Урок з всесвітньої історії для 6-го класу на тему «Римська імперія в 3 - 4 ст.»

Про матеріал

Тема. Римська імперія в 3 – 4 ст.

Мета: сформувати уявлення про життя римської імперії ІІІ – на початку IV ст.; розкрити причини кризових явищ у Римській імперії, охарактеризувати реформи імператорів Діоклетіана і Константина; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки та навички критичного мислення, вміння працювати з історичними документами; виховувати учнів у дусі патріотизму на основі особистого усвідомлення досвіду історії.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з всесвітньої історії

для 6-го класу

на тему

«Римська імперія в 3 - 4 ст.»

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала учитель

історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Т. В.

 

 

 

 

 

 

2018

 

Тема. Римська імперія в 3 – 4 ст. (Слайд 1)

Мета: сформувати уявлення про життя римської імперії ІІІ – на початку IV ст.; розкрити причини кризових явищ у Римській імперії, охарактеризувати реформи імператорів Діоклетіана і Константина; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та навички критичного мислення, вміння працювати з історичними документами; виховувати учнів у дусі патріотизму на основі особистого усвідомлення досвіду історії. (Слайд 2)

Обладнання: підручник «Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. Г. Бандровський, В. С. Власов. – К. : Генеза, 2014.», «Всесвітня історія. Історія України: робочий зошит : 6-й кл. / В. С. Власов. –  3-тє вид. – К. : Генеза, 2016.», ілюстрації до теми, мультимедійна презентація, проектор.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Перевірка письмового виконання завдань робочого зошита.
  2. Установіть відповідність між поняттям та його визначенням. (Слайд 3)
  1. форум
  2. домус
  3. інсула
  4. тога

А   арковий міст, яким прокладали водогін

Б   напівкруглий шмат матерії, яку обгортали навколо тіла

В   багатоповерхові будинки, в яких мешкали бідні римляни

Г  головна площа рима

Д   одноповерхові будинки-особняки заможних римлян

Відповіді: 1Г; 2Д; 3В; 4Б.

  1. Розшифруйте анаграми та поясніть значення слів.   (Слайд 4)

ВЕКДАКУ – акведук (арковий міст, яким проводили водогін через ріки, шляхи, яри)

ІРТАЙ – атрій (парадний зал домуса)

МРЕТИ – терми (громадські лазні)

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота з візуальними джерелами.   (Слайд 5)
  • Розгляньте зображення. Назвіть їх. (Готи, квартет, колони)
  • Що вам відомо про них?
  • Як, на вашу думку, вони можуть бути пов’язані між собою?
  • Сьогодні ми дізнаємося інші значення відомих вам термінів та їх роль в Римській імперії 3 – 4 століття.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Розповідь учителя.

28 березня 193 року преторіанці вбили імператора Пертінакса та оголосили про те, що готові віддати імператорський престол тому, хто заплатить їм більше. Розпочався відвертий аукціон. Таким чином, уперше в історії Риму імператорський титул було продано за гроші. А придбав його Дідій Юліан. (Слайд 6) Однак правління його тривало лише 66 днів. А 1 червня 193 р. він гине від руки вбивці.

  • Розгляньте зображення. Пригадайте, хто такі преторіанці. Коли й навіщо створено цю гвардію?   (Слайд 7)

Преторіанці  «гвардія» римських цезарів, що розвинулася з добірного загону (ablecti) союзників, що служили в республіканський період для охорони головнокомандуючого і його преторія.

Починаючи з 3 ст. використання рабської праці стало невигідним. Адже їх кількість значно скоротилася, ціна на них зросла і все частіше повставали проти своїх хазяїв. Тож власники великих маєтків відмовилися від використання рабської праці. Вони надавали рабам ділянку землі та дозволяли мати сім'ю, будинок, власне господарство. За це ті мали сплачувати орендну плату та віддавати частину урожаю. Так виник новий суспільний стан – колони.

Колони – напівзалежні селяни в Римській імперії в період занепаду.  (Слайд 8)

З 3 ст. почалися напади варварських племен на прикордонні провінції. Особливо грізними були готи.

Готи – загальна назва одного з германських союзів племен першої половини І тис. н.е. (Слайд 9)

Крім того в імперії лютували голод та епідемії. За таких обставин імперія почала розпадатися.

У 284 р. імператором проголосили Діоклетіана. (Слайд 10) Для ефективнішого управління державою він взяв собі ще трьох співправителів. Так склалася нова система управління – тетрархія (у перекладі – влада чотирьох). Тетрархія Діоклетіана — розподіл влади між чотирма співправителями, які керували різними частинами імперії. (Слайд 11) Для резиденції він обрав м. Нікомедію. Рим перестав бути центром імперії. Діоклетіан збільшив чисельність армії. Усю імперію було поділено на округи. Їх очолювали військові командири, а провінції – цивільні чиновники. Селяни сплачували податок, а городяни – подушний. Реформи Діоклетіана уповільнили занепад імперії. У 305 р. він відмовився від влади та повернувся в рідну Далмацію.

  1. Робота з візуальними джерелами.   (Слайд 12)
  • Розгляньте зображення реконструкції палацу Діоклетіана.
  • Яке він справляє враження?
  • Чим, на вашу думку, міг займатися Діоклетіан у своєму палаці?
  • Поміркуйте, чому його було побудовано як фортецю.
  • Про що свідчить той факт, що в основу проектування палацу покладено креслення римського військового табору?
  1. Самостійна робота учнів з текстом підручника (с. 251).
  • Опрацюйте текст підручника та визначте, яке значення для Римської імперії мала діяльність Діоклетіана. (Слайд 13)
  • Зачитайте всі речення, у яких зустрічаються дати.
  • Що таке домінант?
  • Яке місто стало столицею імперії?
  1. Робота з історичним джерелом (с. 252 підручника).
  • Прочитайте джерело.
  • Поясніть, навіщо імператорові були потрібні такі грандіозні будівельні заходи.
  1. Розповідь учителя.

Останнім імператором, за якого зберігалася єдність імперії став Феодосій. (Слайд 14) Після його смерті в 395 р. його сини розділили Римську імперію на Західну і Східну. Західна імперія закінчила своє існування у 5 ст., а Східна проіснувала ще до середини 15 ст.

  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Хронологічні задачі.
  1. У 330 р. відбулося освячення й проголошення Константинополя столицею імперії. Обчисліть, скільки років тому відбулася ця подія. (Слайд 15)

2018 – 330 = 1688 років

  1. На якому році правління Константин Великий дарував християнам право вільно сповідувати свою віру?   (Слайд 16)

313 – 306 = 7

  1. Установіть хронологічну послідовність подій.    (Слайд 17)

4 Розділ Римської імперії на Західну та Східну. (395 р.)

1 Правління третього імператора з династії Юліїв-Клавдіїв. (37 – 41 рр.)

2 Утворення Другого тріумвірату. (43 р.)

3 Правління Константина. (306 – 337 рр.)

  1. Заповніть порівняльну таблицю правління Діоклетіана та Константина.

 

Спільне

Відмінне

Діоклетіан

 

 

Константин

 

 

  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.   (Слайд 18)
  1. Опрацювати § 51 підручника.
  2. Виконати завдання робочого зошита с. 100.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ковтуновська Галина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ковальова Анастасія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
9 березня 2018
Переглядів
10292
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку