Тема. Повторення, систематизація і узагальнення матеріалу, вивченого у сьомому класі
Мета: повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів, набуті ними в ході вивчення геометрії в сьомому класі. Повторити і систематизувати дії учнів при розв'язуванні задач, під час якого учні самостійно працюють із довідковим матеріалом і класифікують задачі, послідовно складаючи загальні алгоритми розв'язання задач виокремлених типів.
Тип уроків: повторення, узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів, набутих ними підчас вивчення геометрії в сьомому класі.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, узагальнені таблиці: «Кути. Відрізки», «Трикутники», «Коло. Геометричні побудови».
Хід уроку
Методичний коментар
Згідно з чинною програмою з математики наприкінці навчального року відведено шість годин для повторення і систематизації вивченого протягом року навчального матеріалу. Зрозуміло, що найкращим способом для цього є розв'язання задач за тематикою, що відповідає програмі, а саме — з трьох основних тем:
-
відрізки і кути;
-
трикутники;
-
коло і геометричні побудови.
Форма проведення уроків повторення і систематизації матеріалу може варіюватись: від стандартних уроків повторення, узагальнення і систематизації знань і вмінь (див. вище), що передбачають самостійну роботу учнів з довідковим матеріалом і складання узагальнених схем, таблиць, алгоритмів тощо, з подальшим використанням складених схем, таблиць і алгоритмів при розв'язуванні задач, до нестандартних уроків: уроків-вікторин, уроків брейн-рингів тощо. Форми і методи організації роботи учнів на цих уроках кожен учитель обирає самостійно на свій розсуд, залежно від рівня підготовки учнів і ступеня їхньої організованості.
Створенню відповідної робочої атмосфери на уроках сприятиме не тільки вдало обрана форма проведення уроків, але й відповідним чином підібрані задачі. Запропонована нижче підбірка задач (на думку автора) сприятиме підвищенню рівня пізнавальної активності учнів на цих уроках.
Усні вправи
-
Як перевірити правильність виготовлення лінійки?
-
Чи правильні такі твердження:
а) через точку площини можна провести не менш, як 1000 прямих;
б) сполучивши парами три точки площини, завжди дістанемо три прямих;
в) на кожній прямій можна вибрати принаймні 1000 точок?
-
Яким є взаємне розміщення двох різних прямих на площині, якщо вони мають: а) принаймні одну спільну точку; б) не більш як одну спільну точку?
-
Чи є правильним твердження: «Через дві різні точки завжди можна провести промінь, причому тільки один»?
-
Чи можна на відрізку завдовжки 1 см розмістити 1 000 000 точок?
-
Щоб зняти копію з рисунка, утвореного лише з відрізків, підкладають під рисунок чистий аркуш паперу і проколюють тоненькою голкою кінці всіх відрізків. Сполучивши відповідним чином утворені на чистому папері проколи, дістають потрібну копію. Обґрунтуйте правильність цих дій.
-
Як можна наближено знайти товщину однієї сторінки посібника з геометрії?
-
Два учні накреслили кути по 45°, і один із них сказав: «У мене кут більший, оскільки в нього сторони довші». Чи так це?
-
Чи є правильним твердження: «Для кожного кута завжди можна побудувати тільки один вертикальний кут і тільки один суміжний кут»? Відповідь поясніть.
-
Чи є правильним твердження: «Якщо один із суміжних кутів зменшити у два рази, то другий кут збільшиться у два рази»?
-
Проти кожної поділки транспортира записано два числа, сума яких дорівнює 180°. Чим це пояснюється?
-
Який найбільший кут можна утворити вказівним і середнім пальцями лівої руки? Як виміряти цей кут за допомогою транспортира?
-
Який кут — гострий, тупий чи розгорнутий — утворюють стрілки годинника, коли вони показують 3 год, 7 год, 10 год?
-
На дошці було зображено кут і його бісектрису. Хтось витер частину рисунка — одну із сторін кута. Як можна відновити рисунок? Скільки розв'язків має задача?
-
Відрізки МС і АВ перетинаються в точці О, причому АО = СО. Які відомості ще потрібні, щоб можна було стверджувати, що AM = СВ ?
-
Чи можна, за аналогією до ознак паралельності прямих, сформулювати ознаки непаралельності прямих?
-
Як за допомогою транспортира переконатися, що дві прямі не є паралельними?
-
Чому на прямолінійних ділянках залізниці рейки мають бути паралельними?
-
У рівнобедреному трикутнику один із кутів при основі дорівнює 45°. Чи можна стверджувати, що цей трикутник прямокутний?
-
Чому не існує тупокутних рівносторонніх трикутників; прямокутних рівносторонніх трикутників?
-
Доведіть, що твердження: «У рівнобедреному трикутнику кут при основі 96°» не може бути слушним.
-
Якої величини має бути кут при основі рівнобедреного трикутника, щоб трикутник був гострокутним; прямокутним; тупокутним?
-
Скільки кутів трикутника мають бути відомими, щоб можна було визначити решту кутів цього трикутника? Розгляньте випадки: а) довільний трикутник; б) прямокутний трикутник; в) рівнобедрений трикутник; г) рівносторонній трикутник; д) прямокутний рівнобедрений трикутник.
-
Чи можна в трикутнику ABC провести відрізок AM так, щоб утворилися два гострокутні трикутники?
-
Яким — гострокутним, прямокутним чи тупокутним — є трикутник, у якого:
один із кутів дорівнює сумі двох інших;
один із кутів більший за суму двох інших;
один із кутів менший від суми двох інших.
-
Чи є правильним твердження: «Існує трикутник з найбільшим кутом 56°»?
-
Чи є правильним твердження: «Існує трикутник з найменшим кутом 65°»?
-
Учень сказав: «Прикладами хорд є діаметри і радіуси». Чи правильно це?
-
На колі взято точку. Скільки діаметрів і скільки хорд можна провести через цю точку?
-
Спростуйте твердження: «Пряма, перпендикулярна до радіуса кола, дотикається до цього кола».
-
У трикутнику ABC центр описаного кола лежить на медіані AM. Що можна сказати про цей трикутник?
-
На дошці зображено відрізок АВ.
-
Як побудувати рівносторонній трикутник ABC? Подайте план побудови. Скільки розв'язків має задача? Як побудувати рівнобедрений прямокутний трикутник ABC з прямим кутом В? Подайте план побудови. Скільки розв'язків має задача?
-
Дано пряму а і точку В, яка не лежить на цій прямій. Як на прямій а знайти точки, віддалені від В на 10 см? Подайте план розв'язування. Чи завжди існують такі точки? Скільки їх може бути?
-
Учень накреслив на дошці коло радіуса 20 см, але забув позначити центр. Як знайти центр кола? Подайте план розв'язання.
-
Як за допомогою циркуля й лінійки побудувати кут, який дорівнює 45°, 30°?
Письмові вправи
-
На прямій позначено послідовно точки А, В і С. Чи правда, що відстань між серединами відрізків АВ і ВС вдвічі менша від відрізка АС?
-
Знаючи, що АВ = 7, знайдіть на прямій АВ таку точку М, щоб АМ – ВМ = = 1.
-
Різниця двох суміжних кутів дорівнює одному з цих кутів. Знайдіть кожний з цих кутів.
-
Один із суміжних кутів удвічі більший за різницю між ними. Знайдіть ці кути.
-
Два рівних кути мають спільну вершину, їх бісектриси — доповняльні промені. Доведіть, що ці кути — вертикальні.
-
Медіана AM трикутника ABC продовжена до точки Е так, що ME = AM. Якій із сторін трикутника ABC дорівнює відрізок СЕ?
-
Доведіть, що висоти трикутника, перетинаючись, не діляться навпіл.
-
На сторонах кута А взято точки В і С так, що АВ = АС. Перпендикуляри до сторін кута в цих точках перетинаються в точці О. Чи лежить точка О на бісектрисі кута А?
-
Трикутник ABC — рівнобедрений, його основу АВ продовжили в обидва боки так, що ACE = BCM. Доведіть, що АЕ = ВМ.
-
Трикутники ABC і АВМ рівні. Доведіть, що їх спільна сторона перпендикулярна прямій СМ.
-
Доведіть, що гострокутні трикутники рівні, якщо основа і висоти, проведені до бічних сторін одного трикутника, рівні основі і відповідним висотам іншого трикутника.
-
Доведіть, що трикутник, у якого дві висоти рівні, є рівнобедреним.
-
Попарні суми сторін трикутника дорівнюють 17 см, 18 см, 21 см. Знайдіть периметр трикутника.
-
Периметр трикутника більше його сторін на 32 см, 29 см і 23 см відповідно. Визначте периметр трикутника.
-
При перетині двох паралельних прямих січною утворилися вісім кутів, кожний з яких менше розгорнутого. Сума трьох із цих кутів дорівнює 207° . Знайдіть величини кожного з восьми кутів.
-
AM — бісектриса кута А трикутника ABC, ME || AC . Доведіть, що ∆АМЕ — рівнобедрений.
-
Сторони двох кутів відповідно паралельні. Чи рівні градусні міри цих кутів?
-
Бісектриси внутрішніх кутів трикутника ABC перетинаються в точці О. Доведіть, що кути АОВ, АОС, ВОС — тупі.
-
Визначте суму зовнішніх кутів трикутника (взятих по одному при кожній вершині). Чи може зовнішній кут трикутника дорівнювати сумі двох інших зовнішніх кутів?
-
Внутрішні кути трикутника відносяться як 1:4:7. Як відносяться зовнішні кути цього трикутника?
-
Один із кутів трикутника дорівнює сумі двох інших, а другий кут трикутника дорівнює третині від суми інших. Знайдіть кути трикутника.
-
Бісектриса кута при вершині трикутника перетинає основу під кутом 73°, а бісектрису одного з кутів при основі — під кутом 58°. Знайдіть кути трикутника.
-
Чи може бісектриса кута трикутника розділити трикутник на два рівнобедрених трикутники? Якщо так, визначте кути даного трикутника.
-
З вершини найбільшого кута прямокутного трикутника проведено бісектрису і висоту, кут між якими 17°. Знайдіть гострі кути трикутника.
-
У прямокутному трикутнику катет довжиною 12 см лежить при куті 30° . Знайдіть довжину бісектриси іншого гострого кута.
-
*Гіпотенуза прямокутного трикутника у чотири рази більше висоти, що проведена до неї. Знайдіть гострі кути трикутника.
-
*Три кола, радіуси яких 2 см, 3 см, 9 см, парами дотикаються. Визначте периметр трикутника з вершинами в центрах цих кіл.
-
Дано коло і точка М поза ним. Як провести через точку М пряму, яка перетинатиме коло в точках, відстань між якими дорівнює а?
-
Побудуйте коло, яке проходить через дану точку А і дотикається прямої l у даній точці В.
-
Дано коло і пряма l. Побудуйте коло, яке дотикатиметься прямої l і в даній точці дотикатиметься кола.
-
Кути трикутника відносяться як 3:7:8. Під якими кутами видно його сторони з центра вписаного кола?