Виховний захід на тему: «Знай та оберігай лікарські рослини!(На прикладі ромашки лікарської)»
Мета. Ознайомити учнів з основними причинами зникнення лікарських рослин в Україні. На прикладі ромашки лікарської довести дітям важливе значення лікарських рослин, обгрунтувати необхідність збереження лікарських рослин.
Розвинути логічне мислення, вміння висловлювати власну думку, робити висновки.
Виховати бережливе ставлення до рослин, з’ясувати основні шляхи вирішення проблем, пов’язаних зі зникненням лікарських рослин в Україні.
Обладнання: живі квіти ромашки лікарської та інших видів ромашок(або ж ілюстрації чи макети), термос із ромашковим чаєм, пусті склянки, ложки, сухі квітки ромашки лікарської, ілюстрації «Будова квітки ромашки», відеоматеріал, заохочувальні фішки або цукерки «Ромашка».
Найкраще провести захід на свіжому повітрі, можна простелити килимки на природі.
Захід розрахований на 45 хв
Вікова група учнів: 5-7 клас.
Хід заходу
-А що ви знаєте про ромашку? Яке її значення?
(Діти по-черзі відповідають, за кожну висловлену думку вони отримують по цукерці або по фішці)
Вчитель демонструє схему будови рослини, якщо це учні 6-7 класу, то вони уже можуть пригадати будову рослини. Далі, демонстрація прикладів квітів різних видів ромашок.
Посилання на легенду
По закінченні учні куштують заздалегідь підготовлений ромашковий відвар.
Бесіда: а чи знаєте ви, від яких захворювань лікує ромашка лікарська?(за кожну правильну відповідь учні отримують цукерку або фішку, яку в кінці заходу обміняють на цукерки)
Вчитель доповнює відповіді учнів інформацією про лікувальні властивості ромашки.
Квітки ромашки лікарської або аптечної належать до родини Складноцвіті. Лікувальним ефектом володіють тільки квітки, їх потрібно висушити і приготувати відвар. У різних країнах чай із ромашки має свій унікальний смак. Найціннішим є ромашковий відвар у Німеччині та Італії.
Властивості:
Протизапальні, антимікробні, заспокійливі. Настій застосовують при захворюваннях шкіри обличчя, усуває зморшки, зміцнює імунітет. Ромашка лікує хворий шлунок, зменшує менструальний біль, заспокоює нервову систему, лікує запалення слизової оболонки очей, покращує сон, усуває перепади настрою, допомогає впоратися із тривогою і стресом. Лікує алергію, знижує тиск. Корисна для кісток, волосся. Нею можна полоскати рот , горло.
Лікарські рослини розкривають свою силу тільки при правильному їх приготуванні. (демонстрація відео «Як приготувати ромашковий настій»)
6 Практичний майстер-клас по заварюванню ромашки.(5хв)
Вчитель разом із учнями заварюють настій із заздалегідь приготованих квіток.
Правила: ніколи не кипятити!, 1 ст.ложка квіток ромашки залити 1 склянкою кипятку. Настояти 15-20 хвилин і процідити. Такий відвар можна використовувати для полоскання горла, волосся, протирання шкіри.
Другий спосіб: 5 ч.л квіток на 1 склянку кипятку. –настоювати 5 годин.
Для купання готують настій: 10 ст.л. квіток на 1л. кипятку і додати у ванну.
-Чому ромашка та інші лікарські рослини зникають?
Учні висловлюють власні думки, вчитель доповнює.
Існуть природні чинники: ерозія ґрунтів, підтоплення територій.
Антропогенні чинники: розорювання ґрунтів, забруднення, замулення, забруднення води, кислотні дощі, радіація, забруднення територій побутовими відходами.
Складання квітки ромашки (на дошці або на спеціально відведеному місці) Кожному із дітей роздається пелюсточка ромашки із паперу, на якій вони записують власні враження від заходу та побажання на літо. Вчитель може на власний розсуд запропонувати що писати на пелюстках.
По-черзі виходять і прикріплюють пелюстки навколо заздалегідь прикріпленої серединки. Формується ромашка. Учні пригощаються цукерками, фотографуються, можна нагородити їх якимись значками на екологічну тематику тощо.