2+2+Модернізмзагальна назва напрямів мистецтва та літератури кінця XIX – поч. XX ст., що відображували кризу буржуазної культури і характеризували розрив із традиціями реалізму та естетикою минулого. Модернізм виник у Франції наприкінці XIX ст. (Бодлер, Верлен, А. Рембо) і поширився в Європі, Росії, Україні. Модерністи вважали, що не треба шукати у творі мистецтва якоїсь логіки, раціональної думки. Тому мистецтво модернізму і носило переважно ірраціональний характер. Провідні теми модерністської літератури: ізольованість особи, її відчуження і приреченість на непереборну самотність; знеособлення людини; напружене переживання закінченості індивідуального існування і абсурдності життя; малювання мертвої механистичности сучасної цивілізації; критичне відношення до історії. Добавить нижний колонтитул2
2+2+2+Добавить нижний колонтитул3 Юджин Гладстон О’Ніл (1888-1953) Георг Кайзер (1878-1945) Девід Герберт Лоуренс (1885-1930) Персі Уиндем Льюїс (1882-1957) Томас Манн (1875-1955) Фернанду Пессоа (1888-1935) Маріу де Са-Карнейру (1890-1916) Езра Паунд (1885-1972) Марсель Пруст (1871-1922) Дороті Річардсон (1873-1957) Райнер Марія Рільке (1875-1926) Гертруда Стайн (1874-1946) Уоллес Стівенс (1875-1955) Італо Свево (1861-1928) Ернст Толлер (1893-1939) Георг Тракль (1887-1914) Поль Валері (1871-1945) Роберт Вальзер (1878-1956) Вільям Карлос Вільямс (1883-1963) Франк Ведекинд (1864-1918) Вірджинія Вулф (1882-1941) Анна Ахматова (1889-1966) Габріеле д’Аннунціо (1863-1938) Гійом Аполлінер (1880-1918) Андрій Білий (1880-1934) Готфрід Бенн (1886-1956) Іван Канкар (англ.) Рос. (1876-1918) Константінос Кавафис (1863-1933) Джозеф Конрад (1857-1924) Альфред Деблін (1878-1957) Хільда Дулітл (1886-1961) Томас Стернз Еліот (1888-1965) Вільям Фолкнер (1897-1962) Френсіс Скотт Фіцджеральд (1896-1940) Е. М. Форстер (1879-1971) Ернест Хемінгуей (1899-1961)Макс Жакоб (1876-1944) Джеймс Джойс (1882-1941) Франц Кафка (1883-1924) Представники модернізму в світовій літературі
Ознаки модернізму особлива увага до внутрішнього світу особистості; проголошення самоцінності людини та мистецтва; надання переваги творчій інтуїції; розуміння літератури як найвищого знання, що здатне проникати у найінтим-ніші глибини існування особистості і одухотворити світ; пошук нових засобів у мистецтві (метамова, символіка, міфотворчість тощо); прагнення відкрити нові ідеї, що перетворять світ за законами краси і мистецтва. Добавить нижний колонтитул4 Представники модернізму в українській літературіВ українській літературі Ольга Кобилянська є один із перших представників модернізму. Також до модерністів належать М. Коцюбинський, Леся Українка, І. Франко та інші
Добавить нижний колонтитул24 Милорад Павич “Скляний равлик”Передсвяткова історія Автор вказує, що читати оповідання можна по-різному: переставляти розділи між собою – зміст від цього не зміниться. Перше перехрестя Панна Хатчепсут Вранці панна Хатчепсут прокинулась з почуттям самотності, тому вона вирішила діяти за звичайною схемою, яка покращувала їй настрій: щось у когось вкрасти і щось комусь подарувати. Іноді їй доводилось діяти навпаки, але цього разу все було як завжди. В пана в шкіряному пальто біля газетного кіоску вона поцупила щось із кишені, а панні у метро підкинула своє дзеркальце зі слідами напомаджених губ. Настрій покращився і вона сміливо рушила на роботу – у магазин жіночої спідньої білизни. Вже в магазині панна Хатчепсут роздивилась що вона поцупила з кишені пана в шкіряному пальто. То виявилась гарна дорога запальничка, зовсім нова і з написом “Якщо мною тричі поспіль креснеш , твоє бажання здійсниться”.
Добавить нижний колонтитул25 Милорад Павич “Скляний равлик”Центральна клавіша Дочка, яка могла зватися Ніферуре Наступного дня Давид Сенмут повернувся до крамниці спідньої білизни і повернув сорочку третього розміру під виглядом подарунку. Панна Хатчепсут запитала його, що він робить у Різдвяний вечір, коли стає особливо самотньо. “Давид Сенмут уражено дивився на неї. Її вії зачіпали брови і створювали там безлад. З її очей було видно, що вічність є несиметричною. Він спитав: — Чи ви мали колись дочку? Багато, багато років тому. — Гадаєте, чотири тисячі років тому? Може, й мала. Та зараз не маю. Й тому на свята я сама. Ви хотіли б прийти на Святвечір до мене доглянути її? — Кого? — Та ту дочку, якої не маю. Ось вам моя адреса. — Охоче,— відказав молодик, поцілував продавщицю у вухо й пішов. У дверях він зупинився й докинув: — Я знаю її ім’я. — Чиє? — Та цієї дочки, якої не маєте. Вона звалася Ніферуре”. Друге перехрестя Тут автор пропонує читачеві обрати кінцівку історії самому: прочитати або розділ “Декоративна свічка” (сумний кінець), або “Запальничка” (щасливий кінець). Хоча він би радив прочитати обидва
Добавить нижний колонтитул26 Де початки або джерела тієї неймовірної сили та чарівливості його тексту, що спонукали літературну критику XX ст. назвати Павича «першим письменником XXI століття»? І таку реакцію можна було зрозуміти, адже перед читачами розгорнулися не просто сторінки чудової прози, а не знаний доти космос загадкової слов’янської душі, оповитий імлистим серпанком постмодерністської оповіді, помножений на культурну традицію прадавньої Візантії.«Скляний равлик»На схилку XX ст., щойно ознайомившись із першими творами серба Милорада Павича, читачі відчули справжнісінький культурний шок