчим процесом, адже діти не лише занурюються в тему, але й отримують можливість проявити спостережливість, зробити припущення та підбити висновки.

 

 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter