Тема уроку. Артур Конан Дойл – відомий автор класичних детективів. Утвердження в образі Шерлока Холмса сили інтелекту
Мета уроку: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом письменника Артура Конан Дойла, розширювати словниковий запас учнів, розвивати логічне мислення, виховання культури зв’язного мовлення, виховувати зацікавленість до художньої літератури, читацьку культуру, творчі здібності, активізувати роботу всіх учасників навчального процесу.
Обладнання: мультімедійна презентація, довідкова література, ілюстративний матеріал, портрет А.К.Дойла, виставка книг “Світ детектива”, речі-експонати, записка-криптограма, матеріал до інтелектуальних ігор.
Епіграф: Шерлок Холмс – це людина, яка ніколи не жила, але ніколи й не помре.
Герберт Уеллс
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня, діти. Сідайте. Чи всі готові до уроку? Отож, розпочинаємо роботу. А девіз сьогоднішнього уроку : « Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно й плідно працювати!»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Недавно я поставила собі за мету – дізнатися що полюбляють читати наші учні. І була приємно здивована, коли виявилося, що багато з дітей читає книги детективного жанру.
Злочинiв так багато... Злочинцi за yci часи були жорстокими та безжальними. Горя, зради i нахабства чимало у життi. А у детективах пiдлiсть вiдступає перед чеснiстю та поряднiстю, добро перемагає зло, а той, хто порушує закон, повинен за це розплатитися. Отже, погодьтеся, це зовсiм не другорядний жанр, він дapyє нам, читачам, не тiльки rocтpi переживання, а й вipy, що i у маленької людини є шанс вижити, є захисник: могутнiй супермен або приватний детектив, в порядностi якого можна бути впевненим.
Таким захисником є Шерлок Холмс – образ, який створив відомий в усьому світі письменник Артур Конан Дойл.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Отже, тема нашого уроку «Артур Конан Дойл – відомий автор класичних детективів. Утвердження в образі Шерлока Холмса сили інтелекту».
Запишіть число та тему уроку в зошити.
Сьогодні ми ознайомимось з життєвим та творчим шляхом письменника Артура Конан Дойла, проаналізуємо образ Шерлока Холмса, спробуємо побувати в ролі детектива, розшифрувати криптограму та логічні загадки. Отож, давайте будемо намагатися запам’ятовувати, аналізувати і думати. Сподіваюся, що праця не буде марною.
ІV. Актуалізація опорних знань
А) Бесіда
- Яку тему ми почали вивчати на минулих уроках? (детектив)
- Дайте визначення детектива;
- хто з письменників писав детективи? (Едгар По, Агата Крісті);
- а чи знаєте ви українських авторів детективних творів? (Олександр Вільчинський, Володимир Лис, Віктор Мельник, Олександр Гавриш);
- з творчістю якого письменника ми познайомились? ( Е.По)
Б) Гра «так чи ні»
1. Заснував детективний жанр в літературі Едгар Аллан По? так
2. Мати Е.По була лікарем? Ні (актрисою)
3. Після смерті матері Едгара взяв до себе торговець тютюном? Так
4. По одружується з троюрідною сестрою Віргінією? Так
5. Віргінія померла пізніше за свого чоловіка Едгара? Ні
6. Е.По написав детективний твір «Зелений жук»? ні
Молодці. Добре засвоїли матеріал.
2. Робота з епіграфом
Епіграфом до уроку я взяла слова письменника.
(Зачитати епіграф) Шерлок Холмс – це людина, яка ніколи не жила, але ніколи й не помре.
Герберт Уеллс
V. Засвоєння нового матеріалу
1. Робота з портретом письменника
Подивiтъся на портрет цiєї скромної, але винятково талановитої людини. Що ви можете сказати про письменника? (діти відповідають)
Ось як описує Конан Дойля російський письменник К.Чуковський : «Я познайомився з Конан Дойлем в Лондоні в 1916 році. Це був широколиций, плечистий чоловік величного зросту (майже 2 метри), з дуже вузькими очима й обвислими моржевими вусами, які надавали добродушно-лютого вигляду. Важив він понад 100 кг, мав руде волосся. Любив спорт. Говорив голосно, сміявся басом. Було в ньому щось наївне та затишне.
А що ми ще знаємо про Артура Конан Дойля?
Що народився 22 травня 1859 року в Едiнбурзi в родині архітектора і художника…
Але давайте скористаємось методом, яким сер Артур надiлив свого героя Шерлока Холмса. Методом, коли він, розглядаючи речi людини, робить на пiдставi спостережень висновки про цю людину. Цей спосiб логiчного мислення Шерлок Холмс називав методом дедукцiї.
Давайте згадаємо з попередніх уроків, що називають методом дедукції?
Дедукція – це спосіб розмірковування, при якому нова думка або висновок виводяться шляхом роздумів над багатьма фактами.
Отже, трiшечки фантазiї, i ми уявимо собi, що цi речi належать письменниковi серу Артуру. Про що ж вони нам можуть повiдати?
I. Старовинне фото жiнки.
Розповiдь учня.
Ця мила жiнка - мати Артура Мері. Нiжна i вразлива, чудово вихована, вона i синовi зумiла передати той кодекс честi, який сама вважала взiрцем: „Бути щедрим з бiдними, чесним i порядним завжди i з yciмa, бути лицарем з жiнкою, хоч би хто вона була...”. Mepi знала багато мов, iсторiю. „Якщо я що-небудь i пам'ятаю з часiв мого раннього дитинства, – то це захоплюючi розповiдi, якi зберiгаються у моїй пам'ятi настiльки яскраво, що заступають навiть дiйснi подiї мого iснування тих pоків ...”. Дар оповiдача Конан Дойль i перейняв, мабуть, вiд матepi – Mepi Фолi.
Доповнення вчителя.
Хочу сказати, що батько i дiд письменника були живописцями. Сер Артур вважав батька неабияким талантом. Чарльз Дойль був першим iлюстратором оповiдань про Шерлока Холмса. А матінку свою він дуже любив i цiнував. Залишилось 1,5 тисячi листiв Конан Дойла до „ рідної матусі ”.
2.Бiблiя.
Розповiдь учня.
Пiдготовча школа Годдера, а в 1868-1876 роках – єзуїтський коледж Cтоуніхерст (графство Ланкашир) готували Конан Дойля до релiгiйної кар'єри. Але захоплення Вальтером Скоттом, а головне – нестримна енергiя Конан Дойля нiяк не вiдповiдали аскетичному способу життя. Тому в 1876 році він вступає до Едiнбургзького унiверситету.
З.Стетоскоп.
Розповiдь учня.
Ця рiч свiдчить про те, що її хазяїн мав справу з медициною. Цим приладом він вислуховував серце i легенi своїх пацiєнтiв. Звичайно, це Артур Конан Дойль – доброзичливий i чуйний лiкар, який був i терапевтом, i педiатром, i хірургом. У 1882 р. сер Артур закiнчив медичний факультет Едiнбургзького унiверситету, а в 1886 р. навiть здобув ступiнь доктора медицини. Пiд час англо-бурської вiйни Конан Дойль добровiльно стає головним хірургом у польовому госпiталi. Коли розпочалась перша cвітова вiйна, Артур (якому було вже 55 pоків) знову вирiшуе йти на фронт лiкарем.
4. Географiчна карта.
Розповiдь учня.
Таку рiч мir мати при собi тiльки мандрiвник. А як захоплювався мандрами Артур Конан Дойль! Ще з раннього дитинства він мрiяв про них. 1 як тiльки отримав диплом лiкаря, вiдразу ж записався корабельним медиком на китобiйне судно, що мало йти до Льодовитого океану. Наступний piк – подорож до Африки. Незабаром – Австралiя, а всього за piк до cмepтi – знову Пд. Африка i Норвегiя. 3 останньої подорожi він вже не в змозi був добратися додому без сторонньої допомоги. Але з властивим йому гумором в oстанні cвoї години пожартував: „Я багато подорожував, але зараз мене чекає, мабуть, найцiкавiша подорож ”.
5. Боксерська рукавичка.
Розповiдь учня.
О, ця рiч могла належати тiльки спортсмену. Вiдомо, що сер Артур протягом свого життя займався спортом. Якщо зазирнути в книгу „ Хто є хто ”, що видається в Англii вже багато poкiв i вмiщує в собi рiзнi свiдоцтва про видатних людей, то прочитаємо: „А. Конан Дойль в молодi роки захоплювався боксом, навіть вигравав у визначних суперникiв, неодноразово був чемпiоном університету”.
Боксерськi рукавички завжди висiли в кабiнетi письменника. Не забував Конан Дойль й iншi види спорту: волейбол, гандбол, регбі, крикет, їзду на велосипедi. Може, саме заняття спортом допомогли серу Артуру пережити стiльки горя, скiльки готувала йому доля.
Доповнення вчителя.
Щодо горя i страждань, треба сказати, що oстанні роки життя письменника були дуже сумними. Biн тяжко переживав страшну втрату – на вiйнi загинули його дорогi люди: старший син, брат, двоє племiнникiв, зять, брат дружини – всього 6 чоловiк з однiєї сім’ї.
Перша дружина Луїса Хоукінс рано померла від туберкульозу і через рік Конан одружується вдруге. Письменник мав 5 дітей. Сер Артур помер від серцевого нападу 7 липня 1930 року.
Нiякi випробування не зломили стiйкого духу цієї благородної людини. Вдумайтеся у слова, що їx попросила вирiзати на надгробному пам'ятниковi вдова письменника: „Вiрний, як сталь, прямий, як клинок ”. Що вони означають?
6. Ручка.
Я тримаю в руках звичайнiсiньку ручку, а скiльки цiкавого вона написала. Саме така ручка принесла всесвiтню славу серу Артуру! З – пiд її пера вийшли чудовi iсторичнi романи, науково-фантастичнi повiстi, iсторично-гумористичнi твори, 3 томи вiршiв.
А все ж таки найпопулярнiше – це твори про славетного Шерлока Холмса, тобто детективнi. Всього цих творів – 60.
Як же виникли ці твори? (далі доповідь учня)
Карної поліції у ХVІІ столітті ще не існувало. Лише в часи Наполеона було створено перші підрозділи, які спеціалізувалися на розслідуванні. На чолі французької поліції Наполеон поставив колишнього каторжанина Відока, який добре знав кримінальний світ, мав зв’язки серед злочинців і завдяки цьому зумів розкрити низку гучних справ. Публіку хвилювали повідомлення преси про величезні афери, грандіозні пограбування, таємні вбивства.
Усе це спонукало письменників, зокрема Артура Конан Дойла, порушити цю тему. Саме життя з його соціальними негараздами, злочинністю і породило виникнення детективних творів.
Сер Артур написав цикл історій про Шерлока Холмса. (слайд)
Він запропонував нову літературну форму. (слайд)
Особливості детективного циклу… (слайд)
Дослiдники творчостi А. Конан Дойля вважають, що Холмс мав свого прототипа. Що означає це слово, давайте запишемо визначення в зошити.
Прототип – це конкретна особа, факти життя або риси вдачі якої покладено в основу літературного образу.
Прототипом Холмса став професор Джозеф Белл, колишнiй унiверситетський наставник Дойля, котрий був майстром спостережливості, логіки, висновків і виявлення помилок. Саме його методика визначення за зовнішніми ознаками хвороби і професії людей до їх обстеження і лягла в основу всіх цих пригод.
Джозеф Бел був не тiльки блискучим лiкарем, а й людиною, яка не вагаючись, вiддала б власне життя за порятунок життя кожного.
Отже, завдяки логiцi i фантазiї Белл став героєм новел, одержавши iм’я Шерлок Холмс.
Конан Дойль надiляє свого героя залiзною логiкою, неабиякою смiливiстю, благородством. Biн працює день i нiч, щоб утвердити справедливiсть, покарати зло. Його мозок не може залишатись без дiла жодноi хвилини. Могутнiй мозок... Рiдкiсна спостережливiсть... Всебiчнi знання... До того ж Шерлок Холмс – поет, художник, знавець i шанувальник музики, сам чудово грає на скрипцi. В розмовi часто цитує фiлософiв, поетiв епохи Вiдродження. Ось така людина. З'явившись на паперi, він вступив у реальне життя, взявши з собою i доктора Ватсона, вірного друга та бiографа. І тепер вони вже не є лiтературними персонажами, вони реальнi англiйцi, що живуть на Бейкер-стрiт 221-Б.
Перші твори про Шерлока Холмса надрукував журнал «Strend Magazine» у 1887 році. За угодою письменник мав регулярно подавати цікаві історії про свого детектива, якого читачі відразу полюбили.
В історії світового кінематографа відомо багато спроб екранізувати пригоди «Шерлока Холмса». Перший фільм про Холмса було знято в 1900 році у Нью-Йорку. Він тривав усього 45 секунд.
Протягом минулого століття знаменитий герой Конан Дойла з’явився у 211 стрічках. Це рекордна цифра, яка свідчить про те, що історії про Холмса екранізуються частіше, ніж інші твори світової літератури. Вона зафіксована в «Книзі рекордов Гіннеса».
А зараз давайте відвідаємо музей Холмсу. Увага на дошку.
(Після перегляду відео запитання до учнів)
Діти, у вас на партах знаходиться карта для складання досьє. Зараз ми спробуємо зібрати досьє Шерлока Холмса. Але спочатку з’ясуємо, що таке досьє. Запишемо визначення в зошит.
Досьє - сукупність документів, матеріалів, що стосуються певної справи, особи, а також папка, в якій містяться ці матеріали.
( Слайд з досьє)
Прізвище, ім’я: Шерлок Холмс.
Стать: чоловіча.
Вік: 40-45 років.
Зовнішність: статура сухорлява, ріст більше від 6 футів (понад 180 см), тонкий орлиний ніс, квадратне підборіддя, гострий, пронизливий погляд, «трохи скрипучий» голос.
Рід занять: приватний детектив.
Місце проживання: Англія. Лондон, Бейкер-стріт, 221-Б.
Сімейний стан: неодружений,
Близькі родичі: брат - Майкрофт Холмс, сімома роками старший від Шерлока.
Друзі: доктор на прізвище Ватсон (або Уотсон).
Шкідливі звички: куріння трубки.
Хобі: хімія, гра на скрипці.
Знаменита фраза: «Елементарно, Ватсон».
Метод розслідування: дедуктивний метод.
Діти, зараз давайте спробуємо відчути себе в ролі детектива і розшифрувати криптограми. Але згадаємо, що таке криптограма?
Криптограма – це схований, зашифрований тайнопис, що розкривається за допомогою набору встановлених правил, з відтворенням схованого запису для прочитання.
Або іншими словами – вид головоломки.
Виникли криптограми в далеку давнину. Їхніми авторами вважають священників, які іноді шифрували священні іудейські тексти методом заміни літер.
Зараз ви об’єднаєтесь у групи і попрацюєте із зашифрованим текстом. Перед вами числа, за якими сховані вислови Конан Дойля та Холмса. Потрібно кожне число замінити на букву, яка відповідає йому в алфавіті. Починайте роботу.
« 17 11 22 23 7 27 23 3 19 21 19 2 11 23 11 3 11 22 18 19 3 15 11 23 1 1 18 1 16 12 10 24 3 1 23 11 6 19 22 33 4 1 8 23 31 22 33 18 1 20 21 24 9 7 18 19 32
20 21 1 27 7 32».
« 3 11 15 19 21 11 22 23 19 3 24 14 23 7 22 3 19 13 19 28 12, 6 12 14 23 7
17 12 10 15 1 17 11 12 3 22 7 10 17 19 9 7 23 7 10 21 19 10 24 17 12 23 11».
« 18 7 17 18 18 12 28 19 4 19 19 17 1 18 16 11 3 12 29 19 5 19 10 1
19 28 7 3 11 6 18 11 14 25 1 15 23» 29 7 21 16 19 15 26 19 16 17 22.
« 18 1 14 3 1 9 28 7 21 19 10 15 21 11 23 11 10 16 19 28 11 18,
33 15 11 14 22 15 19 8 18 11 14 2 7 10 28 12 23 15 19 13 17 7 23 11».
Діти, давайте спробуємо допомогти Шерлоку розплутати деякі кримінальні історії. Слухайте уважно.
а) Випадок у зоопарку.
Міркуючи, чим зайнятись у вихідний, Уотсон раптом згадав, що давно не був у зоопарку. «В дитинство впадаю», - з усмішкою подумав він уже по дорозі.
Але провести приємно час не видалося. В зоопарку була метушня; у якоїсь дами зникла сумка. Точніше, її викрали – леді навіть бачила спину злочинця, який втікав.
Далеко втекти він не міг – усі виходи закрили, швидко прибула поліція і почала перевіряти територію. Лікар в цей час уважно спостерігав за тваринами – врешті-решт, він прийшов саме для цього. Ось кумедні мавпи граються , їдять банани, службовець простягає величезному носорогу ковбасу на паличці, страус ходить по клітці туди-сюди…
Стоп…Якась думка промайнула в Уотсона, і він побіг до поліцейського. Інспекторе! – крикнув лікар, - швидше сюди, я знаю де злочинець.
Завдання: Хто ж злочинець?
Відповідь: Службовець, який простягав ковбасу носорогу, адже той є твариною травоїдною.
б) Розбита ваза.
На світанку до Уотсона прийшов давній приятель містер Кастерлі.
Джеймсе, - розпочав він, я сьогодні не спав цілу ніч. Маргарет поїхала до нашої дочки і має повернутися у вечері. А тут такий «сюрприз» - розбита її улюблена майсенська ваза! Моєї провини у цьому немає. Я сідав вечеряти, коли почув стукіт і дзвін скла у спальні. Вбіг туди і встиг помітити якогось чоловіка, який вистрибував через вікно. Не розуміючи, побіг за ним. Але вечорами вже холодно, скло в моїх окулярах миттєво спітніло, і поки я витратив, незнайомець встиг втекти. Відшукай його, Джеймсе, бо як я поясню Маргарет?
Але Уотсон не поспішав із пошуками. Він тільки покивав головою і з усмішкою промовив: Дінні, друже мій, хіба можна так боятися дружини? Ти ж уже сивий джентльмен, а не хлопчисько. З ким не трапляється? Впевнений, Маргарет не буде довго сердитися на тебе.
Запитання: Чому лікар зразу зрозумів, що злочинець вигаданий?
Відповідь: Скло в окулярах пітніє, коли входиш з вулиці у приміщення, а не навпаки.
Шерлок Холмс – це людина, яка ніколи не жила, але ніколи й не помре.
Герберт Уеллс
VІ. Підведення підсумків уроку
Вправа « Лiтературний крос»
Кажуть, що час – найкращий суддя, що його вироки найсправедливiшi, i саме вони не пiдлягають перегляду. Вирок часу щодо вартості творів Конан Дойля винесено. Письменник цей не загубився в лабіринтах iстоpii лiтератури, а залишився серед живих постатей красного письменства. Ватсон говорив: „Щоб пiзнати людство, треба вивчити людину!”. Автор i вивчає людину разом зi cвоїм спостережливим героєм. А ми з вами саме тому читаємо його вiчнi твори.
VІІ. Оцінювання учнів
(Виставляю оцінки за роботу на уроці та аргументую їх).
VІІІ. Домашнє завдання
1 рівень Написати діалог «Зустріч із Шерлоком Холмсом».
2 рівень Виписати крилаті вислови Холмса.