Позакласний захід для учнів 9-их класів: "Суд над радіоактивністю хімічних елементів"

Про матеріал
Позакласний захід у вигляді рольової гри для учнів 9-их класів стане гарним доповненням і узагальненням до вивчення розділу 4. ФІЗИКА АТОМА ТА АТОМНОГО ЯДРА. ФІЗИЧНІ ОСНОВИ АТОМНОЇ ЕНЕРГЕТИКИ. Матеріал можна доповнювати на розсуд вчителя. Для унаочнення розповідей з тексту, можна використати презентацію, котру додаю, а можна створити власну більш ефективну.
Перегляд файлу

Позакласний захід для учнів 9-их класів

ТЕМА ЗАХОДУ: «РОЛЬОВА ГРА: «СУД НАД РАДІАКТИВНІСТЮ ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ»

Мета: навчальна - розкрити значення радіоактивності хімічних елементів у різних галузях застосування. Повторити історію становлення атома та атомного ядра. Розвивальна - розвивати міжпредметні зв’язки природничих наук на прикладі використання радіоактивності та  ядерної енергетики. Виховна – виховувати відповідальність за раціональне використання природніх та штучних радіоактивних елементів.

Дійові особи:

  •         Суддя, Звинувачення, Захист
  •         Свідки: енергетик, лікар, інженер, захисник навколишнього середовища, учений-археолог, агроном, військовий.
  •         Підсудні: ізотопи Урану.

Хід гри:

  1.          Учитель: Здрастуйте! Сьогодні ми з вами у залі суду, де йтиме відкрите засідання щодо звинувачення підсудних у радіоактивності.
  2.          Звинувачення: Встати! Суд іде!

Виходить суддя і займає своє місце у залі суду.

  1.          Суддя: Здрастуйте! Сьогодні слухається цивільна справа по звинуваченню підсудних у явищі  радіоактивності. Заслухаємо звинувачення.
  2.          Звинувачення: Здрастуйте! Звинувачуються  ізотопи Урану у явищі радіоактивності, тобто у злочинах проти людства. А саме: забруднення навколишнього середовища, спричинення  майже невиліковних хвороб, створення зброї, яка загрожує земній цивілізації. Для підтвердження звинувачення викликається свідок  -  захисник навколишнього середовища.
  3.          Захисник навколишнього середовища: Здрастуйте! Шановний пане Суддя, панове звинувачення та захист. Дозвольте мені провести хронологію подій від відкриття радіоактивності аж до наших днів. 1896 рік – професор фізики Анрі Беккерель відкриває явище радіоактивності. 1898 рік – П’єр і Марія Кюрі відкривають нові радіоактивні елементи: Полоній і Радій. 1911 рік – Резерфорд і Содді відкривають радіоактивний газ радон. Стається ряд великих відкриттів, які поклали початок атомній ері. Але за цими датами стоять живі люди, вчені, життя яких зіпсоване якоюсь мірою й радіоактивністю. До цього списку можна додати ще й багато прізвищ учених: І.Курчатов, Дж.Чедвік, В.Боте та багато інших. Здавалося, що людство достатньо розрахувалося життям і здоров’ям вчених за дослідження радіоактивності, та небезпека  з часу «підкорення атома» не зменшилась. 1945 рік, серпень: японські міста Хіросіма і Нагасакі. Перші використання ядерної зброї. На довгі роки ці два японські міста стали символами ядерної катастрофи. 1979 рік, 28 березня, США, штат Пенсільванія. Одна із найбільших аварій в історії ядерної енергетики на атомній станції Три-Майл-Айленд. 1986 рік, 26 квітня відбулися трагічні події на Чорнобильській атомній електростанції. То була найбільша техногенна аварія в історії людства. За статистикою, 15 мільйонів осіб на території України, Білорусії та Росії живуть у зоні радіоактивного ризику для здоров’я. за різними оцінками, від 5 до 30 тисяч ліквідаторів аварії вже померли, хоча в день аварії загинуло лише двоє, та ще 28 – протягом перших місяців. А скільки років ще будуть відчувати люди наслідки Чорнобиля? 2011 рік, 11 березня: в результаті сильного землетрусу в Японії сталася аварія на атомній електростанції Фокусіма -1, які за Міжнародною шкалою ядерних подій присвоєно найвищий 7-й ступінь, як і на аварії на Чорнобильській АЕС.
  4.          Звинувачення: для свідчення до зали суду викликається військовий.
  5.          Військовий: Здрастуйте! Ядерна зброя – це страшна зброя! Це - «скринька Пандори», яка здатна зруйнувати світ. Якщо її не заборонити, то людство буде ще багато років жити в постійному страсі перед цією «скринькою», прирікши себе, в кінці-кінців , на неминучу загибель. На підтвердження своїх слів, приведу слова безпосереднього учасника атомного бомбардування Хіросіми, американського льотчика, капітана Уїльяма Парсона, які він сказав одразу після повернення з бомбардування: «Це було страшне видовище. Великі хмари пилу покрили все. Основа нижньої частини ядерного гриба, скупчення фіолетово-синього пилу діаметром 5 кілометрів – вся місцевість кипіла. Велика біла хмара відділилася від вершини гриба і піднялася вгору. Потім в  повітря  піднялася друга біла хмара і помчалася вслід за першою. Вершина гриба також кипіла. Дим від гриба піднімався до висоти 3-4 кілометри, а потім з’явився другий гриб. Збоку піднялася ще одна колона диму під кутом 45 градусів до землі. Ядерний гриб все ріс і ріс та досягнув висоти 15 кілометрів. Навкруги були язики полум’я та фіолетові хмари. Було таке враження, що все місто стерте в порошок». До цих слів маю додати, що при бомбардуванні Хіросіми і Нагасакі загинуло близько 180 тисяч людей, пропало безвісти – 28 тисяч, 260 тисяч поранено, з яких 87 тисяч – важко поранені. Піддались опроміненню близько одного мільйона людей. На підставі цього, хочу засудити радіоактивні елементи.
  6.          Суддя: Слово надається захисту.
  7.          Захист: Здрастуйте! Шановні, сьогодні наведено багато фактів проти можливостей цих елементів: вони – достовірні й оскаржити їх не можливо але так само можна засудити вогонь і воду – ті явища, без яких ми не уявляємо свого життя. Подумайте, скільки людських життів забрали вони, скільки лісів згоріло нещодавно лише в Австралії, скільки матеріальних цінностей загинуло у воді та вогні. Але ми не говоримо, що вони шкідливі й не засуджуємо їх ми вчимося самі і вчимо інших правильно і бережно їх використовувати. Чи не від неправильного, необережного використання явища радіоактивності мали місце вище наведені факти? Зараз ми спробуємо довести, що явище радіоактивності, яке притаманне цим радіоактивним елементам, є корисним, якщо його правильно використовувати. До зали суду для свідчення викликається енергетик.
  8.     Енергетик: Здрастуйте! Одним із напрямків розвитку енергетики є ядерна енергетика. Ядерна енергетика - це здійснюване в промислових масштабах перетворення ядерної енергії в інші види енергії, зокрема в електричну, які використовуються для виробничих та промислових потреб. Перетворення ядерної енергії в електричну відбувається на атомних електростанціях, основною частиною яких є ядерний реактор. З часу введення в дію першої атомної електростанції (АЕС) минуло близько 65 років. Перша у світі атомна електростанція потужністю 5 МВт, Обнінська АЕС, була запущена 27 червня 1954 року в Обнінську, СРСР, розташованому в Калузькій області. За цей час в техніці АЕС сталися великі зміни: стрімко зросли потужні ядерні реактори, підвищилися техніко-економічні показники АЕС. Зараз собівартість кіловат-годин для АЕС менша, ніж для теплових електростанцій. Тому, зважаючи на дещо вищу вартість обладнання для АЕС, їх загальні економічні показники є кращі. Ніж для теплових електростанцій. Для всіх країн світу. Які  не мають ресурсів хімічного палива (мазут, вугілля, і т.д.), програма створення АЕС стала однією з найбільш важливих у розвитку енергетики й економіки в цілому. Україна входить до таких країн. Раніше в Україні функціонували 6 АЕС, зараз – 4:

 Кінець першого тисячоліття запам’ятався закриттям Чорнобильської АЕС, на якій 1986 року відбулась аварія. Причиною аварії більшість вважає, були недопрацювання в самій конструкції реактора. Ця аварія показала людям, що атомну енергію потрібно використовувати дуже обережно, дотримуючись всіх правил безпеки. Самé закриття електростанції зовсім не говорить про відмову України від ядерної енергетики. Зараз розвиток ядерної енергетики відбувається на основі створення ядерних реакторів на теплових нейтронах. Отже, майбутнє у ядерної енергетики є, тому нам вкрай необхідні ці радіоактивні елементи! (показати на учнів-підсудних)

  1.     Захист:  Запрошується для свідчення агроном.
  2.     Агроном:  Здрастуйте! У сільському господарстві широко використовується метод мічених атомів. Він полягає в тому, що для досліджуваного хімічного елемента домішується певна кількість його радіоактивного ізотопу. Цю радіоактивну домішку не можна хімічно відрізнити від основної маси елемента, однак її можна виявити за допомогою лічильника Гейгера-Мюллєра чи іншого реєстратора радіоактивного випромінювання. Спостерігаючи за поведінкою радіоактивного ізотопу, можна судити про поведінку хімічного елемента, який нас цікавить. Радіоактивність є своєрідною міткою, яка дає можливість стежити за поведінкою атомів того, чи іншого хімічного елемента. На основі цього методу вивчається засвоєння рослинами того чи іншого органічного добрива. У грунт при досліджуванні рослини вносять, наприклад, фосфорні добрива з домішками радіоактивного ізотопу фосфору. Після цього рослини періодично обстежують за допомогою лічильника радіоактивних випромінювань. За інтенсивністю випромінювань, яке виходить від різних частин рослин, можна встановити, коли фосфор надходить у кореневу частину, з якою швидкістю він переміщується всередині рослини, як розподіляється в ній, яку участь бере в обміні речовин. Ці дослідження, звичайно, доповнюють радіо фотографування: рослину врізають і кладуть на фотопластинку. Радіоактивне випромінювання діє на пластинку, і після проявлення, на ній виявляються темні плями. Явище радіоактивності використовується також для виведення нових, покращених сортів сільськогосподарських культур та опромінення посівного матеріалу.
  3.     Захист:  До слова запрошується лікар.
  4.     Лікар: Здрастуйте! У медицині за допомогою мічених атомів вивчаються ті, чи інші  речовини у різних тканинах і органах людини, процеси обміну в організмі з метою діагностики деяких захворювань. Так, наприклад, за допомогою радіоактивного йоду розпізнають захворювання щитовидної залози. Для цього невелику кількість радіоактивного ізотопу йоду домішують до нерадіоактивного йоду і суміш вводять в організм. Радіоактивний йод випускає електрони, які можуть бути виявлені лічильником Гейгера-Мюллєра. За показами лічильника можна дізнатися про шкідливість нагромадження і кінцеву концентрацію йоду в щитовидній залозі і зробити певні висновки про захворювання людини. Аналогічно досліджується переміщення в організмі людини різних лікарських речовин, їх засвоєння різними органами. Широко використовується іонізуюча здатність радіоактивного випромінення. Особливо важливим є використання цієї здатності для руйнування злоякісних пухлин. Під дією гамма-випромінювання ізотопу кобальту руйнуються пухлини, успішно виліковується лейкемія - хвороба крові. Радіоактивні випромінювання вбивають мікроорганізми, а також їх застосовують для стерилізації медичного інвентарю та фармацевтичних препаратів. Отже, радіоактивність хімічних елементів не тільки може спричинити появу пухлин, але може і їх вилікувати.
  5.     Захист:  Для захисту радіоактивних елементів запрошується свідок-інженер.
  6.     Інженер: Здрастуйте! Хочу стати на захист підсудних. Тому що дійсно мічені атоми також широко використовуються в машино добувній промисловості. За допомогою них вивчають характер зношування деталей машин, залежно від режиму їх роботи і властивостей змащувальних речовин, швидкість зношування підшипників у різних умовах. Для цього у одну із тертьових поверхонь вносять радіоактивний ізотоп, після чого вимірюється радіоактивність другої тертьової поверхні або змащувальних речовин. Такий метод  дає можливість різко скоротити час випробування на зношення,  при підвищенні точності й дальності інформації про цей процес. Не менш широко використовують прилади, в яких використана проникаюча здатність радіоактивного випромінювання. На основі цього діють різні прилади для вимірювання товщини, густини речовини, рівня рідини сипучих тіл в закритих посудинах, гамма-дефектоскопи, гамма-релейні пристрої, які автоматично контролюють хід виробництва. Явище радіоактивності, яке мають підсудні це надійний помічник людині!
  7.     Захист:  слово надається вченому-археологу.
  8.     Вчений-археолог: Здрастуйте! В науці широко використовується радіоактивність, притаманна цим радіоактивним елементам (показати на підсудних). Особливо радіоактивність використовується у так званому активаційному аналізі. Якщо досліджувану речовину опромінити нейтронами, то деякі з атомів стабільних ізотопів даної речовини, захопивши нейтрони, перетворюються в радіоактивні. Встановивши за характером випромінювання, де саме утворилися радіоактивні ізотопи, можна судити про наявність у даній речовині домішок тих чи інших елементів. Дуже цікавим прикладом використання явища наведеної радіоактивності є визначення віку археологічних знахідок за вмістом в них радіоактивних ізотопі радіоактивність  хімічних елементів – це ніби послання предків.
  9.     Захист:   На основі показів свідків можна зробити висновок, що радіоактивність, якою володіють ці ізотопи Урану (показати на підсудних) є корисним явищем.
  10.     Суддя:  Так, явище, котрим володіють радіоактивні ізотопи може бути і шкідливим, але може бути і корисним. З вищесказаного випливає, що тільки за рахунок використання цього явища людиною, і в залежності від цілей і методів використання цих хімічних елементів визначається ступінь користі. Тому суд вирішив: вважати  радіоактивні елементи не винними, а явище радіоактивності, котрим володіють хімічні елементи, вважати корисним. Людині необхідно вчитися раціонально,  безпечно і тільки собі на користь їх використовувати. Адже радіоактивність таких елементів відкриває необмежені можливості для людини в різних галузях науки і виробництва. А також, слід зазначити, що без цих елементів неможливе використання енергії атомних електростанцій. Тому за цими елементами – майбутнє людства! Суд закінчено. Рішення оскарженню не підлягає.
  11.     Учитель: сподіваюсь, що після сьогоднішнього суду, кожен зробить для себе висновки стосовно використовувати, чи ні радіоактивність. Але не радіоактивність губить нашу планету наразі, а безвідповідальність людства! Тому прошу вас, будьте відповідальними, подумайте про наслідки, які можуть статись через вашу безвідповідальність, халатність, байдужість в житті. Усім дякую, до побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Фізика 9 клас (Сиротюк В.Д.)
Додано
2 березня 2020
Переглядів
551
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку