Позакласне читання. 5 клас. " С. Плачинда, "Богатирська застава"

Про матеріал

Зацікавити учнів особистістю письменника, його творчістю; вдосконалювати навики роботи школярів над змістом твору, аналізу художнього образу; розкрити основну думку оповідання; поглибити знання учнів про жанр твору; розвивати уяву. фантазію дітей; допомогти осмисленню учнями понять правди, історичної справедливості, патріотизму.

Перегляд файлу

Урок позакласного читання

Тема. І Словом, і Чином будь Україні  сином. С. Плачинда, "Богатирська застава"

Мета: зацікавити учнів особистістю письменника, його творчістю; вдосконалювати навики роботи школярів над змістом твору, аналізу художнього образу; розкрити основну думку оповідання; поглибити знання учнів про жанр твору; розвивати уяву. фантазію дітей; допомогти осмисленню   учнями   понять   правди,   історичної справедливості, патріотизму. Очікувані результати

Учні повинні знати: історичну основу оповідання, його зміст, основну думку, жанр твору, риси характеру головного героя, поняття з теорії літератури : оповідання, портрет, застарілі слова.

Учні повинні вміти: знаходити в тексті і переказувати відповідні фрагменти твору для розуміння основної думки, знаходити описи зовнішності героя, визначати риси його характеру, складати план характеристики художнього образу, формулювати основну думку твору, своє ставлення до порушеної в ньому проблеми.

Обладнання: книга С. Плачинди і Ю. Колісніченка "Неопалима   купина",   книга   "Дерево   пам'яті", літопис"Повість минулих літ", ілюстрації учнів до твору.

Любов к Отчизні де героїть,

Там вража сила не устоїть,

Там грудь сильніша од гармат

 І.П.Котляревський

І. Актуалізація опорних знань учнів

- Прочитайте уважно епіграф уроку, як ви розумієте цей вислів?

- Які слова вам не зрозумілі, вважаються застарілими?

- Хто такі герої? Який вчинок вважаємо геройським?

- У яких ситуаціях виявляються герої? (критичні ситуації у побуті, під час спортивних змагань, військових конфліктів, у небезпечних пригодах на дорогах, на воді, коли рятують життя і здоров'я людей, рідну землю, майно тощо)

- Кого з історичних осіб, літературних персонажів, наших сучасників можна вважати героєм?

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми, мети уроку

- Сьогодні на уроці розглянемо оповідання С.Плачинди "Богатирська застава", яке ви прочитали вдома, і спробуємо дати відповідь на запитання: чи можна назвати героєм головного персонажа твору. III. Вивчення нового навчальної о матеріалу

 1. Робота в групах. Лінгвістичний експеримент "Будьмо перекладачами " . Опрацювання епіграфа оповідання (Кожна група робить свій варіант перекладу епіграфа твору, зачитують, порівнюють з перекладом автора) "І городяни сказали, прийшовши до печенігів: "Навіщо губите себе? Хіба можете нас перестояти? Хоч би стояли більше 10 років, чи зможете щось учинити нам? Годує-бо нас земля. Якщо не вірите, уздріте своїми очима"( Нестор)

- З якої мови ми перекладали?

- Хто автор твору? Його назва?

- 111,0 вам відомо про Нестора і літописи? (вчитель демонструє літопис "Повість врем'яних (минулих) літ") Твір С. ІІлачинди с обробкою уривка з цього літопису.

2. Розповідь вчителя про автора

Плачинда  Сергій   Петрович  -  наш  сучасник. письменник, народився 1928 року. Він вважає, що письменник "починається з матері". Вечорами ненька, проста селянка, розповідала казки та дивовижні легенди, які запам'яталися хлопчикові на все життя, а згодом лягли в основу книги "Міфи і легенди давньої України." З 13 років почав вести щоденник, у якому занотовував кривди свого народу: про масові смерті голодних односельців, про переслідування його батька-господаря, який мав золоті руки (був і теслею, і пасічником, і садоводом, і хліборобом), але змушений був покинути родинне гніздо. І про улюбленого вчителя історії та географії, якого було знищено лише за те. що в школі розповів учням про кошового отамана Запорозької Січі Івана Сірка. З 15 років працював слюсарем, вантажником, жаткарем. Навчався в Київському університеті. Головна тема його творів - про Україну і українців. Саме вони є героями його книг:"Кам'яна веселка","Київські фрески","Неопалима купина." З них ви дізнаєтеся про відомих українських винахідників Засядька, Кибальчича, дослідників космосу Шаргся - Кондрагюка і Корольова. композиторів Веделя і Березовського, полонянку Роксолану, просвітительку і меценатку   Гальшку Гулевичівиу. У збірнику"Дерево пам'яті" ви зможете прочитати історичні оповідання С. Плачинди "Хлопець з обротькою", "Кожум'яки", "Богатирська застава".

3. Роботи над текстом твору

Виразне  коментоване  читання уривків оповідання

вчителем та учнями за запитаннями.

- Про які події йде мова у творі? (Облога печенігами Білгорода- київської застави, у Х ст.)

- В який момент автор знайомить читача з головним героєм?

- Як ставляться до Будимира молодші захисники? Зачитайте.

- Чому Будимир не хотів йти на віче? Який у нього був настрій?

- Відколи ненависть до ворогів стала особливо запеклою в душі героя? Який епізод він пригадав?

- Чому білгородцям було важко вистояти перед ворогом? Як про не сказано у творі?

- Що порадив Будимир старійшинам? Як допомагав білгородцям?

- Як приймали захисники застави печенізьких послів?

- Чим закінчилася облога Білгорода?

4. Словникова робота

- Які з маловживаних слів у цьому творі вам зрозумілі? Поясніть значення слів: свитка, вої, ладо, довбанки, події, віче, тятива.

- Значення нижчеподаних слів можна знайти в словнику:

Чур (Цур) - домашній бог слов'ян, охоронець домашнього вогнища, затишку:

бійниця - отвір для стрільби в стіні оборонної споруди;

десниця - права рука, рука взагалі;

било - підвішений брус металу, ударами об який подають сигнал:

ромеї - візантійці;

галерея — 1.приміщення для виставки мистецьких творів;

                  2.відкритий перехід у будинку;

                  3.довгий вузький підземний хід;

волхви - язичницькі священики;

василевс - візантійський імператор:

кукса - імітація якогось органа тіла людини, протез.

 

5.Формування понять з теорії літератури

- Чому важко нам зрозуміти ці слова?

Застарілі слова - слова, що вийшли із загального активного вжитку.

- З якою метою, на вашу думку, С. Плачинда вживає застарілі слова у творі?

- На досвіді попередньо вивчених творів спробуймо визначити жанр твору "Богатирська застава" (казка, легенда, оповідання). Аргументуйте

- Що таке портрет?

6. Бесіда за змістом твору

- Де і коли відбуваються події , описані в оповіданні?

- Що вам найбільше запам'яталось, сподобалось? Чому?

- Що врятувало білгороднів?

- Яка основна думка твору?

 Зверніть увагу на прислів'я, записані на дошці. Яке з них найвлучніше  виражає основну думку оповідання?

Кожному мила своя сторона

За рідний кран життя віддай

Треби розумом надточити, де сила не візьме

І словом, і чином будь Україні сином

7. Характеристика образу головного героя

- Хто такий Будимир? Що ви знаєте про нього? Знайдіть у тексті твору опис його зовнішності.

- Як ставиться головний герой до печенігів?

- Чому послухали його земляки?

- Як поводив себе Будимир під час підготовки до прийому послів?

-Щ0 турбує Будимира після облоги Білгорода?

- Чи можна назвати його патріотом?

8. Орієнтовний план характеристики образу Будимира

1.Будимир - громадський чередник, правнук Щека.

2.Портрет героя.

3.Риси характеру:

а) безстрашний оборонець;  б) тривога за долю обложених; в) ненависть до печенігів; г) кмітливість, мудрість, далекоглядність; д) чесно служить громаді, дбає про її інтереси; е) мас авторитет серед білгородців.

4. Будимир - патріот, оборонець рідної землі. (У класі, в якому навчаються діти з високими навчальними можливостями, можна скласти цитатний план)

1 У. Закріплення вивченого матеріалу

1. Захист учнівських ілюстрацій до твору

2. Конкурс на найуважнішого читача (Позначити номер речення, записати пропущене слово}

1. Цілив у сиву ... Будимира.

2. А ... береже тебе.

3. Згадав свій останній бій з ....

4. Він нащадок великого ....

5. Великий князь ... далеко.

6. Пасе так, що за ... ліг жодна корова не пропала.

7. Пекло його за долю ....

8. Тільки най посли наші будуть не вельми ....

9. Бо нас годує сама ....

10. Зітхнула застава : знялися ....

11. А ... ще й сиру нагнітили.

12. Тож по обіді ... в Білгороді вже не буде. Відповіді.   1)голову:   2)Чур:   3)печенігами:   4)Кия;

5) Володимир: 6)20: 7) білгородців; 8) худими; 9) земля; 10) печеніги: 11) волхви: 12) голоду.

Самоперевірки. Правильні відповіді записано на дошці, учні порівнюють з записами в зошитах, підраховують їх кількість.

3. Аукціон " Хто більше? " Назвати застарілі слова, використані в оповіданні, розкрити їх значення.

4. Кросворд

Горизонтально

 І .Основна риса патріота.  2. Жанр " Повісті минулих літ". 3. Де відбувались події? 4. Автор оповідання. 5. Опис зовнішності. 6. Ім'я головного героя. 7. "Богатирська застава" - це ... розповіді з літопису.

Вертикально

8. Синонім до слів силач, герой


У Підсумок уроку.

- Поясніть, як ви розумієте назву твору.

- Чи можна вважати Будимира й оборонців застави героями?

- Чи завжди тільки зі зброєю в руках можна захищати свою Батьківщину? (Прочитайте епіграф уроку)

- Як ви думаєте, що є найголовнішим у захисті рідної землі? (Зброя, кількість захисників, єдність людей, сила духу, любов)  Висновки. І Словом, і Чином будь Україні Сином!

VI. Домашнє завдання Прочитати вірш "А час не жде" з книги "Князь і державець галицьких земель" Л. Ржегак Література

Плачинда С. Богатирська застава / Дерево пам'яті. Книга українського історичного оповідання. - Т.1.-К.: Веселка, 1991 Слоньовська О., Пасічник Є. Українська література. Підручник для 7 класу.- К.: Лрт - Освіта. 2005

Тлумачний словник української мови / За ред. В. Калашника.-Харків, 2002

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Масленникова Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 квітня 2018
Переглядів
44794
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку