Позакласний захід - інтелектуальний марафон
Тема: «Туберкульоз – глобальна небезпека людства.»
Мета :
Навчальна: надати учням інформацію про небезпеку епідемій туберкульозу. Ознайомити зі шляхами передачі і методами захисту від туберкульозу, довести необхідність зміцнювати свій імунітет для зменшення уразливості людини до туберкульозу, навчити розрізняти міфи і факти щодо туберкульозу.
Розвивальна: розвивати вміння використовувати одержані знання в повсякденному житті; розвивати навички індивідуальної, колективної та групової роботи, спонукати до вироблення осмисленої особистісної позиції щодо проблематики туберкульозу.
Виховна: виховувати повагу, доброзичливість, співчуття, турботливе ставлення до близьких, вміння робити висновки і бути не байдужими до чужого горя.
«Мудрець буде швидше уникати хвороб, ніж вибирати засоби проти них.»
Китайське прислів’я.
Ведучий:
Доброго дня! Сьогодні ми поговоримо з вами про одну з найважливіших проблем туберкульоз – це особливе захворювання, яке попри всі зусилля, продовжує невпинно поширюватися.
Свою розповідь хочу розпочати зі статистики:
Це у світі. А в Україні?
В Україні епідемія туберкульозу зареєстрована з 1995 року, вона прогресує і набуває загрозливих масштабів.
Чи виправдана така пильна увага до цієї хвороби?
1 учень: Високий темп життя, інформаційний пресинг, постійний брак часу і, як наслідок, нерегулярне та незбалансоване харчування – усе це призводить до зниження захисних сил організму й сприяє розвитку захворювання. Разом із тим, туберкульоз, безумовно соціальна хвороба.
2 учень: Люди, які живуть поруч, утворюють ваше соціальне середовище. Це ваші батьки, родичі, друзі, вчителі, сусіди, знайомі і незнайомі вам люди, громада твого міста, населення країни. Переважна більшість із них — чесні, порядні люди. Та це не означає, що у соціальному середовищі не існує можливих небезпек для твого життя і здоров'я.
3 учень: Серед найбільших із них — війни та епідемії інфекційних захворювань. Вони призводять до багатьох жертв, бідності та сирітства . На жаль, в Україні триває епідемія туберкульозу. Тому всім необхідно знати, у чому небезпека цих захворювань і як захистити себе від зараження.
Ведучий: А як швидко крокує збудник? - зараз ми з вами побачимо граючи в гру.
Гра «Відпочиваємо»
Матеріали
- склянки з водою по кількості учнів;
- крохмаль; - йод.
Інструкція
* Із самого початку гри всі склянки ставляться на стіл. В одну з них додається крохмаль.
* Учні не знають, що у одній із склянок крохмаль.
* Всім учням пропонується на три хвилини подумки перенестися в інший простір і стати учасниками тусовки. На тусовці всі почуваються і поводяться дуже вільно. Тут спостерігаються різноманітні контакти. Чим більше у вас контактів - тим міцніше становище в тусовці (і, відповідно, більше шансів у грі)
* Необхідно за три хвилини вступити в контакт з як можна більшою кількістю людей.
* Контакт символізується переливанням невеликої кількості води один одному в склянки.
* Через три хвилини «тусовка» закінчується.
Ведучий: Чи готові ви пройти тест на наявність мікобактерії?
Для тих, хто підійшов зі своєю склянкою, проводиться тест - капає у воду йод, і вода, у якій є крохмаль, зафарбовується в синьо-фіолетовий колір. Учні відразу побачить наочний результат: крохмаль був усього в одній склянці, а тепер - майже в усіх.
Ведучий: Гра показує, як поширюються інфекції між людьми .
Конкурс капітанів: (Вікторина)
Конкурс: «Міф чи факт»
Кожна команда отримує тези про туберкульоз.
Ви повинні прикріпити їх на дошці під словами «Факт» і «Міф», обґрунтувавши свою думку.
(На дошці прикріплені написи «Міф» «Факт», діти по черзі отримують тези, прикріплюючи їх під відповідним написом коментують свою думку).
Тези про туберкульоз:
Факт:
Друзі туберкульозу цигарки, наркотики, бруд, погана їжа.
Туберкульоз – хвороба «країн, що розвиваються».
Туберкульоз – хвороба соціальних низів.
Туберкульоз перемогти важко навіть із найсучаснішими ліками
Комплекс профілактичних заходів зменшить захворюваність туберкульозом
Хворобу можна перемогти державним коштом.
Хвороба може прийти до будь – кого.
Вперше бактерію туберкульозу виявив Кох.
Нерегулярне, незбалансоване харчування можуть привести до хвороби.
Міф:
Вакцина БЦЖ не захищає від туберкульозу.
Вороги туберкульозу сонце, чисте повітря, гігієна, носова хусточка, зелені насадження.
Переносники інфекції є мухи і таргани.
Від проби Манту можна заразитись.
Туберкульоз вражає лише легені.
На туберкульоз хворіють тільки бідні.
Люди, що перехворіли на туберкульоз – не захворіють знову.
Вперше бактерію туберкульозу відкрив Олександр Флемінг.
Ведучий:
Який же слід залишив туберкульоз в історії? ( Перегляд відеоролику)
На туберкульоз хворіють незалежно від статі, віку, національності чи соціального становища. Надзвичайно багато прикладів, коли туберкульоз уражав відомих, талановитих, надзвичайно енергійних і працездатних людей.
Смертність від туберкульозу у світі рівнозначна катастрофі «Boeing 747» щоденно кожної години.
Конкурс: «Попелюшка»
Вибрати ознаки захворювання.
Сценка «На прийомі у лікаря».
У двері стукають. Заходить «хворий».
Лікар запитує: «Що трапилось?»
Хворий: «Лікарю, останнім часом я відчуваю слабкість, схуднув на 5 кг, вночі сильно пітнію, після обіду підвищується температура, з’явився біль у грудях, швидко втомлююсь, немає апетиту.»
Лікар: «Хворий, ви робили рентген? Вам необхідно пройти спеціальне обстеження. Пам’ятайте, що це можуть бути симптоми серйозної хвороби. Але захворювання краще попередити, ніж лікувати».
Туберкульоз:
Якщо в будинку сиро й прохолодно,
А організм твій заслабкий,
І правильно ти не харчуєшся,
Зайнятися спортом лінуєшся —
Потрапиш враз до моїх рук,
Зазнаєш всіх найтяжчих мук,
Страшнющий кашель доведе тебе до болю,
Адже я — туберкульоз, не жартуй зі мною
Ведучий: При контактах з хворими на туберкульоз велике значення має стан імунної системи.
Домашнє завдання: «Як зміцнити імунітет» . (Домашнє завдання)
• Завдання командам — представити презентації.
• Презентації команд, обговорення.
Конкурс: «Шпаргалка»
Команда обирає представника, який буде передавати зміст прочитаного команді. Текст знаходиться на певній відстані від ігрових столів. Гравець біжить до місця знаходження тексту. Прочитує його , біжить до команди й надиктовує запамятоване. Команда записує. Переможці ті , хто швидше і більш точно запишуть текст.
Життя — це можливість. Скористайся нею!
Життя — це краса. Захопися нею!
Життя — це мрія. Здійсни її!
Життя — це виклик. Прийми його!
Життя — це обов'язок твій насущний. Виконай його!
Життя — це багатство. Не розтринькай його!
Життя — це надбання. Борони його!
Життя — це любов. Насолодися нею сповна!
Життя — це таємниця. Пізнай її!
Життя — це вмістилище лиха. Здолай усе!
Життя — це пісня. Доспівай її до кінця!
Життя — це боротьба. Стань борцем!
Життя — це удача. Шукай цю мить!
Життя таке чудове — не змарнуй його!
Це твоє життя. Виборюй його!
Конкурс: «Розкодуй слово»
Подивіться на запропоновані картинки. Із початкових букв назв фруктів, складіть слово яке позначає ситуацію ризику. (алкоголізм, паління)( Додаток 5)
Ведучий: Ви вже знаєте, що хворобі легше запобігти , ніж лікувати, тому дуже важливо знати заходи профілактики туберкульозу.
Конкурс: «Скласти пам’ятку»
Перелік профілактичних заходів проти туберкульозу. (Додаток 3)
Орієнтована пам’ятка – поради щодо профілактики туберкульозу:
Конкурс: «Логічний»
У родині 5 чоловік: чоловік, жінка, їхній син, сестра чоловіка і батько жінки. Їхні діагнози – закритий туберкульоз, анорексія, ожиріння, грип, близорукість. Відомо,
Що той у кого, анорексія і грип не кровна рідня. Людина з ожирінням молодша близорукого вони разом грають у футбол, вони чоловіки. У кого який діагноз?
|
туберкульоз |
анорексія |
ожиріння |
грип |
близорукість |
Чоловік |
|
|
|
|
|
Жінка |
|
|
|
|
|
Син |
|
|
|
|
|
Сестра чоловіка |
|
|
|
|
|
Батько жінки |
|
|
|
|
|
Ведучий:
Свої очікування ми записували на ромашці. Чому саме цю квітку я вибрала? Тому що, 24 березня у світі відзначається Всесвітній день боротьби з туберкульозом. Цей день ще називають Днем білої ромашки. Погляньте, які вони красиві, ніжні, життєрадісні, вони несуть за собою віру в краще майбутнє.
Учні виходять до дошки, зачитують свої очікування і прикріплюють їх до плаката із зображенням поляни.
У селі пронісся слух про те, що з'явився мудрець, який може відповісти на будь-які запитання. І тоді один парубок подумав: « Спробую я перехитрити мудреця. Піду у поле, спіймаю метелика й затисну його між долонею. Потім піду до мудреця й запитаю, живий метелик або мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, я стисну долоню міцніше й покажу йому, що метелик мертвий. А якщо він скаже, що мертвий, то я розкрию долоню - і метелик полетить». Як подумав, так і зробив. Пішов він у поле, спіймав метелика й приніс його до мудреця: «От, мудрець, у мене в руках метелик, скажи мені, живий він чи мертвий». Подивився мудрець уважно на юнака й сказав: Усе у твоїх руках!
В народі кажуть: життя прожити - не поле перейти. Тому ніколи не бійтеся труднощів.
Пам’ятайте - ваше життя у ваших руках!
Додаток 5
Додаток 4
Завдання для глядачів:
Додаток 3
Орієнтована пам’ятка – поради щодо профілактики туберкульозу:
Додаток 2
Додаток 1
Вікторина
«Що я знаю про туберкульоз»
1.Слово «туберкульоз» походить від латинського слова tuberculum, що в перекладі означає:
а) хвороба;
б) бугорець;
в) ямка;
2. Як ви думаєте туберкульоз – це інфекційне захворювання:
а) так;
б) ні.
3. Всесвітній день боротьби з туберкульозом відзначають:
а) 24 березня;
б) 8 листопада;
в) 5 грудня;
4. Збудником туберкульозу є:
а) бацили;
б) коки;
в) спірили;
5. Флюорографію, яка забезпечує ранню діагностику туберкульозу, слід проходити:
а) один раз на місяць;
б) рік;
в) три роки;.
6. Більшість людей, котрі мають у своєму організмі збудника туберкульозу, залишаються здоровими завдяки:
а) природженому або набутому імунітету;
б) регулярному прийому ліків;
в) щепленню АКДС;
7. Якщо підліток кашляє впродовж місяця, то:
а) це нормальне явище;
б) це причина для відвідин лікаря;
в) йому не загрожує туберкульоз;
7. Збудника туберкульозу відкрив учений:
а) Іван Петрович Павлов;
б) Ілля Ілліч Мечніков;
в) Роберт Кох;
8. Зараження частіше за все відбувається:
а) через рукопотискання;
б) статевим шляхом;
в) повітряно- крапелним шляхом;
10. Ризик захворіти туберкульозом на Україні:
а) відсутній;
б) дуже високий;
в) дуже низький;
11. Хворий з відкритою формою туберкульозу:
а) не потребує лікування;
б) не є небезпечним для тих, хто його оточує;
в) дуже заразливий і небезпечний для тих, хто його оточує;
12. Туберкульоз також називають:
а) цингою;
б) грудною жабою;
в) сухотами;
г) рахітом.
Вікторина
«Що я знаю про туберкульоз»
1.Слово «туберкульоз» походить від латинського слова tuberculum, що в перекладі означає:
а) хвороба;
б) бугорець;
в) ямка;
2. Як ви думаєте туберкульоз – це інфекційне захворювання:
а) так;
б) ні.
3. Всесвітній день боротьби з туберкульозом відзначають:
а) 24 березня;
б) 8 листопада;
в) 5 грудня;
4. Збудником туберкульозу є:
а) бацили;
б) коки;
в) спірили;
5. Флюорографію, яка забезпечує ранню діагностику туберкульозу, слід проходити:
а) один раз на місяць;
б) рік;
в) три роки;.
6. Більшість людей, котрі мають у своєму організмі збудника туберкульозу, залишаються здоровими завдяки:
а) природженому або набутому імунітету;
б) регулярному прийому ліків;
в) щепленню АКДС;
7. Якщо підліток кашляє впродовж місяця, то:
а) це нормальне явище;
б) це причина для відвідин лікаря;
в) йому не загрожує туберкульоз;
7. Збудника туберкульозу відкрив учений:
а) Іван Петрович Павлов;
б) Ілля Ілліч Мечніков;
в) Роберт Кох;
8. Зараження частіше за все відбувається:
а) через рукопотискання;
б) статевим шляхом;
в) повітряно- крапелним шляхом;
10. Ризик захворіти туберкульозом на Україні:
а) відсутній;
б) дуже високий;
в) дуже низький;
11. Хворий з відкритою формою туберкульозу:
а) не потребує лікування;
б) не є небезпечним для тих, хто його оточує;
в) дуже заразливий і небезпечний для тих, хто його оточує;
12. Туберкульоз також називають:
а) цингою;
б) грудною жабою;
в) сухотами;
г) рахітом.