Урок №2
Тема. Повість В. Короленка «Сліпий музикант». Пошук Петром Попельським свого місця у світі.
Мета: допомогти зрозуміти внутрішній світ головного героя повісті, його духовні пошуки; поглибити уявлення учнів про взаємозв’язок музики та літератури; розкрити особливості її впливу не тільки на сюжет оповідання, а й на життя людини, її вчинки; виховувати почуття патріотизму, співпереживання, любові до ближнього.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Емоційне налаштування дітей.
Слово вчителя: Діти, на парті в кожного у вас є стрічки. Візьміть їх у руки і зав’яжіть очі. А тепер прослухайте прекрасну мелодію. (звучить «Місячна соната» Бетховена). А чи знаєте ви, що її написав композитор, який втратив слух…Чи задумувались ви скільки людей з фізичними вадами живе поряд з нами?
Слово вчителя з поєднанням методу мозковий штурм.
У нашій країні живе багато різних і несхожих один на одного людей. Ми вічнокудись поспішаємо і часом не помічаємо тих, хто відрізняється від нас. А точніше буде сказати, людей з обмеженими можливостями, яким держава присвоює статус «інвалід по зору»… Тих, кого прийнято називати сліпими.
- А чи це так?
Ці люди живуть точно так само як і ми, зрячі люди, серед нас, а не в якійсь іншій країні. І відрізняються від нас лише тим, що живуть в абсолютній темряві. Але це зовсім не означає, що вони нещасні і це залежить від нас. Навколишній світ також цікавий і значущий для сліпих. Навіть навпаки, для сліпої людини світ здається набагато прекраснішим, так як він недосяжний йому візуально, і незрячому доводиться домальовувати його у своїй уяві. Сумна статистика дає привід для роздумів: «Кількість хворих з важкими вадами зору неухильно зростає в усьому світі, і сьогодні сягає більше 400 млн. чоловік, з них майже 16 тисяч - діти». Це ціле місто.
На уроці ми продовжуємо роботу над повістю В. Г. Короленка «Сліпий музикант». (тема уроку записана на дошці)
II. Перевірка домашнього завдання і актуалізація опорних знань та їх коригування
Бліц-опитування
Учитель: Народження сліпої дитини – це трагедія, біль і матері, і всієї сім’ї, і, звичайно, самої дитини. Що ж буде з нею у цьому жорстокому світі? Як складеться її життя? Дуже багато залежить від самої людини, ще від тих людей, які зустрінуться на її перехрестях долі. Як склалося життя головного героя повісті? Чи зумів подолати він випробування долі? Чи не втратив людської гідності? Чи знайшов своє місце в житті? Про це все ми з вами поговоримо під час складання сюжетного ланцюжка повісті.
Складання сюжетного ланцюжка повісті.
Народження сина в сім’ї Попельких – хлопчик сліпий – надмірна опіка матері – захоплення Петра грою конюха Йохима – знайомство з Евеліною – відчуття своєї неповноцінності Петром – закоханість у Евеліну – знайомство з синами Ставрученка – тривоа Петра – знайомство зі сліпими дзвонарями – зустріч з жербаками – мандрівка до Почаєва – одруження з Евеліною – народження здорового сина – тріумф Петра-музиканта.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Ми з вами сьогодні поговоримо про Петра Попельського й особливості його зростання в сім’ї, його виховання, дослідимо становлення його особистості, і як він намагається знайти та зрозуміти своє місце у світі. Простежимо вплив герої повісті на формування світогляду Петра Попельського.
Ми з вами сьогодні поговоримо про Петра Попельського й особливості його зростання в сім’ї, виховання, дослідимо становлення його особистості, і як він намагається знайти та зрозуміти своє місце у світі. Для цього заповнимо таблицю в зошиті
Робота в зошитах
Герой |
Слова і вчинки |
Наслідки |
|
Йохим |
|
|
|
Мати |
|
|
|
Дядько Максим |
|
|
|
Дзвонарі |
Роман |
|
|
Єгорій |
|
|
|
Евеліна |
|
|
|
Сліпі |
|
|
Гра «Так – Ні». Підтвердьте або заперечте твердження.
1. Сліпа дитина народилася в багатій сім’ї. (Так)
2. Усі відразу помітили сліпоту немовляти. (Ні)
3. Максим Яценко воював в Італії з Гарібальді. (Так)
4. Спочатку дядько Максим не звертав увагу на сліпу дитину. (Так)
5. Помітивши захоплення сина музикою, мати придбала скрипку. (Ні)
6. Петро і Евеліна познайомилися в саду. (Ні)
7. У підготовці Петруся до життя велика увага приділялася фізичним вправам і їзді на коні. (Так)
8. Петро Попельський став талановитим музикантом. (Так)
Слово вчителя: На сьогоднішньому уроці ми з вами зрозуміли, що знайти себе у світі – справа не з легких. Ми повинні поважати інших й толерантно ставитись до людей з вадами. Так вони незвичайні люди, але у них є всі права та можливості стати тими, ким вони хочуть бути.
Дібрати цитати для характеристики персонажів твору.
Випереджальне завдання підготовити повідомлення про музичні інструменти: сопілку і фортепіано.