Позакласна робота з української мови та літератури, зарубіжної літератури як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів та формування їх компетентностей

Про матеріал

Позакласна робота з української мови та літератури, зарубіжної літератури — це обов'язкова складова частина навчально-виховного процесу школи. Вона проводяться паралельно з класною і служить засобом розширення, поглиблення і вдосконалення знань, здобутих учнями на заняттях, активізації пізнавальної діяльності школярів. Якими б змістовними і методично досконалими не були уроки мови чи літератури, учитель не доможеться бажаних наслідків, якщо не організує систематичної й багатогранної позакласної роботи. Такий вид діяльності передбачає спеціально практиковані в позаурочний час заходи, які мають свій зміст, не завжди передбачений навчальною програмою, специфічні форми, методи та прийоми проведення і організовуються на принципі добровільної участі в них учнів.

Перегляд файлу

Позакласна робота з української мови та літератури, зарубіжної літератури як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів та формування їх компетентностей

C:\Users\Администратор\Desktop\позакласна\IMG_0999.JPGПозакласна робота з української мови та літератури, зарубіжної літератури — це обов'язкова складова частина навчально-виховного процесу школи. Вона проводяться паралельно з класною і служить засобом розширення, поглиблення і вдосконалення знань, здобутих учнями на заняттях, активізації пізнавальної діяльності школярів. Якими б змістовними і методично досконалими не були уроки мови чи літератури, учитель не доможеться бажаних наслідків, якщо не організує систематичної й багатогранної позакласної роботи. Такий вид діяльності передбачає спеціально практиковані в позаурочний час заходи, які мають свій зміст, не завжди передбачений навчальною програмою, специфічні форми, методи та прийоми проведення і організовуються на принципі добровільної участі в них учнів.

Мета такої діяльності цілком підпорядковується загальним завданням навчання і виховання учнів в освітньому закладі. У процесі проведення позакласних мовно-літературних заходів реалізуюються такі важливі завдання:

1. Поглиблення почуття патріотизму, виховання любові до рідної мови, її історії, багатих засобів висловлення найтонших відтінків думок і почуттів, до милозвучності, краси рідного слова, формування працелюбності, наполегливості, самостійності, творчості, ініціативності, кмітливості.

D:\foto\Школа\День писемності 2014\IMG_7808.JPG2. Розширення й поглиблення знань, одержаних на уроках, що досягається, шляхом використання позапрограмного матеріалу, опрацювання цікавих і складних фактів, які стосуються тем, визначених програмою.

3. Вироблення і закріплення навичок аналізу, синтезу, класифікації, систематизації окремих фактів, що розвиває критичне мислення, формує чуття слова.

D:\foto\Школа\козачата\IMG_0777.JPG4. Розвиток усного й писемного мовлення, навичок правильно, точно й образно висловлювати думку, дбати про багатство, чистоту і красу мовлення.

5. Підвищення інтересу до української мови та літератури як навчальних дисциплін, формування прагнення їх вивчати.

6. Розвиток індивідуальних творчих здібностей школярів.

7. Формування читацької культури школярів, розвиток їх естетичних смаків, закріплення громадянської та морально світоглядної позиції школярів на матеріалі творів художньої літератури.

C:\Users\Администратор\Desktop\Обдаровані 2016\IMG_2205.JPG  Безперечно, найважливішою формою позакласної роботи з мови та літератури є організація та проведення шкільної олімпіади, конкурсу з української мови імені Петра Яцика, мовно-літературного конкурсу імені Тараса Шевченка. Мета таких заходів – виявлення творчих здібностей учнів, розвиток та реалізація їх талантів.

Окрему групу позакласних заходів з мови та літератури  становлять предметні тижні, під час яких здійснюються різноманітні заходи, спрямовані на збагачення дітей новими відомостями з мови та літератури, поглиблення і закріплення знань з програмового матеріалу, вдосконалення культури мовлення, залучення учнів до самостійної творчої праці над словом у всій його багатогранності.

Досить важливим в нашій школі є проведення різноманітних мовно-літературних свят, вечорів, ранків, відзначення визначних подій та дат, річниць та днів. Серед них День української писемності та мови, День рідної мови, шевченківські дні тощо. Усі ці види роботи, як і інші, розвивають ініціативу, кмітливість, творчу думку, виховують шанобливе ставлення до письменників та їхньої творчості.

D:\foto\Школа\День писесності 15\IMG_0949.JPGТак, наприклад, святкування Дня української писемності та мови розпочалося із презентації загальношкільної виставки «Видавнича майстерня». Учні 1-11 класів виготовили власноруч книжки на різноманітну тематику: «Кирилиця та глаголиця», «Український алфавіт», «Розвиток української мови», «Нестор Літописець», «Афоризми про рідну мову», «Літери ї, є, ґ», «Наймилозвучніша мова світу», «Норми української мови», «Славетні імена». Така робота дала змогу школярам продемонструвати креативність та неординарність мислення під час виготовлення книжок, сприяла пошуковій науково-дослідницькій роботі.

C:\Users\Администратор\Desktop\позакласна\IMG_0969.JPGУчителями української мови, Онощенко М.А., Донцул Л.І., Герасименко С.В., Семченко К.В., були проведені уроки за єдиною соціокультурною змістовою лінією «9 листопада – День української писемності та мови», які були урізноманітненні поетичними хвилинками, мовними цікавинками, використанням різнорівневих диференційованих завдань, аудіо- та відеозаписів, інсценуванням, декламуванням, що сприяло формуванню естетичного смаку школярів, активізації їх розумової діяльності.

Учні 7-8 класів позмагалися в мовознавчому марафоні «Тайна імені» (вчителі Онощенко М.А., Герасименко С.В.). Захід сприяв поглибленню знань дітей з української мови, зокрема про походження і творення імен, їх значення; формуванню навички самостійної роботи учнів, роботи в групах. Школярі продемонстрували ґрунтовні знання з української мови, удосконалили навички колективної роботи, розвинули  логічне мислення, усвідомили значення української мови в житті людини.  Вищезазначений захід сприяв розвитку творчих здібностей школярів, інтегруванню знань з історії, іноземних мов, музики.

Активно та нетрадиційно пройшли конкурси фотоколажів «Помилки навколо нас» та соціальних реклам «Говори правильно!», присвячених Дню української писемності та мови, що сприяло вдосконаленню комунікативних, мовленнєвих та інформаційних компетенцій.

C:\Users\Администратор\Desktop\позакласна\IMG_1021.JPGЗавершилося святкування Дня української писемності та мови нагородженням учнівських колективів, які взяли активну участь у проведенні заходів.

Проведені заходи сприяли підвищенню загальнокультурного рівня школярів, формуванню загальнолюдських цінностей, залученню до культурних надбань народу через мову, зацікавленості до її вивчення.

C:\Users\Администратор\Desktop\МОфото Інтелект кафе\IMG_1060.JPGКерівником методичного об’єднання гуманітарного циклу Онощенко М.А. було проведено інтелект-кафе для вчителів, де розглядалося питання «Формування читацької компетенції на  уроках української та зарубіжної літератур». Засідання сприяло підвищенню педагогічної майстерності учителів, були розглянуті питання про підвищення читацької компетентності школярів, розроблені поради та пам’ятки. Адже формування освіченої, творчої особистості, здатної жити і працювати у ХХІ столітті, особистості, яка досконало володіє рідною мовою як інструментом спілкування, мислення, самовираження й пізнання світу, є основним завданням словесників.

Святкування Міжнародного дня рідної мови у школі розпочалося 22 лютого із загальношкільної лінійки  «Рідна мова – духовний скарб нації», присвяченої Міжнародному дню рідної мови, яка сприяла вихованню почуття любові до рідної землі, народу та мови, гордості за своє походження.

D:\foto\Школа\День рідної мови 16\IMG_1666.JPGУ цей день з учнями школи були проведені виховні години з тем: «О слово рідне, хто без тебе я?» (1-6 класи), «Як парость виноградної лози, плекайте мову...» (7-8 класи), «Із історії  розвитку української мови» (9-11 класи), під час яких розширювались та поглиблювались знання школярів, прищеплювалось почуття поваги до рідної мови, формувалося  розуміння того, що  мова – скарб народу.

Проявити свої творчі здібності допоміг конкурс творів про мову «Ну що б, здавалося, слова...»  для учнів 5-11 класів. Учні за допомогою мистецтва слова мали змогу відтворити свої думки та почуття на папері, висловити повагу та глибоку відданість батьківській мові, Україні.

C:\Users\Администратор\Desktop\позакласна\IMG_1669.JPGУдосконаленню комунікативних, мовленнєвих та інформаційних компетенцій сприяли конкурси малюнків, стіннівок, буклетів під гаслом «Солов’їна, барвінкова, українська рідна мова» серед учнів 1-7 класів. Класні колективи (8-11 класи) взяли участь у загальношкільній виставці «Прислів’я на папері», де представили світлини, ілюстрації, якими пропагували любов та повагу до української мови.

Відеопроект «Чому я не маю права засмічувати рідну мову?» для учнів 5-9 сприяв розвитку творчих здібностей, підвищенню мотивації школярів до вивчення рідної мови, дана робота мала також інформативний характер, що розвивала в школярів уміння і навички зв’язного усного мовлення.

Під час мовного квесту «У пошуках скарбів рідної мови» семикласники розкрили свої акторські здібності. Проведення заходу викликало позитивні емоцій в учнів та учителів, сприяло вихованню гордості, відповідальності за збереження рідних традицій, рідної мови.

Для учні 9-11 класів була проведена дистанційна конференція «Дискусія з проблем розвитку та функціонування рідної мови в державі» на сайті учителів гуманітарного циклу «Україночка», яка сприяла формуванню в учнів навичок дослідницько-пошукової, пізнавальної, творчої діяльності та дала змогу відчути себе справжніми українцями, патріотами своєї держави.

Метою проведення свята стало донесення до школярів краси і багатства української мови, розширення та поглиблення знань про рідну мову, формування в учнів розуміння того, що мова – скарб народу, виховання в них любові до рідного слова, краю, народних пісень, почуття національної гідності та патріотизм.

9-11 березня 2016 р. в ЗОШ № 28 відбулися дні вшанування славетного сина українського народу Тараса Шевченка.

D:\foto\Школа\Шевченко 2015\IMG_9133.JPGУчителями української мови та літератури разом із бібліотекарем було презентовано увазі школярів книжкову виставку «Слава Шевченкова – слава України», присвячену 202 річниці від дня народження Т.Шевченка, що сприяло популяризації книг Кобзаря.

Учителем Семченко К.В. було організовано виставку ілюстрацій до творів Т.Шевченка «Ми тебе не забули, Тарасе!». До уваги учнів та вчителів були представленні ілюстрації до творів Кобзаря, метою яких було вшанування національного генія, великого сина українського народу Т.Г.Шевченка.

Відзначення Шевченківських днів розпочалося шкільною радіолінійкою  «Кобзар – гордість української нації», під час якої учні отримали інформацію про відкриті заходи та конкурси, присвячені дню народження Т.Г.Шевченка, а також інформацію про внесок поета в розвиток української мови та літератури, світове значення Кобзаря.

Протягом Шевченківських днів учителями-словесниками на уроках української літератури були проведені бібліографічні хвилинки, присвячені вшануванню життя та творчості Т.Г.Шевченка.

Серед учнів 6 класів відбувся мовно-літературний квест «Наша рідна мова – Шевченкове слово» (учитель Христо В.О.). Захід сприяв виховуванню поваги до Шевченкового слова та зацікавленість до детального вивчення його життя та творчості.

Для учнів 7 класів був проведений бібліотечний урок «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття» (учитель Біленко О.В., бібліотекар Соловйова Т.В.),  на якому школярі поглибили свої знання з життя великого поета, а також продемонстрували свої декламаторські здібності. Головне завдання уроку полягало у виявленні і підтримки обдарованих читців-декламаторів, допомогти дітям у розкритті себе як творчої особистості.

Учні 9 класів під час інтегрованого уроку з української літератури та англійської мови з теми «Світова велич Тараса Шевченка» (учителі Онощенко М.А., Манцурова О.В.) поринули в багатогранний  талант поета, ушанувавши його особистість в англомовному та україномовному світі. Під час уроку школярі досліджували переклади творів та декламували англійською мовою найвідоміші поезії Кобзаря. Ознайомили присутніх про мистецьку діяльність поета, а також дослідили місця розташування найвідоміших пам’ятників Шевченку в усьому світі, в кінці презентувавши власний постамент поету.

D:\foto\Школа\Шевечнко 2016\IMG_1848.JPGВідзначення 202 річниці від дня народження Т.mШевченка завершилося літературно-музичною композицією «Поет живе в серцях свого народу!» (учителі Онощенко М.А., Герасименко С.В.), в якій взяли участь учні 5-11 класів. Під час заходу школярі поглибили свої знання із біографії Т.Шевченка; розвивали усне мовлення, мислення, пам’ять, увагу; збагачували словниковий запас. Під час композиції учні продемонстрували акторські здібностей, творчість та креативність. Такий захід дав змогу популяризувати творчість Кобзаря; сприяв вихованню у дітей шанобливе ставлення до літературної та живописної спадщини Т.Г.Шевченка, етичні та естетичні смаки, любов до слова, рідної мови, народу, країни.

16 березня в школі для учнів 7-11 класів пройшла вистава театру «Клас» до Шевченківських днів «День янгола», під час якої школярі детальніше  ознайомилися й поглибили свої знання про особисте життя поета та його участь в Кирило-Мефодіївському товаристві. Перегляд вистави сприяв загальному розвитку школярів, їх кругозору, та прищеплював любов до творчості Кобзаря.

пппп - 0002.tifУ лютому учні школи взяли участь в районному етапі конкурсу читців-декламаторів «Батьківське слово», присвяченому Т.Шевченку, який пройшов в Будинку творчості дітей та юнацтва. За результатами конкурсу 3 учнів посіли призові місця та отримали почесні 3 місця: Курошу В. (6-А), Пеньковська Д. (9-А), Юрнюк А. (11-Б).

Традиційною стала участь учнів школи в конкурсі читців Шевченківської поезії «Заповіт - 2016», який пройшов 9 березня на базі НМЦ, під час якого Курошу В. та Юрнюк А. продемонстрували чудові декламаторські здібності.

Протягом Шевченківських днів усі класи взяли участь в проведені заходів. Учителями української мови та літератури була проведена значна робота у підготовці свята. На уроках на запрошення та позакласних заходах використовувалися різні форми, методи, прийоми, інформаційно-комунікативні технології, інтерактивні методи, що сприяло кращому засвоєнню матеріалу учнями, вихованню поваги до творчості Кобзаря, залучення дітей до глибин шевченківської мудрості, утвердження його духовних заповідей як важливого чинника консолідації суспільства серед учнів. 

C:\Users\Администратор\Desktop\День писемності 2015\Тайна імені - 9 листпада\Фото\IMG_0998.JPGОтже, позакласна робота привчає школярів до самостійної творчої праці, розвиває ініціативу учнів, вносять елементи дослідництва в їхню роботу. Крім того, вони мають велике виховне значення: сприяють розвитку особистості учня як члена колективу, виховують почуття відповідальності за доручену справу, готують до трудової діяльності, тобто формують ключові і предметні компетентності, а формувати компетентності – значить  спонукати учнів до суспільно-корисної, в тому числі і пізнавальної  діяльності, організовувати життя школярів. 

C:\Users\Администратор\Desktop\позакласна\IMG_1005.JPGПозакласні заняття допомагають учителеві краще пізнати індивідуальні здібності своїх учнів, виявити серед них обдарованих, які мають підвищений інтерес до вивчення предметів, і всіляко спрямовувати розвиток цього інтересу.

 

docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
2900
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку