Поява і розселення людини на Землі. Перші люди на українських теренах

Про матеріал
Розробка уроку для 5 класу з предмету "Вступ до історії України та громадянської освіти". Розміщено у розділі для 6 класу, оскільки 5 у налаштуваннях не пропонувало.
Перегляд файлу

1

 

Предмет: Вступ до історії України та громадянської освіти

№ заняття: ________          Клас: 5  Вчитель  _______________________

                                                                                     Дата проведення заняття: __________

Тема заняття: Поява і розселення людини на Землі. Перші люди на українських  теренах

Мета заняття : І розвиваюча: 1. розвивати навички усної комунікації шляхом виконання усних/письмових завдань; 2. здійснювати самоаналіз та формувати власні цілі ; 3. сприймати інформацію історичного змісту та відтворювати її на контурній карті знаково/ письмово. Розвивати в учнів уміння та навички роботи з історичною та контурною картою; 4. встановлювати правильно відповідність (складання пазлу); 5. розширити уявлення учнів про первісних людей та їхнє розселення на Землі; 6. Вміння працювати в парах.

ІІ виховна: 1. виховувати усвідомлення впливу природи на життя людини; 2. дотримуватися правил поведінки під час заняття, поважати думку інших учасників навчального процесу; 3. усвідомлювати приналежність земель України до процесу антропогенезу, предків сучасних людей на планеті.

ІІІ навчальна: 1. назвати вік планети Земля, час появи життя на Землі, теорії походження людини; 2. пояснити значення поняття «теорія», термінів «еволюція», «стоянка», «антропогенез»; 3. познайомитися з еволюйною теорією Ч. Дарвіна; 4. назвати й охарактеризувати різновиди пралюдини; 5. назвати і позначити на контурній карті ймовірні місця появи перших людей, їх стоянки на території України.

 

Тип заняття:  засвоєння нових знань та умінь

Методи:  наочний, фронтальне опитування/бесіда, дискусія, аналіз, узагальнення.

Форми роботи: робота із зображеннями, картою атласу та контурною картою, складання таблиці-пазлу.

Обладнання: ноутбук, телевізор, дошка, зошит, ручки, олівці, ксерокси карт з атласу «Перші люди на землі» та «Перші люди на теренах України», ксерокси контурної карти, картки з ілюстраціями теорій походження людини, комплект таблиць – пазл «Процес антропогенезу».

Компетентності: володіння та спілкування державною мовою, навчання впродовж життя, інформаційно-комунікативна.

Предметні компетентності: просторова, хронологічна.

Очікувані результати:

знають:

- час появи людини на землі та на теренах України;

- теорії походження людини;

- назви різновидів предків людини;

- час існування на землі предків сучасної людини;

- значення термінів «еволюція», «стоянка», «антропогенез», «теорія».

- суть еволюційної теорії Ч. Дарвіна;

- назви стоянок первісних людей на Землі та теренах України;

уміють:

- визначати власні освітні потреби та цілі;

- оперувати навичками локалізації виникнення та розселення пралюдей на Землі та теренах України, позначивши на карті відповідні місця;

- розрізняти різновиди предків сучасної людини, визначати їх ознаки;

- оперувати історичною термінологією;

ставлення:

- усвідомлюють важливість дотримання правил поведінки;

- усвідомлюють приналежність земель України до процесу антропогенезу предків сучасних людей на планеті.

 

 

                                                     ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ

І Настановно-мотиваційний етап:

  Організація співпраці учителя та учнів

Учитель звертає увагу учнів/учениць на комплекти роздаткового матеріалу, що знаходяться на партах і пояснює послідовність роботи.                                               

 

Актуалізація опорних знань.

На дошці учні бачать ватман з різними ілюстраціями і намагаються визначити якою буде тема заняття. Хтось із дітей записує тему вгорі ілюстрацій на ватмані (роздруковані ілюстрації з презентації)   

Після формування теми заняття, учням пропонується висловити свої очікування від уроку                                                                                                                                

Мотивація

Вчитель: Вік нашої планети становить  понад 4,5 млрд років.  Ймовірно життя виникло на нашій планеті близько 3,8 млрд років тому з появою істот, що жили в морі.

                                                                                                                              Слайд № 2

ІІ Основний зміст уроку.

1. Вчитель пропонує учням розглянути картку з ілюстраціями теорій походження людини і пояснити їх.

Робота із поняттям «Теорія» - це система вірогідних знань, сукупність висновків.

Записуємо в зошит                                                                                           Слайд № 3   

                                             Теорії походження людини                                Слайд № 4   

1

Фіксуємо назву

2

Фіксуємо назву

3

Фіксуємо назву

                                                                                                                                        

Робота із поняттям «Еволюція» - це поступове вдосконалення живих організмів.

Записуємо в зошит                                                                                           Слайд № 5 

2. Вчитель про еволюційну теорію Чарльза Дарвіна: Чарльз Дарвін народився у 1809 р. Навчався у Кембриджському університеті та отримав медичну освіту. Англійський науковець здійснив навколосвітню подорож, в яку він вирушив 1831. Експедиція тривала 5 років. Під час подорожі натураліст дослідив флору та фауну Південної Америки. Здійснив спостереження в галузях зоології, геології і ботаніки. В 1859 році Ч. Дарвін завершив роботу над науковою працею «Походження видів шляхом природного відбору». В цій роботі Дарвін розповів про такі процеси живих організмів, як спадковість і мінливість, що і забезпечують різноманітність форм життя та їх еволюцію. В іншій роботі «Походження людини» Чарльз Дарвін спробував довести, що предками людини є мавпоподібні істоти.                                                                        Слайд № 6                

 

 

3. Процес антропогенезу.                                                                              

Робота із поняттям «Антропогенез» -  це процес формування фізичного типу людини. 

Записуємо в зошит                                                                                              Слайд № 7                

Робота картою атласу та контурною картою під коментування вчителя.                                                                                                                          Карта атласу і контурна карта: Всесвітня історія. Історія України 6 клас, видавництво «Оріон», 2018 рік.

Таблицю «Процес антропогенезу» було укладено за текстом підручника Всесвітня історія. Історія України : (інтегр. курс) :підруч. для 6-го кл. закл. заг. серед. освіти / Олександр Бандровський, Віталій Власов. — Київ : Генеза, 2019. — 224 с. : іл., карти.

Вид та час

Опис

Зображення

Австралопітек

Понад 4 млн. років тому

Наземні істоти, які могли пересуватися на задніх кінцівках. Вони мали більший мозок, ніж у мавп та помітне протиставлення великого пальця руки до інших пальців. 

Слайд № 8                  

Гомо габіліс (людина вміла)

2,5 млн. років тому

Виникли в середовищі австралопітеків. Використовували найпростіші виготовлені знаряддя праці. Саме цю істоту вважають першою пралюдиною. Залишки «людини вмілої» та виготовлені нею знаряддя праці були знайдені в 1960 році Льюїсом Лікі в ущелині Олдувей у Східній Африці.

Слайд № 9                

 

Робота із контурною картою . Позначаємо ущелину Олдувей і зафарбовуємо ймовірну прабатьківщину людей. Робимо умовну позначку у завданнях.

Пітекантроп

1,7 млн. років тому

Був кремезною, високою на зріст істотою, що впевнено пересувалася на задніх ногах, саме тому пітекантропа називають «людиною прямоходячою». Мали розвиненіший мозок. Вперше рештки цих істот знайшов Ежен Дюбуа в 1891 році на о. Ява в Індонезії.

Слайд № 10                

 

Робота із контурною картою . Позначаємо о. Ява і підписуємо у завданні.

 

Першими мешканцями Європи були саме пітекантропи. На території України вони з’явилися приблизно 1 млн. років тому. Найдавнішою пам’яткою є стоянка біля с.Королевого в Закарпатті.

Основним знаряддям праці пітекантропів було ручне рубило.

 

Робота із контурною картою . Позначаємо стоянку в Королевому.

 

Робота із терміном «стоянка»- тимчасове поселення первісних людей. Записуємо в зошит.

Слайд № 11                

 

 

Неандертальці

150-28 тис. років тому

Кремезна, спритна та витривала істота, яка вміла виготовляти понад 60 різновидів знарядь праці.

Рештки такої істоти вперше знайшли в долині річки Неадер (Німеччина)

 Найвідомішою стоянкою неандертальців на території України є стоянка Киїк -Коба в Криму.

Слайд № 12                

 

Робота із контурною картою . Позначаємо Неандерталь.

Позначаємо стоянку в Киїк-Кобу.

 

Кроманьйонець, або людина розумна

В Африці понад 100 тис. років тому, в Європі 40-35 тис. років тому.

Мали тендітну статуру порівняно з неандертальцями, меншу фізичну силу, але більший об’єм мозку. Середній зріст становив 172 см. Обличчя схоже до облич сучасних людей.

Рештки «людини розумної» були знайдені  в місцевості Кро- Маньйон   (Франція).

Слайд № 13.               

 

Робота із контурною картою . Позначаємо Кро- Маньйон.

 

 

 

 

ІІІ Рефлексивно-корективний етап.

Робота в парах. Учням пропонується скласти таблицю – пазл «Процес антропогенезу» .

Таблицю, яка вгорі потрібно роздрукувати у тій кількості скільки приблизно буде пар дітей і порізати. Нарізані фрагменти таблички пазлу скласти у конверт, або у файли.                                                                                                                                   

     Узагальнення і систематизація.                                                                  

1. Про які теорії походження людини на Землі ми сьогодні дізналися?

2. Кого вважають автором еволюційної теорії ?

3. Що таке еволюція? Що таке антропогенез?

4. Назвіть в правильній послідовності предків сучасної людини.

5. Який вид пралюдей першим з’явився на території України.

     Підведення підсумків уроку.

 

 

Самооцінювання (коти)

Оберіть кота, який найбільше відповідає отриманим знанням, або емоціям

                     1

2

                       3

 

       4

 

                      5

 

6

                  7

 

8

 

            9

                  10

 

11

 

12

                                                                              

     Д/з.

Опрацювати матеріал параграфа 22 ел. підручника (Вступ до історії України та громадянської освіти : підруч. для 5 кл. закладів загальної середньої освіти /
І. Я. Щупак, О. В. Бурлака, І. О. Піскарьова, А. С. Посунько. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2022. — 208 с. : іл) та презентації, вивчити терміни, виконати ігровий тест на сервісі Kahoot, режим доступу:

https://create.kahoot.it/details/a8458cde-76d6-4f00-8bd4-edbce0028c1d

або за темою знайти «Поява і розселення людини на Землі. Перші люди на українських  теренах» Abramych_N

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Абрамич Надія
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
11 березня 2023
Переглядів
2444
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку