На допомогу вчителю біологї. Дозволить швидко підготуватися до проведення уроку з даної теми та використати відео як мотивацію навчальної діяльності учнів.
Біологія 8 клас
____________
Тема: Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.
Мета: познайомити учнів з особливостями зв’язку організму людини з навколишнім середовищем і загальною характеристикою сенсорних систем.
Обладнання: таблиці зі схемами структури сенсорних систем, схеми розміщення нервових центрів у корі головного мозку людини, відео «Загальна характеристика сенсорних систем» https://www.youtube.com/watch?v=zwbQjePAIqI
Тип уроку : засвоєння нових знань.
І. Організаційний етап.
1. Підготовка учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
1. Як навколишній світ сприймали тварини? (одноклітинні, кишковопорожнинні, черви, молюски, комахи, риби, земноводні, рептилії, птахи, ссавці)
Обговорення питання.
Як людина сприймає інформацію про навколишній світ?
Демострація відео.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
План.
1. Сенсорні системи – Системи організму, що забезпечують сприйняття й перероблення інформації про зміни довкілля на стан внутрішнього середовища організму.
2. Аналізатори – органи, які сприймають інформацію й передають у вищі відділи.
3. Рецептори – спеціальні нервові структури, що перетворюють різні види енергії на нервовий імпульс.
4. Загальна структура сенсорних систем.
ПЕРИФЕРИЧНИЙ (рецептори) |
ПРОВІДНИКОВИЙ ВІДДІЛ (нерви) |
ЦЕНТРАЛЬНИЙ ВІДДІЛ (кора і підкорковий центр |
¨ Рецептори – формують периферичний відділ аналізатора . спеціальні органи та клітини, здатні сприймати специфічну інформацію, а також трансформувати енергію подразнення в електричний імпульс і таким чином передавати інформацію.
¨ Нервове волокно та провідникові шляхи спинного мозку – утворюють провідниковий відділ аналізатора. Здатні передавати виниклі в рецепторах нервові імпульси до ЦНС.
¨ Підкіркові центри й зони аналізаторів – на корі великих півкуль формують центральний відділ аналізатора. Він є головним сенсорним відділом, де обробляється отримана інформація та формується відповідь. До центрального відділу належать сенсорні зони асоціативної кори великих півкуль (зорова, слухова, смакова, нюхова, загальної чутливості).
5. Сенсорні системи людини та їх аналізатори.
ЗОРОВА |
СЛУХОВА |
СМАКОВА |
ДОТИКОВА |
НЮХОВА |
ОКО |
ВУХО |
ЯЗИК, ПІДНЕБІННЯ |
ШКІРА |
НІС |
5. Види рецепторів за джерелом надходження сигналів.
ВИДИ РЕЦЕПТОРІВ (за джерелом надходження сигналів) |
|
ЗОВНІШНІ |
ВНУТРІШНІ |
Сприймають сигнали із зовнішнього середовища |
Сприймають сигнали від внутрішніх органів організму |
6. Види рецепторів за видом подразнення, що сприймається.
|
ВИДИ РЕЦЕПТОРІВ (за видом подразнення, що сприймається) |
|
||
МЕХАНОРЕЦЕП ТОРИ |
ТЕРМОРЕЦЕПТ ОРИ |
ФОТОРЕЦЕПТ ОРИ |
ХЕМОРЕЦЕПТ ОРИ |
ЕЛЕКТРОРЕЦЕП ТОРИ
|
7. Загальний принцип роботи сенсорних систем.
ПОДРАЗНИК АНАЛІЗАТОР ПРОВІДНІ ПІДКІРКОВІ ЦЕНТРИ
НЕРВОВІ ЦЕНТРИ АНАЛІЗАТОРІВ ВОЛОКНА АНАЛІЗАТОРІВ У СЕНСОРНІЙ
КОРІ
8. Будова аналізаторів.
|
ЧАСТИНА АНАЛІЗАТОРА |
|
ПЕРИФЕРИЧНА |
ПРОВІДНИКОВА |
ЦЕНТРАЛЬНА |
Представлена певними видами рецепторів |
Шлях, по якому передається збудження, - периферичні нерви і волокна білої речовини спинного і головного мозку |
Спеціальні чутливі зони кори великих півкуль головного мозку |
9. Загальні властивості сенсорних систем. (самостійна робота з підручником)
¨ Висока чутливість
¨ Адаптація
¨ Тренування
¨ Заміщення
IV.Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.
1. Через які системи здійснюється зв’язок організму з довкіллям?
2. Що спільного, а що є відмінним у будові всіх аналізаторів.
3. Чим зумовлена різноманітність рецепторів?
4. Що таке органи чуття? Назвіть органи чуття людини.
5. Чому люди неоднаково реагують на одні і ті ж подразники?
6. Назвіть і охарактеризуйте загальні властивості сенсорних систем.
V. Домашнє завдання §41