Поговоримо про те, як допомогти учням уникнути прихованих ризиків і загроз інтернету

Небезпечне спілкування з незнайомцями, небажаний контент, кібербулінг, фейки та їх поширення, шахрайство, суїцидальні групи у соцмережах - ці загрози чатують школярів у віртуальному світі майже на кожному кроці. І цей перелік можна продовжувати й продовжувати. Як захистити учнів від потенційних ризиків і реальної небезпеки? Чи достатньо однієї-двох виховних годин на рік, аби учні навчились бути свідомими та обережними користувачами мережі? Навряд чи. Навчання інформаційної гігієни, медіаграмотності та кібербезпеці повинно мати системний характер і бути спрямованим на формування вміння усвідомлено та критично оцінювати будь-яку інформацію. Команда Освітнього проєкту «На Урок» розуміє важливість цієї роботи й проводить багато різноманітних заходів за участю найкращих освітян та експертів у відповідній сфері. Тож запрошуємо вас на нашу наступну масштабну зустріч, яка буде присвячена темі «Пріоритети в освіті: безпека в інтернеті в умовах війни». Упродовж двох днів (10-11 лютого 2023 року) педагоги-новатори та запрошені гості будуть ділитися власним унікальним досвідом, цікавими ідеями та корисними порадами.

А ще ми підготували декілька стратегій, які допоможуть привернути увагу учнів до проблеми віртуальної небезпеки та персоналізувати навчання.

Розкажіть учням про «золоте» правило інтернету

Існує помилкова думка, що у бурхливому вирі мемів, селфі, світлин і публікацій деякий контент може загубитись. Проте інформація в інтернеті є вічною. Вміст, який публікується, дописи та коментарі під постами можна транскрибувати, цитувати та робити знімки екрана. Його можна редагувати, виривати з контексту та завантажувати на сотні різних вебсайтів. Часом школярі не розуміють, що образливі слова чи невдалі жарти на адресу віртуального співрозмовника можуть мати реальні наслідки.  Тож варто довести учням важливість дотримання виконання «золотого» правила інтернету – «ставтеся до інших так, як хочете, щоби ставилися до вас на екрані та поза ним».  Заохочуйте їх бути уважними до вмісту, який вони публікують, й критично оцінювати, як він може вплинути на них та інших користувачів зараз і в майбутньому.

Допоможіть учням зібрати «тривожну валізу»  з кіберзахисту

Інтернет переповнений різноманітними іграми та розвагами, привабливими рекламними оголошеннями, які можуть зацікавити школярів. Але дуже часто поза ними ховається справжня небезпека, яка призводить до зараження зловмисним програмним забезпеченням або шахрайства з ідентифікаційною інформацією. Аби убезпечити себе від потенційних загроз запропонуйте учням зібрати та систематично оновлювати «тривожну валізку» з кіберзахисту. Орієнтований перелік першочергових “речей” може бути таким:

  • надійні паролі облікових записів (вони мають містити не менше 8 знаків і включати великі та маленькі літери, цифри й декілька символів, наприклад, знак долара, фунта, знак оклику тощо);
  • налаштована багатофакторна автентифікація в комп'ютерній системі, гаджетах та облікових записах;
  • конфіденційність сторінки в соціальних мережах (контент не повинен містити приватну інформацію);
  • антивірусні програмні продукти, в яких передбачено автоматичне оновлення баз;
  • оновлена операційна система гаджетів та стаціонарних комп'ютерів (оновлення мають бути завантажені тільки з офіційного сайту розробника ОС); 
  • резервні копії важливих документів.

І це далеко не все, що потрібно! Запитайте у школярів - щоб ще вони поклали у цю валізу?

Використовуйте переконливі та актуальні відео

Візуальні розповіді про кібербезпеку з елементом напруги привертають увагу учнів, спонукають їх мислити критично та формувати правила поведінки під час взаємодії в онлайн-просторі. Тож чому б не скористатися такою перевагою? Покажіть школярам коротке відео з реального життя (або запропонуйте знайти його самим), а після перегляду проведіть обговорення. Наприклад, якщо ви щойно переглянули відео про порушення приватної та особистої інформації, попросіть їх надати відповіді на такі запитання:

  • Чому ділитися інформацією онлайн може бути ризиковано?
  • Які кроки ви б зробили, щоби запобігти розголошенню вашої особистої інформації?
  • Як розпізнати  безпечну та небезпечну інформації для обміну в інтернеті?

Учні можуть написати відповідь на запитання, поділитися ними один із одним, а потім провести групове обговорення, починаючи зі слів «Це відео нагадує мені…» або «Мені цікаво, що було б, якби…».

Заохочуйте аналізувати життєві ситуації та створювати власні сюжети

Зазвичай перелік правил у вигляді «можна/ не можна» та суха теорія щодо основ інформаційної гігієни не сприяє ефективному встановленню значущих зв’язків із реальністю. Аби допомогти учням навчитися  критично оцінювати контент, бути відповідальним і свідомим учасником онлайн-спільноти, варто пропонувати їм аналізувати конкретні життєві ситуації. І придумати їх можна безліч! Наприклад, можна попросити учнів об'єднатися у пари чи групи та поміркувати над таким сюжетом:  «Друг каже вам, що він планує зустрітися з людиною, з якою познайомився в соціальній мережі, і хоче, щоб ви прийшли з ним. Що ви зробите?». Або: «Група однокласників просить вас допомогти створити сайт про вчителя вашої школи. Але вони хочуть включити особисті фотографії, зображення та коментарі про нього. Як ти відреагуєш?». Заохочуйте школярів спільно працювати над різними ситуаціями, ділитися моментами з власного життя та створювати власні сценарії на тему кібербезпеки. 

Пропонуйте малювати історії

Насправді комікси це не лише розвага та гра. Вони можуть бути дієвим навчальним інструментом, який здатен надихати та виховувати дітей. За допомогою простих малюнків із мінімальним обсягом тексту учні можуть створювати репрезентацію себе та однолітків, формувати цілісну картину подій. Запропонуйте школярам уявити ситуацію, в якій школяр знайомиться з людиною мережі, яка просить надіслати особисте фото чи повідомити адресу проживання. Попросіть їх придумати подальший хід подій та зобразити цю історію у форматі коміксу –  підібрати відповідний фон, фрази та вираз обличчя героїв. Такий формат роботи можна використовувати для обговорення інших важливих тем, як-от важливість невербальної комунікації, підтримка своїх однолітків, які стали жертвою кібербулінгу.

Проводьте дослідження

Дослідження проблеми кібербезпеки сприяє розвитку навичок критичного мислення та медіаграмотності учнів, допомагає визначати шкідливий вплив зовнішніх факторів та їхньої поведінки на онлайн-взаємодію. А організувати таку роботу зовсім не складно – потрібно визначити певну проблему та накреслити школярам орієнтири для її розв'язання. Наприклад, можна запропонувати школярам розглянути такий сценарій: «Ваш друг позначає вас на фотографії в Instagram. Інші користувачі почали робити коментарі, які змушують вас почуватися некомфортно та здаються недоречними для публікації в інтернеті. Ти хвилюєшся, що твої батьки та друзі це побачать. Що варто зробити?». Аби дізнатися про правові наслідки поганої (і іноді незаконної) поведінки попросіть учнів розглянути законодавство, пов’язане з кібербезпекою. Також вони можуть знайти та проаналізувати результати вітчизняних і закордонних досліджень за цією темою, провести онлайн-опитування серед своїх однолітків, й на основі зібраних даних створити інфографіку. Така робота може викликати активне обговорення, покращити розуміння фактів, причинно-наслідкових зв’язків, особисту відповідальність, а також важливість етикету та контексту. 

Розробіть план із протидії кібербулінгу

Сьогодні сфера булінгу виходить далеко за межі школи. Через популярність соціальних мереж і месенджерів кібербулінг (використання технологій для погроз, переслідувань або збентеження іншої людини) став  поширеним явищем серед дітей і підлітків. Аби допомогти школярам навчитися боротися та протистояти кіберхуліганам запропонуйте їм розробити алгоритм дій у таких ситуаціях. Він може включати такі стратегії: 

  • повідомте батьків або інших дорослих осіб, яким ви довіряєте, про залякування;
  • збережіть свідчення факту кібербулінгу;
  • не відповідайте на образливі коментарі, намагайтеся стримувати свої емоції; 
  • уникайте спілкування з кривдником або навіть заблокуйте його;
  • не передавайте відео чи повідомлення з цькуванням у мережі, бо ви станете співучасником.

Бажаєте отримати надзвичайно корисні поради, що допоможуть вчителям та учням протистояти інтернет-небезпекам в умовах війни? Долучайтеся до нашої конференції!  

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter