Повторення вивченого про текст.

Про матеріал
Урок РМ №1. Повторення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті. Мікротема тексту (практично).
Зміст слайдів
Номер слайду 1

"Повторення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби міжфразового зв’язку в тексті".

Номер слайду 2

Поміркуй!Що таке мова?Що таке мовлення?Мова – інструмент. Мовлення - процес

Номер слайду 3

ЗАПИШІМО!Текст — це група речень, об’єднаних темою й головною думкою. Тема тексту — це його зміст; те, про що (або про кого) в ньому йдеться. Головна думка тексту — те, до чого він закликає, що схвалює чи заперечує, від чого застерігає.

Номер слайду 4

Текст має таку будову:• зачин (одне або кілька речень, які готують до сприйняття того, про що йтиметься далі);• виклад, або основна частина тексту (розкриває тему тексту);• кінцівка (підсумок або висновок із висловленого в тексті). Основними ознаками тексту є:• пов’язаність речень за змістом (темою);• наявність головної думки та її розвиток;• зв’язок речень між собою за допомогою: займенників, синонімів, повторів, спільнокореневих слів, сполучників тощо.

Номер слайду 5

ПОПРАКТИКУЙМО!НЕЗРЯЧІ ЛЮДИ ТА СЛОНЯкось п’ять сліпців вирішили дізнатися, що таке слон. Вони багато разів чули про цю тварину, але ніколи її не бачили. Незрячі підійшли до слона. Перший із них торкнувся хобота тварини, другий — хвоста. Третій тримав слона за вухо. Четвертий притулився до нього. П’ятий обхопив ногу.І ось вони почали обмінюватися враженнями про слона. Перший сказав, що він дуже схожий на змію. Другий категорично не погодився й сказав, що слон — це довгий шнур. Третій говорив, що слон схожий на великий шматок тканини,четвертий — що він як стіна, а п’ятий стверджував, що слон — це стовбур великого дерева. Сліпці посварилися. Кожний із них став, так би мовити, «знавцем» тієї або тієї частини тіла слона,тому не міг припустити, що існує щось таке, чого він не знає. Позиція кожного була визначена лише його особистісним досвідом.

Номер слайду 6

Завдання 1. Визначте тему тексту. Завдання 2. Визначте головну думку тексту. Завдання 3. Заголовок виражає тему чи головну думку?Завдання 4. Укажіть тип тексту: розповідь, опис, роздум. Завдання 5. Чому, на вашу думку, перший незрячий сказав, що слон дуже схожий на змію,а п’ятий стверджував, що слон — це стовбур великого дерева?Завдання 6. Визначте, якими словами:займенниками, синонімами, повторами — пов’язані речення тексту. (Ці слова виділено).

Номер слайду 7

А зараз завдання, на які ви не знайдете відповідей у самому тексті, але зможете відповісти .- Чим ця розповідь нагадує ситуації з вашого життя чи життя тих, кого ви знаєте?- У яких творах ідеться про схожу проблему?Якщо важко дати відповідь на це запитання, то в конспекті ви знайдете покликання на притчу «Квапливі висновки».- Як цей текст пов’язаний із подіями у світі?

Номер слайду 8

1. Робота з текстом.-У якій колонці записаний текст. За популярністю символ України не має рівних. ЇЇ ім’ям в Україні названо сотні сіл, вона оспівана в сотнях пісень. І це зрозуміло. У народі калина символізує дівочу чистоту, красу, силу життя, людськудолю, єдність нації. Кущ калини пишається над водою. Діти ласували варенням з калини.  Весною калина вкривається білим цвітом. Учора бабуся розповідала легенду про калину ( За О. Братко –Кутинським).

Номер слайду 9

Цифровий диктант.-Пригадаймо, які є засоби міжфразового зв’язку в тексті- На картці записані реченні. Вам необхідно з’ясувати, який засіб зв’язку речень у тексті використаний . Для цього необхідно поставити  цифру, яка є кодом  відповідного засобу зв’язку.

Номер слайду 10

1. Колись калина кущувала біля кожної хати. Калинові намистинки червоніли до пізніх заморозків.2. Українці люблять калину. Вони присвячують їй свої приказки, прислів’я, оспівують у піснях.3. Калина-символ України. Вона є уособленням краси, багатства.4. Криниці копають під вербою. На сухому місці це дерево ніколи не ростиме.5. Верба дає багато користі. З верби виготовляють ліки.6. Пишається біля хати калина. Її посадила ще бабуся.7. У калини гарний білий цвіт. А ще більше милують око ягоди.8. Вербовий дух люблять бджоли. Високо цінуються і вулики з дощок верби.9. Верба – дерево цілюще. З кори, смоли, гілок верби виготовляють ліки.10. Калину вишивали на рушниках. Нею прикрашали весільний коровай.11. Верба схилилася над річкою. Бо хоче , напевно, помилуватися своєю вродою.12. Материна хата потопала в калиновому багатті. Здавалося, то якийсь казковий будинок причаївся край села.

Номер слайду 11

1. Дібрати заголовок..2. Поділити на абзаци.3. Сформулювати пункти плану.4. Визначити тематичні речення.5. З’ясувати засоби міжфразового зв’язку в тексті.6. Дібрати питання до тексту.7. Визначити тему та ідею тексту.8. З’ясувати стиль і тип мовлення.

Номер слайду 12

Скласти текст про вербу.1 група – текст –опис.2 група – текст –розповідь.3 група – текст-роздум.

Номер слайду 13

Домашнє завдання: скласти текст –роздум за тезою  «Калина – символ України».

pptx
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
11 вересня 2023
Переглядів
515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку