Поурочний план "Слухова сенсорна система"

Про матеріал

На допомогу вчителю біології. Дозволить скоротити час на підготовку до уроку та виконати практичну частину уроку у вигляді лабораторного дослідження "Вимірювання порогу слухової чутливості"

Перегляд файлу

Біологія 8 клас ____________

Тема. Слухова сенсорна система.

Мета: сформувати загальне уявлення про слухову сенсорну систему, розглянути її будову й особливості функціонування. 

Обладнання: таблиця «Будова органу слуху людини», «Схема посилення звуку», «Апарат рівноваги»,

«Будова отолітового апарату» відео «Анатомія вуху людини» https://www.youtube.com/watch?v=e0GRPG7_FKU

Тип уроку :  комбінований

І. Організаційний етап.

1. Підготовка учнів до уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

 

1.      Назвіть оболонки ока, їх будову та функцію.

2.      Що таке акомодація ока?

3.      Що таке жовта пляма?

4.      Що таке сліпа пляма?

5.      Які порушення органу зору вам відомі? Яка причина цих порушень?

6.      Як можна запобігти порушенню зору?

7.      Тест «Будова зорової сенсорної системи»»

Обговорення питання.

Іноді про людину кажуть «розвісив вуха». Чи відповідає цей вислів будові людського вуха??

 

 

 

2.  Слух – функція організму, яка забезпечує сприйняття звуку.

3.  Звук – коливання частинок, що складають середовище.

4.  Для звуку характерні : сила (амплітуда коливань), частота (кількість періодичних коливань), тембр або звуковий спектр (додаткові періодичні коливання)

5.  Органом, здатним сприймати звук, є  вухо. Людське вухо сприймає звукові частоти від 16 до 20 кГЦ

6.  Будова сенсорної системи слуху.

 

 

 

 

 

 

 

БУДОВА ТА ФУНКЦІЯ СЛУХОВОЇ СЕНСОРНОЇ СИСТЕМИ

Демонстрація відео

 

 

ВІДДІЛИ ОРГАНА СЛУХУ

БУДОВА

ФУНКЦІЯ

ЗОВНІШНЄ ВУХО

 

 

Вушна раковина

¨     Еластичний хрящ вкритий шкірою

¨     Наявність характерних закруток, необхідних для спрямування звукових коливань у слуховий прохід

Зовнішній слуховий прохід

¨     Трубка вистелена шкірою

¨     Шкіра вкрита тонким волосками

¨     У просвіт проходу відкриваються протоки залоз, що декретують вушну сірку

¨     Межує із середнім вухом, на межі розташована барабанна перетинка (тонкий пружний шар шкіри)

 

Уловлювання та спрямовування звукових коливань у просвіт слухового проходу. Волоски й секрет залоз (вушна сірка) перешкоджають потраплянню мікроорганізмів  у середнє вухо. Передача звукових коливань у середнє вухо.

СЕРЕДНЄ ВУХО

 

Порожнина відокремлена від зовнішнього вуха барабанною перетинкою, від внутрішнього – перетинкою овального вікна. У порожнині середнього вуха розташовані слухові кісточки, з’єднані рухомими суглобами: молоточком, стремінцем, коваделком. Порожнина середнього вуха заповнена повітрям і сполучена з носоглоткою слуховою трубою.

Ідентифікація звуку. Захист від перепадів атмосферного тиску.

ВНУТРІШНЄ ВУХО

 

Кістковий лабіринт, розташований у скроневій кістці.

У лабіринті є завитка, півколові канали та присінок. Завитка та присінок беруть участь у передачі звуку. Основа завитки звернена до внутрішнього слухового проходу. Усередині кісткової капсули розташовані дві мембрани тонка (покривна), товста (основна), що ділять завитку на три частини: верхню, середню, нижню. Верхня частина-сходи присінка, нижнябарабанні сходи, середня – завиткова протока. Верхня та нижня частини заповнені пере лімфою,

Передача звуку у вищі відділи ЦНС

 

середня – ендолімфа. На основній мембрані  розташований апарат звукосприймання – спіральний орган, що містить звукові рецептори, які передають збудження волокнам слухового апарату, а потім – у слухову зону кори півкуль. Півколові канали та ділянка пристінка є частиною апарату рівноваги.

 

ПОШИРЕННЯ ЗВУКУ

Звук поширюється у вигляді хвиль – ділянок високого і низького тиску, які чергуються, - і здатні проходити через рідини, тверді тіла і гази.

Частота нижче 16кГЦ – інфразвук.

Частота вище 20 кГЦ – ультразвук.

Коливання барабанної перетинки за допомогою слухових кісточок передається на мембрану овального вікна. Слухові кісточки діють як важелі, зменшуючи амплітуду коливань і збільшуючи їхню силу в 3040 разів. Коливання мембрани овального вікна викликають відповідні коливання рідин, що призводить до порушення волоскових клітин і виникненню нервових імпульсів. Збуджені клітини посилюють нервові імпульси у відповідні ділянки слухової зони кори головного мозку і в результаті виникає слухове відчуття.

 

ГІГІЄНА СЛУХУ

 

Правила гігієни

Обґрунтування правил

Не видаляйте сіру гострими предметами.

Це може призвести до ушкодження барабанної перетинки, внаслідок чого припиняється передача звукових коливань у внутрішнє вухо і настає повна глухота.

Уникайте впливу на вуха різких, сильних, голосових звуків.

Сильний звук може порвати барабанну перетинку (якщо ви передбачаєте вплив сильних звуків, необхідно відкрити рот, що вирівняти тиск на обидва боки барабанної перетинки). При постійних, діючих з дня а день голосових звуках (шумах), барабанна перетинка поступово втрачає свою еластичність і слух притупляється. Можливе порушення психіки людини.

Профілактика і своєчасне лікування інфекційних запальних захворювань

При ангіні, скарлатині, грипі мікроорганізми, що викликають ці захворювання, можуть потрапити з носоглотки через слухову трубу в середнє вухо і викликати його запалення. При цьому губиться рухливість слухових кісточок і порушується передача звукових коливань до внутрішнього вуха.

 

IV.Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.

 

1.  Яка роль зовнішнього слухового проходу у сприйнятті звукових коливань?

2.  Яким чином поширюється звукова хвиля  в середньому вусі?

3.  Як звукові хвилі перетворюються на нервовий імпульс?

4.  Охарактеризуйте основні причини зниження слуху.

5.  Яких гігієнічних вимог потрібно дотримуватися, щоб зберегти слух? 6. Виконання лабораторної роботи.

 

 

 

 

Тема. Вимірювання порогу слухової чутливості.

Лабораторна робота №9

Мета: переконатися в наявності порога чутливості слухового аналізатора і виявити, чи однаковий він у різних людей.

Обладнання: механічний годинник сантиметрова лінійка.

Хід роботи.

І. Визначення  абсолютного порога слуху.

1.Випробуваний сидить на стільці із закритими очима.

2. Експериментатор повільно наближає до його вуха годинник доти, поки той не почує звук годинника. 3. Асистент експериментатора  вимірює сантиметровою лінійкою відстань, на якій випробуваний чує звук годинника.

4. Дослід повторити три рази  для лівого і три рази для правого вуха. 5. Записати дані та обчислити середнє значення.

 

Праве вухо

Відстань у сантиметрах

Ліве вухо

Відстань у сантиметрах

1.

 

1.

 

2.

 

2.

 

3.

 

3.

 

Середнє значення

 

Середнє значення

 

 

ІІ. Демонстрація слухової адаптації (умови експерименту такі самі, як і в першому завданні) 1.Наблизити годинник до вуха випробуваного настільки, щоб він міг почути звук його роботи.

2.  Виміряти відстань від годинника до вуха.

3.  Піднести годинник впритул до вуха і через 4-5 секунд повільно відвести його від вуха. 4. Зафіксувати відстань, на якій випробуваний перестає чути цокання годинника, і виміряти її.

 

Висновок.

1.      Що таке поріг чутливості?

2.      Від чого залежить поріг слухової чутливості?

3.      Поясніть, завдяки чому у другому експерименті  підвищилась чутливість слуху.

 

 

 

V. Домашнє завдання  §44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕСТОВА ПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ до теми ”Сенсорні системи”

“Будова ока”

 

І варіант

ІІ варіант

І рівень (кожне питання 0,5)

1. Зазначте правильне розташування складових сенсорної системи:

а) рецептори – нервові волокна – спеціальна зона кори великого мозку;

б) нервові волокна – спеціальна зона кори великого мозку – рецептори. 2. Фоторецептори ока містяться:

а) рогівці;

б) сітківці. 3.У людини зір;

а) монокулярний;

б) бінокулярний.

4.                   При ушкодженні зорового нерва людини втрачає здатність бачити (так, ні).

5.                   На розміри зіниці впливає інтенсивність світла

(так, ні)

6.                   Сліпа пляма сприймає світло (так, ні)

І рівень (кожне питання 0,5)

1.                   У людини розрізняють основних сенсорних систем:

а) чотири;

б) п’ять.

2.                   Зорова сенсорна система складається з:

а) фоторецепторів – зорового нерва – зорової зони кори великого мозку;

б) зорової зони кори великого мозку – фоторецепторів – зорового нерва. 3. У стані страху зіниці:

а) звужуються;

б) розширюються.

4.                   При ушкодженні одного з аналізаторів зору  знизиться чутливість інших (так, ні)

5.                   До складу світлосприймальної оболонки ока входить зіниця (так, ні)

6.                   Зір у людини монокулярний (так, ні)

ІІ рівень (кожне питання 1 бал)

1.                   Світлосприймальна оболонка ока це -:

а) кришталик;

б) сітківка;

в) склисте тіло.

2.                   Зазначте частку кори головного мозку, де розташована зорова зона: а) лобна;

б)потилична;

в) тім’яна;

г) скронева.

3.                   Оболонку, яка захищає очне яблуко від механічних та хімічних ушкоджень та проникнень сторонніх часток, мікроорганізмів називають ...

ІІ рівень (кожне питання 1 бал) 1. Жовта пляма складається переважно з:

а) паличок;

б) колбочок;

в) паличок і колбочок.

2.                   У сітківці ока розрізняють кількість типів колбочок:

а) два,

б) три;

в) чотири;

г) п’ять.

3.                   Оболонку, яка відіграє  головну роль у живленні ока, називають ...

ІІІ рівень (кожне питання 0,5 бала)

1.Отвір, що регулює кількість світла, яке надходить до сітківки, називають ...

2.                   Частину зорового аналізатора, по якому нервові імпульси передаються у великий мозок, називають ...

3.                   Місце, звідки виходить зоровий нерв, називають

а) жовтою плямою;

б) сліпою плямою;

в) нервовим вузлом.

4.                   Око складається з оболонок …

5, Спереду білкова оболонка з’єднується з прозорою оболонкою, яку називають …

6. Колір очей визначають пігменти, які містяться в …

ІІІ рівень (кожне питання 0,5 бала)

1.                   Оболонка на якій фіксується зображення предмета та відбувається перетворення світла на нервові імпульси, називають ...

2.                   Зону кори великого мозку, в якій відбувається кінцеве розпізнання зорових подразнень, називають

...

3.                   Спереду білкова оболонка переходить у:

а) рогівку;

б) зіницю;

в) кришталик.

4.                   Перетворення світлової енергії в електричну відбувається у…

5, Місце на сітківці, де зосереджені лише колбочки, називають …

6. Фоторецептори містяться на оболонці, яка називається …

IV рівень (3 бали)

1. Які особливості ока дають можливість світлу

IV рівень (3 бали)

1.В яких частинах ока заломлюються світлові

проходити до сітківки?

промені?

 

pdf
Додано
29 червня 2018
Переглядів
674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку