Урок 14 __________
Тема: Народна музика у творчості композиторів.
Мета:
Тип уроку: комбінований (гра, інсценування).
Обладнання: фортепіано, ноутбук, відео-презентація, портрет композитора М. Леонтовича, навчальний посібник 5 клас Л. Масол.
Музичний матеріал для виконання: Українська народна пісня «Добрий вечір тобі».
Музичний матеріал для сприймання: Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича, Ассія Ахат, парафраз на тему М. Леонтовича «Щедрик»з альбому «Homo Novus», гурт «Пентатоніка» обробка «Щедрик».
Урок 14 __________
Тема: Народна музика у творчості композиторів.
Мета:
Тип уроку: комбінований (гра, інсценування).
Обладнання: фортепіано, ноутбук, відео-презентація, портрет композитора М. Леонтовича, навчальний посібник 5 клас Л. Масол.
Музичний матеріал для виконання: Українська народна пісня «Добрий вечір тобі».
Музичний матеріал для сприймання: Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича, Ассія Ахат, парафраз на тему М. Леонтовича «Щедрик» з альбому «Homo Novus», гурт «Пентатоніка» обробка «Щедрик».
Хід уроку
Девіз уроку:
Гостинні, щедрі, голосисті – це ми справжні українці.
Працюймо вправно на уроці отримуємо ми знання охоче.
Музичне вітання
Діти, щоб ви зрозуміли над якою темою ми будемо сьогодні працювати, і що взагалі незвичайного на уроці станеться, пропоную вам спочатку виконати таке завдання.
Завдання
Ви вірите у чудеса? Хто ні, сподіваюсь що після цього уроку повірите.
Вони є магічними, від постійного повторення, отже це народна пісня «Щедрик», точніше календарно-обрядова.
Воно походить від слова щедрий – побажання щедрого вечора на Новий рік.
На Різдво українці співають колядки, а на новий рік щедрівки. За давньою традицією святкування Щедрого вечора супроводжувалось обходом хат із побажанням людям щастя, доброго здоров’я достатку і добробуту в Новому році.
Пропоную вам послухати її у цікавому виконанні хору.
Мелодія залишилась такою ж , але її хтось прикрасив, і вона стала гарнішою, звучною. Цей хтось – український композитор кінця 19 початку 20 століття Микола Дмитрович Леонтович.
Завдяки йому наш «Щедрик» співають в усьому світі.
Ось і відкрили ми нашу тему уроку. Народна музика у творчості композиторів. Давайте складемо мету нашого уроку: ми маємо дізнатись як народна музика може існувати у творчості композиторів.
Мені так хочеться вас заплутати, тому ми з вами послухаємо зараз ще раз нашу «Щедрівку», але в іншому виконанні.
Так, тут мелодія є, але щось змінилося. Що саме?
Змінюється інструмент, чи голос. Це називається тембр – окраска звучання. Отже – перше ми прослухали цю пісню де відбулося видозмінення твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності. А друге прослуховування – де декілька разів звучала мелодія, яка набувала різних змін: мелодичних, ритмічних, тембрових, гармонійних і так далі.
І в нас з’явилося два схожих між собою поняття, які нам допоможуть. Але їх треба розшифрувати, будь ласка розшифруйте.
Завдання
1ий твір – це обробка.
2ий твір – це варіації.
Оберіть самі до кожного правильне твердження.
І щоб закріпити ваші знання, послухаємо на сьогодні останній твір теж Щедрик у виконанні сучасного гурту «Пентатонікс».
Звісно ж обробка, тепер я бачу що ви зрозуміли за допомогою чого народна музика живе в творчості композиторів.
Але на цьому урок не завершено, ой я бачу ви втомилися?
Зараз ми трохи відпочинимо, прошу вас стати і повторювати за мною рухи під пісню «Добрий вечір тобі». Що це за пісня?
Давайте розучимо щедрівку з якою ви можете на новорічні свята після Різдва піти щедрувати. Пісня називається «Добрий вечір тобі, пане господарю».
Використання методу «Ехо».
Це ліга, вона об’єднує декілька нот, і вони проспівуються на один слог. (Показ рукою зі співом)
А тепер давайте оберемо господиню та господаря яким ми будемо зараз бажати щастя та здоров’я, а вони у кінці якщо сподобається подякують нам. І не забувайте показувати все що ви співаєте.
Які ж ви діти молодці, для мене цей урок був чарівним, тому що ці пісні з поєднанням ваших голосочків це неймовірні чудеса. Я прошу відповісти вас на останні питання:
Так ми дізналися що композитори беруть народні пісні і їх видозмінюють для того щоб вони стали сучасними.
Домашнє завдання: а домашнім завданням в вас буде проектна робота: створіть презентацію чи стіннівку з інформацією про сучасний гурт «Пентатонікс», про співачку-скрипальку Ассію Ахат, та про українського композитора Миколу Леонтовича. І презентуйте на наступному уроці.
Мої ж ви чарівні дзвіночки, я бажаю вам у майбутньому році тільки радості, щастя, успіхів у навчанні, багато здоров’я. Якщо ви вважаєте що урок був чарівним та цікавим прошу подзвонити в дзвіночки, а тепер поплескаємо у долоні. Дякую вам за вашу роботу на уроці.