«МІС ХІМІЯ»
Мета заходу : зацікавити учнів хімічною наукою та поглибити інтерес до неї ;
спрямувати дітей на можливість вибору своєї майбутньої професії ;
Наочність : на сцені – назва заходу (великими літерами надпис «Міс хімія»),
плакати з хімії з висловлюванням : М.В.Ломоносова «Широко простя-
гає хімія руки свої у справи людські»,Д.І.Менделєєва «Межі наукового
пізнання та передбачення визначити неможливо» , «Просто знати –
ще не все , знання слід використовувати» Й. Гете; оформлені столи
«Перукаря», «Фармацевта», «Лаборанта» , «Агронома» ;аудіозаписи для
озвучування конкурсів , мікрофони для ведучих і журі.
Обладнання : лабораторний посуд ,пробіркотримач , штатив , пробірки, циліндри,
фарфорова чашка
Реактиви : сульфатна кислота ,вода , хлороводневі кислота , 25% р-н амоніа-
ку,цукрова пудра ,активоване вугілля , забарвлена вода , нашатирний
спирт , сода харчова ,шампуні ,добрива ,силіцій діоксид.
Місце проведення : актовий зал школи
Ведучий . Добрий вечір , шановні друзі ! Всі знають , що хімія відіграє в нашому житті дуже важливу роль . Як саме вона нам допомагає , ми дізнаємося сьогодні більш детально .
Дозвольте запросити на сцену наших учасниць (зачитує кожну учасницю по імені) і представити членів журі (зачитує його склад).
І. Ведучий . А зараз ми проведемо конкурс «Моя професія».Наші учасниці розкажуть про професії , пов’язані з хімією.
Учасниця 1 (перукар). У моїй професії хімія відіграє неабияку роль . Крім уміння робити різноманітні зачіски , я повинна знати , як пофарбувати волосся та зробити хімічну завивку . І тут мені стають у пригоді знання з хімії .
Тепер практично немає зачісок , які б виконувалися без застосування барвників . Останні не тільки змінюють колір волосся , а й візуально коригують форму обличчя . Барвники бувають хімічними та природними . До хімічних належать , наприклад , перекис водню (30 – відсотковий водний розчин перексиду водню Н2О2) . Це сильний окисник . Про це треба пам’ятати , і коли готуєш розчин , і коли наносиш його на волосся . Так , готувати розчин для фарбування волосся треба в неметалевому посуді , наносити його на волосся слід у гумових рукавичках . Знебарвлення – це окиснення пігменту волосся . Сильна дія перексиду водню може призвести до того , що захисні лусочки волосся одержать опік . Тому фарбують немите волосся , оскільки жирова плівка захищає його від ушкодження .
Чим більше є час впливу на волосся Н2О2 , чим вище його концентрація , тим краще освітлен-
ня . Але слід пам’ятати , що концентрація Н2О2 не повинна перевищувати 15 % , а час витримки – від 3 до 20 хв. Тому за відносно низької концентрації Н2О2 до нього додають активуючу речовину , яка прискорює реакцію розкладу . Таким прискорювачем є нашатирний спирт . Його слід додавати трошки , краплями . Приготувавши суміш , її потрібно відразу ж нанести на волосся так , щоб реакція з виділенням О2 ( поява піни ) відбувалася на волоссі . Після фарбування суіш змивають підкисленою водою ( 1 ст. ложка столового оцту на 1л води ).
Учасниця 2 (фармацевт). У моїй професії знання хімії і біології дуже важливі . Як впливає той чи інший препарат фармацевтичної та біохімічної промисловості на наш організм , у якій кількості його вживати і коли , чи можна застосувати одні ліки паралельно з іншими , чи не буде від цього шкоди організму і чи не зміниться дія обох препаратів – ось з якими запитаннями звертаються до мене хворі . Тому я повинна знати не тільки біохімічний склад будь-яких ліків , а й те , як вони діють на організм людини , якщо ж я безпосередньо виготовляю мазі та різні мікстури , то зобов’язана точно дотримуватися кількісних відношень речовин , указаних у рецепті . Адже від дози речовини в препараті залежить здоров’я моїх пацієнтів . Тому від аптекаря , як не від кого іншого , чекають точності й акурат-ності . Недарма в народі кажуть : «Точно , як в аптеці».
Учасниця 3 (лаборант). І в моїй професії хімія має велике значення . Моя робота пов’язана з приготуваням розчинів солей , лугів та кислот різної концентрації . Ці речовини потрібні для аналізу рідин нашого організму (зокрема , крові , лімфи …). Коли я , наприклад , хочу зробити забір крові , я розливаю в пробірки розчини , які приготувала заздалегідь , Вони необхідні для того , щоб кров не згорталася і в ній збереглися клітини , потрібні для дослідження . Так , для того щоб збереглися еритроцити , треба взяти 0,9-відсотковий розчин натрій хлориду , для лейкоцитів – 3-відсотковий розчин оцтової кислоти . Для забору крові на аналіз зсідання еритроцитів беруть 5-відсотковий розчин лимоннокислого натрію.
Якщо я працюю не в клінічній , а в біохімічній лабораторії , там за допомогою хімічних реактивів визначаю наявність і точну кількість різних речовин у сечі і в сироватці (цукор , холестерин , білірубін , креатианін тощо ). Тут так само не обійтися без знання того , як готувати розчини різної концентрації . Саме для біохімічного аналізу дуже важливі точна концентрація реактиву і точний об’єм взятої рідини організму . Від цього залежить правильність аналізу . Тому я повинна бути дуже уважною.
Учасниця 4 (агроном). А мій фах пов’язаний із землею і рослинами . І знання хімії мені в цьому дуже допомагає . Сучасна хімічна промисловість випускає спеціальні препарати , за допомогою яких можна активно керувати життям і розвитком рос-лин . Враховуючи потреби різних культур у поживних речовинах , значення рН грунтів , правильно використовуючи добрива , можна не тільки підвищити врожайність , а й поліпшити якість сільськогосподарської продукції , збільшити опір культур різним хворобам . Мінеральні добрива значно покращують кругообіг речовин у грунті , підвищують його продуктивність .
Мені треба знати , які добрива , у якій кількості і коли вносити в грунт . Відомо , що добрива бувають трьох типів :
Якщо до складу добрива входить один з поживних елементів (азот , фосфор , калій) , то вони називаються простими . Є також комбіновані , змішані , складні мінеральні добрива з двома компонентами : амофос – азот і фосфор , потазот – азот і калій , селітра – з трьома компонентами : нітрофоска – N, P, K .Вони застосовуються на всіх грунтах та під усі культури .
Отже , без знання хімії мені не виростити хорошого врожаю .
Ведучий . Для підсумку конкурсу «Моя професія» слово надається журі .
ІІ.Ведучий . Наступний конкурс – «Яка я господиня» , де наші дівчата покажуть , як знання хімії допомагає їм у побуті .
Учасниця 1. Я розповім вам , який шампунь обрати .
Учасниця 2. «У чистій оселі і люди веселі» -говорять у народі . Гігієна приміщення – запорука здоров’я .
Для боротьби з тарганами використовується зовсім неотруйний силіцій діоксид . Для цього придатний не звичайний , а тільки так званий гід рольний силіцій діоксид , який має здатність інтенсивно поглинати вологу . За зовнішнім виглядом – це дрібний білий порошок . Якщо тарган забрудниться в цьому порошку , то силіцій діоксид почне безперервно поглинати вологу , яка міститься в організмі комахи , - аж до повного зневоднення . «Висушений» таким чином тарган гине . Цей засіб не становить ніякої небезпеки для людини .
Учасниця 3. Як і будь-яка охайна господиня , я дбаю про чистоту на кухні . Ось кілька порад .
Учасниця 4. У вільний від роботи час я люблю «хімічити» на кухні . Ось і сьогодні дещо приготувала для вас . Рецепт моєї страви дуже простий : беру трошки холодного дигідрогенмонооксиду , додаю вуглеводи і замішую круте тіс-то . Розкачую його , роблю кульки , заліплюю туди тушкований крохмаль і кидаю в киплячий дигідрогенмонооксид . Змащую жиром . Страва готова . Яку саме страву я приготовила ? Вареники з картоплею.
Ведучий . Для підсумку конкурсу «Яка я господиня» слово надається журі .
ІІІ. Ведучий . Кожна жінка по своєму чаклунка і наступний конкурс «Світ чаклунства» . Подивимося якою ж магією володіють наші дівчата .
(Ведучий надає можливість кожній учасниці вибрати свій фант чаклування за допомогою квітки «Ромашки»)
(зливання двох рідин : сульфатної
кислоти з водою – демонстрування підвищення температури одержаного
розчину).
(у циліндр (об’єм 1 л) наливаємо 1 мл конц.хлоридної кислоти , а в другий – стільки ж 25%-го розчину амоніаку. Обидва циліндри закриваємо кришками та ставимо на певний час на деякій відстані один від одного.Усе це робим заздалегідь.
Під час демонстрації досліду циліндр із хлоридною кислотою ( на стінках ) перевертаємо догори дном і ставимо на кришку циліндра з амоніаком. Кришки прибираємо : утворюється амоній хлорид у вигляді білого диму.
(змішують цукрову пудру з сульфатною кислотою та демонструють попелище).
(кілька таблеток активованого вугілля і наливають до них потрохи забар-
вленої якимось барвником воду , перемішують вміст :забарвлення зникає ,
рідина стає прозорою ).
Ведучий . Для підсумку конкурсу «Світ чаклунства» слово надається журі .
Ведучий . IV конкурс – художньої самодіяльності.
Тепер наші дівчата не тільки сумлінні й охайні господині . Сьогодні
вони продемонструють вам свої таланти .
Учасниця 1. Співає частівки «Реклама хімії».
Важко навіть уявити ,
Як без хімії прожити ?!
Чистить , миє і годує ,
Живить , травить і лікує .
Грішне тіло прикриває ,
На городі помагає :
Щоб родили помідори ,
Ми під них підсиплем добрив.
Як природа збій дала ,
Скоригується краса :
Там підмажем , підфарбуєм ,
Що не треба – затушуєм .
Є косметика у нас –
Станеш ти красуня враз !
Посуд , меблі і тканини –
Це хімічні речовини .
І повітря і вода :
Взагалі природа вся !
Хімію вивчай охоче –
І в халепу ти не вскочиш.
Будеш знать про неї все ,
Вона користь принесе !
Учасниця 2. Народна пісня «Несе річка воду».
Несе річка воду ,
Не жалійте гроші ,
І для підприємства
Прибутки хороші.
Доки актуальні
Очисні споруди ,
Хоч давно відомі ,
Користуйтесь люди .
Воду економте ,
Бо буде погано.
Є такий лічильник
Діє бездоганно.
Знайдете можливість ,
Воду озонуйте ,
Зі своїм здоров’ям
Люди не балуйте .
Коли зрозуміли
Мої застороги.
Поспішіть уникнути
Приспані тривоги .
Учасниця 3. Вірш «Про амоніак і калій хлорид»
NH3 і KCl ось такий створили хор :
Це мене шанують люди.
Мушу в кожному селі
Підживити картоплі .
Каже гордо аміак ,-
Та без мене теж біда ,
Я потрібен , як вода ,
Всім рослинам в господарстві .
Кожен фермер добре знає
І мене не обминає .
Двоє в полі зустрічались .
Двоє вперто сперечались
В спеку та опісля злив .
А в полях жита росли
І під вітром хвилювались ,
І під сонцем достигали –
Не було у них гризот :
Калій , фосфор й нітроген
Сили їм дали доволі
Колоситись в ріднім полі .
Учасниця 4. «Ода хімії» на музику пісні «Червона рута».
Ти признайся мені ,
Звідки в тебе ті чари ,
Я без тебе всі дні
У полоні печалі .
Який крем мені взять ,
Щоб лишитись красивою ,
І шампунь , щоби мать
Всім волосся на диво?
Приспів:
Хімія мила , нерозгадана сила ,
Ти у мене єдина , тільки ти , повір .
Подаруй мені вроду ,
Порошки , мило , соду
Та очищену воду з синіх гір.
Ведучий. Ось і скінчилася наша розважальна година .
Слово надається журі .
(журі підбиває підсумки . Переможниці конкурсу голова журі вручає золоту корону (із жовтого паперу з написом «Аи»), стрічку «Міс Хімія» та золотий ключик від «Країни Хімії».Звучить 1-й концерт Чайковського для фортепіано з оркестром. Іншим учасницям вручаються посвідчення)
Ведучий . І на завершення програми
Ми , друзі , вам сказати хочем :
Якщо ви ще не переконалися досі ,
Що хімія – наука із наук ,
Велична , таємнича , загадкова ,
В користування нам дає
Мільйони речовин чудових –
Лиш пам’ятайте , друзі ,
Що в усьому потрібно мати міру й такт.
Про техніку безпеки пам’ятати ,
Щоб дров не наламати й не осмішитись , ось так !
Бо хімія порядок любить
В усьому , всюди і завжди .
Тоді лиш людям вона служить ,
Для миру , добра й лагоди .
Тому навчаймось на «12» ,
Знання хімічні здобуваймо ,
Щоб крокувати впевнено в житті
Й земні багатства зберегти .
Досліджуйте , пізнавайте , дерзайте !
Зробіть свій вибір – уявіть хімію як свою майбутню професію !
Дякуємо за увагу . До нових зустрічей !