Урок "Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Іменник"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови у 6 класі на тему: "Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Іменник" допоможе філологам підготуватися до відкритого уроку.
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого  з теми «Іменник»

Мета (формувати компетентності):предметні: узагальнення й систематизація знань про іменник, його граматичні та морфологічні ознаки, розвивати увагу, пам’ять, мислення; збагачувати словниковий запас учнів;

Ключові: уміння вчитися: уміння послідовно викладати свої думки, робити висновки, наводити аргументи, комунікативну: навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих, загальнокультурну: формування кругозору, розвиток уваги, громадянську: виховувати любов і повагу до рідної мови.

Тип уроку: урок узагальнення практичних умінь і навчичок..

Форма уроку: нестандартний урок, урок-конкурс.

Іменник! Він узяв собі на плечі

 Велике  діло    визначити речі

Д. Білоус

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку: привітання, побажання успіхів.

Учитель. Слово — важлива одиниця мови. Слів безліч, але існують вони не хаотично, а об’єднані за певними ознаками в час- тини мови. Послухаймо, як про це сказав поет Д. Білоус у вірші  «Злитки золоті».

Чи ти задумавсь, відкіль оті

у нашій мові злитки золоті?

Як намистинки, диво калинове,

  • Частини мови!

Учитель. Серед них важливе місце належить іменникові, - «який узяв на плечі велике діло — визначати речі». Послухайте невеличку казочку про це.

КАЗОЧКА

Одного разу частини Мови — діти однієї матері — зав’язали суперечку. Вони ніяк не могли з’ясувати, хто з них найважли- віший. Іменник поважно і гордовито промовив:

— Годі вам хвалитися! Скажіть, хто приносить найбільше ко- ристі нашій матері Мові? Безумовно, що я. Без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім істотам, предметам, подіям, яких одя- гаю у свої сім відмінків, два числа, три роди і чотири відміни.      І в реченні можу виступати будь-яким членом...

Учитель. Отже, на сьогоднішньому уроці ми повторимо, уза- гальнимо, систематизуємо, закріпимо і вдосконалимо знання про іменник як частину мови. Ваше завдання показати, як ви вмієте використовувати набуті знання на практиці в усному і писемному мовленні.

 

ІІІ. Повторення теоретичних відомостей. Узагальнююча бесіда

Завдання № 1

Скласти зв’язну розповідь про іменник як частину мови (за таблицею).

  • Який розділ мовознавства вивчає слова як частини мови?
  • Скільки частин мови в українській мові?
  • Іменник — частина мови, що... означає...

відповідає на питання... належить до певного... змінюється за...

  • Іменники бувають назвами...
  • Яка форма числа вживається на позначення одного предмета? Двох й більше?
  • У реченні іменник може бути...

 

Завдання № 2

Дайте відповідь на питання:

-Як ви думаєте, навіщо собаку називають двічі: один раз собакою, а другий — Шариком чи Рексом? (Якщо хочеш назвати будь-якого собаку, щоб відрізнити його від інших тварин, напри- клад, від кішки, використовуєш загальний іменник собака. Якщо тобі треба назвати тільки одного собаку, щоб виділити її серед інших, береш ім’я власне Шарик чи Рекс та ін.)

IV Виконання вправ

Робота в групах.

Завдання № 3

Проблемне запитання: визначте, до якої відміни належать іменники дівчина, дівча, дівчатко. (І відміна, IV відміна, II відміна)

 

Завдання № 4

Визначте рід іменників меню (с. р.), кашне (с. р.), Тбілісі (с. р.), фламінго (ч. р.), депо (с. р.). Пояснити значення кожного слова, дібрати означення.

 

 

 

Завдання № 5

Вставити пропущені букви, позначити суфікси

Ліж…чко, верш…чок, відер…чко, стеж…чка, добр…во, мисл…ння, поневол…ння.

 

Завдання № 6

Робота в групах

Звертаючись до кожної команди, учитель читає іменники, пропонує швидко назвати до кожного іменника означення, узго- дивши його в роді (наприклад, степ широкий).

 

І команда

ІІ команда

ІІІ команда

тюль — ч. р.

 

 

шампунь — ч. р.

 

біль — ч. р.

вуаль — ж. р.

 

 

путь — ж. р.

ожеледь — ж. р.

Сибір — ч. р.

вермішель — ж. р.

рояль — ч. р.

мозоль — ч. р.

акварель — ж. р.

ваніль — ж. р.

Словосполучення записати.

 

Завдання № 7

Робота в групах

Завдання: з поданих слів скласти строфу вірша; поясни­ти написання не з іменниками.

 

а) Рідна, рідне, мово, слово

забуває, вас, хто

у, той, не,грудях,серденько

має, тільки, камінь.

 

б)Як любіть, Україну, любіть, сонце

води, і, трави, як, і, вітер

в, мить, в, годину, і, радості, щасливу,

(не)годи, у, любіть, годину.

 

 

в) Вечірняя, зоре, моя

Горою, над, зійди

Тихенько, поговорим

з, не, тобою, в, волі

 

 

 

Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

Тільки камінь має.

(заперечення)

 

Любіть Україну, як сонце любіть,

Як трави, і води, і вітер,

В годину щасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди.

(без не не вживається)

 

Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В неволі з тобою.

(синонім —рабство)

Завдання № 8

Міні - диктант "Захистіть  орфограму"

Не доля вирішує,  а людина.

Учений іде,  а неук слідом  спотикається.

Слово – не горобець: випустиш – назад не вернеться.

Чому вчить нас останнє прислів’я?

Завдання № 9

«Творча робота»

Відгадайте слова і придумайте речення з двома словами на вибір

Шоколадне дерево – какао;

Австралійський сумчастий савець, що пересувається стрибками – кенгуру;

Розділовий знак – тире;

Щит із світловими показниками на стадіоні – табло;

Улюблене заняття на дозвіллі – хобі ;

Підземний вид транспорту – метро;

Музичний інструмент – піаніно;

Яскравий, чубатий папуга – какаду;

Столиця Мексики – Мехіко.

Завдання № 10

Робота біля дошки. Записати, від поданих у дужках імен утворюючи імена по батькові.

1. Семен (Тарас), Богдан (Сильвестр), Олег (Ігор), Ярослав (В’ячеслав), Сергій (Юрій), Олександр (Валерій), Микола (Мефодій), Орест (Микола), Андрій (Євген, Євгеній), Світлана (Лука), Свирид (Яків), Митрофан (Хома).

2. Олена (Степан), Іванна (Дмитро), Галина (Петро), Роксолана (Лев), Алла (Гнат), Любов (Анатолій), Мар’яна (Валер’ян, Валерій), Дзвенислава (Ілля), Парасковія (Яків), Анастасія (Хома).

Завдання № 11

Подані імена по батькові поставити у формі кличного відмінка. Два-три з них увести до самостійно складених речень у ролі звертання.

Ігор Павлович, Оксана Мелентіївна, Сергій Олександрович, Олег Миколайович, Зоряна Вікентіївна, Лідія Святополківна, Володимир Самійлович, Надія Себастіянівна, Ольга Іполитівна, Ївга Андріївна.

Завдання № 12

 

 Запишіть складні іменники разом і через дефіс. Поясніть їх правопис.

1. (хліб)сіль, (дощо)мір, (людино)день, (життє)пис, (перекоти)поле, (п’яти)річка, (стоп)кран, (трудо)день, (лісо)сплав, (радіо)комітет, (купівля)про­даж, (лікар)еколог, (блок)система, (прем’єр)міністр, (кіловат)година, (міні)футбол, (чар)зілля, (мати)(й)мачуха,.

 

Завдання № 13

Переписати, уставляючи на місці крапок потрібні суфікси. Аргументувати свій вибір.

Батьківщина — це твоє рідне слово. Бережи і вивчай мову українську. Це мова великого народу. Українською мовою написані безсмертні твори Івана Петров… Котляревського, Тараса Григор… Шевченка, Івана Яков… Франка, Ольги Юліан… Кобилянської, Олександра Євдоким… Корнійчука, Максима Тадей… Рильського, Миколи Платон… Бажана, Івана Кіндрат… Микитенка, Михайла Панас… Стельмаха, Олеся Терентій… Гончара.

Українська мова живе у прекрасних піснях твого народу (М. Стельмахович).

 

V.               Підсумок уроку

Вмотивування оцінок, одержаних учнями за роботу на уроці.

VI.      Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи, повторити правила,  написати твір-мініатюру на мовну тему «Для чого нам потрібні іменники».

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 грудня 2021
Переглядів
1976
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку