Тема: Повторення вивченого про самостійні частини мови. Загальна характеристика частин мови.
Мета:
повторити відомості про частини мови, їх класифікацію;
формувати вміння розпізнавати самостійні та службові частини мови в реченні та тексті;
усвідомити різницю між самостійними та службовими частинами мови; розвивати логічне мислення школярів, уміння аналізувати й узагальнювати, сприяти творчій активності учнів;
виховувати інтерес учнів до уроків рідної української мови
Обладнання:
Ментальна карта «Частини мови», Qr-коди, роздатковий матеріал.
Хід уроку
(Слайд 1) І. Організаційний момент
Добрий день, мої любі! Я дуже рада бачити вас.
(Слайд 2) Визначення настрою
Налаштуємось на урок і дізнаємося, який настрій переважає у класі.
А в цьому нам допоможе діаграма настрою. Відскануйте Qr-код і оберіть свій настрій зараз. Дивлячись на діаграму, ми з вами можемо зробити висновок, що у класі переважає … настрій. Чудово.
(Слайд 3) Аутотренінг
А зараз увага на екран.
Я - учень!
Я - творча особистість!
Я знаю, думаю, аналізую!
Я не боюся висловлювати свої думки.
На помилках вчаться.
Я хочу багато знати.
Я буду плідно працювати!
ІІ. Актуалізація опорних знань
(Слайд 4) Пропоную вам пригадати те, що ми вчили.
(Вордволл- запитання на картах)
«Мозковий штурм»
Ми з вами завершили вивчати який розділ мовознавства? («Словотвір»)
1.Що вивчає Словотвір як розділ науки про мову?
(Словотвір – це розділ науки про мову, що вивчає способи й особливості творення похідних слів)
2. Які способи словотворення ви знаєте?
(Морфологічні і неморфологічні)
3. Які слова називаються непохідними?
(Первинні слова, які здебільшого не мають суфіксів і префіксів)
4. Які слова називаються похідними?
(Утворені на базі інших слів, напр.. лісок – від ліс)
5. За допомогою яких значущих частин слова можна утворити нові слова?
(Префікси і суфікси)
6. Наведіть приклад неморфологічного способу словотворення.
(Перехід однієї частини слова в інші, напр.. ніс(іменник) і ніс(дієслово))
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
(Слайд 5) Подивіться, будь ласка, уважно на цей кроссенс і спробуйте визначити тему нашого уроку.
Цілі уроку:
(Слайд 6) Я пропоную Вам наступні цілі.
Відповідно до цілей нашого уроку я хочу, щоб ви поставили власну ціль
Я хочу …
(Слайд 7) Виходячи з цього, скажіть, будь ласка, що ви будете робити сьогодні під час уроку?
Я буду …
(Слайд 8) У вас на столах є ментальні карти. Зараз за допомогою ментальної карти ознайомтесь із матеріалом і будьте готові дати відповіді на запитання.
Якщо вам буде буде необхідна допомога - скористуйтесь сигнальною картою. У вас 3 хвилини.
(Слайд 9)
Запрошую Вас у коло
Супер! Молодці! Запрошую вас до роботи у своїх групах.
(Слайд 10) V.Закріплення вивченого матеріалу
Давайте перевіримо чи зможете ви розрізнити частини мови?
«Розподільний диктант»
На столах у вас є Qr-код. Працюйте, будь ласка.
На виконання роботи у вас є 2 хвилинки.
Сигналом про завершення часу буде дзвіночок.
Зараз найстарші представники команд презентують на свою роботу таким чином:
1 група – визначає іменники
2 група – прикметники
3 група – дієслова
4 група – службові частини мови
-Запитання групам-спікерам. – Як ви визначили, що це іменник.
(Слайд 11) Лінгвістична фізкультхвилинка
Діти, ви втомились? Я пропоную Вам трохи відпочити.
Зараз ви почуєте частини мови. Ви – уважно слухаєте.
Почувши іменник – піднімаєте руки вгору, прикметник – в сторони, дієслово – присісти, числівник- вперед, займенник – на пояс, на інші частини мови не реагуєте.
Молодці. Повертаємося до роботи.
(Слайд 12) «Вибірковий диктант»
Наступним нашим завданням є «Вибірковий диктант». У вас на столах є завдання. Тож прошу, починаємо.
1 група виписує з вірша займенники, 2 група –, 3 група службові частини мови – дієслова і 4 група - прислівники
Життя — це найкраща казка,
У ній, що завгодно, завжди.
Та ти не пасуй, будь ласка,
А сміло по нім іди.
Бо ти на Землі — Людина
Й тобі відкривати світ.
І ти неповторна, єдина
З маленьких дитячих літ.
Й повинна добро творити —
Для того у світ прийшла.
Та праведно, чесно жити...
А стежечка вдаль лягла
І кличе тебе до себе,
І сипле росу до ніг.
Веде нас до мрії, в небо
Й великих земних доріг.
Презентуватиме роботу групи наймолодший представник.
(Слайд 13) «Storytelling»
Настав час попрацювати творчо. Зараз кожна група повинна скласти свою казку за сюжетними картками. Не забувайте використати усі частини мови.
На виконання завдання у вас 5 хвилин.
Презентація групами своїх історій. Усі інші групи уважно слухають і зазначають які частини мови було використано.
Презентувати роботу групи буде найвищий.
Спікери ставлять запитання групам.
(Слайд 14) «Музична хвилинка»
Зараз пролунає приспів із пісні і ваша задача – визначити частини мови, які є в цьому приспіві.
(Слайд 15) Наш урок добігає кінця. Ви сьогодні великі молодці. Давайте повернемося до вашого настрою. Чи змінився ваш настрій? Це ми дізнаємося за допомогою Qr-коду.
(Аналіз настрою)
(Слайд 16) - Повернемося до наших цілей і з’ясуємо чи досягли ми їх.
(Слайд 17) «Незакінчене речення»
(Слайд 18) Техніка «Світлофор»
Запрошую Вас оцінити свої досягнення на світлофорі.
(Слайд 19) Домашнє завдання.
Написати казку про новорічні пригоди Діда Мороза
Життя — це найкраща казка,
У ній, що завгодно, завжди.
Та ти не пасуй, будь ласка,
А сміло по нім іди.
Бо ти на Землі — Людина
Й тобі відкривати світ.
І ти неповторна, єдина
З маленьких дитячих літ.
Й повинна добро творити —
Для того у світ прийшла.
Та праведно, чесно жити...
А стежечка вдаль лягла
І кличе тебе до себе,
І сипле росу до ніг.
Веде нас до мрії, в небо
Й великих земних доріг.