Позакласне читання. Іван Нечуй-Левицький "Запорожці". "Збудуймо нову Україну!"

Про матеріал
Урок позакласного читання. Іван Нечуй-Левицький "Запорожці". "Збудуймо нову Україну!". Під час уроку складається анкета до твору. Урок виховує повагу до історичного минулого свого народу. Діти складають програму своєї партії, яка змінить життя на краще.
Перегляд файлу

1

 

5 клас

Урок української літератури

Тема: Позакласне читання. Іван Нечуй-Левицький «Запорожці». «Збудуймо нову Україну!»

 

Мета: Вчити учнів розрізняти реальне фантастичне у творі, складати  

                   колективний план до твору.

                   Розрізняти вміння аналізувати текст: визначати компоненти            

                   сюжету, художні засоби та з’ясовувати їх роль у творі.

                   Розвивати навички виразного читання, складання власних  ви- 

                   словлювань оцінного характеру з аргументацією.

                   Виховувати естетичний смак до історичного минулого.

 

Тип уроку:  Ділова гра (осмислення здобутих знань, формування умінь і навичок)

 

Обладнання: Портрет письменника, ілюстрації до твору, відео про козаків, Дніпро; приклади  гіперболи з художніх творів, малюнки міфічних істот, смайлики настрою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЕПІГРАФИ ДО УРОКУ:

«Затишно дітям в пазусі казок.

Отак би слухав про царя Салтана або про те, як весело козак обманював турецького султана.

Про карих коней з полуменем грив, про чаклуна, що все на світі може. І хто б там що не говорив, а згине зло і правда переможе».

                                 Ліна Костенко

«Казка кличе нас  у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність».

 

                                                                       Валерій Шевчук

 

 

  1. Організація класу.

 Приготувати зошити, щоденники, ручки, прості олівці, малюнки до твору.

 Вибрати смайлик настрою.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

 Скоро день виборів депутатів від різних партій у Верховну раду, у місцеві ради, голів сільських і селищних рад.

Чи можемо ми, українці, бути осторонь? Вам, дітям, не дають змоги голосувати, але, я вважаю, що ви  - змогли б скласти програму від своєї партії. В програмі – плани на майбутнє: якою повинна бути Україна і  що для цього треба зробити. Звідки ми зможемо почерпнути таку інформацію? Як ви думаєте? ( Із прочитаних творів, з історії нашого народу). Недарма говориться: «Хто не знаю минулого, той не має майбутнього».

Як назвемо нашу партію, виходячи з сюжету, теми прочитаного на попередньому уроці твору?

  • Про кого твір? (Про козаків).

А ми маленькі козачата. Але, щоб скласти програму, треба достатньо вміло проаналізувати твір, це по-перше. А по-друге, довести всім присутнім, що ми – розумні, багато знаємо і зможемо це зробити.

III. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми будемо аналізувати твір, вчитися розрізняти реальне і фантастичне, складати колективний план до твору, кінцівку казки (власну версію).

IV. З’ясування емоційної готовності «Обміняймося компліментами».

V. Актуалізація опорних знань.

- Хто написав «Запорожці»?

- Що ви про цього письменника знаєте? ( Пояснював, що минуле не слід забувати. Йому боліла втрачена воля і приниження національної гідності).

Навчався в батьківській школі, Богуславському духовному училищі, потім – у семінарії і Київській духовній академії.

Щоліта Іван Семенович приїжджав до рідних і знайомих у Стеблів. Там, на березі Росі,й донині є «скеля Нечуя». Перекладав Біблію українською мовою.

VI. Формування і вдосконалення вмінь і навичок.

1) Аналіз твору будемо робити за питаннями анкети.

           АНКЕТА НА ТВІР

Робота по питаннях анкети.

Казка – вид усної народної творчості, вид усного розповідного характеру з фантастичним сюжетом.

Тема – ( про те, що лежить в основі) – найголовніше питання, яке розкривається у творі.

Сюжет – перебіг подій у літературному творі; взаємини між персонажами, через які  письменник розкриває характери героїв, зміст твору.

Кульмінація – мить, коли напруження сягає найвищої точки.

Розв’язка – завершальний момент твору.

Реальне

Пейзаж – опис місцевості.

Портрет – опис зовнішності персонажа в художньому творі.

Гіпербола – художнє перебільшення ( для виразності, емоційності).

Літота – художнє применшення ( для більшої художньої виразності).

         Іван Семенович Нечуй-Левицький

                                                     «Запорожці»

                                                       Анкета на твір

Жанр твору ( довести)

 

Тема

 

Сюжет

 

Кульмінація

 

Головний герой

 

Другорядні герої

 

Народні звичаї

 

Реальне у казці

 

Фантастичне у казці

 

Пейзажі

 

Художні засоби

 

Головна думка

 

 

 

 

           Іван Семенович Нечуй-Левицький

                                                    «Запорожці»

Жанр твору ( довести)

Казка: вигадані  фантастичні події; добро перемагає

Тема

Як Карпо Летючий, розбившись на байдаку, потрапив у зачаровану Запорізьку Січ

Сюжет

1. Історія Запорізької Січ.

2. Козацька громада.

3. Серед старих запорожців.

4. Пісня Кобзаря.

5. Зустріч із гетьманом.

6. Розповідь Карпа про Україну.

7. Молитва за рідний край.

Кульмінація

Невдале проходження найстрашнішого порога – Ненаситця – молодим лоцманом Карпом

Головний герой

Карпо Летючий

Другорядні герої

Гетьман, козаки, Кобзар, Іван Музика, багатий купець

Народні звичаї

1. Благословення в дорогу (ст.198).

2. Сіли перед дорогою.

3. Помолились в дорогу.

4. Молитва в церкві за рідний край, рідних.

Реальне у казці

1. Існування Запорізької Січі (ст. 28-29)

2. Існування козаків;

3.Українські народні звичаї.

Фантастичне у казці

1. Зачарована Запорізька Січ.

2. Не відкидали тіней.

3. Немає страху в тій країні.

4. Чарівні сади ( овочі на деревах).

5. Демонологія(ст. 26).

Пейзажі( портрет)

1. Опис літнього ранку на Дніпрі.

2. Опис Дніпр. Порогів.

3. Опис «діда», опис садів.

Художні засоби

1. Епітети (ст. 202).

2.Метафори (діда; ст. 202).

3.Порівняння (ст. 202).

4. Архаїзми (кунтуші).

5. Діалог.

6. Гіпербола ( ст. 210, 186) літота ( ст. 202).

Головна думка

Треба пам’ятати історію народу.

Уславлення козаків.

 

  • Шановні гості, чи достойні ми бути партією? Чи зможемо скласти свою програму розвитку і побудови нової самодостатньої країни, в якій би хотілось жити?
  • Що треба для складання програми? (Досвід)
  • У нас його немає, але ми багато читали і зможемо, не зробивши помилок, порівняти дві України:

             Україну запорожців                                              Україну Карпа

    Зробити висновки, щоб не наробити помилок. І побачимо, чи проголосують за нас?!

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ УРОКУ: ЯКУ УКРАЇНУ БУДУВАТИ?

 

   VІІ. Узагальнення вивченого.

          - Представте власну версію кінцівки твору.                                                     

-Діти, а як проходить агітація перед виборами? (реклама, інтерв’ю)

Давайте ж і ми скористаємося цими методами («Мікрофон», «Реклама у соцмережі») і складемо програму своєї партії «Патріоти».

                                                 ПРОГРАМА партії

1. Старанно вчитися, працювати.

2. Розмовляти, любити рідну мову.

3. Цінувати волю, відстоювати незалежність.

4. Мужньо захищати інтереси села, країни.

5. Вивчати й шанувати історію народу, традиції - бути ПАТРІОТАМИ!

Наша пісня:  «Марш патріотів» на слова Павла Матвієнка.

 

VІІІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

  1. Вибрати смайлики настрою. Чому?
  2. Скласти есе «Яку ж Україну збудуємо, коли виконаємо програму?»

 

 

docx
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
2340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку