12 травня о 18:00Вебінар: Лайфхаки з використання сервісу LearningApps в освітньому процесі

Позакласний захід для учнів 5 класів "Музичні посиденьки"

Про матеріал

"Музичні посиденьки" дозволяють в цікавій та доступній для дітей 5-их класів формі нагадати вже відомі українські народні пісні та музичні твори композиторів-класиків. Підвищує мотивацію учнів елемент змагальності між хлопчиками та дівчатками, як на традиційних українських вечорницях.

Перегляд файлу

Севрюкова Н.Б. Позакласний захід «Музичні посиденьки»

 

У формуванні творчої особистості учня, його емоційно-образного мислення велику роль відіграють не тільки уроки музичного мистецтва, але й позакласні заходи. Вони розширюють культурні обрії дитини, розвивають її музичні здібності, сприяють активізації мислення, пам’яті, уяви, виховують естетичні почуття, формують художні смаки та інтереси.

Оскільки навчальна програма з музичного мистецтва для 5-го класу дуже насичена, необхідно шукати додаткові можливості для повторного слухання музичних творів. Однією з ефективних та цікавих форм роботи з молодшими підлітками (п’ятикласниками) є ігрові позаурочні заходи.

«Музичні посиденьки» дозволяють в цікавій та доступній для дітей формі нагадати вже відомі українські народні пісні та музичні твори композиторів-класиків. Підвищує мотивацію учнів елемент змагальності між хлопчиками та дівчатками, як на традиційних українських вечорницях.

Відповідний емоційний фон заходу створюють перевтілення учнів у Бабу Ягу, Чудо-дерево, Кицьку з симфонічної казки C.Прокоф’єва «Петрик і Вовк», Фею Драже …

Діти отримують різноманітні музикознавчі та музичні завдання:

  • відновити правильний текст пісні;
  • відгадати назву казки про музику або музикантів;
  • відгадати танець;
  • встановити, з яким музичним твором асоціюється предмет;
  • відгадати казкового героя або тварину за характером музики.

Таким чином школярі вчаться висловлювати та аргументувати ставлення до музичного твору, інтерпретувати його зміст, слідкувати за особливостями музичної мови; удосконалюють свої вокально-хорові навички; цікаво та змістовно проводять вільний від уроків час.


               «Музичні посиденьки»

Сценарій позакласного заходу з музичного мистецтва для учнів 5 класів

 

Мета: розвивати емоційно-образне мислення школярів, пробуджувати любов до музики та пісні, формувати творчі навички музичної імпровізації, виконавської діяльності.

 

(Звучить колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю». Заходять Господар та Господиня в українських національних костюмах)

 

Господар:    Добрий день вам, люди

                      В нашій світлій хаті.

                      Як гостей найкращих

                      Раді зустрічати.

 

Господиня: Всіх ми хочем привітати,

                      Всіх запрошуєм на свято.

                      Буде радість, буде казка,

                      То ж сідайте всі, будь ласка.

 

Господар:     За знання хороші,

                      Гості дорогенькі,

                      Щиро вас вітаєм

                      В нас на посиденьках.

 

Господиня:  Покажіть майстерність,

                      Розум та кмітливість,

                      Любов до мистецтва,

                      У розмові – щирість.

Господар:     Хлопці та дівчата!

                      Прошу позмагатись.

                      Гуртом веселіше

                      Грати та навчатись.

 

Господиня:  Сьогодні ми зібралися, щоб провести змагання між хлопчиками та дівчатками. Наші посиденьки не звичайні, а музичні. Славні козаки та дівчата-красуні! Побачимо, хто з вас любить співати, добре знає героїв музичних творів. А за правильні відповіді команди отримуватимуть квіти до букета переможців.

 

Господар:    З чого почнемо?

 

Господиня:  А хоча б з пісні. Які посиденьки без співу. Тільки ось біда: переплутав зимовий вітер всі слова пісень, а мороз ще й скріпив їх разом.

 

Господар:    Не хвилюйся! Дівчата та хлопці нам допоможуть.

 

(На дошці або сцені Господар та Господиня закріпляють плакат, на якому по центру на стікерах-сніжинках записані слова пісень «Ода пісні»(сл. А.Орел, муз. О.Антоняка) та «Веселкова» (сл. М.Ясакової, муз. О.Янушкевич), тільки в неправильному порядку. Двом хлопцям та двом дівчаткам пропонується вийти до дошки та відновити правильний варіант пісні, прикріпивши стікери на свої місця)

 

Правильний варіант заповнюють діти

Неправильний варіант заповнений ведучими

Правильний варіант заповнюють діти

На перехресті сильних почуттів, де нота серця стрілася зі словом

Родино, стрілася, серця, зі, почуттів, грає, про, веселкою, перехресті, до, Україна, лине, гей, словом, неба, сильних, , де, калину, нота, пісня, на, злітає,

Про калину пісня лине, до неба злітає.

Гей, родина – Україна

Веселкою грає

Після виправлення плутанини в словах діти виконують відгадану пісню.

 

Господар:    Ці хлопчики та дівчатка не тільки кмітливі, але ще і співучі.

 

Господиня:  Зараз подивимося, хто з них краще  співає. Пригадайте українські  народні пісні, в яких дійовими особами є люди. Але умова: хлопчики починають – дівчатка продовжують.

 

Господар:     Потім навпаки: дівчатка починають – хлопчики продовжують. Побачимо, кому першому забракне пісень!

 

Діти грають у гру «Музична естафета», по черзі виконують фрагменти українських народних пісень. Наприклад: «Ой, на горі та й женці жнуть», «Несе Галя воду», «Грицю, Грицю, до роботи», «Вийшли в поле косарі», «Їхав козак за Дунай», «Сіяв мужик просо», «Дівка в сінях стояла» тощо. При цьому потрібно дотримуватися умови гри: співати куплет та приспів пісні по черзі, по одному реченню.

 

Господар:     Так, добре Ви співаєте.

                      А от чи  казки про музику знаєте?

 

 

Господиня:   Послухайте та скажіть, в якій казці якого народу герої:

  1. Співали та танцювали, а не працювали? (Мишенята в українській казці «Колосок»)
  2. Своєю грою на скрипці змушував  панів  танцювати до нестями? (Музика-чародій  з білоруської казки «Музика–чародій»)
  3. Навчався співати високим ніжним голосом, щоб досягти своєї мети? (Вовк з німецької казки «Вовк та семеро козенят)
  4. Так гарно танцювала, що на балу це помітив сам принц (Попелюшка з французької казки «Попелюшка»)
  5. Так любив співати, що через це загинув? (Колобок з російської казки)
  6. Створили свій музичний гурт, щоб заробити на життя (Бременські музиканти з німецької казки)
  7.  Грав на скрипці та танцював, щоб визволити з біди свого товариша? (Кіт з української казки «Котик і півник»)
  8. Своєю грою на дудочці врятував ціле місто? (Нільс з норвезької казки)
  9. Піснею запрошував до обіду свого сина? (Мати з української казки «Івасик Телесик»)

 

Господар:    Молодці! Справжні розумники та розумниці.

 

Господиня:  Ой! А хто це стукає, та ще й нявчить? Діти, це не ви жартуєте?

 

Звучить Дует Лисиці Аліси та Кота Базиліо з кінофільму «Буратіно». До класу, шкутильгаючи та підтримуючи одне одного, заходять Лисиця та Кіт – учні в костюмах та масках.

 

Кіт:       Няу-няу-няу… Чи тут зібрались на посиденьки знавці музичного мистецтва? Ми до вас на хвилинку, бо  нас чекають на батьківщині в сонячній Італії.

 

Лисиця:      Так. А до вас ми за допомогою. Нам подарували диск з записом музики різних народів та запропонували послухати італійський танець. Він нам дуже сподобався, але ми забули його мелодію. Допоможіть впізнати італійський танець. А за це ми навчимо Вас його танцювати.

 

Звучить Танець Анітри з сюїти Е.Гріга «Пер Гюнт», «Запорізький марш», грузинський народний танець «Лезгинка» та «Італійська полька» П.Чайковського.

Діти визначають музику, яку шукали Кіт та Лисиця. Казкові герої на знак вдячності вчать дітей танцювати під музику «Італійської польки» П. Чайковського.

 

Господар:   До побачення, гості дорогі. Більше не губіть своєї музики. А зараз…

 

Влітає на мітлі Баба Яга під музику п’єси «Баба Яга» з «Дитячого альбому» П.І.Чайковського, відштовхує Господаря.

 

Баба Яга:    Зібрались на посиденьках, свій розум і знання показуєте, співаєте, танцюєте. А найпластичнішу, наймузичнішу і взагалі най…най…най… не запросили?! Забули Ягусю, навіть із 3000-им днем народження ніхто не привітав. (Утирає сльози)  Довелося самій собі оду написати.  Прямо скажу – шедевр. А ви хоч знаєте, що таке ода?

 

Учні відповідають, що ода – хвалебний вірш або пісня, присвячена урочистій події.

 

Баба Яга:    Ну, не чекала від вас таких знань. Якщо вже ви такі спеціалісти, то й створюйте оду самі. Напевно, ні слів, ні музики написати не зумієте. Давайте поб’ємось об заклад на мою мітлу! Ну що злякались? Побачимо, хто швидше  впорається. А я зачекаю… але тільки 3 хвилини.

 

Баба Яга  чекає кілька хвилин, потім діти по черзі виконують свої варіанти.

 

Господар з Господинею:  Що, Бабусю Ягусю, програла? Віддавай тепер свою реактивну мітлу та йди пішки.

 

Баба Яга:   Перевершили мене – Бабу Ягу! Ну, що ж, слова я свого дотримуюсь.

 

Цілує мітлу, віддає переможцям і, тримаючись за поперек, шкутильгає до виходу

 

Господар:   Яскрава особистість! Ще й оди любить складати. Може, не мине й 3000 років, як Баба Яга стане відомим композитором?

 

Господиня: Не забувай, для чого ми тут зібрались. Наші друзі вже довели, що люблять співати та танцювати. А зараз час для нових випробувань. Давайте всі разом покличемо нашого гостя: «Чудо – дерево! Чу - до – де – ре - во!»

 

Входить учень, обвішаний «чарівними» речами: смичок, сопілка, гілка калини, дерев’яний солдатик, лялька, пір’їна, м’ячик, іграшковий зайчик, клоун)

 

Чудо-дерево:  Ох і важко мені було добиратись! Усі гілочки болять. Скажіть, про які музичні твори нагадують ці речі?

 

Діти, які дають правильну відповідь, забирають «чарівну» річ

 

Господиня:   Розумні в нас гості. А добрі які! Усім допомогли і себе показали. Час пригощатися смачними, духмяними пиріжками. Тільки де ж вони?

 

Господар та господиня шукають пиріжки

 

Господар:     Хто це з нами так пожартував? Діти, знову потрібна Ваша допомога.  Чи знаєте ви, хто з цих героїв міг би взяти пиріжки?

 

Звучать теми Петрика, Пташки, Качки, Дідуся, Кицьки з симфонічної казки Сергія Прокоф’єва «Петрик і Вовк». Діти відгадують, що пиріжки забрала Кицька. Кицька винувато прокрадається до класу.

 

Кицька:      Вибачте, мої любі, не втрималась. Але я знаю, хто нам допоможе.  Треба лише відгадати, що це за казковий герой.

 

Звучить музика Танцю Феї Драже з балету «Лускунчик» П.Чайковського.

Як тільки діти відгадують казкового героя, до класу танцюючи заходить Фея Драже.

 

Господар:   Вельмишановна Феє! Допоможіть нам у скрутній ситуації. Адже ми  лишилися без солодощів.

 

Фея Драже: Я із задоволенням допоможу Вам. Але не забувайте, що головні чари у ваших душах. Заспівайте колядки, щоб створити атмосферу свята, добра, новорічних сюрпризів – і ваше бажання здійсниться.

 

Діти виконують вивчені колядки.

 

Господиня:   Давайте підрахуємо, скільки квітів та «чарівних речей» зібрали хлопчики,  а скільки – дівчатка.

 

Господар з господинею підраховують, в кого більше призів. Оголошують переможців.

Діти виконують вивчені колядки. Господар із Господинею розносять тарілки із солодощами та пирогами.


Дидактичне забезпечення позакласного заходу «Музичні посиденьки»

 

 

Ноти пісень для музичної вікторини

 

  1. Ой на горі, та й женці жнуть
  2. Грицю, Грицю, до роботи
  3. Вийшли в поле косарі
  4. Їхав козак за Дунай
  5. Сіяв мужик просо
  6. А ми просо сіяли
  7. Галя по садочку ходила
  8. Чи не той то Омелько
  9. Гей, там на горі січ іде
  10. Добрий вечір тобі, пане господарю
  11. Щедрик
  12. Ой сивая та й зозуленька

 

 

Фонограми музичного супроводу заходу

 

  1. «Добрий вечір тобі, пане господарю» - колядка (у вик. Т. Ціхоцької)
  2. «Ода пісні» (сл. А. Орел, муз. О. Антоняка)
  3. «Ода пісні» (сл. А. Орел, муз. О. Антоняка) мінус
  4. «Веселкова» (сл. М. Ясакової, муз. О. Янушкевич)
  5. «Веселкова» (сл. М. Ясакової, муз. О. Янушкевич) мінус
  6. Е. Гріг «Пісня Сольвейг»
  7. Є. Адамцевич «Запорізький марш»
  8. С. Рахманінов «Італійська полька»
  9. П. Чайковський «Баба Яга»
  10. П. Чайковський «Танець феї Драже»
  11. «Курчатка» (сл. Т. Муталібова, муз. Г. Гусейнлі)
  12. «Лезгинка» - груз. нар. танець
  13. Тема Петрика – з симфонічної казки «Петрик і Вовк» - С. Прокоф’єв
  14. Тема Пташки – з симфонічної казки «Петрик і Вовк» - С. Прокоф’єв
  15. Тема Качки – з симфонічної казки «Петрик і Вовк» - С. Прокоф’єв
  16. Тема Кицьки – з симфонічної казки «Петрик і Вовк» - С. Прокоф’єв
  17. Тема Дідуся – з симфонічної казки «Петрик і Вовк» - С. Прокоф’єв
  18. Пісня Лисиці Аліси та Кота Базиліо з кінофільму «Пригоди Буратіно»

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кузьміна Олена Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мендусь Тетяна Петрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 липня 2018
Переглядів
939
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку