Поява людей на Землі, та їх розселення на українських теренах

Про матеріал
Теорії походження людства. Еволюція. Вплив навколишьного середовища на розвиток первісного стуспільства. Види первісних людей, особливості побуту, відмінності.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Природні умови та спосіб життя первісних людей

Номер слайду 2

Після цього уроку ви зможете:називати і пояснювати теорії походження людини; визначати основні етапи антропогенезу; описувати, зміни, що відбувалися, із предками людини, в процесі їхнього розвитку;застосовувати та пояснювати на прикладах нові терміни й поняття.

Номер слайду 3

План уроку. Звідки з’явилися люди на планеті?Найдавніші предки людини. Людина на планеті Земля: як нам вдалося вижити.

Номер слайду 4

Актуалізація опорних знань. Для чого ми вивчаємо історію?Чому людину завжди цікавило питання її походження? Що вам відомо про походження людини?

Номер слайду 5

Теорії походження людини. Метод «Займи позицію»: На мою думку, більш достовірною є теорія …

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Хто він – наш предок?Найдавнішим предком людини деякі вчені вважають - ДРІОПІТЕКА(«МАВПА, ЩО ЖИВЕ НА ДЕРЕВАХ»)Територія, де поширювався: Африканські тропічні ліси. Умови життя: Переважно, на деревах. Дріопітеки — вимерлий рід людиноподібних мавп, віднайдених у Східній Африці та Євразії. Представники цього роду жили за часів міоцену, приблизно 12 — 9 млн років тому. Імовірно, що саме до цього роду належав вид, який був загальним предком горил, шимпанзе і людей.

Номер слайду 8

Що ж було далі?Змінився клімат на Землі: Зменшилася кількість опадів. Скоротилася кількість лісів.

Номер слайду 9

Австралопітек - група приматів, за будовою проміжна між мавпами і людьми. Були всеїдні. Для нападу та захисту використовували кістки тварин, палиці, каміння; можливо, найрозвиненіші види вміли їх дещо обробляти.4 млн. років тому

Номер слайду 10

АВСТРАЛОПІТЕКВідмінностіІноді встає на задні кінцівки щоб краща бачити здобич. Звільнення передніх кінцівок. Почав добувати різноманітну їжу. З’явилися перші знаряддя праці – палки, каміння, кістки тварин. Ще не вмів виготовляти знаряддя праці

Номер слайду 11

Людина вміла Характеристика зовнішнього вигляду За багатьма характеристиками своєї зовнішності представники виду H. hablilis нагадували австралопітеків. У них була мавпоподібних зовнішність, що має на увазі короткий тулуб і довгі, що звисають нижче колін верхні кінцівки, за розмірами можна порівняти з ногами. Є припущення, що А. афарский, що жив більше 3 млн років тому, був прямим предком H. hablilis. Близькість цього виду до головної лінії еволюції людини підтверджується характерним будовою черепа. Зростання самців становив приблизно 1,5-1,6 м, маса тіла - близько 45 кг, самки були нижче. Особливості, які відрізняли H. hablilis від австралопітеків: порівняно великий мозок; дрібні зуби; виступаючий ніс; гнучка хода; місткість черепа представників виду H. hablilis становила 630-700 см3. 2,5 млн. р. тому

Номер слайду 12

ЛЮДИНА ВМІЛАЧому – «вміла»?Рухалася тільки на двох кінцівках. Почала виготовляти знаряддя праціВміла облаштовувати житло. Почала користуватися вогнем. Виготовлення та застосування знарядь праціЗнаряддя праці людини вмілого були кам`яними, грубо обробленими. Гомініди використовували в якості сокир і скребків щебінь, каміння, а кісткові уламки застосовували для викопування корінців із землі. Камені, можливо деревина, були основними матеріалами для виготовлення знарядь праці і захисту від хижаків. Шкребки з гострими краями служили для розтину туш, розрізання сухожиль, очищення шкур. Деякі вчені припускають, що перші інструменти були результатом дії природних чинників. Вода, вітер, ерозія обробили природні матеріали, а не руки людини вмілого. Завдяки мікроскопічним дослідженням виявлено подряпини і борозенки від інших каменів - інструментів, за допомогою яких відбувалося виготовлення знарядь праці.

Номер слайду 13

Пітекантроп - викопний підвид людей, який колись розглядали як проміжну ланку еволюції між австралопітеками і неандертальцями. Мешкав близько 700 — 27 тисяч років тому.1 млн. років тому. Пітекантроп пересувався на двох ногах, тому його називають “людина з прямою ходою”. Череп пітекантропа характеризувався архаїчними рисами: неабиякою товщиною, похилим лобом, розвиненими надбрівними дугами, що утворювали характерний козирок. Пітекантропи були вмілими мисливцями на великих травоїдних. Вони кочували - так легше було знайти прожиток, жили невеликими групами в 25-30 дорослих особин. Житлами для них служили природні притулку у вигляді печер, гротів, скель, а також дерев і кущів. Пітекантропи не вміли ні підтримувати, ні тим більше видобувати вогонь.

Номер слайду 14

ПІТЕКАНТРОПБув більшим за своїх предків. Мав розвинутіший мозок. Виготовляв досконаліші знаряддя праці. Почала розвиватися мова. Розселилися в Європі та Азії.

Номер слайду 15

Зледеніння (льодовиковий період)Запитання: Які зміни для людини міг принести льодовиковий період?Із завершенням льодовикового періоду (близько 10 тисяч років тому) життя людей змінилося — вони почали займатися землеробством і скотарством. Вдосконалюються та з'являються нові знаряддя праці. Люди опановують ремесла — починають виготовляти глиняний посуд, прясти, ткати, обробляти різноманітні метали тощо.

Номер слайду 16

Неандерталець викопний вид або підвид людини, що населяв Європу й західну Азію у 230 000—27 000 роках до н. е. Неандертальці вміли виготовляти й використовувати інструменти та зброю, таку як камінні рубила і списи. Але, очевидно, у них не було метальної зброї. Також вони знали як підтримувати вогнища. Найдревніший відомий музичний інструмент — кістяна флейта з 4 отворами — належить неандертальцям; і не спеціалізувалися виключно на полюванні на мамонта, використовували багато різних стратегій харчування. З огляду на це вони полювали на різноманітних тварин і риб в різні часові періоди з перемінною інтенсивністю, проте найчастіше – на травоїдних биків та коней.

Номер слайду 17

НЕАНДЕРТАЛЕЦЬМав більший об’єм мозку. Навчився полювати на великих тварин. Удосконалив знаряддя праці. Навчився видобувати вогонь. Розселився майже по всій території Європи.

Номер слайду 18

Кроманьйонець - Кроманьйо́нці — узагальнена назва людей, що жили у пізньому палеоліті і мали сучасний вигляд, вони вважаються предками європейців. Інша назва — неоантропи.40-35 тис. р. тому. Займалися полюванням на великих звірів — бізонів, мамонтів, оленів, печерного ведмедя і диких коней. Як зброю використовували списи з кам'яними та кістяними наконечниками, лук і стріли, для риболовлі використовували кістяний гарпун та гачки виготовленні із кісток. Жили кроманьйонці групами (від 20 до 100 чоловік). Кроманьйонці жили родовими громадами. Рід складався з кількох споріднених між собою великих сімей, які вважали, що походять від одного пращура — людини, звіра, птаха тощо. Такого легендарного пращура називають тотемом. Ім'я тотема мав увесь рід — людина з гордістю казала, що належить до роду вовка, ведмедя, бобра тощо.

Номер слайду 19

КРОМАНЬОЙНЕЦЬБув безпосереднім предком сучасної людини. Навчився виготовляти комбіновані знаряддя праці. Удосконалив знаряддя праці. Для полювання використовував пастки. Для жител використовував шкури та кістки тварин. Виготовляв собі теплий одяг та прикраси.

Номер слайду 20

Людина на планеті Земля: як нам вдалося вижити?Завдання: Поясніть, що допомогло вижити предкам людини? Людина кам'яного віку цілковито залежала від природи, голод, турбота про малят змушували її невтомно працювати - шукати їжу вистежувати здобич. Спочатку люди споживали лише дари природи: збирали гриби, ягоди, різні плоди. Вчені назвали цей період господарства добою збирачів і мисливців. Життя «мавполюдей» було сповнене небезпек. Мало хто доживав до старості. Лише знання природи допомагали нашим далеким предкам виживати.

Номер слайду 21

Рефлексія. На сьогоднішньому уроці я: Побачив…Дізнався…Зрозумів…Мені було цікаво…

Номер слайду 22

Домашнє завдання: Опрацювати § 24 підручника. Написати коротке есе на тему: «Складнощі життя первісної людини». Зробити порівняльну таблицю в зошит користуючись матеріалами підручника та презентації.

Номер слайду 23

Джерела:1. Всесвітня історія. Історія України (підручник) / Бандровський О. Г., Власов В. С. – Генеза.2. Всесвітня історія. Історія України (підручник) / Пометун О.І., Мороз П. В.,  3. Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс). Практичні заняття. /Скирда І. М. – «Весна».Інтернет-ресурсиhttp://mon.gov.ua http://uk.wikipedia.org/ http://oipopp.ed-sp.net/

pptx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
1 червня 2023
Переглядів
1261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку