Поурочний план
Історія України 9 клас.
Тема: «Радикалізація і політизація суспільних рухів».
Мета: а) начальна – розказати дати виникнення перших українських політичних партій;
б)виховна – пояснити про особливості політичного розвитку українських регіонів у складі Австро-Угорської монархії; поняття «радикали», «український П'ємонт»;
в) практична - показати на карті основні місця діяльності науково-культурних і суспільно-політичних осередків регіону; пояснити причини виникнення радикального руху; обґрунтувати різниці в цілях українського, польського та єврейського рухів в українських регіонах Австро-Угорщини; визначити напрями діяльності перших українських політичних партій у Галичині; обґрунтувати судження про історичне діяльності Юрія Федьковича, Івана Франка, Юліана Романчука, Володимира й Олександра Барвінських, Юліана Бачинського.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас, карти і підручник.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Повідомлення теми та мети уроку.
II. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Починаючи з 90-х років XIX ст., суспільний рух на західноукраїнських землях вступає в новий етап свого розвитку — політичний. Вже в жовтні 1890 року в Галичині виникає перша політична партія.
Представники радикального напрямку радикального руху І. Франко, М. Павлик, О. Терлецький під впливом М. Драгоманова звертаються до соціалізму і 1890 р. — створюють першу в Україні Русько-українську радикальну партію (РУРП).
Робота з історичним поняттям
Політична партія — це найбільш активна й організована частина тієї чи іншої соціальної групи населення, яка виражає і захищає її інтереси.
Завдання
♦ На основі тексту підручника складіть таблицю «Створення політичних партій у Західній Україні наприкінці XIX ст.».
Русько-українська Радикальна партія (РУРП)
4 жовтня 1890 р.
С. Данилевич,
М. Павлик,
І. Франко,
Ю. Бачинський
Національно-територіальна автономія з власним сеймом та адміністрацією в складі Австро-Угорщини. 1895 року вийшла робота Юліана Бачинського «Україна irredenta», де автор висунув ідею досягнення автономії з якнайширшими повноваженнями та повної політичної незалежності русько-українського народу.
Українська національно-демократична партія (УНДП)
1899 р.
К. Левицький,
І. Франко,
В. Охримович
Повна політична самостійність, соборність українських земель, еволюційний шлях розвитку.
Ця партія була найбільш чисельною і популярнішою в Західній Україні
Українська соціал-демократична партія (УСДП)
1899 р.
М. Ганкевич,
С. Вітик,
Р. Яросевич
Досягнення автономії, а згодом — самостійності України. Досягнення соціалізму через реформи, захист інтересів робітників, легальні методи боротьби. Партія була нечисленною.
Учитель. У XIX ст. українці стають політичною нацією і починають формувати своє політичне життя.
Робота з документом
♦ Опрацюйте документ і скажіть, яка основна ідея уривку.
Доповнення до програми РУРП, прийняте на IV з'їзді 1895 року
Стоячи на ґрунті наукового соціалізму... заявляє Русько-українська партія радикальна, що здійснення усіх її ідеалів соціалістичних можливе за повної самостійності політичній русько-українського народу і повнім, необмеженім праві його рішати самому в усіх справах його дотинаючих. Зокрема в Австрії стремить вона до утворення окремої руської політичної території з руських частей Галичини і Буковини з якнайширшою автономією.
Учитель. 26 лютого 1861 року цісар санкціонував новий проект конституції, який надавав сеймам ще ширші повноваження.
Галицький крайовий сейм займався питаннями розвитку національних культур, упорядкування соціально-економічних відносин і системи місцевого самоврядування, узгодження інтересів різних суспільних груп, обговорював усі актуальні питання державного та крайового життя, був головною ареною формування українсько-польських взаємин, сприяв утвердженню парламентаризму.
Робота з таблицею
♦ Проаналізуйте дані таблиці.
Політичний склад українських депутатів у Галицькому сеймі
Москвофіли
Народовці
Радикали
Безпартійні
Соціал-демократи
Орієнтовне завдання для практичних і творчих робіт (на уроці)
♦ Підготувати повідомлення про культурне життя поляків/євреїв/німців (на вибір учителя) на території України в XIX ст.
III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний параграф підручника.