Мета: поглибити знання учнів про часи дієслів, удосконалити вміння й навички визначати час дієслів і відрізняти минулий час від інших; розвивати творчі вміння доцільно використовувати дієслова минулого часу в монологічних висловлюваннях; виховувати повагу до видатних українців.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі повторення
Обладнання: мультимедійна дошка.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку
Відшукаю найдужчих і з ними у завтра піду,
І в обійми візьму всіх, що долі дістали тернові…
Л.Забашта
Урок №6
Тема. Минулий час. Зміна дієслів у минулому часі
Мета: поглибити знання учнів про часи дієслів, удосконалити вміння й навички визначати час дієслів і відрізняти минулий час від інших; розвивати творчі вміння доцільно використовувати дієслова минулого часу в монологічних висловлюваннях; виховувати повагу до видатних українців.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі повторення
Обладнання: мультимедійна дошка.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку
Відшукаю найдужчих і з ними у завтра піду,
І в обійми візьму всіх, що долі дістали тернові…
Л.Забашта
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
1.Пояснювальний диктант
Народ не забув про славного опришка Довбуша й оспівав його в найкращих своїх піснях, овіяв поезією, чарівними легендами. В очах народу він став героєм, який боровся з багатіями. Не вірять люди в смерть народного захисника, його іменем святять кожне примітне місце, гору, дорогу, криницю.
Пояснити правопис НЕ з дієсловами, виписати дієслова. Визначити час.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загально пізнавальних і творчих умінь з теми
1. Вибіркова робота (за варіантами)
Випишіть дієслова, розподіливши їх за часами і видами.
Остап Вересай
Остап Вересай першим серед українських кобзарів вийшов на широку світову арену. У багатьох європейських країнах і в Америці наприкінці ХУІІІ століття з’явилися статті про
унікального співака, фольклорні джерела мелосу, своєрідність пісенного багатства українського народу. Постать Остапа Вересая яскраво виокремлюється в духовному житті нашого народу.
2.Творча робота
До дієслів дописати всі можливі форми минулого часу. Виділити суфікси, характерні для дієслів минулого часу.
Вести, гасити, дивитися, здійснювати, куштувати.
Дібрати до дієслів синоніми. З окремими скласти речення. Виділити граматичні основи.
3.Логічний диктант
До фразеологічних зворотів дібрати відповідні сполучення слів, виділити в них дієслова минулого часу. Назвати суфікси.
1.Піймав облизня. 1. Робити щось без бажання.
2. Гаплик пришити. 2. Накинувся з погрозами.
3. Розводити кислиці. 3. Знайти співчуття.
4. Накрив мокрим рядном. 4. Залишився ні з чим.
5. Як мокре горить. 5. Зробити дошкульне зауваження.
6. Нагріти душу. 6. Плакати.
4. Творче конструювання
1. Від поданих дієслів утворити форми минулого часу. Увести у словосполучення, виділити головне і залежне слова.
Плести, перемогти, лягти, запрягти, берегти, допомогти, пливти.
VІ.Систематизація й узагальнення знань
Подумати і дати відповіді на запитання:
1.Що нового ви дізналися про дієслова?
2.Як змінюються дієслова минулого часу?
3.Як творяться дієслова минулого часу? Навести приклади.
4.Де і з якою метою використовуються дієслова минулого часу?
VІІ. Підсумок уроку
Рефлексія.
VІІІ. Домашнє завдання
1.Скласти і записати розповідь про відомого науковця (автора, співака), використовуючи дієслова минулого часу. Визначити вид дієслів.