Проведення виховного позакласного заходу з фізики за даною розробкою дозволить вчителю: активізувати самостійне мислення школярів; формувати вміння аналізувати фізичні процеси, спостерігати за проявом законів фізики в навколишньому середовищі; розвивати в учнів інтерес до фізики, кмітливість, логічне мислення шляхом участі у змаганнях; виховувати цілеспрямованість, впевненість у собі, вміння і навики розмірковувати, свідоме відношення до набутих знань, розширювати власний кругозір.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Коболчин
Позакласний виховний захід
«Фізика навколо нас»
(фізичний турнір)
Черній Анатолій Петрович, вчитель фізики
Тема. Фізика навколо нас.
Мета. Активізувати самостійне мислення школярів. Формувати вміння аналізувати фізичні процеси, спостерігати за проявом законів фізики в навколишньому середовищі. Розвивати в школярів інтерес до фізики, кмітливість, логічне мислення шляхом участі у змаганнях.
Виховувати цілеспрямованість, впевненість у собі, вміння і навики розмірковувати, свідоме відношення до набутих знань, розширювати власний кругозір.
Обладнання. Плакати, виставка малюнків «Малюємо в Paint», фізичне обладнання, сигнальні картки, музичний центр, протоколи для членів журі.
План проведення
Захід проводиться в актовій залі, яка відповідно оформлена. На стінах плакати з висловлюваннями видатних людей про фізику.
Хід проведення
Любі друзі! Огляньмося навколо себе. Чи задумувались ви колись: чому падає сніг? Чому восени листя на деревах стає багряним? Як по трубах протікає вода і газ? Чому буває тепло й холодно? Перелік таких «чому?» і «як?» можна продовжувати. А відповіді на ці питання може дати її величність Королева логічних наук – Фізика.
Сьогодні в школі свято,
Людей зібралось так багато.
Усіх ми бачити тут раді,
Будьте здорові й багаті.
У турнірі беруть участь дві команди учнів – «Діелектрики» та «Електрони».
Учасники турніру по черзі представляють свої команди.
Команда «Діелектрики»
Ой за лісом, за пралісом
Сонечко сідає.
Що ж це за команда
Фізиків співає?
Щоб перемогли ви –
Ще не бачив світ.
Ждать вам перемоги
Вісімнадцять літ.
Ми – діелектрики,
Хоч ви й так знаєте всіх нас.
На турнір ми завітали,
Бо любить фізику весь клас!
Фізика - яке багатство, слово!
Фізика для нас не просто звук!
Фізика – опора і основа
Всіх без винятку наук!
Ми – діелектрики, всі без електрики,
Електризуйте легко нас.
Вразі ремонту електроприладів
Всіх від напруги захистимо вас.
Скляні і гумові, і ебонітові,
А ще фарфорові наші брати,
Ми – діелектрики, проти електрики,
Йдемо всі впевнено ми до мети.
Хто фізику добре знає,
Хай відразу виступає.
Хто все швидко забуває,
Хай закони пригадає.
Поєднаємо ми, звісно,
І цікаве, і корисне.
На всі боки озирнись,
І уважно подивись.
Ти побачиш тоді враз
Фізику навколо нас.
Команда «Електрони»
Хоч важка наша наука
І не всім дається,
Як проводиш КВК
Кожен засміється.
Швидко думай і гадай
В «Зоряну годину».
На брейн-рингу не зівай,
Вкладися в хвилину.
Королева всіх наук
Вимагає сил і мук.
Щоб оцінку гарну мати,
Мусиш море формул знати.
Електрони ми веселі,
Атоми у нас – оселі.
Кожен зна своє ядро,
Та якби то так було.
Як ми дома – все нормально,
Атом наш тоді нейтральний.
Якщо хтось кудись пішов –
Став із атома іон.
В нас заряди негативні
І на менші неподільні.
Все ми в русі, все в путі,
Взагалі ж ми – молодці!
Хоч сідай та гірко плач –
Не люблю отих задач!
Через них одні невдачі.
Ой! Замучили задачі.
Чи підручники погані?
Чи такий я безталанний?
Та усіх я обдурю,
В книжці відповідь знайду.
Трошки вам ми розказали,
Щоб про нас ви дещо знали,
Якщо хочете все знати –
Треба фізику вивчати.
Вчитель.
Розминка це лише була
Й знайомство з друзями, з гостями.
Тепер вас жде серйозна гра,
Щоб була дружна і без зла.
Щоб змагання було чесним,
Нам вибрати журі почесне
Потрібно разом з вами, друзі.
Хто буде в цім почеснім крузі?
(вибирають журі).
Члени журі оцінюють привітання команд, їх назви, емблеми.
(Максимальна кількість балів – 5)
Командам пропонуються якісні задачі, на які вони мають дати відповіді.
(Правильна відповідь – 1 бал)
Орієнтовний перелік задач
а) Чому собака в спеку висовує язик?
б) Як краще гасити багаття в поході: засипати землею чи залити водою?
в) Пункт А розташований на півночі від пункту В. На переліт від А до В літак затратив 85 хв, а на переліт з В до А – 1 год 25 хв. Чому так?
г) Ви, напевне, бачили, чули чи читали про бумеранг – зброю австралійських аборигенів. Вони вміють так кинути бумеранг, що він повернеться на те саме місце. А чи можна кинути звичайний тенісний м’ячик так, щоб він також повернувся назад?
ґ) Чому твердження «В мене тепла шуба, вона мене добре гріє» неправильне?
д) Як за зовнішнім виглядом відрізнити в лазні трубу з холодною водою від труби з гарячою?
е) Чотирирічна Маша підкралася у мами за спиною до дзеркала і, діючи абсолютно тихо, вилила собі на голову три флакони французьких парфумів. Мама здогадалася, що сталося. Яке фізичне явище допомогло їй?
є) Увечері Одиниця вимірювання довжини зустріла Одиницю вимірювання маси. Помилилася, прийнявши її за Одиницю вимірювання швидкості. Хто кого не впізнав?
4. «Щасливий випадок».
Учитель зачитує текст, у якому є фізичні терміни. Завдання для команд: записати найбільшу кількість фізичних термінів. Після того, як учитель закінчить читати текст, члени кожної команди здають свої варіанти відповідей журі.
(Максимальна кількість балів – 5)
Орієнтовний текст для диктанту.
П’ятикласник Максим сидів на дивані і гладив свого улюбленця кота Маркіза. Через деякий час він стрепенувся і запитав у батька, який щось писав за столом:
Батько відповів:
Батько засміявся і сказав:
– Синку, ні Маркіз, ні навіть сотня котів на це не здатна. Для цього потрібний спеціальний пристрій – джерело електричного струму.
Учениця, учасниця районного конкурсу «Буковинська зіронька», виконує пісню «Дощик».
Запитання. Які природні явища згадуються в тексті пісні?
Відповіді записати на аркушах і віддати журі.
(Максимальна кількість балів - 2)
Члени команд об’єднані в пари. На цьому етапі вчитель ставить кожній парі одне питання.
(Правильна відповідь оцінюється 1 балом)
Орієнтовний перелік запитань.
а) Чому плаває величезний океанський лайнер, а маленький цвях тоне?
б) Чому в воді ми легко можемо підняти людину, яку на березі підняти не в силах?
в) Чому тканина, яку прасують гарячою праскою, нагрівається?
г) Чому залізний цвях не можна тримати в руці, якщо його інший кінець перебуває у полум’ї свічки, а сірник тримати можна, хоча на його кінці полум’я?
ґ) Чому, якщо швидко ковзати вниз по спортивній жердині чи канату, можна обпекти руки?
д) Чому ковзани легко ковзають по льоду, а по склу, хоча воно може бути ще більш гладеньким, ніж лід, вони ковзати не можуть?
е) Чому двигун внутрішнього згоряння називають чотиритактним двигуном?
є) Чому в двигуні є масивне тіло – маховик?
ж) Чому монтер, працюючи з електричним колом, надіває гумові рукавички?
з) Чому електрична лампочка, що світиться, незабаром стає гарячою?
7. «Впізнай фізичні явища».
Танцювальна пара виконує танець. Учасники команд почергово повинні назвати якнайбільше фізичних явищ, які вони побачили під час виконання художнього номера.
(За правильно назване явище – 1 бал)
8. Конкурс «Сам собі режисер»
Умови конкурсу
Кожен учень одержує тест, на питання якого відповідає самостійно протягом відведеного вчителем часу (час виконання задається ввімкненням музики).
Учень відзначає на листку-тесті правильність відповіді.
Кожна правильна відповідь оцінюється "5" балами.
Кожен учень може сам оцінити свою відповідь (самоконтроль).
Зразок тесту
Прізвище учня________________клас________ Заг. бал______Оцінка
№ |
Питання |
Відповідь |
Бал |
Бал |
п/п |
|
|
учня |
журі |
1 |
Оптичний прилад для розгляду дрібних предметів |
(Лупа або мікроскоп) |
|
|
2 |
Найдрібніша частина речовини |
(Атом) |
|
|
3 |
Перший космонавт планети Земля |
(Ю. Гагарін) |
|
|
4 |
Що допоможе знайти голку в стіжку сіна? |
(Магніт) |
|
|
5 |
Процес переходу рідини в пару |
(Випаровування) |
|
|
6 |
Відрізок, який має напрям |
(Вектор) |
|
|
9. Конкурс уболівальників.
Відгадати загадки.
Орієнтовний перелік загадок.
Він завжди всіх до праці кличе,
Вона до сну скликає всіх. (День і ніч.)
Кинь у воду, то злякається. (Сіль.)
А стоїть на місці.
Лічить людський вік,
А не чоловік. (Годинник.)
4. Куди ступиш — всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря.)
5. Майстер викував уміло
Два однакових ножі.
Дуже зустрічі зраділи
Два однакові ножі.
Об'єднались, щоб роз'єднати
Їх уже ніхто не зміг.
Підкажи, як називати
Почали відтоді їх. (Ножиці.)
6. Стоїть дуб, а на нім дванадцять гілок, на кожній гілці по чотири гнізда, а в кожному гнізді по семеро пташенят. (Рік, місяці, тижні, дні.)
Дві подружки ходять вперто,
Не штовхаючись ніколи,
Кожна знає своє коло. (Стрілки годинника.)
На воду пустиш — сохне. (Віск.)
Іде водою — не плюскотить. (Промінь Сонця, Місяця.)
9. Конкурс «Віриш-не віриш».
Учитель зачитує правильне або неправильне твердження. Якщо команда погоджується з ним ("вірить"), то піднімає за знаком учителя білу картку, якщо "не вірить" – чорну.
За правильну відповідь отримують 1 бал.
1. Рослини, що ростуть у посушливих місцях, мають листя густо вкрите
ворсинками, а інші – в жаркі дні виділяють назовні невелику кількість
ефірних масел. Ворсинки зменшують циркуляцію повітря навколо листя,
створюючи "повітряну сорочку". Це зменшує випаровування листям. У
інших рослин ефірні масла, випаровуючись, теж створюють навколо листка
своєрідну захисну "сорочку", зменшуючи випаровування вологи.
Віриш чи не віриш? (Відповідь — так).
2. Для кращого збереження дощок, їх складають у штабелі так, щоб між
ними були вкладені дерев'яні бруски. При цьому повітря вільно проходить
між дошками, що сприяє випаровуванню. Інакше деревина гниє.
Віриш чи не віриш? (Відповідь — так).
3. Інтенсивніше випаровується волога з ґрунту на низовинах, ніж на
горбах, при всіх інших однакових умовах. На низовинах кращі умови
освітлення, більша маса повітря омиває ґрунт.
Віриш чи не віриш? (Відповідь – ні).
Віриш чи не віриш? (Відповідь — так).
5. Чи зміниться період коливання колиски, якщо замість однієї людини
сядуть двоє?
Віриш чи не віриш? (Відповідь – ні).
6. Щоб білизна скоріше висохла, її розвішують на мотузці так, щоб речі
відділялись одна від одної, тоді площа випаровування вологи більша.
Віриш чи не віриш? (Відповідь – так).
10. Домашнє завдання.
10.1. Заздалегідь учасники турніру виконали малюнки на комп’ютері в програмі Paint. Члени журі оцінюють роботи, представлені на виставці «Малюємо в Paint».
10.2. Другим домашнім завданням для команд було підготувати рекламу фізичного явища або приладу.
(Максимальна оцінка – 5 балів)
11. Підведення підсумків. Оголошення переможців. Нагородження призами.