1
5 клас
Урок української літератури
Тема: Позакласне читання. Іван Нечуй-Левицький «Запорожці». «Збудуймо нову Україну!»
Мета: Вчити учнів розрізняти реальне фантастичне у творі, складати
колективний план до твору.
Розрізняти вміння аналізувати текст: визначати компоненти
сюжету, художні засоби та з’ясовувати їх роль у творі.
Розвивати навички виразного читання, складання власних ви-
словлювань оцінного характеру з аргументацією.
Виховувати естетичний смак до історичного минулого.
Тип уроку: Ділова гра (осмислення здобутих знань, формування умінь і навичок)
Обладнання: Портрет письменника, ілюстрації до твору, відео про козаків, Дніпро; приклади гіперболи з художніх творів, малюнки міфічних істот, смайлики настрою.
ЕПІГРАФИ ДО УРОКУ:
«Затишно дітям в пазусі казок.
Отак би слухав про царя Салтана або про те, як весело козак обманював турецького султана.
Про карих коней з полуменем грив, про чаклуна, що все на світі може. І хто б там що не говорив, а згине зло і правда переможе».
Ліна Костенко
«Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність».
Валерій Шевчук
Приготувати зошити, щоденники, ручки, прості олівці, малюнки до твору.
Вибрати смайлик настрою.
Скоро день виборів депутатів від різних партій у Верховну раду, у місцеві ради, голів сільських і селищних рад.
Чи можемо ми, українці, бути осторонь? Вам, дітям, не дають змоги голосувати, але, я вважаю, що ви - змогли б скласти програму від своєї партії. В програмі – плани на майбутнє: якою повинна бути Україна і що для цього треба зробити. Звідки ми зможемо почерпнути таку інформацію? Як ви думаєте? ( Із прочитаних творів, з історії нашого народу). Недарма говориться: «Хто не знаю минулого, той не має майбутнього».
Як назвемо нашу партію, виходячи з сюжету, теми прочитаного на попередньому уроці твору?
А ми маленькі козачата. Але, щоб скласти програму, треба достатньо вміло проаналізувати твір, це по-перше. А по-друге, довести всім присутнім, що ми – розумні, багато знаємо і зможемо це зробити.
III. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо аналізувати твір, вчитися розрізняти реальне і фантастичне, складати колективний план до твору, кінцівку казки (власну версію).
IV. З’ясування емоційної готовності «Обміняймося компліментами».
V. Актуалізація опорних знань.
- Хто написав «Запорожці»?
- Що ви про цього письменника знаєте? ( Пояснював, що минуле не слід забувати. Йому боліла втрачена воля і приниження національної гідності).
Навчався в батьківській школі, Богуславському духовному училищі, потім – у семінарії і Київській духовній академії.
Щоліта Іван Семенович приїжджав до рідних і знайомих у Стеблів. Там, на березі Росі,й донині є «скеля Нечуя». Перекладав Біблію українською мовою.
VI. Формування і вдосконалення вмінь і навичок.
1) Аналіз твору будемо робити за питаннями анкети.
АНКЕТА НА ТВІР
Робота по питаннях анкети.
Казка – вид усної народної творчості, вид усного розповідного характеру з фантастичним сюжетом.
Тема – ( про те, що лежить в основі) – найголовніше питання, яке розкривається у творі.
Сюжет – перебіг подій у літературному творі; взаємини між персонажами, через які письменник розкриває характери героїв, зміст твору.
Кульмінація – мить, коли напруження сягає найвищої точки.
Розв’язка – завершальний момент твору.
Реальне –
Пейзаж – опис місцевості.
Портрет – опис зовнішності персонажа в художньому творі.
Гіпербола – художнє перебільшення ( для виразності, емоційності).
Літота – художнє применшення ( для більшої художньої виразності).
Іван Семенович Нечуй-Левицький
«Запорожці»
Анкета на твір
Жанр твору ( довести) |
|
Тема |
|
Сюжет |
|
Кульмінація |
|
Головний герой |
|
Другорядні герої |
|
Народні звичаї |
|
Реальне у казці |
|
Фантастичне у казці |
|
Пейзажі |
|
Художні засоби |
|
Головна думка |
|
Іван Семенович Нечуй-Левицький
«Запорожці»
Жанр твору ( довести) |
Казка: вигадані фантастичні події; добро перемагає |
Тема |
Як Карпо Летючий, розбившись на байдаку, потрапив у зачаровану Запорізьку Січ |
Сюжет |
1. Історія Запорізької Січ. 2. Козацька громада. 3. Серед старих запорожців. 4. Пісня Кобзаря. 5. Зустріч із гетьманом. 6. Розповідь Карпа про Україну. 7. Молитва за рідний край. |
Кульмінація |
Невдале проходження найстрашнішого порога – Ненаситця – молодим лоцманом Карпом |
Головний герой |
Карпо Летючий |
Другорядні герої |
Гетьман, козаки, Кобзар, Іван Музика, багатий купець |
Народні звичаї |
1. Благословення в дорогу (ст.198). 2. Сіли перед дорогою. 3. Помолились в дорогу. 4. Молитва в церкві за рідний край, рідних. |
Реальне у казці |
1. Існування Запорізької Січі (ст. 28-29) 2. Існування козаків; 3.Українські народні звичаї. |
Фантастичне у казці |
1. Зачарована Запорізька Січ. 2. Не відкидали тіней. 3. Немає страху в тій країні. 4. Чарівні сади ( овочі на деревах). 5. Демонологія(ст. 26). |
Пейзажі( портрет) |
1. Опис літнього ранку на Дніпрі. 2. Опис Дніпр. Порогів. 3. Опис «діда», опис садів. |
Художні засоби |
1. Епітети (ст. 202). 2.Метафори (діда; ст. 202). 3.Порівняння (ст. 202). 4. Архаїзми (кунтуші). 5. Діалог. 6. Гіпербола ( ст. 210, 186) літота ( ст. 202). |
Головна думка |
Треба пам’ятати історію народу. Уславлення козаків. |
Україну запорожців Україну Карпа
Зробити висновки, щоб не наробити помилок. І побачимо, чи проголосують за нас?!
ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ УРОКУ: ЯКУ УКРАЇНУ БУДУВАТИ?
VІІ. Узагальнення вивченого.
- Представте власну версію кінцівки твору.
-Діти, а як проходить агітація перед виборами? (реклама, інтерв’ю)
Давайте ж і ми скористаємося цими методами («Мікрофон», «Реклама у соцмережі») і складемо програму своєї партії «Патріоти».
ПРОГРАМА партії
1. Старанно вчитися, працювати.
2. Розмовляти, любити рідну мову.
3. Цінувати волю, відстоювати незалежність.
4. Мужньо захищати інтереси села, країни.
5. Вивчати й шанувати історію народу, традиції - бути ПАТРІОТАМИ!
Наша пісня: «Марш патріотів» на слова Павла Матвієнка.
VІІІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.