Урок 14 з музики 5 клас "Народна музика у творчості композиторів"

Про матеріал

Урок 14 __________

Тема: Народна музика у творчості композиторів.

Мета:

  • *Познайомити учнів із творчістю Миколи Леонтовича, з поняттями «обробка» та «варіація», продовжити знайомство з народною музикою;
  • *Розвивати творче мислення, слухові та вокально-хорові навички;
  • *Виховувати любов до творчості українських композиторів та народних пісень.

Тип уроку: комбінований (гра, інсценування).

Обладнання: фортепіано, ноутбук, відео-презентація, портрет композитора М. Леонтовича, навчальний посібник 5 клас Л. Масол.

Музичний матеріал для виконання: Українська народна пісня «Добрий вечір тобі».

Музичний матеріал для сприймання: Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича, Ассія Ахат, парафраз на тему М. Леонтовича «Щедрик»з альбому «Homo Novus», гурт «Пентатоніка» обробка «Щедрик».

Перегляд файлу

Урок 14 __________

Тема: Народна музика у творчості композиторів.

Мета:

  • Познайомити учнів із творчістю Миколи Леонтовича, з поняттями «обробка» та «варіація», продовжити знайомство з народною музикою;
  • Розвивати творче мислення, слухові та вокально-хорові навички;
  • Виховувати любов до творчості українських композиторів та народних пісень.

Тип уроку: комбінований (гра, інсценування).

Обладнання: фортепіано, ноутбук, відео-презентація, портрет композитора М. Леонтовича, навчальний посібник 5 клас Л. Масол.

Музичний матеріал для виконання: Українська народна пісня «Добрий вечір тобі».

Музичний матеріал для сприймання: Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича, Ассія Ахат, парафраз на тему М. Леонтовича «Щедрик»  з альбому «Homo Novus», гурт «Пентатоніка» обробка «Щедрик».

Хід уроку

Девіз уроку:

Гостинні, щедрі, голосисті – це ми справжні українці.

Працюймо вправно на уроці отримуємо ми знання охоче.

  1.    Організаційний момент уроку.

Музичне вітання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.    Мотивація навчальної діяльності учнів.

Діти, щоб ви зрозуміли над якою темою ми будемо сьогодні працювати, і що взагалі незвичайного на уроці станеться, пропоную вам спочатку виконати таке завдання.

Завдання

  •         Покажіть голосом і рухом руки найчарівніші інструменти за допомогою яких ми віримо у чудеса. (металофон, дзвіночки – пластичне інтонування)

Ви вірите у чудеса? Хто ні, сподіваюсь що після цього уроку повірите.

  •         Я вам відкрию маленький секрет, але спочатку проспіваємо таку розспівку. (Мелодія «Щедрик, щедрик щедрівочка»).
  1.    Актуалізація опорних знань учнів.
  •         Вам нічого не нагадує ці 4 звуки?

Вони є магічними, від постійного повторення, отже це народна пісня «Щедрик», точніше календарно-обрядова.   

  •         Давайте розберемо це слово, що воно означає?

Воно походить від слова щедрий – побажання щедрого вечора на Новий рік.

  •         А що вам відомо про новий рік та Різдво?

На Різдво українці співають колядки, а на новий рік щедрівки. За давньою традицією святкування Щедрого вечора супроводжувалось обходом хат із побажанням людям щастя, доброго здоров’я достатку і добробуту в Новому році.

Пропоную вам послухати її у цікавому виконанні хору.

  1.    Слухання М. Леонтович «Щедрик».
  •         Що змінилося?

Мелодія залишилась такою ж , але її хтось прикрасив, і вона стала гарнішою, звучною. Цей хтось – український композитор кінця 19 початку 20 століття Микола Дмитрович Леонтович.

  •         А чому він вирішив змінити цю народну пісню?

Завдяки йому наш «Щедрик» співають в усьому світі.

  1.    Розкриття теми і мети уроку.

Ось і відкрили ми нашу тему уроку. Народна музика у творчості композиторів. Давайте складемо мету нашого уроку: ми маємо дізнатись як народна музика може існувати у творчості композиторів.

Мені так хочеться вас заплутати, тому ми з вами послухаємо зараз ще раз нашу «Щедрівку», але в іншому виконанні.

  1.    Слухання Ассія Ахат , парафраз на тему  М. Леонтовича «Щедрик».

Так, тут мелодія є, але щось змінилося. Що саме?

Змінюється інструмент, чи голос. Це називається тембр – окраска звучання. Отже – перше ми прослухали цю пісню де  відбулося видозмінення твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності. А друге прослуховування – де декілька разів звучала мелодія, яка набувала різних змін: мелодичних, ритмічних, тембрових, гармонійних і так далі.

  1.    Робота з поняттями.

І в нас з’явилося два схожих між собою поняття, які нам допоможуть. Але їх треба розшифрувати, будь ласка розшифруйте.

Завдання

1ий твір – це обробка.

2ий твір – це варіації.

Оберіть самі до кожного правильне твердження.

І щоб закріпити ваші знання, послухаємо на сьогодні останній твір теж Щедрик у виконанні сучасного гурту «Пентатонікс».

  1.    Слухання «Щедрик» в обробці гурту «Пентатонікс» .
  •         Це обробка чи варіації?

Звісно ж обробка, тепер я бачу що ви зрозуміли за допомогою чого народна музика живе в творчості композиторів.

Але на цьому урок не завершено, ой я бачу ви втомилися? 

  1.    Фізкультхвилинка.

Зараз ми трохи відпочинимо, прошу вас стати і повторювати за мною рухи під пісню «Добрий вечір тобі». Що це за пісня?

  1. Вокально-хорова робота.

Давайте розучимо щедрівку з якою ви можете на новорічні свята після Різдва піти щедрувати. Пісня називається «Добрий вечір тобі, пане господарю».

Використання методу «Ехо».

  •         с. 77 робота з підручником – чи знаєте що означає ця дуга?

Це ліга, вона об’єднує декілька нот, і вони проспівуються на один слог. (Показ рукою зі співом)

А тепер давайте оберемо господиню та господаря яким ми будемо зараз бажати щастя та здоров’я, а вони у кінці якщо сподобається подякують нам. І не забувайте показувати все що ви співаєте.

  1. Підсумок уроку.

Які ж ви діти молодці, для мене цей урок був чарівним, тому що ці пісні з поєднанням ваших голосочків це неймовірні чудеса. Я прошу відповісти вас на останні питання:

  •         Чи виповнили ми мету уроку?

Так ми дізналися що композитори беруть народні пісні і їх видозмінюють для того щоб вони стали сучасними.

 

Домашнє завдання: а домашнім завданням в вас буде проектна робота: створіть презентацію чи стіннівку з інформацією про сучасний гурт «Пентатонікс», про співачку-скрипальку Ассію Ахат, та про українського композитора Миколу Леонтовича. І презентуйте на наступному уроці.

 

Мої ж ви чарівні дзвіночки, я бажаю вам у майбутньому році тільки радості, щастя, успіхів у навчанні, багато здоров’я. Якщо ви вважаєте що урок був чарівним та цікавим прошу подзвонити в дзвіночки, а тепер поплескаємо у долоні. Дякую вам за вашу роботу на уроці.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Волошенко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
3368
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку