Повторення та узагальнення вивченого з теми “Лексикологія”.

Про матеріал
Тема уроку. Повторення та узагальнення вивченого з теми “Лексикологія”. Мета уроку: закріпити навички розпізнавання й використання у мовленні синонімів, омонімів, антонімів; удосконалювати вміння учнів відрізняти омоніми від багатозначних слів, правильно вживати їх у мовленні; вчити добирати синоніми, антоніми, омоніми до слів лексильної системи української мови; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати групи слів, порівнювати їх між собою і робити висновки, вибирати із синонімічного ряду й використовувати зі стилістичною настановою найвідповідальніше слово; розвивати логічне мислення учнів, збагачувати словниковий запас; за допомогою мовленнєво-дидактичного матеріалу учитися цінувати силу слова, визначати його роль у мові.
Перегляд файлу

Тема уроку. Повторення та узагальнення вивченого з теми “Лексикологія”.

Мета уроку: закріпити навички розпізнавання й використання у мовленні синонімів, омонімів, антонімів; удосконалювати вміння учнів відрізняти омоніми від багатозначних слів, правильно вживати їх у мовленні; вчити добирати синоніми, антоніми, омоніми до слів лексильної системи української мови; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати групи слів, порівнювати їх між собою і робити висновки, вибирати із синонімічного ряду й використовувати зі стилістичною настановою найвідповідальніше слово; розвивати логічне мислення учнів, збагачувати словниковий запас; за допомогою мовленнєво-дидактичного матеріалу учитися цінувати силу слова, визначати його роль у мові.

Обладнання: підручник, «Українська мова", автори О.В.Заболотний, В.В. Заболотний, словники антонімів, синонімів, паронімів, тлумачний, таблиця “Групи слів за значенням”, тест,

міні-підручник

Тип уроку: урок закріплення знань

Зайдемо в Слово, наче в Храм,

Гучно уклонімося в пояс

Віктор Лупейко

Xiд ypoкy

I. Організаційний момент.

    1. Слово вчителя

-Сподіваюсь, що все почуваєте себе комфортно! Не хвилюйтеся! Краще привітайте гостей посмішкою і миром.

А тепер за парту всі сідайте рівно і до роботи візьмімось сумлінно.

II. Повідомлення теми і мети уроку.

    -До занять ви готувались і ваша робота буде оцінена. Тож почнемо робочий день. Запишіть, будь ласка, число, класна робота, тема уроку “Повторення та узагальнення вивченого з теми ”Лексикологія” . А також виберіть смайлик і позначте, з яким настроєм ви будете працювати на уроці.

  Слово має й велику магічну силу. І на сьогоднішньому уроці ми повинні не тільки засвоїти відомості з мовознавства, а й учитися цінувати силу слова.

III. Мотивація навчальної діяльності

1.Слово вчителя.

Для  успішного опрацювання та засвоєння вивченого я хочу разом із вами пригадати теоретичний матеріал і дізнатися, чи вмієте ви за допомогою схеми зображувати почуте.

2. Усне опитування

-Над яким розділом науки про мову ми працювали на попередніх уроках? (Лексикологією)

-Що вивчає лексикологія? (Це розділ мовознавства, що вивчає лексичне значення слова, їх уживання)

- Як поділяються слова за кількістю значень? (На однозначні та багатозначні)

- А за характером значень? (Із прямим і переносним)

- А за співвідношення змісту і форми? (на синоніми, антоніми, омоніми і пароніми)

       3. Ситуативне завдання

          Прочитайте текст

Іде Оленка зі школи трохи втомлена, але про те навіть не думає. Та й не дивно, бо навколо така краса: весна посміхається теплотою, а обличчя дівчинки радісне від дотиків теплих сонячних промінчиків. Повіває грайливий березневий вітерець. Він ще прохолодний, проте несе із собою подих весни. Щебечуть плашки, спiвають, гомонять струмочки. Все навкруги поступово перетворюється на загадковий казковий свiт. Замріялася дівчинка, не помітила під ногами камінець і впала. Назустріч прямує її однокласник Денис. Побачив Оленку, яка витирає сльози, і каже:

-“Чего ревеш? Гепнулась, то вставай мерщій”

Запитання:

-Що ви можете сказати про характер, вдачу Дениса! (Невихований, грубий, нетактовний)

-Поміркуйте: якщо слово ревеш замінити словом плачеш , то яке наступне речення доречно вжити? (Давай я допоможу тобі)

        4. –Продовжуємо нашу роботу. Звертаємося до міні-підручника.

Вправа 2

а) “Знайди пару”. Тобто дібрати синонім до слова великий.

Великий вітер – сильний

Велика гора – висока

Велика прірва – глибока

Велике подвір’я – просторе

Великий врожай – багатий

Велика сім’я – чисельна

Великі діти – дорослі

Велика людина – видатна

Велика ніч – довга

Довідка: високий, глибокий, сильний, багатий, просторий, чисельний, видатний, дорослий, довгий.

б) До поданих словосполучень дібрати антонімічні.

Наприклад: старий зошит – новий зошит.

Тиха вулиця – гомінка вулиця

Тиха погода – вітряна вулиця

Зелений плід – стиглий плід

Зелений юнак – досвідчений юнак

 

-Який зробимо висновок?

(Як синонім, так і антоніми можна визначити підібрати) у контексті.

     5. Усно. Інтелектуальна п’ятихвилинка “Знайди помилку”.

Нарешті настала епоха канікул.

Тепер вранці можна дрімати скільки завгодно.

Навіть будильник не зможе порушити сильний сон.

( Нарешті настав час канікул.

Тепер вранці можна спати скільки завгодно.

Навіть будильник не зможе порушити міцний сон)

    6. Усно. Відгадайте загадки.

-Якою косою трави не накосиш? (дівочою)

-На якій лаві не всидиш? (вулканній)

-Яка міна не зривається? (гримаса)

-З якої байки сукні не пошиєш? (із жанру літературного твору)

-Який тур не цікавить зоологів? (змагання)

-Яку державу влітку мона носити на голові? (Панаму)

-Нас лише ім’я єднає

 Все останнє розділяє (омонім)

   7. Творче завдання

        Написати твір-мініатюру на тему “Найдорожча в світі”, вживаючи синоніми, слова в прямому й переносному значення. Використовуючи опорні словосполучення.

   8. Самостійна робота. Тест, Вправа 119 (ст. 52-52)

IV. Підсумок уроку

      Метод незакінченого речення

      На уроці я:

-повторив та узагальнив…

-зрозумів…

-навчився…

-набільший мій успіх – це…

-я не вмів, а тепер умію…

-для себе я зробив висновок…

-найцікавішим на уроці було…

 

V.  Оголошення оцінок.

VI. Домашнє завданняю

Повторити $ 8-15.

      На вибір:

-написати казку про роль антонімів, синонімів, омонімів у мові;

-дібрати прислів’я, приказки, загадки у змісті чи відгадці, які були б антоніми, синоніми, омоніми.

-скласти і записати 3 речення, у яких використати антоніми, синоніми, омоніми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 лютого 2023
Переглядів
857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку