Узагальнення та систематизація знань з теми "Дієприкметник та дієприслівник як особливі форми дієслова" "У майстерні Катерини Білокур"

Про матеріал
Підсумковий урок з теми «Дієприкметник та дієприслівник як особливі форми дієслова» у формі екскурсії до музею української художниці Катерини Білокур.
Перегляд файлу

Урок української мови у 7 класі

У майстерні Катерини Білокур

Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Дієприкметник та дієприслівник як особливі форми дієслова»

Мета: узагальнити та систематизувати знання семикласників про дієприкметник та дієприслівник; сприяти зміцненню навичок творення дієприкметників та дієприслівників, вживання розділових знаків при дієприкметниковому та дієприслівниковому зворотах;

розвивати вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища, усне й писемне мовлення учнів, їх творчі здібності, на основі цього формувати комунікативну компетентність;

за допомогою мовленнєво-комунікативного  дидактичного матеріалу виховувати шанобливе ставлення до праці талановитих співвітчизників, до духовної спадщини українського народу.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво,історія.

Обладнання:комп’ютерна презентація, репродукції картин художниці, мольберт, палітра, роздатковий матеріал.

 

Перебіг уроку:

Оргмомент

Уривок відеофільму про життя К.Білокур.

Вчитель.  Сьогоднішній урок української мови незвичайний, бо проведемо ми його в уявній майстерні, в якій чекає на вас знайомство з великою
українською художницею Катериною Білокур – легендою і дійсністю наших днів, єдиною у світовому живописі неосвіченою жінкою - селянкою, яка самотужки сягнула воістину фантастичних висот у малярській справі.

Отож, запишіть тему уроку: «Узагальнення та систематизація знань з теми «Дієприкметник та дієприслівник як особливі форми дієслова».

Це урок-підсумок, на якому ви узагальните  знання про дієприкметник та дієприслівник, застосовуватимете їх на практиці, будете вдосконалювати вміння спілкуватися.

Про Катерину Білокур одна людина сказала: «Вона писала фарбами життя». Давайте дізнаємося, як склалася доля художниці.

 

Презентація проекту «Біографія Катерини Білокур».

1-й ведучий.  Художниця, проста українська селянка, якій не дала доля вивчитись, і яка була все життя прикута до важкої селянської праці, яка знехтувала особистим щастям , яку колись зневажали і не любили за непереборний потяг до краси і малювання…

2-й ведучий. Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівка Пирятинського повіту Полтавської губернії (нині Київська область) у селянській родині. Коли їй виповнилося приблизно 6-7 років, Катерина самотужки навчилася читати. На сімейній раді вирішили Катрю до школи не віддавати, оскільки читати вона вміє. На цьому її освіта закінчилася.
1-й ведучий. Першими малюнками майбутньої художниці стали казкові птахи, коні, намальовані у братовому зошиті, потім – вуглиною на полотні. Уже тоді довелося Катрі зазнати нерозуміння з боку найрідніших людей – батьків.  Лише наміром самогубства одвоювала у батьків право малювати. Щодня: «Пряла, ткала, мила, копала, садила, полола, збирала і все діло робила, а в прогалинах поміж цим ділом училась малювати.

 

2-й ведучий. У 1922  Катерина вирішила вступити до Миргородського технікуму художньої кераміки. Але розмова у навчальному закладі закінчилася одразу, як тільки виявилося, що дівчина не закінчила семирічки. На малюнки Каті навіть ніхто не глянув.

1-й ведучий 1939 рік визначив подальшу долю художниці.  Катя почула по радіо пісню "Чи я в лузі не калина була?" у виконанні прославленої Оксани Петрусенко. Вражена піснею й голосом Катерина, посилає листа співачці. Вкладений у конверт  малюнок на шматочку полотна - калина, зацікавив Оксану Петрусенко. Вона показує картину у Центрі народної творчості. Мистецтвознавці вирішили побачити роботи Білокур на власні очі.
 

 2-й ведучий

Вражені , декілька картин вони забирають із собою . Було вирішено негайно влаштувати виставку. І в 1940 році у Полтаві відкривається персональна виставка художниці-самоучки з Богданівки Катрі Білокур, яка складалася з 11 картин.

1-й ведучий Повоєнна біографія богданівської художниці дещо краща. У 1949 році була прийнята до Спілки художників України, у 1951 - нагороджена орденом "Знак пошани", одержала звання Заслуженого діяча мистецтв України, а 1956 року - Народного художника України.


2-й ведучий.   50-ті роки є вершиною творчості художниці. 1954 року в Парижі на міжнародній виставці демонструються її картини, які високо оцінив Пабло Пікассо. Світ облетіли його слова: “Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї  цілий світ!”.

 

1-й ведучий У  селі вона працювала взимку в хаті, де від холоду вода у відрі замерзала... І грунтованого полотна, і необхідних фарб постійно бракувало... Але, долаючи негаразди, нестатки, вона створювала дивовижні картини, якими захоплюється світ!

 2-й ведучий Здоров'я Катерини Біолкур з кожним днем погіршується. 9  червня 1961 року їй зробили операцію на ноги. Чи то невдалу, чи вже марну, але у той же день художниці не стало.
 

Вчитель. Ось у такої незвичайної людини сьогодні ми в гостях. Перед вами її творча майстерня. Ви бачите її картини, мольберт, палітру.

Словникова робота.

Мольберт – підставка для картини, яку малює художник.

Палітра – 1. Дощечка, на якій живописець змішує і розминає фарби. 2. Кольорова гама, характерна для картини чи творчості художника.

Картини Катерини Білокур – прекрасні, дивовижні, про них ми ще багато чого дізнаємося. А я пропоную вам на уроці створити нашу картину. Вона перед вами на мольберті. Виконуючи мовні завдання, ми поступово будемо відкривати її для себе. Згодні?

Отже, перше завдання.

 Завдання №1. Теоретична розминка. Незакінчене речення.

  1. Дієприкметник виражає…(ознаку за дією аба станом).
  2. Дієприкметник має граматичні ознаки …(дієслова та прикметника).
  3. Як і дієслово, дієприкметник…(має вид, час, залежні слова, виступає присудком).
  4. Як прикметник, дієприкметник …(змінюється за родами, числами, відмінками, відноситься до іменника, виступає означенням).
  5. Дієприкметник із залежними словами називається …(дієприкметниковим зворотом).
  6. Дієприкметники активного стану виражають ознаку за дією…(яку виконує сам предмет).
  7. Дієприкметники пасивного стану виражають ознаку за дією…(яку виконують над предметом).
  8. Дієприслівник означає … (додаткову дію або стан).
  9. Дієприслівник має граматичні ознаки …(дієслова та прислівника).
  10. Як і дієслово, дієприслівник …(має вид, залежні слова).
  11. Як і прислівник, дієприслівник…(незмінний, виконує роль обставини).
  12. Дієприслівник разом із залежними словами називається…(дієприслівниковим зворотом).

13.Дати визначення дієприкметнику, дієприслівнику.

Зняти пазл з картини.

А зараз екскурсію по картинній галереї Катерини Білокур проведуть учні.

1-й ведучий Першими роботами народної художниці були портрети: «Портрет Олі Білокур» (1928), «Портрет Надії Кононенко» (1929), квіткові композиції 1934 року.

 

2-й ведучий Автопортрети – підкреслено чесні. Бачимо стару жінку у хустці, та «ватнику» , яка проникливо і трошки сумно дивиться на глядача, тримаючи руку біля підборіддя – ця поза, як і виразні очі, підкреслює роботу думки і силу характеру, якими позначене все життя художниці.

 

1-й ведучий На початку 30-х років Катерина Білокур прийшла до  свого жанру творчості. Першою такою картиною є «Квіти за тином» 1935 року. Квітів тут так багато, їхня сила настільки велика, що вони «відсовують» тин на другий план і «виходять» на
перед. Рослини настільки буйноцвітні! Також задля досягнення задуманого результату Катерина Василівна відступила від правдоподібності: турецька гвоздика і тюльпан одночасно не цвітуть, а квасоля та півонія вузьколиста не бувають такими високими. Та у фантазії художниці все можливе! Тут перед нами постають мальви, лілії, тигрові лілії, півонії, братки, ромашки, кручені паничі, півники, гвоздики та

інші творіння природи, які ми можемо навіть не помітити і не пригадаємо їх назви. А Катерина Білокур так багато їх знала.

 До композиції «Польові квіти» увійшло понад 40 рослин.

 

Завдання 2. Самостійна робота. Утворити дієприкметники та дієприслівники від поданих дієслів. Виділити суфікси.

Дієприкметники. Працюють, посиніти, лежать, сказати,прочитати.

Дієприслівники. Полюють,сидять, згадати, добігти, купаються.

Зняти пазл з картини.

 

2-й ведучий На картинах мисткині часто зустрічаються мальви, півонії, маки, калина, троянди, і кожне полотно знайомить нас з новими рослинами, це – своєрідна енциклопедія флори Придніпров’я.

Захоплення художниці квітами пояснимо цитатою із слів самої майстрині. «Хіба це я на них дивлюся? Це
ж вони на всіх нас дивляться! Хіба ви не знаєте, що квіти – то очі Землі? Вона дивиться цими очима і питає, навіщо ми живемо, задля чого?»

  

1-й ведучий Аквареллю й олівцем художниця працювала мало й неохоче. Найбільше її приваблювали олійні фарби. Вони здаються Катерині Василівні сліпучими, навіть їх назви звучать казково: кіновар світло- і темно-червона, кобальт темно-синій, ультрамарин, кадмій червоний. Пензлі вона робить сама – вибирає з котячого хвоста волоски однакової довжини. Для кожної барви свій пензлик. Фарби виготовляє із рослин.

Завдання 3.Робота у парах.

Знайти дієприкметниковий зворот, пояснити вживання розділових знаків.

Один із перших творів Катерини Білокур має назву «Берізка». Вона дуже любила це тендітне дерево, тому не дивно, що так тепло й щиро разом з квітами оспівала його, а одну з картин із ніжністю назвала «Квіти й берізоньки ввечері». Назва цілком відповідає ліричному настроєві полотна. Дві берізоньки в оточенні квітів, огорнуті вечірньою млою. Промінь місячного сяйва крізь густу крону  дерев пасмами впав на квіти, створивши центр композиції з трьох букетів: один із червоних букетів, другий – з рожевих троянд, третій – з водяних жовтих квітів. Твір цей – воістину велика і зворушлива образна розповідь про щось незбагненно прекрасне.
Знайти дієприслівниковий зворот, пояснити вживання розділових знаків.

Особливу славу й визнання К.Білокур принесла міжнародна виставка у Парижі 1954 р., на якій демонструвалися її картини. Всесвітньовідомий маестро Пабло Пікассо, побачивши твори Катерини Білокур, довго стояв біля них, мов загіпнотизований, а потім назвав її геніальною. Весь світ почув тоді його слова : «Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї».

Зняти пазл з картини

2-й ведучий Кожна її картина - то крапелька творчої снаги і поту. Часто переглядала свої роботи,розмовляла з ними.  Ось, "Цар-колос" (1949); "Буйна" (1945) — одна з найвдалих  робіт воєнних літ. На ній розкошують щедрі на красу квіти -дари садів і берегів, луків і полів отчого краю."

 

1-й ведучий Художниця уславлює буйноквіт, цим утверджує перемогу життя над смертю. Дивлячись на її натюрморти, ми, глядачі, майже фізично відчуваємо запах гарячої картоплі "в мундирах", п'яніємо від аромату щойно з печі витягнутої хлібини, споглядаємо прозорість достиглих грон винограду, звідуємо смак  дозрілих яблук і медово-пахучих груш, м'ясистість червонощоких помідорів.

 

 

Завдання 4.Робота біля дошки.

Зробити морфологічний розбір  виділеного дієприслівника.

 Ім’я Катерини Білокур не прогриміло на весь Всесвіт, як імена її колег-сучасників, таких, як Далі або Малевич, які ввірвалися у цей світ, розкрили свою епоху, саме так відчувши її, саме в цьому побачивши веління часу. Вона ж увійшла у наш світ тихо і непомітно, і так само тихо і непомітно покинула його, залишивши нам картини і листи – свої послання.

Зробити морфологічний розбір виділеного дієприкметни

ка .

«Доля випробовує тих, хто надумав дійти якої великої мети. Але сильних духом не злякає ніщо. Вони зі стиснутими вустам уперто, сміливо і гордо ідуть до наміченої мети. І тоді доля їх нагороджує сторицею»

Катерина Білокур

Зняти пазл з картини

Вчитель. Діти, поміркуймо, хто він «герой нашого часу»? Невже той, хто кочує з бойовика в бойовик, із серіалу в серіал, хто заповнює сьогодні наші кіно- і телеекрани, завойовує наш розум і душу?

Мені дуже хочеться, щоб вашим героєм, вашим ідеалом стала така людина, як Катерина Білокур. А чи пам’ятають про неї сучасники? Як її вшановують? Послухаймо дослідників.

Ведучий. Велика посмертна слава прийшла згодом. Настав час шанування: картини видатної художниці експонують у музеях України; установлено три пам’ятники Катерині Білокур на її рідній землі;  картинну галерею, де експонують роботи художниці й твори українських митців, присвячені її пам’яті, відкрито в Яготині; вулиця Катерини Білокур з’явилася у Києві; видано альбоми, книги, мистецтвознавчі дослідження; створено науково-документальні та художні фільми; засновано премію імені Катерини Білокур.  У Богданівці, на площі перед школою стоїть гранітний пам’ятник. Біля підніжжя його завжди є квіти, які так любила і поетично оспівувала у своїх творах художниця.

Завдання 5.  Робота у групах. Лист художниці.

 

З’являється картина на мольберті.

Вчитель. Ну ось, діти , ви не тільки познайомились із картинами відомої художниці, але й створили свою. Вона прекрасна, бо й ви ,діти, прекрасні – добрі, розумні, працьовиті. Ви виконали багато мовних завдань, проаналізуйте, будь ласка, ті труднощі, які у вас виникли. У цьому вам допоможе палітра. На зеленому кольорі відзначте, з чим ви справилися добре,  а на червоному – над чим з вивченої теми ще треба попрацювати.

Залишіть цю палітру як , завдання додому.

Рефлексія.

-Що на уроці було найцікавішим і чому?

-Які завдання виконували і яким способом?

-Які труднощі зустрічалися і як ви їх долали?  Оцінювання.

Вчитель. Життя і творчість видатної, проте мало відомої художниці - самоука середини XX століття Катерини Білокур є прикладом непереборної любові до живопису, яка надавала сили для боротьби з важкими життєвими обставинами. Усі полотна художниці – це гімн рідній природі, співочій душі українського народу і, звичайно, улюбленим квітам.

Коли закінчилась Велика Вітчизняна війна, Катерина Білокур наступила на предмет ногою й дуже злякалася – вирішила, що це бомба, але вибуху не пролунало. Бо це була не бомба, а підкова. Катерина Василівна прибила підкову дома на порозі за давнім народним звичаєм на щастя.

Тож дарую і вам, діти, шановні гості, солодку підкову на щастя, на згадку про наш урок. Дякую.

 

 

 

 

docx
Додано
28 вересня 2023
Переглядів
273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку