14 лютого увесь світ відзначає свято закоханих – день Святого Валентина. В Україні його почали святкувати відносно недавно, але цей день уже став одним із найулюбленіших свят як для дорослих, так і для школярів. Але як провести виховну годину до Дня закоханих нетривіально? Так, щоб дітям було дійсно цікаво? Маємо для вас кілька порад!
Перш за все – запитайте дітей
Проведіть письмове опитування, аби зрозуміти, що діти думають про свято і наскільки святкування актуальне. У дітей може бути різне ставлення і досвід. Комусь надсилають неприємні листівки, хтось не хоче вдавати пару з однокласником/однокласницею під час ігор у школі, а інший вважає свято не важливим на даному етапі життя. Звісно є ті, хто буде у захваті, втім, не варто поширювати цю думку на всіх апріорі. Нехай діти самі напишуть усе, що думають.
- Як ти вважаєш, навіщо вигадане це свято?
- У цей день роблять знаки уваги лише тим, кого люблять, або всім, відносини з ким для вас цінні і з ким ви маєте хороші відносини?
- Чи плануєш ти у цей день дарувати валентинки?
- Чи надсилали тобі колись образливі тексти у валентинках?
- Як би ти хотів/хотіла провести цей день і що від нього очікуєш?
Завдяки цим відповідям ви зможете спланувати проведення свята і заходів. Із них можна дізнатись багато цікавого чи навіть неочікуваного. Опитування може запустити рефлексію, допоможе оцінити важливість події та можливі неприємності.
Вгадай традицію
Спитайте у школярів, які незвичайні традиції святкування цього дня в інших країнах ви знаєте? Так, наприклад, у Канаді в цей день жінка може запропонувати своєму коханому одружитися. І якщо той відмовиться, йому буде непереливки. Тому дехто з чоловіків намагається не потрапляти на очі жінкам у цей день. А в Японії навпаки: чоловіки отримую більше подарунків, ніж жінки. Британці ж дарують валентинки не тільки людям, а й домашнім улюбленцям.
Запропонуйте учням напередодні святкування самим знайти цікаві факти про традиції святкування дня Святого Валентина в інших країнах. Можна провести гру «Правда чи неправда»: ведучий зачитуватиме цікаві факти про традиції святкування, а діти відгадуватимуть, правда це, чи ні. Наприклад, чи правда, що у НІмеччині Святий Валентин – покровитель не усіх закоханих, а психічно хворих? Або чи правда, що у Данії в цей день прийнято дарувати не живі, а засушені квіти?
Звісно, учням початкової школи буде складно грати у таку гру. Тому запропонуйте дітям пофантазувати про те, як святкуватимуть цей день їхні улюблені герої мультфільмів та казок. Допоможіть школярам навчитися висловлювати свою любов. Нехай вони напишуть теплі слова любові мамі, татові, іншим членам родини й навіть домашнім улюбленцям. Адже день Святого Валентина – свято любові.
Поробки та подарунки
Який День закоханих без вітальних валентинок та листівок із сердечками? Так приємно отримувати подарунки, зроблені саме для вас. А робити власноруч подарунки для когось із близьких – ще приємніше. Ми зробили добірку легких та оригінальних матеріалів для виконання поробок у класі. Й не лише початкової школи. Допоможіть учням зробити цей день щасливим та незабутнім!
1. Оригінальна валентинка з багатьма сердечками
Виконання цієї поробки не потребує багато часу. А потрібні матеріали знайдуться в сумці у кожного учня. Найголовніше – поробка вийде дуже красива та оригінальна. Залишається лише задіяти уяву.
2. Листівка з квіткою із сердечок
Надзвичайно красива листівка. А для її створення знадобиться обмаль матеріалу! Ножиці, 2 аркуші щільного кольорового паперу (один аркуш – рожевий, другий – червоний), 1 аркуш щільного паперу білого або кремового кольору, двосторонній скотч або клей.
1. Спочатку треба вирізати рожеві та червоні сердечки. Для цього аркуші кольорового паперу складають навпіл й сердечки вирізають за лінією згинання. Вони повинні бути однаковими за розміром. Потрібно 8 кольорових сердечок.
2. Наступним кроком буде приклеювання сердечок на листівку. Для цього беремо білий чи кремовий папір, складаємо його навпіл. Якщо хочете листівку меншого розміру, відріжте зайвий папір. Визначте центр листівки. На цю точку орієнтуватимемось, наклеюючи сердечки. Можна застосувати клей або двосторонній скотч. Розташовуйте сердечки, орієнтуючись на центр, розкладайте їх, як квітку. Приклеюйте колом, половинки сердечок мають бути, наче сторінки книги.
3. Йдіть по колу. Нехай утвориться квітка з пелюстками.
4. Готово!
3D-листівка до Дня Святого Валентина
Об’ємна поробка завжди має красивий вигляд. А цю дуже легко робити. Запропонуйте учням подарувати комусь із близьких таку листівку. Усі будуть у захваті!
Прикрашаємо клас до свята
На свято хочеться причепуритися, вбратися у щось красиве – бо це ж свято! А ще хочеться, щоб усіх нас атмосфера свята огортала та радувала. Для цього потрібно прикрасити приміщення, щоб увесь день посміхатися та насолоджуватися святковим настроєм. Ми підготували декілька відео, які допоможуть вам разом із учням легко та швидко причепурити ваш клас.
1. Об’ємні сердечки та помпончики
Прикрасьте клас об'ємними сердечками та милими помпончиками з червоних ниток для в'язання. Це допоможе зробити ваш навчальний простір не тільки святковим, а й затишним.
2. П'ять дивовижних поробок для декору класу
У відео покроково показано, як робити прикраси: гірлянди із сердечками та бусинками, будиночки з сердечками та оригінальні сердечки зі стрічок кольорового паперу.
Рефлексія «Що таке кохання»
Незалежно від віку ваших учнів проведіть із ними бесіду про те, що таке кохання. Адже важливо вже з початкових класів усвідомити, що любити когось – це не лише дарувати валентинки 14 лютого. Поцікавтеся, як діти розуміють, що їх люблять.
Зі старшокласниками поговоріть про таке:
- як вони розуміють кохання;
- для чого людині кохання;
- чим відрізняються поняття «любов» та «кохання»;
- любити когось – це…
- як проявляти свою любов;
- як пов’язані любов та відповідальність.
З учнями молодшої школи можна обговорити, що вони відчувають, кажучи, що люблять когось. Разом із дітьми поміркуйте, в яких казках та мультфільмах є історії кохання. Запропонуйте учням намалювати емоції, які у них асоціюються зі словом «любов».
Відомі пари: чому люди лишаються разом?
Поясніть дітям, що кохання триває довго, якщо пара має спільні захоплення і переконання. У якості прикладу наведіть найвідоміших митців і вчених. Чому їх стосунки протримались так довго не зважаючи на труднощі?
Галатея і Сальвадор Далі – одна з найвідоміших пар в історії мистецтва, вони були разом 60 років. Вони познайомились у 1929 році, коли Далі, невідомому молодому художнику, було лише 25. Гала ж була на 10 років старшою. Саме Гала побачила у хлопці талант і стала його менеджером. Після одруження жінка просувала творчість чоловіка, наполегливо відвідуючи галереї та салони, влаштовуючи виставки. Завдяки їй Далі кілька років провів у США і став популярним. Гала була такою ж ексцентричною, як і Далі. Завдяки цьому Галатея прекрасно знала, що потрібно чоловіку для творчості, втім, протягом життя зберігала незалежність та навіть заборонила Далі заходити у замок Пуболь (подарований Галатеї Далі) без власної письмової згоди.
Сімона де Бовуар та Жан-Поль Сартр – видатні філософи, які розвивали ідеї екзистенціалізму. Симона та Жан-Поль підтримували стосунки протягом 50 років, утім, їхнє життя було далеким від традиційного шлюбу. Вони виступали за те, аби шлюб лишався вільним, громадянським, що було принципово для їхніх філософських переконань. Свободу й автономію обидва філософи ставили вище за моральні правила та упередження, що не мають визначати сімейне життя та стосунки у коханні. Їхні стосунки ґрунтувалися не на засадах сім’ї, спільного дому чи побуту, яких просто не було (обоє не зв’язували творчі прагнення домашніми путами), а на ідеях, спільних інтересах, довірі та повазі.
Фріда Кало і Дієго Рівера – з Дієго видатна мексиканська художниця Фріда Кало познайомилась після аварії, у яку потрапила в 17 років. Довгий час Фріда була прикута до ліжка, а видужавши вирішила присвятити життя живопису та вирішила запитати про свої роботи у одного з найвідоміших на той час художників – Дієго Рівери. Мати Фріди була проти заручин, запевняючи, що 43 річний Дієго схожий на слона, що оженився на голубці. Союз двох творчих особистостей був пристрасним, але митці не стали ідеальним подружжям – вони неодноразово сварились, зраджували одне одного та навіть розходились лише для того, аби знову одружитися та не розлучатися до смерті художниці.
Марія і П’єр Кюрі – історія про партнерство у науці. Не маючи можливості продовжити навчання, адже тоді до польських університетів не приймали жінок, Марія Склодовська-Кюрі переїздить у Париж, аби вступити до Сорбонни. Під час навчання вона знайомиться з П’єром, директором однієї з лабораторій. У 1898 році пара відкрила полоній та радій, а у 1903 отримала Нобелівську премію за відкриття радіоактивності. Після смерті П’єра у 1904 році, Марія дає собі слово продовжити їхню спільну роботу, викладає у Сорбонні, а у 1911 стає першою людиною, яка двічі отримала Нобелівську премію, цього разу в області хімії.
Як приклад яскравих, утім, не таких довготривалих стосунків, можна навести пари: Марина Абрамович (одна з ікон світового перформансу та найвпливовіших художників сучасності) і Франк Уве Лайсипен (німецький художник-концептуаліст, перформансист), а також Хаанна Арендт (засновниця теорії тоталітаризму, політологічна теоретикиня та одна з найвидатніших філософок 20 ст.) і Мартіна Хайдеггер (один із засновників герменевтики та сучасної лінгвістичної філософії. Один з найвидатніших філософів 20 ст.).
Звісно, кохання дає чимало підтримки, утім, воно ж накладає зобов’язання та може стати причиною конфлікту. У якості прикладу деструктивних відносин, коли відданість та почуття гублять життя обох або одного з партнерів, можете навести такі пари як: Адольф Гітлер та Єва Браун, Лев та Софія Толсті, Пабло Пікассо та Дора Маар.
Складні чи суперечливі питання, що варто пояснити учням.
Про кохання прийнято думати як про світле почуття, протилежне егоїзму та вигоді. Утім, це далеко не так. Формула кохання має чимало складових: соціальний тиск і мода, бажання піклуватися, положення й імідж коханої людини, персональні вподобання та багато іншого.
1. Соціальне наслідування.
Ви зустрічали історії про юних закоханих у дитсадку? Зазвичай, це миле копіювання дітьми романтичних ритуалів, що мають мало спільного зі зрілим коханням.
Малюки не можуть знати, що символізують подарунки, квіти, знаки уваги, тим більш поцілунки. Поцілунок, як стійкий вид соціальної поведінки, з’явився відносно пізно, та є культурним надбанням (його не існувало у період античності, а певні народності не мають традиції поцілунку і досі). Інакше кажучи, кохання для малечі – це серйозна, але гра.
2. Побачення та романтичні ритуали.
Хтось жаліється на умовності побачень, хтось приходить від них у захват. Сам по собі цей ритуал не є поганим. Це усталена, прийнята у соціумі манера поведінки у певній ситуації – правила, що убезпечують від неправильних, образливих або потенційно небезпечних дій, чи підказують, як і що робити.
Купуючи електроприлад, ви читаєте інструкцію до нього. Подібними інструкціями є і традиції. Отже, побачення – спосіб найбільш зручно, у прийнятній формі, висловити симпатію і почуття. Звісно, це умовність, тож, залежно від епохи, елементи інструкції можуть зникати чи змінюватись.
3. Соціальний тиск та традиція.
У давні часи пари складалися за рішенням сім’ї, адже одруження було фактично суспільним договором, за допомогою якого укріплювали позиції родини (фінансові чи соціальні). Незрозуміле і навіть містичне явище кохання, звісно, цьому не сприяло, тому його вважали чарами, хворобою, чи навіть видом розпусти.
І.П.Чехов «Вишневий сад»: «Як на мене, коли дівчина когось любить, то вона, напевне, аморальна».
Створення сім’ї вважалось обов’язковим етапом життя, а ті, кому вдалося його уникнути, могли розраховувати лише на осуд суспільства (інколи публічне побиття чи висміювання), зниження соціального статусу та погіршення фінансового положення.
Із розпадом традиційної сім’ї та ослабленням влади батьків, суспільство стає все більш індивідуалізованим, як і любов. Сучасна концепція романтичного кохання з’являється після Французької революції у кінці 18 ст., а істотну роль у її становленні зіграла література.
Л.М.Толстой «Крейцерова соната»: «Як же то, жити з людиною, коли любові нема? – пані висловила думку, яка, імовірно, здавалась їй украй прогресивною. – Раніше на це не зважали, - сказав старий, – лиш нині це завелося».
Не дивлячися на те, що сьогодні створення сім’ї не є настільки важливим, досі пристуній тиск, непрямі нагадування про необхідність створення пари, що прийшли з тих часів, коли життя хлопця чи дівчини розглядалося як підготовка до шлюбу. У той час як мешканці західної Європи думають про створення родини ближче до 30-40, українці інколи і досі одружуються у 20 чи навіть раніше, відчуваючи сором, неможливість реалізуватися, чи навіть вважаючи створення пари головним сенсом життя.
Скринька добра
Також можна напередодні виховної години зробити скриньку чи кошик, куди учні можуть анонімно класти записки з питанням чи проханням допомогти розібратися з ситуацією, пов'язаною з коханням. Це має бути виключно анонімно, без імен та прізвищ, щоб не втратити довіру учнів. А взагалі, така скринька має бути присутня у класі не лише один день на рік, а протягом усього навчального процесу. Дітям, особливо в підлітковому віці, потрібні підтримка та добре слово від дорослої людини. Тому дуже добре, коли дитина (нехай і анонімно) звертається за порадою до вчителя. Адже вчитель не лише той, хто викладає предмет. Найкращий спосіб виявити любов до учнів – стати їхньою підтримкою, мудрим порадником. Наприклад, можна обговорити нагальне питання без згадки імен та прізвищ під час виховної години. Або, ознайомившись з листами у скриньці, сказати учням, що той, хто потребує допомоги, може приходити о певній годині до класу, щоб поспілкуватися віч-на-віч.
Нехай виховна година до дня Святого Валентина буде не черговим заходом, а зустріччю, сповненою світла та любові. Й усі слова нехай ідуть від серця, а не зі сценарію виховного заходу. Діти вчаться любити, коли відчувають, що їх люблять.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.