Текст має таку будову:• зачин (одне або кілька речень, які готують до сприйняття того, про що йтиметься далі);• виклад, або основна частина тексту (розкриває тему тексту);• кінцівка (підсумок або висновок із висловленого в тексті). Основними ознаками тексту є:• пов’язаність речень за змістом (темою);• наявність головної думки та її розвиток;• зв’язок речень між собою за допомогою: займенників, синонімів, повторів, спільнокореневих слів, сполучників тощо.
ПОПРАКТИКУЙМО!НЕЗРЯЧІ ЛЮДИ ТА СЛОНЯкось п’ять сліпців вирішили дізнатися, що таке слон. Вони багато разів чули про цю тварину, але ніколи її не бачили. Незрячі підійшли до слона. Перший із них торкнувся хобота тварини, другий — хвоста. Третій тримав слона за вухо. Четвертий притулився до нього. П’ятий обхопив ногу.І ось вони почали обмінюватися враженнями про слона. Перший сказав, що він дуже схожий на змію. Другий категорично не погодився й сказав, що слон — це довгий шнур. Третій говорив, що слон схожий на великий шматок тканини,четвертий — що він як стіна, а п’ятий стверджував, що слон — це стовбур великого дерева. Сліпці посварилися. Кожний із них став, так би мовити, «знавцем» тієї або тієї частини тіла слона,тому не міг припустити, що існує щось таке, чого він не знає. Позиція кожного була визначена лише його особистісним досвідом.
Завдання 1. Визначте тему тексту. Завдання 2. Визначте головну думку тексту. Завдання 3. Заголовок виражає тему чи головну думку?Завдання 4. Укажіть тип тексту: розповідь, опис, роздум. Завдання 5. Чому, на вашу думку, перший незрячий сказав, що слон дуже схожий на змію,а п’ятий стверджував, що слон — це стовбур великого дерева?Завдання 6. Визначте, якими словами:займенниками, синонімами, повторами — пов’язані речення тексту. (Ці слова виділено).
А зараз завдання, на які ви не знайдете відповідей у самому тексті, але зможете відповісти .- Чим ця розповідь нагадує ситуації з вашого життя чи життя тих, кого ви знаєте?- У яких творах ідеться про схожу проблему?Якщо важко дати відповідь на це запитання, то в конспекті ви знайдете покликання на притчу «Квапливі висновки».- Як цей текст пов’язаний із подіями у світі?
1. Робота з текстом.-У якій колонці записаний текст. За популярністю символ України не має рівних. ЇЇ ім’ям в Україні названо сотні сіл, вона оспівана в сотнях пісень. І це зрозуміло. У народі калина символізує дівочу чистоту, красу, силу життя, людськудолю, єдність нації. Кущ калини пишається над водою. Діти ласували варенням з калини. Весною калина вкривається білим цвітом. Учора бабуся розповідала легенду про калину ( За О. Братко –Кутинським).
1. Колись калина кущувала біля кожної хати. Калинові намистинки червоніли до пізніх заморозків.2. Українці люблять калину. Вони присвячують їй свої приказки, прислів’я, оспівують у піснях.3. Калина-символ України. Вона є уособленням краси, багатства.4. Криниці копають під вербою. На сухому місці це дерево ніколи не ростиме.5. Верба дає багато користі. З верби виготовляють ліки.6. Пишається біля хати калина. Її посадила ще бабуся.7. У калини гарний білий цвіт. А ще більше милують око ягоди.8. Вербовий дух люблять бджоли. Високо цінуються і вулики з дощок верби.9. Верба – дерево цілюще. З кори, смоли, гілок верби виготовляють ліки.10. Калину вишивали на рушниках. Нею прикрашали весільний коровай.11. Верба схилилася над річкою. Бо хоче , напевно, помилуватися своєю вродою.12. Материна хата потопала в калиновому багатті. Здавалося, то якийсь казковий будинок причаївся край села.