Повчально-ігровий калейдоскоп "Хай дитина знає кожна - жартувать з вогнем не можна"

Про матеріал
Виховний захід допоможе дітям закріпити правила пожежної безпеки, розширить їхні знання про причини виникнення пожеж і навчить їх правильно діяти в надзвичайних ситуаціях. Також цей захід навчить аналізувати причини виникнення пожеж і допоможе дітям виховувати в собі потребу повсякденного дотримання правил пожежної безпеки та бажання бути обережними і уважними.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Виховний захід на тему:

«Хай  дитина  знає  кожна – жартувать з

вогнем  не  можна»

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель початкових класів

Ценівського ЗЗСО I-III ступенів

Кобрин О.С.

 

 


 

Повчально – ігровий калейдоскоп

Тема:«Хай дитина знає кожна – жартувать

з вогнем не можна»

Мета навчальна: ознайомити учнів з правилами пожежної безпеки та з причинами     

                                 виникнення пожежі; розшири знання учнів про причини 

                                 виникнення пожеж; навчити дітей правильно діяти в 

                                 надзвичайних  ситуаціях.

Мета розвивальна: розвивати навички самозахисту, уміння аналізувати причини

                                 виникнення пожеж та навички правильної поведінки.

Мета виховна: виховувати бережливе ставлення до свого життя і здоров’я та до

                                 життя оточуючих, а також виховувати пильність, обережність,

                                 розсудливість, навички правильного поводження з вогнем.

Актуальність: проблема пожеж на Україні в останні роки набула великого розмаху.    

                                Багато пожеж, на жаль, виникає через неправильне поводження 

                                дітей  вогнем. Кожного року на Україні трапляється 50 тис.        

                                пожеж і кожна десята з них через пустощі дітей.

Очікувані результати: виховний захід допоможе дітям закріпити правила  

                                пожежної безпеки, розширить їхні знання про причини 

                                виникнення пожеж і навчить їх правильно діяти в надзвичайних

                                ситуаціях. Також цей захід навчить аналізувати причини

                                виникнення пожеж і допоможе дітям виховувати в собі потребу

                                повсякденного дотримання правил пожежної безпеки та бажання

                                бути обережними і уважними.

 

 

 

 

       Вступне слово вчителя

     Важко  собі навіть уявити життя людини без вогню, адже кожний день ми використовуємо його у своєму житті. Він допомагає приготувати їжу, зігрітися коли холодно, його використовують на заводах та підприємствах і у різних галузях виробництва. Вогонь є дуже потрібний людям, тому часто його називають другом людини.  Але звідки він прийшов до нас? Щоб дізнатися про це, давайте помандруємо в історичну мандрівку.

  1. Історична мандрівка (показ слайдів і їх коментар)

А прийшов вогонь до людей ще у сиву давнину, коли вони жили в печерах. Умови їхнього життя були дуже важкі, вони їли сиру їжу і не мали де зігрітися. Одного разу від блискавки  загорілося дерево.  Стало дуже страшно, все довкола освітилося  різким блакитним вогнем, почалася гроза, а  коли вона закінчилась ,  дерево ще  диміло і в ньому залишався жар. Людина взяла цей жар і занесла в печеру, де купкою лежало сухе листя і гілля. Жар дуже пік їй руки, і вона кинула його на купку, яка вмить спалахнула. Стало страшно, але так цікаво, що людина не вибігла, а зачекала, що з того буде. Вогонь освітив темну печеру, наповнив її теплом. І людина зрозуміла, що їй треба для тепла і світла.  Це було для них великим досягненням. Вони берегли цей вогонь і боялися щоб він не загасився. Відтоді, коли чоловіки йшли на полювання, жінки і діти збирали сухі гілочки та листя і складали їх у центрі печери. Вони по черзі слідкували за тим, щоб вогонь не погас. Життя людини зовсім змінилося. їй було не так страшно у своєму житлі, адже коли горів вогонь, то хижі звірі не могли зайти, бо вони боялися вогню, а людина цей страх перемогла і зрозуміла, що вона сильна і розумна.

  Минуло чимало часу, коли люди зрозуміли, що вони й самі можуть добути вогонь. А трапилося це так. Одного разу людина взяла тверду паличку і почала нею наполегливо крутити об суху деревину, щоб зробити дірочку. І раптом пішов дим! Вона аж злякалася з того дива і кинула деревину в сухий мох. Мох задимів і звідти вирвався маленький язичок полум’я. Як же здивувалася людина! Вона зрозуміла, що зробила відкриття — викликала вогонь. Тепер вогонь можна було викликати тоді, коли це було потрібно!

Трішки згодом людина змайструвала з каменю свого першого ножа, їй треба було, щоб ніж був гострий, а тому вона терла камінь об камінь до того часу, аж поки той не нагрівся так, що вона не могла його втримати. Людина кинула своє знаряддя на сухе листя, і воно задиміло. Малесеньке полум’я лизнуло сухий листочок і трісочку, що лежали поруч. Людина здивувалася, але зрозуміла, що від сильного тертя каменя об камінь теж виникає вогонь. Тепер людина стала ще розумнішою, бо знала вже декілька способів, як викликати вогонь самій. Це вже був прогрес. Але все це було надто важко. Тому людина завжди думала над питанням, як легше викликати вогонь. Вона придивлялася, прислухалася, придумувала, пробувала і з часом приходив успіх. Потім людина навчилась добувати вогонь способом сверління. Для цього вона у дощечку із заглибленням вставляла тверду палицю, яку потім швидко обертала у долонях. Через деякий час з’являвся маленький вогник, а щоб він розгорівся його роздмухували губкою. Так  вони добували вогонь.

 Багато часу пройшло поки людина зробила свій перший сірник, а відбулося це тоді, коли дослідили фосфор. Перші сірники були винайдені в Англії ще у 1830 році, але для них використовували білий і жовтий фосфор, який був дуже небезпечний для здоров’я. Тому виробництво таких сірників було заборонено. Але у  1844 році німецький вчений Беттгерд винайшов сірники із червоним фосфором, які запалювалися тільки до  спеціальної поверхні і за його зразком почалося масове виготовлення сірників. На сьогодніший день ними  користуються всі.  У сучасному світі для того щоб викликати вогонь  є багато різних пристосувань: газові запальнички, збільшувальне скло, електричні запальнички і т.д. Вогонь є дуже потрібний для  життя людини. Про нього не тільки розказують і описують, а й  складають вірші.      

                                                  Вогонь дає тепло та світло

І затишок приносить в дім.

І навіть  серденько розквітне,

Якщо завжди ти поруч з ним.

Тобі не страшно - друг у домі

І всюди музика бринить.

Історії ще не відомі

 Почути можеш  кожну мить.

Лиш телевізор слід ввімкнути-

Побачиш  і почуєш все.

 Але уважним треба бути,

Тобі вогонь добре несе.

Коли немає вдома мами

І ти  лишився сам  один,

Не грайсь ніколи сірниками,

Бо ти слухняний в мами син.

Ліхтарик краще засвітити,

Як стало в хаті темно в мить.

Не треба свічечку світити,

Від неї може все згоріть.

 Отож ми почули, що вогонь ми можемо вважати своїм  справжнім другом. Але бувають ситуації, коли вогонь може  повести себе як ворог, а це  буває  лише тоді, коли ми неправильно себе поводимо.

Давайте зараз подумаємо  яких правил треба дотримуватись при поводжені з вогнем. А допоможуть нам у цьому наші казкові герої.

  1. Казка «Четверо лисенят»

Дійові особи: мама Лисиця, четверо лисенят, ведуча.

Місце дій: Лісова галявина. Під великим деревом – житло сім`ї лисиць. Мама Лисиця збирається на полювання.

Мама Лисиця. Діти, я йду у справах, а ви залишаєтеся вдома самі. Будь ласка, поводьте себе чемно, не бийтеся одне з одним, адже ви – сім`я. А найголовніше – не беріть до рук сірників.

(виходить)

Перше лисеня. Так, битися не будемо, ми ж сім`я, ми любимо одне одного. Ми пограємося, порозмовляємо і так дочекаємося мами.

Друге лисеня. А мені набридло вдома сидіти. Я мрію розпалити багаття у лісі. Це так романтично – сидіти біля вогню, дивитися, як іскри стрибають у різні боки. Ти вже пішов спати, а спалахи від вогнища все ще перебігають по деревах.

Перше лисеня. Ні, так не можна! Коли ти йдешь додому, багаття треба погасити – засипати землею, залити водою; інакше може згоріти весь ліс!

Третє лисеня. Мені нудно... А давайте ввімкнемо телевізор!

Четверте лисеня. А для мене ввімкнемо комп`ютер.

Друге лисеня. А я ввімкну магнітофон та послухаю свою улюблену пісню!

Третє лисеня. А я ввімкну ще електрочайник, бо хочу чаю.

Перше лисеня. Все одразу вмикати не можна, щоб не виникло пожежі. Ввімкнемо щось одне, наприклад, електрочайник, щоб випити разом чаю.

Всі лисенята. У-у-у-...

Четверте лисеня. Ой, я забув, що мій одяг ще мокрий від снігу ще відтоді, як ми гралися в сніжки. Допоможіть мені розвісити його над плитою, щоб швидше висохнув.

Перше лисеня. Ні, ми не будемо сушити одяг над плитою, бо можна знову ж таки наробити пожежі. Адже одяг може впасти на розпечену плиту та загорітися! Піду ввімкну електрочайник та приготую для всіх нас  чай.

(виходить)

Четверте лисеня. Чому мама весь час твердить, що не треба брати сірники? Вони не важкі, підняти їх легко. Коштують вони недорого, завжди можна купити інші. Яка від них може бути загроза?

Третє лисеня. Давайте візьмемо кілька сірників! Їх багато, мама не помітить.

Всі лисенята (разом).  Давайте! Чудова думка! Як ти добре придумав! (беруть сірники, ховаються  і починають запалювати сірники).

Друге лисеня. Ой, я обпік собі кігтики! (кидає запалений сірник на килимок. Килимок загорівся, з`являються полум`я і дим).

Ведуча. Лисенята почали задихатися, кашляти під ліжком.

Всі лисенята (разом).  Ой, рятуйте! Ми боїмося! Нам важко дихати! (кашляють, ховаються подалі під ліжко).

Повертається мама Лисиця.

Мама Лисиця.  Що це? Дим? Вогонь? Пожежа! (дістає телефон, викликає пожежних).

Пожежа! Адреса – Лісова галявина, будинок лисиць!

Ведуча. Приїждають пожежники, виносять з будинку лисенят, гасять пожежу.

Четверте лисеня. Мамо, вибач, що не доглянув за меншими!

Мама Лисиця.  Чому всі заховалися ? Якщо почули запах диму або побачили вогонь, треба негайно вибігти із будинку і покликати дорослих або зателефонувати на номер 101.

Третє лисеня. І що, як я зателефоную? А хто ж приїде? Хто допоможе?

Мама Лисиця.  Ті, хто приборкує вогонь. Їх треба лише покликати, тобто зателефонувати на номер 101, і вони приїдуть на допомогу.

Четверте лисеня. А як їх звати?

Мама Лисиця.  Їх звати «пожежники», тобто ті, що гасять вогонь.

Друге лисеня. Мамо, ми ніколи не будемо брати сірники!

Третє лисеня. А номер телефону пожежників ми запам`ятали міцно-міцно!

Мама Лисиця.  А як телефонувати пожежникам?

Всі лисенята (хором).  Номер 101!

(лисенята співають пісню «Сірники»)

     Дякуємо лисенятам. А  давайте поміркуємо, які правила протипожежної безпеки порушили наші казкові герої і яких помилок вони допустилися (відповіді дітей).

Так ,діти, завжди треба слухатися своїх батьків і дбати про себе, своє життя і здоров’я. І тому дуже важливо для цього не порушувати правил протипожежної безпеки .

Тож давайте згадаємо  їх

  1. Перегляд  відео про правила пожежної безпеки

                                  Правила пожежної безпеки

  1. Не грайся із сірниками та іншими запалювальними засобами.
  2. Користуйся газовою плитою тільки у присутності дорослих.
  3. Без дозволу дорослих не вмикай електроприлади і не залишай їх  без нагляду.
  4. Не клади іграшки, книжки чи одяг біля запалених печей чи увімкнених обігрівальних електроприладів.
  5. Не розпалюй багаття у заборонених місцях.

   Якщо люди не дотримуються цих правил то виникає пожежа. Пожежа – це велике лихо, яке нищить все на своєму шляху. Статистика доказує, що кожного року на Україні  трапляється 50 тисяч пожеж і кожна 10 з них через пустощі дітей. Якщо вже  вона  трапилася,  то  негайно  треба  телефонувати  на номер 101.  101-це  номер  пожежної  охорони   

  1. Бесіда про пожежну службу

Працівники цієї служби – це мужні  , безстрашні   і  спритні  люди. Їх  називають  бійцями  «вогняного       фронту» ,адже  щоразу  їм  загрожує  смертельна   небезпека. Пожежники одягають своє спорядження за 18 секунд, а через 30 секунд вони займають вже місце у кабіні пожежної машини. Професія пожежника не тільки героїчна і необхідна, але і в край небезпечна. Та усім треба пам’ятати дуже важливе правило: «Даремно пожежника не турбуй!» Про цю дуже важливу професію навіть складені поетичні рядочки

                                                   Служба ця нам допоможе

Злу пожежу загасить

Забувать цього не гоже,

Це вас може захистить.

Вони знають що і як робити

Щоб пожежу загасити

Це номер добре пам’ятай

Він 101. Запам’ятай!

 Про вогонь люди складали багато легенд і повчань не тільки через те, що вони його боялися, а тому що він був дуже цінним і потрібним. Колись вогонь був навіть суддею. Той кого підозрювали у якійсь неправді повинен був пройти між двома близько розташованими вогнищами.

Якщо одяг цієї людини не запалювався, то вона вважалась невинною. З того часу, якщо людина знаходиться в небезпечному становищі, про неї говорять: «Знаходиться між двох вогнів». І цей вислів залишився у народній скарбничці прислів’їв і до тепер. Розуміючи, велике значення вогню люди цю народну скарбничку доповнювали різними прислів’ями. Давайте і ми згадаємо відомі нам прислів’я про вогонь і його значення.

  1. Скарбничка прислів’їв
  • Вогонь палить, вода студить.
  • Вогонь добрий слуга, але поганий хазяїн.
  • Вогонь -  це біда і вода – це біда, але без них біда ще більша.
  • Вогонь з водою ніколи не погодяться.
  • Мокрого поліна вогонь не чіпає.
  • І з малої іскри великий вогонь буває.
  • Не кидай іскри в солому, бо сама згорить і село спалить.
  • Сірничок малий, а біда від нього велика.
  • Не грайся з вогнем – обпечешся.
  • Коробка сірників хоч і мала, та багато може причинити зла.

   Отож про вогонь знали з давніх-давен. А тепер для того, щоб люди правильно його використовували і розуміли його небезпеку існують  різні спеціальні знаки пожежної безпеки, які мають знати усі, щоб уникнути біди.

  1. Демонстрація знаків пожежної безпеки і їх пояснення

Забороняючі знаки

  • Забороняється користуватися відкритим вогнем

        Встановлюється у приміщеннях де є легкозаймисті речовини.

  • Забороняється користуватися електронагрівальними приладами

       Встановлюється біля входів у приміщення у яких не можна користуватися електронагрівальними   

       приладами.

  • Забороняється паління

       Встановлюється в таких місцях, де не можна палити

Попереджувальні знаки

  • Обережно! Легкозаймисті речовини

       Встановлюється біля входу на ділянки робіт з легкозаймистими речовинами.

  • Обережно! Небезпека вибуху

       Встановлюється на дверях та всередині складів, де зберігаються вибухонебезпечні речовини.

Вказівні знаки

  • Вогнегасник

       Встановлюється у приміщеннях для вказівки місця знаходження вогнегасника.

  • Виходити тут

       Встановлюється на дверях евакуаційних виходів.

  1. Поетична хвилинка

  Щоб не сталося ніякої біди, давайте згадаємо поетичні рядки, які нам підкажуть, як треба користуватися вогнем.

  1. Для розваги і для гри

           Сірників ти не бери,

           Бо з вогнем  погані жарти.

           Жартувати з ним не варто!

  2.  Не  розпалюй сам багаття

                                          Ані в лісі, ані в хаті.

                                          Легко вогник запалити –

                                          Та не легко погасити.

                 3. З грубки жару не беріть

                      Жар в собі вогонь таїть.

                      Хоч маленька жарина –

                      Для пожежі все ж причина.         

                                    4.   Пам’ятайте кожен раз –

                                          Де бензин, мастило, гас –

                                          Там вогонь – не підпускай!-

                                          Спалахне усе і край!

                  5.   Телевізор, плитку, праску

                        Умикать самим не слід.

                         Пам’ятайте це, будь ласка,

                         Бо від цього стільки бід!                          

                                6.  У розетку встромлять речі –

                                     Дуже-дуже небезпечно!

                                      Іскра може полетіти

                                      І навколо все спалити!

  1. Робота за малюнками

Проведемо роботу з малюнками. (За малюнками діти повинні з’ясувати, яких правил пожежної безпеки не дотримувались  герої.)

  1. Гра «Добрий і злий вогник»

     А зараз давайте пограємо в гру, яка називається « Добрий і злий вогник» (дітям на смужках паперу  є написані  різні значення вогню, а  вони повинні їх прикріпити до «доброго вогника» чи «злого вогника»)

  1. Ситуаційні проблеми

Давайте спробуємо  розв’язати ситуаційні проблеми. Подумайте до чого може привести кожна життєва ситуація.

1)На роботі мама й тато,

Сірники знайшли малята,

І не знає дітвора,

Чим скінчитись може гра.

2)Коли грім гримить, гуркоче,

Блискавиця цілить в очі,

Вікна треба зачиняти,

Не пускати їх до хати.

3)Листя спалюють малята

Близько дуже коло хати

А від того, треба знати,- …

     (хата може запалати)

4)Наказали мама й тато:

«Діти, разом не вмикайте

Праску та магніфон,

Телевізор «Електрон»,

       (Бо нагріється разетка,

         Спалахне вогнем умить,

         А від цього дім згорить.)

  1. Відгадування загадок

Ви не грайтеся зі мною,

Бо загрожую бідою

І, хоч я такий малий,

Розпалю вогонь страшний

                            (сірник)

При пожежі не дрімай,

Нас скоріше викликай.

                            (пожежники)

Хто мене не бережеться –

Дуже  скоро обпечеться.

                            (полум’я)

З язиком, але не лається,

Без зубів, але кусається.

Лютує та злиться,

А води боїться.

                            (вогонь)

На ньому їжу ми готуємо,

Його не бачимо – запах чуємо.

Небезпечний він для нас,

А звемо його ми…

                            (газ)

Сплять в маленькій короб чині

Багатьох пожеж причини.

                            (коробка сірників)

 У червоному жупані

 Я в кутку стою, чекаю.

Але я пожеж, діти,

Допоможу загасити.

                          (вогнегасник)

Як поспішає, то кричить,

Моргає синім оком.

А як прибуде – все умить

 Стихає ненароком.

                        (пожежна машина)

  1. Гра «Допиши вірш»

  Пограймо в гру « Допиши  вірш».( Я починаю говорити вірш, а ви повинні його довершити до кінця, використавши слова з довідки.)

Жар з-під заслінки упав, в хаті вогонь запалав.

Не дивися, не чекай, а водою ... /заливай/.

Як побачиш – малюки узялись за сірники.

Як ти маєш їх спиняти? Сірники у них … / забрати/.

Розігрілась праска дуже, що робити маєш, друже?

За гаряче не хапай , із розетки … /вимикай/.

Як побачиш – десь горить, мусиш ти в ту саму мить

До пожежників дзвонити, про пожежу ... /сповістити/.

Вивчіть правила пожежні,

Будьте завжди обережні.

Знає хай дитина кожна:

Жартувать з вогнем ... /не можна/.

  1. Завдання «Лагідне сонечко»

        ( У конвертах є слова, з яких діти  мають утворити речення, котрі повинні бути правилами пожежної безпеки. Ці правила діти прикріплюють до промінчиків сонця.)

  1. Пісня  «Із вогнем ти обережний будь»
  2. Підсумкове слово вчителя

        Земля, на якій ми живемо наповнена красою і радістю. Дуже важливо зберегти її такою, якою вона є: не нищити,  не руйнувати, а залишити її гарною для інших людей. Великою мірою це залежить від того як ми будемо поводити себе, як будемо виконувати правила пожежної безпеки і як любитимемо  навколишній світ.

                  Тому, щоб у нашому домі не було біди,

                   Будьмо обережні ми з вогнем завжди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 січня 2022
Переглядів
589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку