Питання про застосування нетрадиційних форм – спірне. Проте, вважаю, що сучасна традиційна освіта призначена для стабільного соціального устрою, якого давно не існує – навколишній світ сьогодні стрімко мінливий, і, м'яко кажучи, непередбачуваний.
Творча робота
«Використання нетрадиційних форм проведення уроків»
(захист проведено під час педагогічного консиліуму)
Черній Анатолій Петрович, вчитель фізики та інформатики
ЗОШ І-ІІІ ступенів с. Коболчин
Сокирянської міської ОТГ
"Учитель живе доти, доки вчиться, щойно він перестає вчитися, в ньому помирає вчитель".
Так писав К.Ушинський. Так думаю і я. І тому цей девіз постійно використовую в своїй педагогічній діяльності.
В умовах реформування освіти, інтенсивного переосмислення духовних і моральний цінностей, подолання консерватизму і стереотипів педагогічного мислення значну увагу звертаю на впровадження в практику своєї роботи нетрадиційних форм організації навчальних занять з фізики. Вважаю, що це дає можливість зробити урок цікавим, підвищити інтерес учнів до вивчення предмету, активізувати їх діяльність та зняти напруження, особливо під час перевірки знань.
Гортаючи сторінки періодичних педагогічних видань, все частіше зустрічаюся з фактом, що інноваційний потенціал держави на сучасному етапі розвитку прихований у невеликих містечках і селах. Однак, серед недофінансування та інших "хронічних недуг" нашої школи насторожує інший факт: неготовність, а інколи, і небажання педагогів до зміни моделей, видів і методів навчання.
Питання про застосування нетрадиційних форм – спірне. Проте, вважаю, що сучасна традиційна освіта призначена для стабільного соціального устрою, якого давно не існує – навколишній світ сьогодні стрімко мінливий, і, м'яко кажучи, непередбачуваний. Ця система заохочує бажання ховатися за соціальну роль, "за маску", не проявляти у спілкуванні свою індивідуальність, особисті якості. Щоб учитель і учень не будували свою діяльність під примусом, у практику роботи впроваджую нетрадиційні форми та технології навчання, які враховують індивідуальні особливості учнів на кожному уроці, оптимальне поєднання колективної та індивідуальної роботи.
Уроки-аукціони викликають інтерес у всіх класах. Для цього обирається значний за обсягом розділ теоретичного матеріалу, наприклад, "Електричні явища", "Електричний струм в різних середовищах" для 10 класу або в 11 класі "Електромагнітні коливання і хвилі". Такі уроки проводяться у формі гри: учні класу, згуртовані у дві команди, до уроку повторюють матеріал, працюють з додатковою літературою, вишукують і підбирають цікаві запитання-завдання. До дошки виходять по два представники команди і задають запитання. Ті учні, які не знають відповіді, допускають помилки, повторюють сказане, вибувають з гри. На їхнє місце виходять інші школярі. Капітани встановлюють таку послідовність, в якій кожний наступний учасник гри сильніший, ніж попередній. Останніми виходять капітани – найсильніші за знаннями. В ході гри настає такий момент, коли в тій чи іншій команді нікому продовжувати змагання. Перемагає команда, представник якої залишається останнім. Ефект від проведення "аукціону" полягає в тому, що учні ґрунтовно повторюють теоретичний матеріал, працюють з довідниками, додатковою літературою з теми. Тут присутній елемент випереджаючого навчання.
Ведучи пошуки нових методів і прийомів роботи, вдосконалюю добре відомі, з внесенням елементів новизни, зокрема, проведення уроків-семінарів. При підготовці до семінару організовую роботу учнів у малих групах. Після об'єднання школярів у такі групи, кожна з них одержує завдання, яке повинна виконати. Результати роботи група має оголосити за короткий час ( 3-5 хвилин). В кожній групі розподіляються ролі. Спікер – керівник групи, який ставить завдання групі, яке отримав від учителя, організовує порядок виконання, встановлює черговість висловлювань, заохочує групу до роботи, підводить підсумки, за згодою групи визначає доповідача. Секретар веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи. Як член групи, має право висловлювати свою думку при підведенні результатів роботи групи. Спостерігач слідкує за часом, заохочує групу до роботи. Доповідач чітко, стисло і зрозуміло висловлює думку групи з теми, доповідає про результати роботи групи. В кінці спікер підводить підсумки роботи групи і оцінює кожного члена зокрема. Найбільшу віддачу дають семінари, присвячені узагальненню, систематизації знань, умінь і навичок учнів. Вважаю, що доцільною є така структура семінару:
– гімнастика розуму,
– історична екскурсія,
– серйозне повідомлення,
– захист творчих робіт, виконаних на комп’ютерах.
Сприяю тому, щоб в семінарах брали активну участь всі школярі: ставили запитання доповідачеві, висловлювали свої зауваження, пропозиції, уточнення, доповнення.
Традиційними стали уроки КВК. Їм передує велика попередня підготовча робота: формування команд, придумування назв, емблем, девізу, привітань (обов'язково в жартівливій формі), підготовка домашнього завдання, запитань до конкурсів та інше. Ось орієнтовний перелік конкурсів:
Уроки громадського огляду знань стали популярними в нашій школі. Проводяться вони після закінчення великих і складних тем. Такі уроки відрізняються різноманітністю методів і видів роботи, але обов'язкові елементи – дух змагань, мажорний настрій, святкове оформлення кабінету. Учні об'єднані у три групи. Для кожної групи своє завдання. Школярі І групи відповідають на теоретичні запитання, ІІ групи – розв'язують задачі, ІІІ – виконують лабораторну роботу. Завдання контролює журі із вчителів, батьків, старшокласників, яке кожному учневі групи виставляє оцінки в заліковий лист. Через певний час учні міняються місцями і так, поки кожна з груп не пройде всі види робіт. Завдання підбираються інтегровані, різнорівневі. В кінці уроку групи здають залікові листи, підводяться підсумки і виставляється оцінка в журнал кожному учневі.
На етапах перевірки та оцінювання, під час повторення, узагальнення та систематизації навчальної інформації можна проводити урок-гру «Телеміст». Для цієї гри готую 2 комплекти жетонів. Перший – визначає країни, що зустрічаються, уточнює прізвища учасників та міста, з яких вони приїхали. До кожного комплекту входить жетон «Ведучий». Клас об’єднано в три групи, одна з яких гратиме роль глядачів. Дві інші представлятимуть країни, визначені жеребкуванням. Від імені своєї країни її представники задаватимуть питання членам другої команди. На дошці фіксуються бали за правильні відповіді.
Неодноразово проводив уроки-турніри, уроки-подорожі, уроки "мозкової атаки". Суть останнього методу: за мінімум часу – максимум віддачі (правил, суджень, формул, законів, ідей). Інтегровані уроки дозволяють підвищувати якість знань учнів, розвивають творчу фантазію, збагачують їх мову, формують ерудицію і знання, виховують культуру.
Вважаю, що підвищення ефективності уроку – найважливіша проблема, що хвилює всіх учителів. Деяке зниження знань з предмета значною мірою пояснюється якістю уроку, надійним стандартом, одноманітністю, тому шукаю різноманітні способи «пожвавлення» заняття, залучаючи школярів до активної роботи, використовуючи різні форми організації уроку, нестандартні, оригінальні прийоми, що активізують усіх учнів, підвищуючи інтерес до знань, виховую допитливість думки й захопленість дітей.
Народна мудрість говорить: «Якщо твої плани розраховані на рік – сій жито, якщо на десятиліття – саджай дерева, а якщо твої плани розраховані на віки – навчай і виховуй дітей». І справді, діти – це майбутнє нашої держави. Сьогодні наше майбутнє сидить за шкільними партами, і ми, педагоги, покликані сіяти в їхні душі насіння краси й любові, доброти та людяності, мудрі зернята знань.