Урок літератури в 7 класі.
Тема. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до
непоказної самопожертви та любові до ближнього.
Гуманізм твору О. Генрі «Останній листок».
Мета: формування предметних компетентностей: розкрити своєрідність та ідейний зміст новели О. Генрі «Останній листок», її гуманізм; розвивати вміння аналізувати художній твір, навички виразного читання, образного мислення, вміння характеризувати художній образ, творчі здібності учнів;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно- мистецьких явищ;
комунікативної: розвивати навички роботи в парах ,спілкування в колективі й толерантне ставлення до думок та почуттів оточуючих;
інформаційної: розвивати навички роботи із джерелами інформації;
загальнокультурної: виховувати почуття милосердя, готовності до самопожертви та любові до ближнього, найкращі моральні якості учнів, шанобливе ставлення до мистецького хисту.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет О. Генрі, мультимедійна презентація(кроссенс, «хмара» слів, текстові завдання, листочки плюща, підручники.
Треба бути Людиною, незважаючи на всю
жорстокість навколишнього світу, і це можливо.
О. Генрі
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка диференційованого домашнього завдання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя з елементами бесіди.
- Навіщо люди допомагають один одному?
- Що повинна вміти людина, щоб досягти взаєморозуміння з іншими?
-Як ви розумієте слова письменника: «Треба бути Людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо?»
Життя людини – це неосяжний дарунок природи, який вражає своєю неповторністю. На життєвому шляху трапляються різні випробування. Є проблеми, які вирішити просто, але буває й так, що не людина долає перешкоду, а перешкода нищить людину. Нерідко трапляється, що людина падає духом і проблема здається їй нездоланною фортецею. Як жити далі? Покірно «здатися»? Чи боротися? На ці питання ми знайдемо відповідь у новелі О. Генрі «Останній листок».
3. Інтерактивний прийом «Мікрофон»
- Поміркуйте, які риси формуються у вас, коли ви допомагаєте людям.
- Хто із героїв твору О. Генрі «Останній листок», здатен жертвувати собою заради інших?
На сьогоднішньому уроці ми з‘ясуємо, яку роль відіграв Берман у житті молодих художниць, чому вчинок художника можна назвати подвигом.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Застосування знань, формування вмінь і навичок.
Гуманізм – увага й любов до людини, готовність їй допомогти.
Альтруїзм – готовність до самопожертви заради іншої людини.
Самопожертва – жертвування собою, своїми особистими інтересами для блага інших.
Людинолюбність - той, хто любить людей, готовий завжди їм допомогти.
Бесіда.
(«Старий Берман був художником і жив на першому поверсі під ними. Йому вже перевалило за шістдесят, і борода в нього, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика…»
( Епітети: буркітливий дідок, гидкий старий, старий базіка, неохайний, потворна зовнішність. Порівняння: Бермана автор порівнює з пророком Мойсеєм: «… борода в нього, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика.»)
(«В мистецтві Берман був невдахою. Сорок років тримав він у руках пензель, але й на крок не наблизився до своєї Музи, щоб хоч торкнутися краю її мантії. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи. Уже кілька років, як він не малював нічого, крім якоїсь мазанини – вивісок та реклам. »)
(«На шматок хліба він заробляв, позуючи тим молодим художникам з колонії, які не могли платити натурникові-професіоналу…»).
(Бог наказав пророку Мойсею вивести обраний народ з єгипетського рабства. Мойсей виконує важливу місію – це порятунок народу. А Берман рятує Джонсі від смерті).
Чому твір О. Генрі має назву «Останній листок»? ( Цей листок був останнім у житті Бермана, а також став першим шедевром художника – невдахи).
V. Узагальнення та систематизація вивченого на уроці.
1. Слово вчителя.
Новела «Останній листок» - про людяність, співчуття, самопожертву. І про мистецтво, яке має спонукати до життя, давати наснагу, радість і натхнення. Це і є уроки О. Генрі, вони вчать радіти щирим людським почуттям, які можуть зробити життя у цьому шаленому світі щасливим і осмисленим.
На уроці я:
Учні отримують листочки плюща, на яких пишуть найкращі якості свого сусіда за партою та обмінюються листочками .
VI. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VII.Домашнє завдання.
Написати твір – роздум «Треба бути Людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо» -1 група;
скласти сенкан на тему «Берман» - 2 група.
Додаток до уроку 1
Повідомлення групи- «істориків» про біблійного пророка Мойсея
Мойсей (витягнений чи врятований з води) — біблійний персонаж із Закону Мойсея у Старому Заповіті. За Біблією — вождь і законодавець народу єврейського, пророк і перший священний автор. Пророк у християн, юдаїстів і мусульман.
Коли народився Мойсей, його мати три місяці приховувала його народження через наказ фараона вбивати немовлят-хлопчиків, а потім поклала дитину в кошик і залишила на березі річки. Дитину знайшла дочка фараона і вирішила взяти її собі, а рідна мати вигодувала його. Коли Мойсей виріс, він зрозумів, що євреям в Єгипті живеться дуже тяжко: вони важко працюють і зазнають знущань.
Згодом, коли фараон хотів покарати Мойсея за вбивство єгиптянина, той утік в землю Медіамську, де одружився на Сепфорі і в нього народився син.
Одного разу Мойсею явився Господь в вигляді палаючого теренового куща, і сказав, звертаючись до нього, що зрозумів страждання свого народу і вирішив звільнити його й вивести в іншу землю, тому Мойсей мав піти до фараона, всім розповісти про своє видіння й передати волю Господа. Проте фараон не погодився відпустити ізраїльський народ з Єгипту, а життя євреїв ще погіршилося. І тоді Господь послав кару на Єгипет: вода перетворилася на кров, трапилося нашестя жаб та мух, епідемія язви, град, саранча та темрява, смерть всіх первістків та всього першородного від тварин. Лише після цього фараон відпустив євреїв і після 430 років життя в Єгипті вони залишили його. Ця подія – вихід євреїв з Єгипту – велике свято для іудеїв. В цей день вони святкують Пасху.
В Старому Заповіті детально описаний устав Пасхи.
Друга частина Старого Заповіту має назву «Вихід», бо розповідає вона про вихід ізраїльтян із єгипетського рабства під проводом пророка Мойсея та про Закон (заповіді), даний Богом народові на горі Синай.; про мандрівку ізраїльтян Аравійською пустелею до Батьківщини – Ханаану і побудову Скінії (намету зборів), де відбувалися богослужіння.
Додаток до уроку 2
Повідомлення групи – «художників» про Мікеланджело та його шедеври.
«Мойсей» Мікеланджело Буонаротті — один із найкращих творів великого італійського скульптора, живописця й архітектора.
У 1513 році прихильники покійного папи Юлія ІІ замовили скульптору гробницю, на якій повинен був стояти саркофаг із тілом, а оточувати його мали шість сидячих фігур, на зріст значно більших від людини. Однією з цих фігур Мікеланджело вирішив зробити пророка Мойсея.
Над скульптурою він працював протягом 1513–1516 років. Висота роботи — 2,25 метри.
При огляді шедевра неважко збагнути, що зовнішній спокій старця й внутрішня напруга думки свідчать про, безперечно, велику силу духу. Твір задуманий так, що для цієї скульптури важливий не тільки передній, а й задній і бічний план. Знаходячись від картини зліва, ми можемо побачити Мойсеєву голову в профіль, праву руку, яка підтримує скрижалі заповіту. З цієї сторони біблійний пророк — втілення незворушного спокою і впевненості. Та коли обійти фігуру й подивитися на неї справа, то нам несподівано відкриється, що нерухома фігура живе напруженим внутрішнім життям.