ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД ДЛЯ УЧНІВ 3 КЛАСУ
УРОК-ПОДОРОЖ
«В КРАЇНУ ВУЛКАНІВ»
Мета: Закріпити знання дітей про живу та неживу природу, ознайомити з природним явищем – вулканом, дати визначення про те що таке кратер, жерло, лава, спонукати учнів до придбання нових знань. Розвивати логічне мислення,уяву,пізнавальну активність в процесі проведення досліду.
Обладнання: картки-квитки з зображенням предметів живої та неживої природи, зображення вулканів, макет вулкана, інгредієнти для досліду, відео.
Попередня робота: виготовлення макету вулкана.
ХІД ЗАХОДУ
1. Діти, сьогодні в нас незвичайний заняття на якому ви перевірите якість своїх знань про живу і неживу природу. Готові до роботи?
«Мозковий штурм»
ГРА « Жива і нежива»
Якщо предмет належить до живої природи діти плескають в долоні, якщо до неживої тупотять ногами.
Отже ми відправляємось в дивовижну подорож – в країну вулканів, але щоб туди потрапити вам потрібно придбати квитки. Квитки незвичайні, кожний квток це загадка.
Загадки-квитки:
Перекинувся місток.
Кольорів у ньому сім,
Він подобається всім! (веселка)
На дахи і на мости,
На дорогу і на дім –
Заховатись треба всім.
Хоч камінчики малі,
Та болючі, крижані. (град)
Нічого не видно було.
А як сонце зійшло –
Молоко кудись втікло.(туман)
Всю траву воно заткало.
А пішли шукати їх вдень,
І ніяк їх не знайдем.(роса)
Повно на землі калюж.
І на нас водиця ллється.
Як це явище зоветься? (дощ)
Вербі коси розплітаю.
Погойдаю в лісі гілку,
Заколишу в квітці бджілку.
Якщо добре розлютити,
Можу шкоди наробити.(вітер)
Вийшли воли чорноброві:
Принесли водиці дзбан,
Полили і ліс, і лан.(хмари)
Розкотився в небі грім
Та гуркоче вдалині.
Що за дивні ці вогеі? (блискавка)
Та деревця прикрашає
Всі чорненькі гілочки
Вбрав у білі квіточки (іней)
І перша зупинка – «Історична»
Діти підходять до фото на яких зображені вулкани. На одному прикріплено лист. Один учень читає.
Дорогі друзі! Ви на порозі великих відкриттів. Сьогодні ви познайомитесь з одним із загадковим, цікавим, таємничим, небезпечним витвором природи – вулканом. Але спочатку послухайте легенду про вулкан.
«Глибоко під землею жив Бог на ім’я Вулкан. І подобалось йому ковальство : стояти біля ковадла, бити важким молотом по залізу, роздмухувати вогонь у горні. Побудував він свою кузню всередині височенної гори. А гора стояла прямо посеред моря. Коли Вулкан працював молотом, гора тремтіла від верхівки до основи, а гуркіт і гул розносилися далеко навколо . Іноді Бог відкривав своє царство на поверхню землі і з отвору , на вершині гори з оглушливим ревом летіли розжарені камені, виривався вогонь, попіл і дим. «Вулкан працює», - з острахом говорили люди і йшли жити подалі від цього місця. З тих пір, люди, всі вогнедишні гори стали називати вулканами.»
Ось яка гарна легенда про походження назви вулкан. Щоб потрапити в мою лабораторію вам треба більше дізнатися про вулкан.
Професор Всезнайка)
Вчитель Гарна легенда. Ви почули що дим, попіл і вогонь виходили на поверхню. А на справді ми зараз дізнаємося яку мають будову вулкани. На самій вершині вулкана знаходиться кратер.Кратер – це величезна чаша з крутими схилами (в перекладі з грецької мови означає - чашка). Кратери можуть бути в діаметрі від 10 м до 2 і більше км. На дні кратера знаходиться тріщина, що йде глибоко всередину вулкана – яка має назву жерло. В надрах землі утворюється магма – вогняна рідина. Перебуваючи під тиском магма шукає виходу на поверхню, таким виходом стає жерло вулкана. По цьому каналу з глибини землі піднімається лава – та інші продукти виверження лави. Лава – це розплавлені, дужі гарячі камені. Температура всередині Землі настільки висока, що камені з твердих перетворюються на рідкі. Температура під час виверження сягає від 8000 – 1200 С0. Лава піднімається з під землі по жерлу вулкана і викид відбувається через кратер. На поверхню землі виривається магма чорний дим, каміння. Іноді кратерів виникає декілька і на вершині і схилі гір. Коли шматки лави застигають утворюються нові камені. Вулкани вивергаються по - різному. Іноді вони немов вибухають, викидаючи магму вгору і в сторони. Величезна гора здригається від страшного гуркоту, хмара диму та попелу піднімаються над нею, кам’яний дощ обсипає схили. А буває, вона «випливає» спокійно.
В: А хочете подивитися на виверження вулкана? Тоді нам треба вирушати далі. Д
Друга зупинка – «Цікавинка»
(демонстрація відео про виверження вулкана).
Третя зупинка «Спортивна»
Фізхвилинка
У дорозі всі стомились,
Адже добре потрудились.
Тож давайте для розрядки
Зробимо кілька вправ зарядки.
Раз! – підняли руки вгру.
Два! – нагнулися додолу.
Три! – повернулись вправо, вліво.
На чотири – всі присіли,
Встали , похитали головою,
Легко тупнули ногою,
Кулачками покрутили
І на місце тихо сіли.
Четверта зупинка « Ерудитів»
Щоб потрапити в лабораторію треба виконати завдання, які залишив нам професор.
« Багато вчених розшифровують коди, а ви зможете?Відповідно до букв поставлені цифри, які є відповідями прикладів. Розв’язавши правильно ви дізнаєтесь, що зашифровано. Бажаю успіху!. Професор Всезнайка.»
Робота в групах
А-6, В-5, Г-8, Е-9, К- 7, Л- 15, М- 12, Н- 18, Р- 2, Т- 24, У- 4.
3*5=15(Л)
12: 2 =6 (А)
35:7=5 (В)
2*3=6 (А)
10:2=5(В)
32:8=4(У)
60-45=15(Л)
56:8=7(К)
36:6=6(А)
3*6=18(Н)
3*4=12(М)
6*1=6(А)
4*2=8(Г)
2*6=12(М)
24:4=6(А)
49:7=7(К)
12:6=2(Р)
54:9=6(А)
6*4=24(Т)
3*3=9(Е)
14:7=2(Р)
Остання зупинка «Дивовижних відкриттів»
Ми добралися до лабораторії, але вона зачинена, щоб туди потрапити треба відчинити кодовий замок. ( в конверті пазли замка і ключа)
«Секретний шифр» 3 11 3 7 21 9 7 18 18 33 (виверження)
Двері відчиняються. В коробці лист.
«Любі діти! Я вітаю вас в своїй науково-дослідницький лабораторії. Тут ви станете маленькими чарівниками і « розбудите» вулкан. Я залишаю вам секретний рецепт. Кожний компонент позначено знаком. Дійте за інструкцією. Ваш професор Всезнайка.
Рецепт :
1- цифра 1 в синьому колі – візьміть мірних ложок більше 4, але менше 6 (5 сода)
2- цифра 2 в жовтому квадраті – стільки крапель, щоб відповідало числу яке стоїть попереду 5 (4 рідкий миючий засіб)
3- цифра 3 в зеленому овалі – стільки крапель , щоб утворилась відповідь до приклада 2*2. (4 червона фарба або барвник)
4- цифра 4 візьміть ірних ложок стільки же, як і 3-го інгредієнта.( 4 гаряча вода)
5- цифра 5 в червоному трикутнику (оцет).
Останньою речовиною може користуватися тільки дорослий вона позначена особливим знаком. Успіху!
Діти змішують всі інгредієнти, вчитель додає п’ятий компонент. Проводиться експеримент.
Кожен з вас МОЛОДЕЦЬ(ребус)
Рефлексія.
Чи сподобалась вам подорож?
Про що ви дізналися?
Чи захочеться вам більше дізнатися про вулкани?