Уже не перший рік НУШ крокує в ногу з часом у початкових класах – збільшується практична користь наданих знань, діджиталізується освіта та застосовується індивідуальний підхід до кожного учня. Але чи зможе НУШ показати такі ж високі результати в середній школі?
Про це ми говорили на Всеукраїнській онлайн-конференції «Нова українська школа: від початкової до середньої освіти» у межах виступу Лілії Талан. Тож які три компоненти неодмінно варто застосувати, щоби побудувати комфортний шкільний простір за принципами НУШ?
1. Ранок, що заряджає на цілий день
Що може налаштувати дітей на продуктивний день, сповнений позитивних емоцій та жаги до навчання? Звісно, ранкові зустрічі! Це не просто початок дня, але неймовірно дієвий інструмент налагодження зв’язку зі школярами та їхнього налаштування на ефективний освітній процес. Лекторка виділила такі компоненти ранкової зустрічі:
- Створення спільноти
Після низки ранкових активностей діти відчувають контакт із однокласниками та готові до подальшої командної роботи. І, що найголовніше, об’єднуючись у спільній діяльності, школярі відчувають себе частиною чогось більшого.
- Налагодження взаємин між дітьми та дорослими
Коли вчитель комунікує з дітьми в неформальній обстановці з самого ранку, школярі з більшою ймовірністю долучаються до всіх наступних активностей. І навіть до тих, які вимагають складних когнітивних процесів!
- Взаємоповага та позитивне ставлення
Налаштовуючись на позитив, учні проводять день із гарним настроєм, дослуховуються до емоцій і переживань інших.
- Розвиток навичок спілкування
Упродовж навчання часто не вистачає часу на довірливу комунікацію, без згадок про навчання. А ранкові зустрічі – той простір, де діти можуть налагодити контакт із собою й оточенням.
- Розвиток академічних навичок
Попри те, що основна функція ранковий зустрічей – «прокинутися» й налаштуватися на подальшу роботу, важливо долучати освітні елементи (лічба, згадки невідомих слів абощо).
2. Правила, обрані усіма
Чи знали ви, що діти краще дотримуватимуться правил, які самі ж затвердили? Причому шкільне життя не виняток, а тільки підтвердження цього! Погодьтеся, школярі дуже не люблять, коли на них тиснуть, дають непрохані поради та розповідають, як «правильно» поводитися.
Утім, якщо обговорити спільні правила, замінивши їх словом «домовленості», школярам набагато легше з ними погодитися. І це аж ніяк не про «все буде, як скаже вчитель, а твоя думка умовна»! Тут варто дати простір дітям для висловлення власних побажань і пояснити їм, у чому перевага спільних правил.
Навіщо шкільному колективу домовленості (тобто «правила»)? Вони формують:
- Розвиток відповідальності;
- Регулювання потрібної поведінки;
- Самоконтроль;
- Взаємоповагу;
- Чітку співпрацю.
3. Критичне мислення – це основа
- «Мозкова атака»
Клас об’єднується у дві команди – генераторів ідей і критиків. Перші пропонують якомога більше ідей стосовно завдання, вправи, теми, запитання тощо. Причому ідеї можуть бути, на перший погляд, абсолютно безглуздими, головне – кількість. Потім команда «критиків» аналізує кожну ідею, аргументовано та ввічливо. Бажано із застосуванням методу «Я-висловлювання»!
- «Асоціативний кущ»
Чудовий спосіб розпочати вивчення нової теми – дібрати якомога більше асоціацій стосовно неї. До того ж асоціації можуть стосуватися не лише раніше вивчених питань із предмета, але й будь-яких емоцій і почуттів, кіно, книг, мемів тощо. Це налаштовує школярів на позитивне сприйняття нової теми й окремого уроку загалом.
- Таблиця «ЗХД»
Ця методика – дійсно чарівна паличка для вчителя, адже допомагає не тільки розвинути критичне мислення школярів, але й структурувати урок! Суть проста – зобразити на шкільній дошці таблицю із трьома колонками та заповнювати її впродовж заняття: «Знаємо», «Хочемо дізнатися», «Дізналися».
Чи застосовуєте ви в освітньому процесі методи кубування та сенквейну? Як урізноманітнюєте власні уроки та запалюєте школярів навчанням? Дізнайтеся про нові інструменти організації освітнього простору НУШ, переглянувши виступ Лілії Талан!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.