1
Предмет: Вступ до історії України та громадянської освіти
№ заняття: ________ Клас: 5 Вчитель _______________________
Дата проведення заняття: __________
Тема заняття: Поява і розселення людини на Землі. Перші люди на українських теренах
Мета заняття : І розвиваюча: 1. розвивати навички усної комунікації шляхом виконання усних/письмових завдань; 2. здійснювати самоаналіз та формувати власні цілі ; 3. сприймати інформацію історичного змісту та відтворювати її на контурній карті знаково/ письмово. Розвивати в учнів уміння та навички роботи з історичною та контурною картою; 4. встановлювати правильно відповідність (складання пазлу); 5. розширити уявлення учнів про первісних людей та їхнє розселення на Землі; 6. Вміння працювати в парах.
ІІ виховна: 1. виховувати усвідомлення впливу природи на життя людини; 2. дотримуватися правил поведінки під час заняття, поважати думку інших учасників навчального процесу; 3. усвідомлювати приналежність земель України до процесу антропогенезу, предків сучасних людей на планеті.
ІІІ навчальна: 1. назвати вік планети Земля, час появи життя на Землі, теорії походження людини; 2. пояснити значення поняття «теорія», термінів «еволюція», «стоянка», «антропогенез»; 3. познайомитися з еволюйною теорією Ч. Дарвіна; 4. назвати й охарактеризувати різновиди пралюдини; 5. назвати і позначити на контурній карті ймовірні місця появи перших людей, їх стоянки на території України.
Тип заняття: засвоєння нових знань та умінь
Методи: наочний, фронтальне опитування/бесіда, дискусія, аналіз, узагальнення.
Форми роботи: робота із зображеннями, картою атласу та контурною картою, складання таблиці-пазлу.
Обладнання: ноутбук, телевізор, дошка, зошит, ручки, олівці, ксерокси карт з атласу «Перші люди на землі» та «Перші люди на теренах України», ксерокси контурної карти, картки з ілюстраціями теорій походження людини, комплект таблиць – пазл «Процес антропогенезу».
Компетентності: володіння та спілкування державною мовою, навчання впродовж життя, інформаційно-комунікативна.
Предметні компетентності: просторова, хронологічна.
Очікувані результати:
знають:
- час появи людини на землі та на теренах України;
- теорії походження людини;
- назви різновидів предків людини;
- час існування на землі предків сучасної людини;
- значення термінів «еволюція», «стоянка», «антропогенез», «теорія».
- суть еволюційної теорії Ч. Дарвіна;
- назви стоянок первісних людей на Землі та теренах України;
уміють:
- визначати власні освітні потреби та цілі;
- оперувати навичками локалізації виникнення та розселення пралюдей на Землі та теренах України, позначивши на карті відповідні місця;
- розрізняти різновиди предків сучасної людини, визначати їх ознаки;
- оперувати історичною термінологією;
ставлення:
- усвідомлюють важливість дотримання правил поведінки;
- усвідомлюють приналежність земель України до процесу антропогенезу предків сучасних людей на планеті.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
І Настановно-мотиваційний етап:
Організація співпраці учителя та учнів
Учитель звертає увагу учнів/учениць на комплекти роздаткового матеріалу, що знаходяться на партах і пояснює послідовність роботи.
Актуалізація опорних знань.
На дошці учні бачать ватман з різними ілюстраціями і намагаються визначити якою буде тема заняття. Хтось із дітей записує тему вгорі ілюстрацій на ватмані (роздруковані ілюстрації з презентації)
Після формування теми заняття, учням пропонується висловити свої очікування від уроку
Мотивація
Вчитель: Вік нашої планети становить понад 4,5 млрд років. Ймовірно життя виникло на нашій планеті близько 3,8 млрд років тому з появою істот, що жили в морі.
Слайд № 2
ІІ Основний зміст уроку.
1. Вчитель пропонує учням розглянути картку з ілюстраціями теорій походження людини і пояснити їх.
Робота із поняттям «Теорія» - це система вірогідних знань, сукупність висновків.
Записуємо в зошит Слайд № 3
Теорії походження людини Слайд № 4
1 |
|
Фіксуємо назву |
2 |
|
Фіксуємо назву |
3 |
|
Фіксуємо назву |
Робота із поняттям «Еволюція» - це поступове вдосконалення живих організмів.
Записуємо в зошит Слайд № 5
2. Вчитель про еволюційну теорію Чарльза Дарвіна: Чарльз Дарвін народився у 1809 р. Навчався у Кембриджському університеті та отримав медичну освіту. Англійський науковець здійснив навколосвітню подорож, в яку він вирушив 1831. Експедиція тривала 5 років. Під час подорожі натураліст дослідив флору та фауну Південної Америки. Здійснив спостереження в галузях зоології, геології і ботаніки. В 1859 році Ч. Дарвін завершив роботу над науковою працею «Походження видів шляхом природного відбору». В цій роботі Дарвін розповів про такі процеси живих організмів, як спадковість і мінливість, що і забезпечують різноманітність форм життя та їх еволюцію. В іншій роботі «Походження людини» Чарльз Дарвін спробував довести, що предками людини є мавпоподібні істоти. Слайд № 6
3. Процес антропогенезу.
Робота із поняттям «Антропогенез» - це процес формування фізичного типу людини.
Записуємо в зошит Слайд № 7
Робота картою атласу та контурною картою під коментування вчителя. Карта атласу і контурна карта: Всесвітня історія. Історія України 6 клас, видавництво «Оріон», 2018 рік.
Таблицю «Процес антропогенезу» було укладено за текстом підручника Всесвітня історія. Історія України : (інтегр. курс) :підруч. для 6-го кл. закл. заг. серед. освіти / Олександр Бандровський, Віталій Власов. — Київ : Генеза, 2019. — 224 с. : іл., карти.
Вид та час |
Опис |
Зображення |
Австралопітек Понад 4 млн. років тому |
Наземні істоти, які могли пересуватися на задніх кінцівках. Вони мали більший мозок, ніж у мавп та помітне протиставлення великого пальця руки до інших пальців. Слайд № 8 |
|
Гомо габіліс (людина вміла) 2,5 млн. років тому |
Виникли в середовищі австралопітеків. Використовували найпростіші виготовлені знаряддя праці. Саме цю істоту вважають першою пралюдиною. Залишки «людини вмілої» та виготовлені нею знаряддя праці були знайдені в 1960 році Льюїсом Лікі в ущелині Олдувей у Східній Африці. Слайд № 9
Робота із контурною картою . Позначаємо ущелину Олдувей і зафарбовуємо ймовірну прабатьківщину людей. Робимо умовну позначку у завданнях. |
|
Пітекантроп 1,7 млн. років тому |
Був кремезною, високою на зріст істотою, що впевнено пересувалася на задніх ногах, саме тому пітекантропа називають «людиною прямоходячою». Мали розвиненіший мозок. Вперше рештки цих істот знайшов Ежен Дюбуа в 1891 році на о. Ява в Індонезії. Слайд № 10
Робота із контурною картою . Позначаємо о. Ява і підписуємо у завданні.
Першими мешканцями Європи були саме пітекантропи. На території України вони з’явилися приблизно 1 млн. років тому. Найдавнішою пам’яткою є стоянка біля с.Королевого в Закарпатті. Основним знаряддям праці пітекантропів було ручне рубило.
Робота із контурною картою . Позначаємо стоянку в Королевому.
Робота із терміном «стоянка»- тимчасове поселення первісних людей. Записуємо в зошит. Слайд № 11
|
|
Неандертальці 150-28 тис. років тому |
Кремезна, спритна та витривала істота, яка вміла виготовляти понад 60 різновидів знарядь праці. Рештки такої істоти вперше знайшли в долині річки Неадер (Німеччина) Найвідомішою стоянкою неандертальців на території України є стоянка Киїк -Коба в Криму. Слайд № 12
Робота із контурною картою . Позначаємо Неандерталь. Позначаємо стоянку в Киїк-Кобу.
|
|
Кроманьйонець, або людина розумна В Африці понад 100 тис. років тому, в Європі 40-35 тис. років тому. |
Мали тендітну статуру порівняно з неандертальцями, меншу фізичну силу, але більший об’єм мозку. Середній зріст становив 172 см. Обличчя схоже до облич сучасних людей. Рештки «людини розумної» були знайдені в місцевості Кро- Маньйон (Франція). Слайд № 13.
Робота із контурною картою . Позначаємо Кро- Маньйон.
|
|
ІІІ Рефлексивно-корективний етап.
Робота в парах. Учням пропонується скласти таблицю – пазл «Процес антропогенезу» .
Таблицю, яка вгорі потрібно роздрукувати у тій кількості скільки приблизно буде пар дітей і порізати. Нарізані фрагменти таблички пазлу скласти у конверт, або у файли.
Узагальнення і систематизація.
1. Про які теорії походження людини на Землі ми сьогодні дізналися?
2. Кого вважають автором еволюційної теорії ?
3. Що таке еволюція? Що таке антропогенез?
4. Назвіть в правильній послідовності предків сучасної людини.
5. Який вид пралюдей першим з’явився на території України.
Підведення підсумків уроку.
Самооцінювання (коти)
Оберіть кота, який найбільше відповідає отриманим знанням, або емоціям
1 |
2 |
3
|
4 |
5 |
6 |
7
|
8
|
9 |
10
|
11
|
12 |
Д/з.
Опрацювати матеріал параграфа 22 ел. підручника (Вступ до історії України та громадянської освіти : підруч. для 5 кл. закладів загальної середньої освіти /
І. Я. Щупак, О. В. Бурлака, І. О. Піскарьова, А. С. Посунько. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2022. — 208 с. : іл) та презентації, вивчити терміни, виконати ігровий тест на сервісі Kahoot, режим доступу:
https://create.kahoot.it/details/a8458cde-76d6-4f00-8bd4-edbce0028c1d
або за темою знайти «Поява і розселення людини на Землі. Перші люди на українських теренах» Abramych_N