Позакласний захід
із зарубіжної літератури
«Вас вітає «Еврика!»
(7 клас)
Умови гри:
- учні створюють три команди;
- проводить академій учитель та два помічники, які роздають картки із завданнями, демонструють уривки з фільмів на мультимедійній дошці, записують на дошці бали, отримані командами.
Критерії оцінювання:
- за кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал;
- за швидкість виконання письмового завдання команда отримує додатковий бал.
ХІД ГРИ
1 тур ( теоретико – літературний)
ЗАВДАННЯ 1
Кожна команда вибирає одну із запропонованих карток, де написано визначення того чи іншого жанру , що були вивчені протягом року. Назвати жанр.
Картка 1
Невеликий художній прозовий твір про одну чи кілька подій у житті персонажа – це… (Оповідання)
Картка 2
Художній твір середньої форми, у якому змальовано картину життя ряду персонажів протягом тривалого часу, - це…(Повість)
Картка 3
Великий за обсягом, переважно прозовий художній твір, у якому широко охоплено життєві події, розкрито історію формування характерів багатьох персонажів, - це… (Роман)
Картка 4
Невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, напруженою дією і чіткою композицією – це … ( Новела)
ЗАВДАННЯ 2
Команди отримують по 2 картки,що містять визначення літературознавчих понять. На столі – картки з відповідями (правильними і неправильними). Потрібно дібрати картки з правильними відповідями.
Картка 1
… - художнє перебільшення.
Картка2
… - перенесення властивостей і ознак одного явища на інше на основі подібності.
Картка 3
… словесне зображення картин природи.
Картка 4
… - художнє означення, що виділяє та образно змальовує якусь характерну рису чи ознаку людини, предмета, явища.
Картка 5
… - подія чи кілька пов′ язаних між собою подій, які складають основу твору.
Картка 6
… - виразна подробиця твору, що робить зображувану автором картину зримішою, яскравішою і глибшою за змістом.
Відповіді на картках:
Гіпербола. Метафора. Пейзаж. Епітет. Сюжет. Художня деталь.
2 ТУР (присвячений письменникам)
ЗАВДАННЯ 1
Команди отримують однакові набори портретів письменників і аркуші паперу, на яких потрібно написати прізвища письменників за порядковими номерами. За швидкість виконання команда отримує додатковий бал.
ЗАВДАННЯ 2
На дошці – прізвища письменників (по 3 для кожної команди). Потрібно написати напроти, представником якої країни є письменник.
Ф. Шіллер В.Биков А. Міцкевич
Р. Стівенсон О.Генрі Г.Гейне
Б. Окуджава Р.Кіплінг В. Скотт
ЗАВДАННЯ 3
Учитель читає цікаві факти з життя письменників. Команда вгадує, про кого йдеться.
1 – Письменник, який прожив усього 44 роки, з яких половину провів у ліжку, змагаючись із туберкульозом (Р. Стівенсон)
2 – Поет, який прославив ім′ я своєї няні ( О. Пушкін)
3 – Працював у банку. Утік через виявлення нестачі грошей. Повернувшись додому, потрапив до в′ язниці. ( О. Генрі)
4 - Лікар без пацієнтів, який, очікуючи їх, став відомим письменником. ( Артур Конан Дойль)
ЗАВДАННЯ 4
На аркуші, отриманому командою, з′єднати стрілками прізвища авторів і назви творів, які їм належать (завдання однакове для всіх команд)
Дж. Олдрідж «Любов»
Ф. Шіллер «Останній листок»
В. Скотт «Останній дюйм»
Р.Кіплінг «Рукавичка»
О. Генрі «Якщо…»
Р.Бернс «Айвенго»
ТУР 3 (знання тексту творів)
ЗАВДАННЯ 1
Капітани вибирають для своєї команди по три картки з описом героїв. Потрібно визначити, хто ці герої і з якого твору. Для обговорення відповідей – 1, 5 хвилини. Відповідаючи, читають опис героя вголос.
Картка1
«Йому вже перевалило за 60, і борода в нього, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика» (Берман, «Останній листок»)
Картка 2
« Його називають також Вогняним Танцюристом. Не по своїй волі він прожив 10 років у нашому світі, куди вичитав його Мо. На обличчі у нього три довгих шрами, залишених ножем Басти» (Вогнерукий, «Чорнильне серце»)
Картка 3
«Як тільки шолом був знятий, всі побачили гарні, хоч засмаглі від сонця риси двадцятип’ ятирічного юнака з густими русявими кучерями. Обличчя його було бліде, мов смерть, і де-не-де поплямоване кров’ ю» (Айвенго, )
Картка 4
«З обличчя володаря замку було видно, що в нього щира, але запальна та нетерпляча натура… Його широке, сміливе обличчя, великі блакитні очі, що мали щирий, відвертий вираз,.. надавали йому простодушного вигляду, який можна спостерігати у людей нервових та запальних» (Седрік, «Айвенго»)
Картка 5
«…Збігає наниз безстрашно,
І кроком твердим
Ступає між звіром тим,
І бере рукавичку відважно…» (Делорж, «Рукавичка»)
Картка 6
«Блиск очей її, шляхетні обриси брів, гарний орлиний ніс, білі, мов перлини, зуби та густі хвилі чорного волосся, що дрібними кучериками спадало на чудову шию та груди,- це робило її справді чарівною» (Ребека, «Айвенго»)
Картка 7
«Багато що в характері самітника вселяло цікавість і повагу. Я побачив, що він добре освічений і наділений незвичайними здібностями, але разом з тим він заражений мізантропією і страждає від хворобливого стану розуму, поринаючи поперемінно то у захват, то в похмурість» (Легран «Золотий жук»)
Картка 8
«Він родом з Білорусії, це фізично міцний 25-річний хлопець; знайома з дитинства селянська праця загартувала його, зробила сильним і витривалим» (Іван, «Альпійська балада»)
Картка 9
«Коли він що-небудь запитував батька, голос його зразу ставав сумним: він наперед чекав різкої відповіді. Тепер хлопчик вже й не пробував розмовляти і мовчки виконував те, що йому наказували» (Деві, «Останній дюйм»)
ЗАВДАННЯ 2
Учитель для кожної команди окремо читає слова персонажів (по 3 ). Потрібно визначити, кому з героїв творів належать слова. Відповідь команда дає зразу.
1 –« А тепер, сер Генрі, скажіть, будь ласка, чи не трапилося з вами чогось цікавого після того, як ви прибули в Лондон?»(Шерлок Холмс)
2 – «Яке відношення має листя старого плюща до твого одужання?»(Сью)
3 – Старий, сідай-но сюди, мій-бо одяг висушений, і я задовольнив свій голод, ти ж весь змок і голодний» (Айвенго)
4 – «Щодня, щогодини, лицарю мій, Присягайтеся ви в любові своїй – Принести рукавичку прошу я вас!» (Кунігунда)
5 – «Надто довго життям, завдячуєш ти мені: На двадцять миль тут скелі нема, нема тут жодного пня, Де б мій стрілець не цілив тебе, не ждала б де западня…» (Камаль)
6 – «Найголовніше — це правильно розрахувати. Коли вирівнюєш літак, треба, щоб відстань до землі була шість дюймів. Не фут і не три, а рівно шість дюймів! Якщо вище — стукнешся під час посадки, і літак буде пошкоджено. Надто низько — наскочиш на горбик і перекинешся. Головне — останній дюйм» (Бен)
7 – «Череп! Таки й справді, на папері воно начебто й схоже. Безперечно. Дві верхні чорні цятки — ніби очі, правда? А довша внизу — ніби отвір рота... Та й весь контур овальний» (Легран)
8 – «Якби я був багатий,— сказав він тикаючи пальчиком на "Яйце є — яйця нема", — то купив би собі он те. І оте. — Він показав на "Ляльку, що плаче, як жива". — І оце. — То був загадковий предмет, і називався він, як значилося на привабливому ярличку, "Купи й дивуй друзів» (Джіп)
9 – «Гей, грішники! Це моя павутинка. Хто вам дозволив чіплятися за неї? Ану, спускайтеся вниз!» (Кандата).
4 ТУР ( екранізація літературних творів)
Завдання 1
Для кожної команди по черзі демонструються уривки із двох фільмів, поставлених за творами, які вивчалися. Команда дає відповідь відразу після перегляду уривків.
Демонструються уривки з фільмів:
«Собака Баскервілів»
«Балада про доблесного рицаря Айвенго»
«Робін Гуд»
«Вересковий мед» (мультфільм)
«Останній дюйм»
«Золотий жук»
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗМАГАННЯ