Добірка цікавих ідей, яскравих мультфільмів та якісних розробок із Бібліотеки «На Урок», які навчать дітей захищати природу.

Усім нам подобається відчувати легенький вітерець, насолоджуватися співом птахів, ласувати фруктами й овочами. Тисячоліттями людина споживає дари природи, зазвичай не замислюючись, якої шкоди навколишньому середовищу може завдати її діяльність. Особливо у ХХІ столітті, в епоху постійно зростаючих темпів виробництва і невпинного технічного прогресу, коли потрібно щораз більше ресурсів.

І саме для того, щоб школярі усвідомили власну відповідальність за навколишній світ, вкрай необхідно проводити виховну роботу з екологічної безпеки. Крім того, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя є однію з ключових компетентностей, які становлять основу компетентнісного підходу НУШ.

Для того, щоб школярі краще розуміли головні екологічні проблеми сучасності, ми підготували добірку ідей, мультфільмів та розробок із Бібліотеки «На Урок». Ці матеріали допоможуть провести цікаву та продуктивну виховну годину, яка неодмінно сприятиме поліпшенню екологічної ситуації в Україні.

Для початкової школи

Бесіда «Я і природа»

У початковій школі дітям уже потрібно пояснювати, що кожна наша непродумана дія чи нераціональне використання природних ресурсів можуть завдати непоправної шкоди навколишньому середовищу. Школярі мають усвідомлювати власну відповідальність за екологічну ситуацію та сміливо вимагати цього від інших. Тож налаштуйте дітей на серйозну та продуктивну бесіду.

Учні можуть висловлювати будь-які думки та припущення. Ваше завдання – координувати їхню активність. Можливі запитання для обговорення:

  • Що таке природа? Як із нею пов’язана людина?
  • Скажіть, що саме нам дає природа?
  • Як ви гадаєте, що таке «екологія» та «екологічна безпека»?
  • Які небезпеки може нести наша діяльність для навколишнього середовища?
  • Що ми можемо і маємо робити, щоб покращити екологічну ситуацію та допомогти природі?
  • Опишіть, як ви уявляєте ідеальну екологію в нашому населеному пункті.

Гра «Земля, повітря і вода»

Мета: закріпити знання дітей про об’єкти природи, розвивати логічне мислення, пам’ять та увагу.
Обладнання: гумовий м’яч.
Хід роботи: розкажіть школярам, що живі істоти, які нас оточують, живуть у трьох стихіях: землі, воді та повітрі. Учням потрібно навчитися співвідносити їх та знаходити варіанти допомоги їм. Киньте дитині м’яч, називаючи об’єкт природи, наприклад, зайчик. Коли учень спіймає його, називає стихію, в якій живе об’єкт природи – земля. Після цього гравець кидає м’яч іншому учневі, який називає будь-який спосіб допомоги цій істоті, наприклад, підгодовування зайчиків чи заборона полювання на них. Давши відповідь, дитина повертає м’яч вам.

Для середньої школи

Вправа «Природоохоронні знаки»

Учні середньої школи вже добре знають, що таке дорожні знаки. Запропонуйте їм створити авторські природоохоронні знаки, які б показували людям, що про екологію необхідно піклуватися. Об’єднайте дітей у чотири команди та поясніть, що вони мають придумати стислий мотиваційний девіз і зображення, яке б влучно ілюструвало його. Потім цей природоохоронний знак треба намалювати на ватмані чи аркуші формату А4 (наприклад, його можна оформити у вигляді коміксу). Кожна з команд має стисло і зрозуміло передати сутність однієї з чотирьох ситуацій:

  1. Часто людина, намагаючись когось порадувати чи здивувати, створює букети з живих квітів. Як краще пояснити, що це завдає шкоди природі?
  2. Шукаючи забави чи не розуміючи наслідків своїх дій, ми можемо руйнувати житла пташок чи комах. Як мотивувати людину так не робити?
  3. Намагаючись заощадити час, людина спалює суху траву чи листя. Поясніть, чим це загрожує природі та які є альтернативи?
  4. Нерідко ми (випадково чи свідомо) можемо залишити сміття чи побутові відходи прямо на вулиці, завдаючи цим значної шкоди природі. Як переконати людей не засмічувати навколишнє середовище?

Після завершення роботи, школярі презентують результат своєї творчості всьому класу.

Гра «Що загрожує екології»

Мета: зміцнити уявлення школярів про доцільність використання предметів повсякденного вжитку, враховуючи їхній негативний вплив на довкілля.
Обладнання: зображення речей та предметів.
Хід роботи: школярі мають усвідомлювати всі можливі ризики, які можуть нести для природи та екології речі, без яких складно уявити наше повсякденне життя. Покажіть дітям зображення таких предметів і запитайте, яку користь від них ми можемо отримати та які загрози для навколишнього середовища вони приховують.

Також діти можуть запропонувати ідеї того, як можна нівелювати ці загрози (будь-які конструктивні думки). Кращі з них можна буде реалізувати у вашій школі. Наприклад, збирати використані зошити, старі газети та інший папір на макулатуру для того, щоб зменшити вирубку лісу.

Пластикові пакети

Надбита чашка

Використаний зошит

Використані батарейки

Для старшої школи

Мозковий штурм «Три аргументи на користь природи»

Нагадайте старшокласникам, що, на жаль, не всі люди розуміють необхідність збереження живої природи та важливість дотримання правил екологічної безпеки. Тож для виправлення цієї прикрої ситуації ми повинні мати ґрунтовні аргументи для пояснення та вміти відстоювати власну позицію.

Запропонуйте школярам об’єднатися у кілька груп (наприклад, три). Протягом трьох хвилин члени кожної з команд висловлюють і фіксують будь-які ідеї. Після цього вони мають ще три хвилини на обговорення і вибір трьох найбільш змістовних і переконливих аргументів. Після завершення часу, представники груп записують свої ідеї на дошці та презентують їх перед класом. І тепер уже весь клас має 10 хвилин, щоб обрати три «залізобетонні» аргументи.

Наприкінці мозкового штурму варто записати обрані ідеї до спеціальної пам’ятки, яку можна буде скопіювати і розповсюдити у школі та на дошках оголошень вашого населеного пункту. Це якщо й не переконає кожного, то неодмінно змусить замислитися над екологічною ситуацією.

Міні-проект «Працюємо на Землі»

Деякі учні старших класів уже визначились із вибором майбутньої професії чи хоча б замислювались над цим питанням. Незабаром їхня взаємодія з природою матиме інше спрямування – професійне. Тож школярам варто знати, як робота у тій чи іншій галузі може впливати на екологічну ситуацію в Україні та світі.

Запропонуйте школярам об’єднатися у кілька команд (до п’яти осіб у кожній). Кожна група працюватиме з певною сферою господарського комплексу: промисловістю, сільським господарством, торгівлею, освітою, медициною тощо. Спираючись на знання, здобуті на уроках, діти мають сформувати образ типового представника певної галузі. Після цього школярі будуть здійснювати аналіз його впливу на довкілля.

Школярі мають виокремити і згрупувати всі загрози, які може нести для природи функціонування конкретної сфери господарювання. Далі школярі сформують набір механізмів, які могли б покращити ситуацію. Для цього можна звернутися по допомогу інших галузей (треба детально описати, як представники тієї чи іншої професії допоможуть вирішити проблему). На роботу над проектом відводиться до 20 хвилин, а на презентацію результатів – до п’яти.

Перегляд тематичних мультфільмів

Як ви гадаєте, що може допомогти зацікавити школярів складними проблемами екології? Правильно – мультфільми! Адже ознайомлення з ними дозволить дітям краще сприйняти ідеї екологічної безпеки. Крім того, школярі зможуть сприймати інформацію не лише на слух, але й візуально. А яскравість зображень та неповторна атмосфера дозволять активізувати увагу як першачків, так і одинадцятикласників.

Мультфільм «Валл-і»

Перегляньте з учнями добірку найяскравіших моментів оскароносного мультфільму «Wall-E». Він неодмінно допоможе усвідомити всі загрози, які приховує технічних прогрес та бажання людини полегшити життя. Крім того, стрічка навчає нас цінувати дружбу і бути наполегливим у своїх починаннях.


Мультфільм «Екосистема»

Простий та зрозумілий англомовний мультфільм про екосистему допоможе збагнути, що людина – це частина природи. І вона має розуміти відповідальність за будь-яку спробу змінити довкілля.


Мультфільм «Людина»

Досить провокативний, але сповнений глибокого змісту мультфільм допоможе зрозуміти, що нерідко дії сучасної людини надзвичайно жорстокі та егоїстичні. Демонстрація стрічки спонукає старшокласників замислитися щодо необхідності змінити споживацьке ставлення людства до навколишнього середовища.


Корисні матеріали із Бібліотеки «На Урок», які допоможуть провести змістовну виховну годину.

Тема: Від екології душі – до екології природи
Автор: Григорович Віра Михайлівна
Про матеріал: Матеріал допоможе вчителю ознайомити школярів із впливом антропогенних факторів на забруднення навколишнього середовища.  Діти продовжать формувати відповідальне ставлення до довкілля та виховуватимуть екологічну культуру та поведінку.


Тема: Інтегроване заняття «Фізичне забруднення – екологічна проблема сьогодення»
Автор: Макаренко Tетяна Миколаївна
Про матеріал: Методична розробка містить матеріал для проведення інтегрованого заняття, на якому об’єднані зусилля викладачів фізики, біології та екології. Використання розробки сприятиме подальшому формуванню природничо-наукової картини світу та природничо-наукової компетентності учнів.


Тема: Вікторина «Природа – наш дім»
Автор: Бородавка Наталія
Про матеріал: Проведення вікторини дозволить вчителю поєднати перевірку знань дітей про рослинний і тваринний світ із прищепленням поваги та любові до природи. Крім того, діти розвиватимуть спостережливість, увагу та пам'ять.


Тема: Виховний захід «Збережемо наше довкілля!»
Автор: Кулінченко Ольга
Про матеріал: Розробка виховного заходу допоможе дітям розглянути різні аспекти проблеми погіршення екологічної ситуації. Школярі зможуть зрозуміти позицію представників держави, засобів масової інформації, екологів та активістів щодо цього питання. Матеріал побудований у формі ток-шоу та містить чимало ігор і вправ, які неодмінно зацікавлять дітей вивченням екологічної проблематики.


Тема: Презентація «Екологічна стежка»
Автор: Бєлоносова Тетяна
Про матеріал: Матеріал дозволяє успішно формувати вміння і навички учнів розв’язувати екологічні проблеми. Презентація «Екологічна стежка» розроблена відповідно до умов навколишнього середовища села Терешки Хмельницької області.


Маєте власні тематичні розробки? Діліться ними з колегами для того, щоб зробити виховну роботу максимально ефективною. Адже від цього, без перебільшення, залежить майбутнє людства!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Коментарі

Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.