А ми тієї слави козацької навік не забудемо
(позакласний захід з історії України для учнів 8-го класу)
Мета: розширити знання учнів про славне минуле нашого народу періоду українського козацтва; узагальнити уявлення про умови життя, побут козацтва; активізувати пізнавальний інтерес дітей до героїчних подвигів козаків, їхню готовність віддати життя за свою землю, віру; прищеплювати учням навички творчої пошукової роботи; виховувати любов до рідної землі, почуття гордості за свій народ, шанобливе ставлення до оборонців рідної землі.
Обладнання: слайди з ілюстраціями на тему козацтва, записи українських пісень, плакати з прислів’ями про козаків, приладдя для проведення ігор.
Перебіг заходу.
І. Вступна частина. ( показ слайдів з ілюстраціями на тему козацтва)
Ведучий. Майже три століття, від кінця ХV до кінця ХVІІІ століть, історія України визначалася наявністю особливого стану населення на її території – козацтва. Воно стало в Україні окремим суспільним станом, мало певні права, привілеї, звичаї та заняття, власну територію. Саме козацтво стало на чолі національно визвольної боротьби українського народу в цей період, визволило значну територію України від польського панування та заклало на ній підвалини української державності.
Забули ясні зорі
Козацький хоровод.
Бої на Чорнім морі,
Гармати Жовтих Вод.
Забула вже Європа
Ту силу молоду,
Що біля Конотопа
Розбила вщент орду.
А ми заспіваймо,
Забути не дамо.
А ми запам’ятаймо
І всім нагадаймо
Героїв у нашім роду
Забули вже портами
У Парижі і Москві,
Як шану віддавали
Козацькій коругві.
Забули тугодуми,
Як воля січова
Творила віщі думи,
Збирала в кров слова.
А ми заспіваймо,
Забути не даймо,
А ми запам’ятаймо,
І всім нагадаймо,
Що слава козацька жива!
Тож пригадаймо ті часи, коли за дніпровими порогами розливалася козацька слава, коли козаки – рицарі безкрайніми степами літали, шаблями ворогів змітали, на чайках Дніпром гуляли, туркам і татарам дошкуляли й Україну, рідну неньку захищали.
А хто знає, як усе починалося7
А починалося все з Дикого поля.
За Дніпровими порогами, за південними дорогами,
За степами за широкими, наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильную, цінували волю вольную.
Україну свою рідну, як зіницю, берегли.
Наш народ завжди пам’ятатиме цю героїчну сторінку нашої історії, адже козацтво відіграло вирішальну роль у становленні нашої держави. А наші хлопці наслідуватимуть козаків, бо в майбутньому вони також стоятимуть на варті миру й незалежності.
ІІ. Основна частина.
Ведучий 1. Добрий день вам, люди добрі!
Ведучий 2. Вітаємо всіх на історичній грі «А ми тієї слави козацької навік не забудемо!»
Ведучий 1. Сьогодні змагатимуться дві команди славних козачків – «Січовики», їхній девіз: «Славних предків ми діти. Будемо вірно вітчизні служити!» і «Запорожці», їхній девіз: «Ми тую славу і волю не віддамо ніколи й нікому»
Ведучий 2. Гей, долиною, гей, широкою, козаки йдуть! ( під звуки козацького маршу команди виходять ).
Конкурс 1. «Вершники».
Перш ніж потрапити на Запорізьку Січ, майбутній козак мав проскакати без сідла і вуздечки степом і благополучно повернутися.
Кожний учасник команди повинен, тримаючи поміж ніг м’яча (коня), у руках шаблю, дострибати до підвішеного дзвоника, ударити шаблею по ньому, повернутися назад і передати естафету наступному учаснику.
Конкурс 2. «Міні – вистава»
Кожна команда повинна показати невеличку театралізовану виставу «Збирання козака до Запорозької Січі»
Конкурс 3. «Естафета»
На дошці – «естафетна доріжка» з назвами, поняттями, іменами, тощо.
Команди по черзі розкривають їхній зміст у своїй доріжці «естафети» (зліва – для першої команди, справа – для другої команди) Якщо команда протягом 1 секунди не може дати відповіді, вона пропускає хід. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Перемагає та команда, яка першою дістанеться фінішу та набере більше балів.
Естафетна доріжка
Старт
Козацька рада Старшина
Кіш Курінь
Осавул Хорунжий
Булава Литаври
Д. Вишневецький І. Сірко
Мала Хортиця Кодак
Татари Чайка
Клейноди Корогва
Фініш
Конкурс 4. «Козацький обід»
Кожна команда повинна скласти меню козацького обіду, називаючи страви, що були популярними у козаків: соломаха, тетеря, щерба, тощо
Конкурс 5. «Смачні перегони»
Від кожної команди обирається по одному представнику. Перед ними ставиться тарілка з варениками. За командою учасники повинні з’їсти всі вареники. Перемагає команда, чий учасник швидше це зробить.
Конкурс 6. «З глибини віків чути голос козаків»
Завдання – дати правильну відповідь на запитання ведучого. Представник команди, готової дати відповідь, ударяє в камертон.
1.Коли в історії вперше згадується українське козацтво? (ХУ ст.)
2. Де знаходилась Запорізька Січ? (за Дніпровськими порогами)
3.Хто був першим козацьким гетьманом? (Дм. Вишневецький)
4. Як називались козацькі човни? (чайки)
5. Як козаки голили собі голову? (залишали чуб)
6.Для чого козаки випалювали високу траву? (щоб не було де сховатися татарину)
7. Яка історична назва українського степу межиріччя Дніпра і Дону, де в ХІУ – ХУІ ст. збиралися втікачі й ставали козаками? ( Дике поле)
8. Кому належала влада на Січі? (загальній козацькій раді)
9. Що означає слово козак? (вільна людина, воїн)
10. Кого на Січі називали джурою? ( майбутнього козака)
11. На який термін обирався кошовий отаман? (на один рік)
12.Як приймалося рішення на загальній козацькій раді?(вигукували, підкидали шапки)
Конкурс 7. «Козацька пісня»
Завдання: кожна команда повинна виконати козацьку пісню.
Конкурс 8. «Далі, далі, далі»
Завдання: за одну хвилину дати якомога більше правильних відповідей. Виграє та команда, яка дасть більше відповідей.
Запитання першій команді:
(Річ Посполита)
Запитання другій команді:
1.Перша Січ була побудована на острові (Хортиця)
2.Рядові козаки на Січі називались (сірома, голота)
3.Місто – невільничий ринок в Криму? (Кафа)
4. Титул правителя Кримського ханства (хан)
5. Великий землевласник в Польщі, Литві, Україні (магнат)
6.Договір про об’єднання, союз (унія)
7. Палиця з кулястим потовщенням, символ влади (булава)
8. Виборний ватажок козацького загону (отаман)
9. Козацька чорнильниця з гусячим пером (каламар)
10 Глава православної церкви (патріарх)
Конкурс 9. «Втеча козака з полону»
Завдання: За командою ведучого перший учасник команди стає в мішок, починає пересуватися стрибками в мішку до позначки іі повертається до команди. Передає мішок наступному члену команди. Виграє та команда, яка перша завершить біг в мішках.
Конкурс 10. «Народ скаже, як зав’яже»
Завдання: ведучий зачитує початок прислів’я, члени команди мають закінчити їх і пояснити значення.
ІІІ. Підсумок заходу. Підрахунок балів. Визначення переможців. Оголошення результатів. Нагородження.