Постановка звука [Ш].

Про матеріал
Відомо, що дитячий вік є найсприятливішим для формування мовлення загалом та його фонетичної сторони зокрема. Для успішного засвоєння шкільної програми необхідне повноцінне, граматично правильно оформлене мовлення. Тому своєчасне виявлення вад вуковимови та виправлення їх є обов'язковим елементом усього комплексу роботи з розвитку мовлення. Дана розробка має декілька ефективних способів постановки звука [Ш], цікаві ігри та завдання, які можна використовувати у груповій та індивідуальній роботі з дітьми.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Постановка звука [Ш]

Номер слайду 2

Доброго ранку, доброго дня!Треба вітатися чемно щодня!Усмішку людям усім посилати,Доброго ранку щиро бажати!

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Дихальна вправа «Фокус» Рот широко відкрити. Широкий язик вигнути у формі «чашечки». Покласти на кінчик носа ватку, здувати її, спрямовуючи струмінь повітря вгору. Слідкувати, щоб видихуваний струмінь повітря проходив посередині язика, а щоки не надувались.

Номер слайду 13

Пальчикова гра «Кішка та мишка»Кішка кігтики стискає,Мишку так вона лякає.(стискати та розтискати кулачки)Але мишка кішку знає,Та від неї вже тікає.(бігти пальчиками по столу)

Номер слайду 14

Механізм утворення звука [Ш]. Звук [Ш] має два варіанти правильної артикуляції: – верхню; – нижню (залежно від положення язика). Губи під час вимовляння звука Ш витягнуті вперед, що збільшує передній резонатор і знижує власний тон цього приголосного. Зуби зближені приблизно до 4–5 мм. Кінчик і передня частина спинки язика за верхньої артикуляції піднімаються до передньої частини твердого піднебіння і утворюють з ним щілину, по якій проходить видихуване повітря. У разі нижньої артикуляції кінчик язика потовщується й відтягується назад, внаслідок чого між спинкою язика і передньою частиною твердого піднебіння утворюється щілина. Бічні краї язика в обох випадках прилягають до бічних зубів. М'яке піднебіння закриває прохід у носову порожнину. Голосові зв'язки розімкнені, не вібрують. Характеристика звука [Ш]:– приголосний;– ротовий;– передньоязиковий;– щілинний;– глухий.

Номер слайду 15

Звук [Ш] – шиплячий, під час вимовляння якого: – губи злегка висунуті вперед; – передня частина язика у вигляді ковшика піднята до верхніх альвеол, але не торкається їх; утворюється щілина, через яку проходить теплий потік повітря; – бічні краї язика підняті і щільно прилягають до верхніх кутніх зубів, не пропускаючи повітряного потоку; – м'яке піднебіння підняте і закриває прохід у носову порожнину; – голосові зв'язки у разі вимови [Ш] розімкнені.

Номер слайду 16

Способи постановки звука [Ш] У разі постановки звука [Ш] пропонуємо дитині вимовляти звук [С] і впевнитися у правильному його звучанні. Далі зондом або шпателем підняти кінчик язика до верхніх альвеол у положенні «чашечки» і злегка витягнути уперед губи. При цьому потрібно стежити, щоб не утворювалося змикання язика з верхніми різцями – інакше у дитини з'являється боковий звук [С].

Номер слайду 17

Якщо дитина говорить звук [Т] то від нього можна поставити звук [Ш]. 1. Скажи звук [Т]. Потім уточнюємо що для нового звуку потрібно буде язик підняти до твердого піднебіння. 2. Потім пропонуємо дитині якнайдовше «потягнути» звук [T], тоді з'явиться невизначений звук - свист чи шелест. 3. Прошу дитину сховати язик якомога глибше у рот. Не говоримо дитині, що вона навчилася говорити звук, а кажемо, що вона тепер шипить як змія. Просимо дитину ще раз пошипіти як змія, і в цей момент (своєю рукою) беремо за куточки губ і витягуємо губи трішки вперед. Вийшов справжній звук [Ш].

Номер слайду 18

Як базовий звук для постановки [Ш] можна використовувати звук [Р] – шепітний і одночасно шпателем погасити вібрацію кінчика язика, злегка лабілізувавши губи. Вправа «Послухай – відтвори»(діти слухають та вимовляють перед дзеркалом)Послухай як гусак сичить ш-ш-ш-ш. Кулька здувається ш-ш-ш-ш. Змія шипить ш-ш-ш-ш.

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

ША – ШО – ШУ – ШИ – ШЕ АШ – ОШ – УШ – ИШ – ЕШ

Номер слайду 23

Говори не поспішай,Вправно звуки вимовляй. Усі слова зі звуком [Ш],Чітко й гарно говори.

Номер слайду 24

шафашахишабляшайба

Номер слайду 25

шарф шкатулкашампуньшакал

Номер слайду 26

вишнякаштан чашкапташка

Номер слайду 27

кішкамишагрушалоша

Номер слайду 28

душ гуашмаршлаваш

Номер слайду 29

Розучування чистомовки: ША – ША – ША – смачна каша. ШО – ШО – ШО – купили пшоно. ШІ – ШІ – ШІ – соковиті груші. ШУ – ШУ – ШУ –маракаси потрушу.

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Шпак сидить в шпаківні.

Номер слайду 32

Діти поспішають до школи.

Номер слайду 33

Машина їде по шосе. 

Номер слайду 34

У Наташі шовкове плаття.

Номер слайду 35

Взимку одягаєм шапки і шарфи.

Номер слайду 36

Вправа «Один – багато»шапка – шапкикаштан – каштанимішок – мішки подушка – подушки миша – мишігруша – грушівишня – вишні

Номер слайду 37

Гра «Визнач місце звука в слові» Шпак, каша, гуаш, дошка, шнур, подушка, шина, машина, марш, шипшина.

Номер слайду 38

рушник мішок подушка комашка Гра «Яке слово зайве?»

Номер слайду 39

Номер слайду 40

Склади речення із слів. В, цвітуть, сині, полі, волошки.

Номер слайду 41

Скоромовка. Малесенька мишка у полі живе,Овес та жито до нори несе.

Номер слайду 42

Молодці!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Морщавка Наталія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бараненкова Дар'я Cергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Логопедія, Презентації
Інкл
Додано
14 квітня 2023
Переглядів
11386
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку