Розбираємо Оперативний план МОН на цей рік.

У січні було затверджено Оперативний план Міністерства освіти і науки України на 2022 рік. Отже, найближчими місяцями відомство зосередиться на розвитку дошкільної, професійної та вищої освіти. Також планується приділити увагу науці, розвитку інновацій та цифровій трансформації освіти. А що ж буде безпосередньо у школі? Одним із ключових пріоритетів МОН є розвиток Нової української школи. Отже, розбираємося, що має змінитися в освіті цьогоріч.

Оновлення змісту освіти і методики навчання 

Вони мають відповідати потребам формування необхідних для життя компетентностей. Це перша стратегічна ціль, а от її перша мета полягає у приведенні змісту базової середньої освіти та методики навчання у відповідність до вимог сучасності. Звучить непогано, чи не так? Для того, аби досягти мети, МОН заплановано:

1. Впровадження Державного стандарту базової середньої освіти. Нагадаємо, що новий Держстандарт застосовується з 1 вересня 2022 року (тобто старт уже дуже скоро). І аби він був успішним, необхідно виконати кілька завдань. Зокрема, організувати здійснення супроводу Всеукраїнського інноваційного освітнього проєкту «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої світи в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти».

Нагадаємо: Мета цього дослідження – розробити, науково обґрунтувати та експериментально перевірити навчально-методичне забезпечення ЗЗСО на засадах концепції «Нова українська школа» в умовах реалізації Держстандарту.

Окрім того, Міністерство має створити рекомендації щодо розробки освітньої програми закладу освіти (відповідно до Базового навчального плану Держстандарту), а також провести комплексну експертизу модельних навчальних програм. 

2. Оновлення навчальних програм з інформатичної галузі. Тож уже до червня поточного року матимемо нові модельні навчальні програми з інформатики для ЗЗСО. 

3. Забезпечення учнів та педагогічних працівників ЗЗСО підручниками та посібниками. Тут усе доволі стандартно: буде вибрано та видано підручники для 5 і 9 класів, оголошено конкурс для відбору підручників для 1, 6 та 10 класів, а також для посібників для вчителів. Окрім того, планується антидискримінаційна експертиза навчальної літератури. 

4. Розробка системи оцінювання коментентностей, здобутих на рівні базової середньої освіти. Насамперед буде здійснено апробацію нових критеріїв оцінювання, а проведуть її на базі ЗЗСО, які є учасниками вищезгаданого проєкту «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої світи в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти». На основі отриманих результатів буде розроблена система загальних критеріїв оцінювання результатів навчання учнів.

Апробація критеріїв оцінювання завершиться у травні. Тоді ж нам мають представити проєкт відповідного наказу «Про затвердження системи та загальних критеріїв оцінювання результатів навчання учнів». Тож чекаємо.

Ще одна мета МОН полягає в розробці змісту профільної середньої освіти та методик навчання, що відповідатимуть сучасним вимогам. А для її реалізації головне – розробити Держстандарт профільної середньої освіти на основі компетентнісного підходу. Його проєкт обіцяють представити у травні. 

Третьою метою став моніторинг результатів впровадження компетентнісного підходу в навчання та підтримки в освітньому процесі. Для її досягнення планується:

  1. Провести моніторингове дослідження впровадження НУШ, зокрема в пілотних школах. 
  2. Забезпечити участь України в міжнародному порівняльному дослідженні освіти PISA. 
  3. Створити мережу екзаменаційних центрів для проведення освітніх оцінювань із використанням цифрових технологій. (Звісно, для початку необхідно затвердити відповідне Положення та оновити структуру регінальних ЦОЯО).  

Підвищення кваліфікації та покращення соціального статусу педагога

Мотивувати вчителів до педагогічної діяльності та професійного розвитку, а також підвищити соціальний статус педагога. Саме такою є друга стратегічна (і дуже важлива) ціль МОН, а її перша мета полягає в створенні умов для професійного зростання педпрацівників. Для того, аби досягти мети, відомство планує:

1. Забезпечити умови для створення конкурентного середовища на ринку послуг із підвищення кваліфікації. Без монополій! Для цього планується внести зміни до Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи.

2. Створити центри професійного розвитку педпрацівників. Тут не обійдеться без реорганізації системи районних науково-методичних центрів (кабінетів). 

3. Забезпечити підвищення кваліфікації педпрацівників з формування в учнів компетентностей, зокрема щодо надання підтримки в освітньому процесі учням з ООП. Для успіху цього завдання має бути розроблена програма з підвищення кваліфікації для вчителів та директорів шкіл, які впроваджують новий Держстандарт.

4. Забезпечити супервізії педпрацівників. 

5. Розробити нові підходи до оцінювання діяльності вчителів. Для цього буде затверджено нову редакцію Положення про атестацію педагогічних працівників (це заплановано на березень).

Також має бути проведено моніторингове дослідження, яке допоможе з'ясувати, чи справді освітяни готові до реалізації НУШ. Ще одне нововведення: перегляд Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, визначення переліку категорій і педагогічних звань.

Друга мета МОН у сфері підвищення кваліфікації полягає в мотивації освітян до педагогічної діяльності. Як саме відомство планує це зробити? Для цього Міністерство збирається:

  • підвищити зарплати;
  • провести сертифікацію;
  • запровадити педагогічну інтернатуру;
  • оновити формули розподілу освітньої субвенції.

Якісна освіта у школах для всіх здобувачів

Незалежно від місця їхнього проживання. Першою метою цієї стратегічної цілі є створення ефективної мережі закладів освіти, яка забезпечує якісну та доступну початкову і базову освіту. Для цього заплановано:

  1. Проведення аналізу ЗЗСО, зокрема спеціальних.
  2. Стимулювання створення ефективної мережі опорних ЗЗСО.
  3. Удосконалення процедури інституційного аудиту та позапланових перевірок, впровадження громадської акредитації закладів освіти.
  4. Трансформація мережі спеціальних ЗЗСО відповідно до потреб осіб з ООП.
  5. Підтримка формування мережі ліцеїв.

Друга мета – розвивати можливості закладів освіти для надання послуг дітям з ООП. Для цього насамперед буде вдосконалено діяльність ІРЦ. Також заклади освіти мають отимати засоби для навчання дітей з ООП.

Важливий момент: Має бути розроблена модель взаємодії між закладами освіти, які забезпечують здобуття учнями з ООП загальної середньої освіти. Для цього будуть внесені зміни до Національної стратегії розвитку інклюзивної освіти 2021-2031 рр.

Освітнє середовище є безпечним, сучасним, комфортним, інклюзивним та мотивувальним

Саме в такому середовищі мають вчитися всі здобувачі освіти. І першою метою цієї чудової цілі є діджиталізація освітнього середовища. Для цього учнів та вчителів мають забезпечити електронними освітніми ресурсами. Аби ця мета стала реальністю, планується:

  • забезпечити змістове наповнення платформи дистанційного навчання Всеукраїнська школа онлайн (ВШО);
  • забезпечити учасників освітнього процесу електронними підручниками;
  • наповнити ВШО контентом для вчителів;
  • розробити методрекомендації та провести серію вебінарів щодо використання електронних освітніх матеріалів. 

Друга мета – зробити освітнє середовище безпечним, комфортним та інклюзивним. Звісно, найважлише тут – забезпечити умови для навчання учнів з ООП. Для цього буде розроблено проєкт Порядку утворення та умов функціонування спеціальних класів (чекаємо на нього у червні). Додатково планується запровадження використання методів альтернативної допоміжної комунікації (аби використовуати ці методи, вчителі мають пройти підвищення кваліфікації, яке теж планується організувати). 

Також МОН прагне створити безпечне освітнє середовище, вільне від дискримінації та будь-яких форм насилля. 

Третя мета в цій сфері – створення сучасного та розвивального освітнього середовища. Для цього планується продовжити забезпечення шкіл необхідними меблями, засобами навчання, обладнанням, STEM-лабораторіями тощо. До того ж освітній простір має відповідати принципам мотивувального та креативного дизайну, технологічності та інклюзивності. 

Також Міністерство прагне забезпечити доступність позашкільної освіти, зокрема на базі ЗЗСО, відповідно до інтересів учнів. 

Випускники та випускниці шкіл свідомо обирають професію

При цьому вони мають розуміти перспективи, які дає вибір того чи іншого рівня освіти. Такою є п'ята стратегічна ціль МОН на 2022 рік. Для цього відомство планує:

  1. Моніторити якість профорієнтації учнів у школах.
  2. Забезпечити функціонування онлайн-платформи з профорієнтації.
  3. Організувати підвищення кваліфікації педпрацівників, які займаються профорієнтацією учнів.
  4. Забезпечити умови для проведення профорієнтації дітей з ООП. 

Для реалізації цих цілей планується створення цікавого онлайн-контенту, забезпечення профорієнтаційного консультування та тестування. А для педпрацівників проводитимуть спеціальні семінари, будуть розроблені методичні рекомендації. 

Це основні цілі та пріоритети МОН на 2022 рік. Яка здається вам найважливішою, які буде дуже складно реалізувати? Пишіть у коментарях!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter