Тема: Постійні магніти. Магнітне поле Землі.
Мета: - ознайомити учнів з магнітним полем постійних магнітів та Землі;
учити проводити дослідження і робити з них висновки;
навколишнього світу, вміння працювати в колективі.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: набір постійних магнітів, тіл виготовлених з різних матеріалів;
магнітна стрілка, залізні ошурки, відео матеріали до теми
„Постійні магніти”, плакат „ Магнітне поле Землі”.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель читає уривок з оповідання:
,, Три дні і три ночі не вщухала буря. Іспанський вітрильник, як пір'їну, жбурляє в різні сторони на морських могутніх хвилях. Небо затягнуте чорною пеленою, і жодної зірочки для орієнтування не видно.
- Де ж берег? Куди нас занесло? В який бік пливти? - така думка постійно турбувала капітана вітрильника. З цією важкою думкою він пішов на камбуз до китайця Сяо, що служив на кораблі коком.
- Сяо, приготуй змученим хлопцям із залишків продуктів святковий обід, можливо, він буде останнім у нашому житті, адже ми втратили усі орієнтири і не можемо повернутися додому. Сяо хитро посміхнувся.
- Не журися, капітане.
Обидва підійшли до бочки з водою, у якій вільно плавав ківшик із поплавком, виготовленим із магнітного залізняку.
Учитель: Як, на вашу думку, спостережливий Сяо довідався де північ, а де південь? ( учні висловлюють припущення).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV . Вивчення нового матеріалу.
Демонстрація: Вчитель показує магнітну стрілку і компас.
Давайте пригадаємо, при вивченні досліду Ерстеда, ми познайомились з магнітною стрілкою, яка має два полюси і завжди встановлюватися у певному напрямку. Тоді синій полюс вкаже напрям – північ, а червоний – південь. Аналогічно повівся і ківшик, він був праобразом приладу, відомого всім мандрівникам – компасу.
Як бачите діти, знання фізичних властивостей речовин врятувало життя багатьом людям.
Магнітні властивості деяких речовин були відомі китайцям ще у ІV ст.. до нашої ери, і пізніше людство цікавилося властивістю деяких речовин притягувати до себе інші тіла. Їх назвали магнітами.
Демонстрація: вчитель демонструє різні види магнітів та їх здатність притягувати різні металеві предмети.
Визначення: тіла, які довгий час зберігають намагніченість, називають постійними магнітами.( учні записують у зошит).
Магніти зустрічаються у природі у вигляді руди – магнітного залізняка. Демонстрація: відео зображення шматок магнітного залізняку.
2. Створення проблемної ситуації.
- Спробуйте відповісти : яка причина магнітних властивостей речовин?
( учні висловлюють припущення)
Повернемося знову до досліду Ерстеда.
Демонстрація: відео дослід Ерстеда.
3. Слово учителя.
Тобто, навколо нерухомої зарядженої частинки існує електричне поле, і навіть не торкаючись одне одного заряджені частинки взаємодіють. Рухаючись, вони створюють електричний струм і з’являється нова властивість впливати на магнітну стрілку, не торкаючись її. Чому?( з’являється магнітне поле ).
Отже, при проходженні електричного струму навколо провідника виникає магнітне поле, яке і впливає на магнітну стрілку.
Висновок: електричний струм є джерелом магнітного поля. (учні записують у зошит).
- А як бути із постійним магнітом? Провідника із струмом поряд нема, чому магніт має такі властивості?
Щоб дати відповідь на це запитання пригадайте
- З чого складаються всі речовини? (з атомі і молекул).
- З чого складаються атоми? ( з позитивно зарядженого ядра та негативно заряджених електронів, що обертаються навколо ядра)
Так ось в чому річ! Електрони, заряджені частинки, рухаються, тобто створюють електричний струм, а він є причиною виникнення магнітного поля... Саме цим і пояснюється намагніченість певних речовин (сталі, заліза) . Малі електричні струми, що циркулюють всередині атома створюють магнітне поле.
4. Закріплення:
- Як називають тіла, що довгий час зберігають намагніченість? (постійні магніти).
V. Робота в групах.
1. Слово учителя
Властивості постійних магнітів давно вивчені вченими. Одним з перших, хто ґрунтовно описав їх, був англійський вчений, що жив у 17ст. - Вільям Гілберт.
Ми могли б зараз взяти підручник і прочитати про магніти та їх властивості, але я пропоную вам спробувати провести дослідження самостійно.
2. Завдання для груп:
Група № 1.
Завдання: з’ясувати, чи однаково діє магніт на тіла виготовлені з різних речовин? Зробити висновок.
Дії: по черзі підносити до магніту тіла з різних речовин.
Група № 2.
Завдання: дослідити, чи однаково вздовж магніту проявляється його дія? Зробити висновок.
Дії: покласти магніт на цвяхи.
Група № 3
Завдання: дослідити, як взаємодіють однакові та різні полюси магніту? Зробити висновок.
Дії: підносити по черзі однойменні та різнойменні полюси магнітів.
Група № 4
Завдання: як розміщується у просторі підвішений на нитці магніт? Зробити висновок.
Дії: підвісити магніт до штатива, дати заспокоїтися.
Група № 5
Завдання: Одержати картину силових ліній магнітного поля постійних магнітів, використавши залізні ошурки, картон та замалювати отримані результати. Зробити висновок.
Дії: покласти на магніт картон насипати залізні ошурки, легенько постукати пальцем по картону.
Через 6 хвилин представник кожної групи повідомляє результати досліджень та висновок.
3. Висновки груп учнів:
Доповнення вчителя : місця, де магнітна дія найбільша називають полюсами магніту, середину – віссю магніту. У магніту завжди два полюси: північний та південний.
Доповнення вчителя: лінії вздовж яких діють магнітні сили, та розміщуються у магнітному полі осі маленьких магнітних стрілок( ошурки, намагнічуються під впливом магнітного поля і стають маленькими магнітними стрілками), називають силовими лініями магнітного поля.
Демонстрація: відео зображення силових ліній магнітного поля постійного магніту.
4.Закріплення:
- Як діє магніт на тіла з різних речовин? (по-різному деякі притягує, інші ні)
5. Магнітне поле Землі. Розповідь учителя з елементами бесіди.
Виявляється Земля, як і всі інші планети та зорі у Всесвіті, є велетенськими магнітами, а отже навколо них існує магнітне поле, яке створюється електричними струмами, що проходять в атмосфері та всередині Землі.
Демонстрація: відео зображення магнітного поля Землі.
Зверніть увагу, що південний магнітний полюс Землі знаходиться поблизу північного географічного полюса, а північний магнітний полюс південного географічного. Крім того вони не збігаються точно, а знаходяться приблизно на відстані 2100 км один від одного. Тому компас лише приблизно вказує напрям .
- Скажіть, чи чули ви вислів „магнітні бурі”? ( так)
Більше того, погіршується радіо зв’язок, стрілка компаса не може зорієнтуватися. Причина цього явища у сонячному випромінюванні. Час від часу Сонце викидає у навколишнє середовище велику кількість заряджених частинок. Через 1-2 доби вони досягають Землі. Оскільки вони рухаються виникає електричний струм і як наслідок потужне магнітне поле. Воно впливає на магнітне поле Землі збурюючи його.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу:
1. Демонстрація відеофільму „Магніти”.
2. – Які тіла ми досліджували на уроці? (постійні магніти)
- Яка їх будова? ( по краям знаходяться північний та південний полюси, по середині вісь магніту)
- Що є причиною виникнення магнітного поля? ( електричний струм)
- Чому магнітна стрілка завжди встановлюється певним чином? ( внаслідок дії магнітного поля Землі)
- Що є причиною „магнітних бурь”? (викид Сонце заряджених частинок, які рухаючись до Землі створюють магнітне поле).
VІІ. Підсумки уроку.
Відзначення активності учнів на уроці та їх оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
Вивчити § ,дати усну відповідь на запитання після параграфу. Підготувати коротку розповідь: „ Постійні магніти у житті людини”.