Повторювально-узагальнюючий урок з історії Стародавньої Греції ІІ- початку І тис. до н.е.

Про матеріал

Мета: узагальнити та поглибити знання учнів з історії Стародавньої Греції, акцентуючи увагу на розумінні історичних термінів, крилатих виразів, афоризмів; розвивати логічне та абстрактне мислення, інтерес до вивчення історії давніх греків; виховувати любов і повагу до спадщини світової історії та культури.

Перегляд файлу

Уявна подорож на хронольоті

Тема. Повторювально-узагальнюючий урок з історії Стародавньої Греції ІІ- початку І тис. до н.е.

Мета: узагальнити та поглибити знання учнів з історії Стародавньої Греції, акцентуючи увагу на розумінні історичних термінів, крилатих виразів, афоризмів; розвивати логічне та абстрактне мислення, інтерес до вивчення історії давніх греків; виховувати любов і повагу до спадщини світової історії та культури.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань з елементами інтерактивної методики.

Обладнання: історична карта «Греція», плакат із написом давньогрецького лаконічного виразу (гному): «Знай самого себе»; картинки із зображенням давньогрецьких богів і сюжетів міфів; магнітофон і касети із записом потрібних записів; обпалена грамота музи історії Кліо; подорожній листок; маленький український прапор; сірники «Золоте руно»; яблуко» різнокольорові картки.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Діти, я вам хочу розповісти цікаву легенду. Одного разу сім давньогрецьких мудреців, які жили в І тис. до н.е. у різних містах Греції, зустрілися у славетному храмі бога Аполлона в місті Дельфи, яке знаходиться поблизу південного схилу гори Парнас. Вони повинні були вирішити, які мудрі слова, а точніше, короткі вирази (гноми) запропонувати для написання на стіні храму. Довго мудреці обмінювалися гномами. І нарешті вирішили, що написати нащадкам … А ви хочете дізнатися, що то були за слова? Тому я пропоную вам подорож у часі на … хронольоті. Ця назва походить від слова «хронологія». Що означає це поняття? (наука, що вивчає способи обчислення часу.)

Отже, вирушаємо! Але будьте уважні.

ІІІ. Подорож на хронольті.

 Лунає уривок музики… Раптом хтось стукає у двері! З’являється учень   у костюмі титана Кроноса.

Кронос. Я могутній, я титан!

               Не злякав мене Уран!

 Але Зевс мене здолав –

В Тартар швидко одіслав …

Щоб заплутати всіх вас,

Я змішаю рік і час,

Грецькі міфи, гори, ріки…

Все забудете навіки!

Слово вчителя. Діти, що ж нам робити? А ви не впізнали нашого «гостя»? Невже його пророцтво починає діяти? Хто ж це до нас завітав? (Титан Кронос.)

 Давайте запросимо Кроноса до нас на хроноліт і спробуємо здолати всі перешкоди!               (Кронос приєднується до решти учнів. Але знову – стук у двері. З’являється учениця в костюмі музи історії Кліо.)

Кліо. Моя мати – Мнемозина!

          А історії стежина

          Сяятиме оксамитом,

          Якщо готувались діти!

(Учні відгадують завдяки віршованим рядкам ім’я незвичайної гості. Кліо запевняє, що   подолати всі перешкоди Кроноса допоможуть завдання. Кліо теж запрошують на хроноліт, але перед тим, як прийняти запрошення, вона передає учням обпалену грамоту – подорожній листок із назвами зупинок і чарівний клунок з підказками.)

Подорож триває під музику.

  1. Зупинка «Загадкова мапа».

Слово вчителя. Ось і зупинився наш хроноліт. Нам неодмінно треба дістатися Дельф, щоб прочитати гноми на стіні храму Аполлона! Яка ж це зупинка? У нас же є чарівний клунок із підказками! Але що це? Державний прапор України! До чого він тут, як ви гадаєте?

(Жовтий та блакитний кольори були улюбленими кольорами жителів острова Крит.)              

Отже, будемо мандрувати мапою!

Гра «Вірю – не вірю!»

(Учитель називає твердження. Якщо учні з ним згодні – вони піднімають руку; якщо не згодні – схрещують руки на грудях. За кожну правильну відповідь учні отримують кольоровий жетон.)

Твердження:

  • Греція розташована на півночі Балканського півострова. (неправильно: на півдні.)
  • На узбережжі Малої Азії також жили греки. (правильно.)
  • Пелопоннесом у Греції називають середню частину. (неправильно: південну.)
  • Греція омивалася Середземним морем. (Правильно. )
  • Назва «олімпійських ігор» походить від назви гори Олімп.(неправильно: від назви міста Олімпія.)
  • Із Північної в Середню Грецію веде лише вузенька стежка – Фермопільський прохід. (правильно.)

Гра біля мапи «Точки небосхилу»

(Учням потрібно розташувати в зазначеному напрямі міста або будь-які географічні об’єкти. За правильну відповідь учні отримують кольоровий жетон.)

Завдання:

  • Розташуйте, будь ласка, з Півночі на Південь міста: Афіни, Спарта, Дельфи, Фіви. (Дельфи       Фіви       Афіни        Спарта. )
  • Розташуйте, будь ласка, зі Сходу на Захід Іонічне та Егейське моря. (Егейське море        Іонічне море.)
  • Розташуйте, будь ласка, із Півдня на Північ такі географічні об’єкти: Фермопільський прохід, гора Олімп, півострів Пелопоннес.

(півострів Пелопоннес       Фермопільський прохід        гора Олімп .)

Слово вчителя. Молодці, діти! Я бачу, як посміхається Кліо і як сумує Кронос. Рушаймо далі! А ось і наступна зупинка, а вгадати її назву нам допоможе підказка з чарівного клуночка. Це касета. Зараз послухаємо. (лунає шум морських хвиль.)

Слово вчителя. Діти, якого грецького бога нагадують нам ці звуки? (Посейдона.)

Тепер ясно, яка це зупинка.

  1. Зупинка «Життя богів».

Слово вчителя. На цій зупинці нас теж чекають випробовування, але чим швидше ми їх подолаємо, тим швидше дістанемось храму Аполлона.

Завдання «Впізнай бога»

(Учитель показує учням картинки із зображеннями грецьких богів, а учні вгадують їхні імена. За кожну правильну відповідь учні отримують кольорові жетони.)

Слово вчителя. Діти, здається мені, що Кронос знов хоче вас заплутати! Він пропонує нам наступне завдання.

Завдання «Загадки-пастки»

  1. Її найбільше шанували –

Розумну, мудру, справедливу!

В руці зі списом зображали,

Як Зевсову дочку сміливу,

Її душа добру відкрита!

Ім’я богині - … (Афіна)

  1. З усіх богів він – найхитріший,

До того ж спритний, найхуткіший!

Володар всіх мандрівників

І вісник головних богів.

Бо має «неба пішохід»

Взуття крилате. Це - … (Гермес)

  1. Коли вона всміхається – багаті урожаї.

Її дочка вертається – природа оживає.

Якщо вона зажуриться – земля плоди не родить,

Зимою небо хмуриться, нестерпний голод ходить.

Та переміна настрою – це не її провина!

Аїд зробив нещасною прекрасную … (Деметру)

Слово вчителя. Як гарно ви впоралися із завданнями! Час вирушати далі. А назву наступної зупинки нам допоможе впізнати підказка музи історії Кліо… Але що це?! Сірники? Дійсно, сірники «Золоте руно»… Що ж вони можуть означати, діти? (Міфи про аргонавтів.) Усе зрозуміло. Увага! Хроноліт зупинився на станції «Міфологічна скарбничка».

3.Зупинка «Міфологічна скарбничка».

Слово вчителя. Діти, мені здається, що Кронос вже не такий упевнений у своїх підступних чарах. Але випробовування для вас ще не скінчилися. Отже, будьте уважні!

Завдання «Хто з героїв міфів міг би сказати такі слова?»

  1. «Завдяки мені помешкання людей стали світлими в найтемніші вечори. Це я допоміг їм побороти зимовий холод. За що ж цар богів і людей так жорстоко карає мене?» (Прометей.)
  2. «Приємно, що й говорити, коли ім’ям батька назвали навіки безмежне море! Але як хотів би я, щоб цього не сталось!» (Тесей.)
  3. «Обманом розлучили мене з улюбленою дочкою! Тож нехай зів’януть квіти, засохнуть дерева, вигорить трава! Поверніть мою дочку!» (Деметра.)
  4. «Не засуджуйте нещасного батька. Так, мені нікого винуватити в загибелі сина! Знаю, знаю людина не птах … але прекрасний світ, створений богами, ще дивовиж ніше, коли дивишся на нього з висоти!..» (Дедал.)

Слово вчителя. Діти, здається, нам залишилась всього одна зупинка. Давайте   зазирнемо у чарівний клунок: яка ж нас чекає підказка? Яблуко! Що ж це означає? Правильно, це може бути натяк і на яблуко роздору, і на яблука Гесперид! Отже, ми зупинилися на станції

«Крилаті диво- вирази».

4.Зупинка «Крилаті диво-вирази».

Слово вчителя. Діти, на вас чекає останнє випробовування. За всі правильні відповіді ви будете отримувати кольорові жетони. Увага!

Завдання «  Поясни крилаті вирази»

  1. Нитка Аріадни (Путівник)
  2. Ахіллесова п’ята (Недолік)
  3. Яблуко розбрату (Привід)
  4. Золоте руно (Стимул)
  5. Яблуко Гесперид (Коштовність)
  6. Між Сціллою і Харібдою (Пастка)

Слово вчителя. Діти, ось ми і подолали всі перешкоди! Сам Кронос і Кліо задоволені вашими знаннями, дотепністю і винахідливістю.

 Отже, декілька кроків залишилося до стіни храма Аполлона. Як ви вважаєте, який же гном вирішили написати на ній мудрі філософи?

ІV. Бліц-інтерв’ю «Відкритий мікрофон».

(Учням передають символічний мікрофон, і вони озвучують свої припущення. Нарешті вчитель показує учням плакат, на якому написано: «Знай самого себе». Учні  коротко обговорюють зміст гному. )

Слово вчителя. От і настав час нашому хронольоту повернутися додому, у ХХІ століття, до нашого класу.

 Я думаю, у нас із вами вийшла цікава подорож!

V. Домашнє завдання.

У вигляді листів друзям, малюнків поділитися вашими враженнями про найбільш цікаві епізоди нашої подорожі на хронольоті!

VI. Підсумок уроку.

Оцінювання рівня знань учнів.

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 березня 2018
Переглядів
1622
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку