Тема: Повторення вивченого про частини мови
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про частини мови, підтримувати інтерес до вивчення рідної мови і показати її зв’язок з іншими науками, формувати вміння розрізняти частини мови, правильно вживати їх у мовленні розвивати комунікативні вміння, пам’ять, логічне мислення; виховувати любов до поезії, всього прекрасного, повторити правила поведінки в природі.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1. Каліграфічна хвилинка
Мм ам мл еньк ця
Маленька праця безділля
Маленька праця краща за велике безділля.
— Як ви розумієте зміст прислів’я?
— Поділіть на склади для переносу слово «маленька» різними способами.
— Яке слово у прислів’ї є антонімом до слова маленька?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку
— Королева-чаклунка запрошує вас до казкового замку. Але для цього ви маєте подолати різні перешкоди. Тому збирайтеся з думками, зосереджуйтесь, озброюйтесь набутими знаннями.
Будемо працювати і за потреби допомагайте одне одному.
Разом зачитаємо девіз заняття: «Один — за всіх, і всі — за одного». Вирушаймо в путь-дорогу!
ІV. Систематизація набутих знань. Подорож до казкового замку
1. Перше випробування гра «Веселка»
— Нам необхідно пройти через дрімучий ліс. Щоб вибратися з нього, маємо виконати завдання пригадавши все, що вивчали на уроках. А тим часом один хоробрий учень допоможе нам узагальнити наші знання за допомогою нашого «Конструктора»
2. Друге випробування. Розрізнення частин мови в тексті.
— Молодці! Добре впоралися із першим випробуванням. Без проблем знайшли вихід із дрімучого лісу.
Але що це? Перед нами — лабіринт Баби Яги. Щоб вибратися звідти, необхідно виконати її умови.
— Із поданого тексту вірша виписати і згрупувати в три стовпчики: іменники, прикметники, дієслова. Щоб швидше ми впорались, попрацюємо по рядах.
1 ряд виписує іменники, 2 ряд – прикметники, 3 ряд –дієслова.
КВІТИ
Під віконцями на сонці
У весняному саду,
У земельку, як в постельку,
Я насіннячко кладу.
Сонце, смійся!
Дощик, лийся!
Линьте, краплі, до землі,
Щоб на грядках у зернятках
Кріпли паростки малі.
Прийде літо, будуть квіти,
Будуть в мене восени
У віночку на голівці
Чорнобривці запашні.
Н. Забіла
3. Фізкультхвилинка
Ми з вами чудово працюємо, але відпочити не завадить.
4. Третє випробовування. Словниковий диктант
— Тепер необхідно перепливти човном через річку. Щоб не потрапити у халепу, будьте уважні під час виконання нової вправи. Вам треба списати словникові слова, вставляючи пропущені літери і визначити рід. Ви маєте 5 хвилиин.
Україна, комбайнер, черевики, апетит, пшениця, черешня, вогнище, велосипед.
5. Четверте випробування. Гра «Впіймай прикметник».
- На які питання відповідають прикметники?
Добрий, добро, правда, правдивий, смакувати, смак, смачний, яскравий, ніч, нічний, праця, працювати, працьовитий, любов, улюблений, кмітливий.
- Для чого нам потрібні прикметники у мовленні?
6. П’яте випробування. Визначення дієслів в тексті.
— Наш маршрут пролягає через високі гори. Чи подолаєте ви їх?
Відкрийте ваші підручники сторінка 185, вправа 462. Прочитайте уважно завдання самостійно, що треба зробити?
7. Шосте випробування. Добирання прийменників. Робота в групах.
— Тепер нам залишилось подолати чагарник. Вам треба попрацювати в групах.
Завдання: утворити словосполучення за допомогою прийменників.
Йти... школи; спочине... сонці; пішла... лісу; вийшла... гай; пишається... водою; летіти... тебе.
Учні зачитують словосполучення.
-Для чого нам у мовленні потрібні прийменники?
V. Підсумок уроку
— Нарешті ми потрапили до королівського палацу. Королева вами дуже задоволена, тому що всі перешкоди подолали успішно.
VІ. Рефлексія за допомогою кубика де Боно.
Учні висловлюють свої думки з приводу того, що вони вміють, знають та цінують.
VІІ. Домашнє завдання.
c.187 впр. 466
Кросворд «Назви прикметники»
1. Доброзичливий, приязний, чуйний. (Добрий)
2. Непотрібний; той, без якого можна обійтись. (Зайвий)
3. Той, що буде згодом, настане пізніше. (Майбутній)
4. Той, який каже правду; чесний; справедливий. (Правдивий)
5. Сліпучий, сяючий. (Яскравий)
6. Приємний на смак. (Смачний)