Тема проекту. Повітря.
Тип проекту: дослідницький, колективний, короткий.
Об’єкт пізнання: повітря.
Провідна проблема: формувати уявлення про атмосферу, місцезнаходження повітря, його склад, властивості, значення чистого повітря для життя організмів;
розвивати спостережливість, допитливість, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки;
виховувати бережливе ставлення до повітря, що нас оточує.
Спосіб вирішення проблеми: власні спостереження, проведення дослідів.
Освітній продукт: створення пам’ятки «Збережи повітря чистим».
Хід проекту
І етап Організаційний.
Сьогодні в нас урок звичайний
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний,
За це ми дякуєм йому.
ІІ етап Допроектна підготовка.
Куди ступиш—всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш.
(Повітря)
ІІІ етап Дослідницький.
1 група. Дослід 1.Візьмем колбу. Вона порожня лише на перший погляд. У цьому можна легко переконатися, якщо її занурити догори дном у посудину з водою. (Демонструють дослід). Колба не заповнюється водою тому, що там знаходиться повітря.
2 група. Дослід 2. Щоб переконатися, що в колбі дійсно є повітря, нахилимо її так, щоб у неї заходила вода. (Демонструють дослід). Коли вода заходить у колбу, з неї виходять бульбашки повітря. Місце повітря, яке було у колбі, займає вода. Отже, повітря займає певне місце, заповнюючи порожнини
3 група. Дослід 3. Щоб переконатися у тому, що повітря проникає у найменші щілинки, кинемо у склянку з водою грудочку сухого ґрунту. (Демонструють дослід). Із грудочки ґрунту виділяються бульбашки. Це—повітря. Отже, всі щілини у твердих тілах заповнені повітрям.
Повітря оточує Землю потужним шаром, товщина якого перевищує 1000км. Цей шар повітря називається атмосферою. Атмосферу можна порівняти з океаном, у якому замість води—повітря. Ми живемо на самому дні повітряного «океану».
Повітря має велике значення для нашої планети, і в першу чергу, для всього живого на Землі. Повітрям дихають люди, рослини, тварини. Як товста «ковдра» повітря огортає Землю і зберігає тепло, яке вона отримує від Сонця. Якби довкола Землі не було повітряного шару, то вдень земна поверхня сильно б нагрівалась, а вночі—охолоджувалась. Таким чином, без повітря життя на Землі було б неможливим.
Якби Земля не була оточена повітрям, ми бачили б на чорному небі вогняний диск Сонця. Ніч наставала б раптово з останнім променем, а день—із першим. Якби не було повітря, всюди, куди не проникло б пряме сонячне проміння, було б темно.
Виконання досліді . (Підручник ст. 86-87)
(Яке значення має повітря для живих організмів).
Фізкультхвилинка.
Добре те, що сонце світить!
Добре те, що віє вітер!
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс!
Добре те, що в нашій річці
Синя, не брудна вода!
І мене матуся рідна
Після школи зустріча.
Добре гратися надворі!
Добре вчитися у школі!
Добре плавати в ставку
Добре те, що я живу!
ІV етап Презентація.
Наша держава дбає про чистоту повітря. В Україні прийнято Закон про охорону повітря. Він вимагає, щоб на всіх підприємствах встановлювали спеціальні фільтри, пиловловлювачі. Вони затримують отруйні й радіоактивні речовини, пил, сажу, гази.
Щоб зберегти повітря чистим, люди переобладнують автомобілі. Замість бензину в них використовується газове пальне. Паровози, які працюють на вугіллі, замінено на електровози.
Незамінними помічниками людини в очищенні повітря є рослини. Рослини поглинають з повітря вуглекислий газ і збагачують його киснем. Своїм листям вони затримують пил, сажу, інші шкідливі речовини.
Кожне дерево і кущ, посаджені людиною, очищатимуть повітря не лише нашого села чи міста, а усієї планети.
Повітря це--_________________________________________________.
Властивості повітря: _________________________________________.
Склад повітря: ______________________________________________.
Ми повинні не забруднювати __________________________________.
Повітря потрібне ____________________________________________.
Повітря потрібне організмам для дихання і
збереження тепла. Чим менше в повітрі , тим
важче дихати. Без повітря людина може прожити декілька
. Якби навколо землі не було повітряної оболонки,
то Земля вдень сильно б , а вночі --
. Без повітря життя на Землі .
Розглянь малюнки і запиши свої міркування. (Хто забруднює повітря, а хто дбає про його чистоту?)
ІV етап Оформлення результатів проекту.
Як дбають про чистоту повітря діти: