Захарівський НВК КЗ «Глинське НВО»
Світловодської районної адміністрації Кіровоградської області
«Сон, що став
реальністю…»
Вчитель Колесник В.В
Мета заходу:
- розширити знання учнів про хімію, як науку;
План
I. Вступне слово
1 ведучий: Всім добрий день Вам, друзі,
Учні школи нашої
Та їх учителі!
2 ведучий: Ви гості, а хазяйки
Технічного прогресу
1 ведучий: Чекають нас змагання,
покажуть зараз учні:
Яка в них ерудиція?
Чого навчив підручник?
2 ведучий: Команди, ви готові?
Бере початок гра,
Всі слухайте питання
Ні пуху, ні пера.
1 ведучий: І так, познайомимося з нашими
командами:
Капітан команди – ________________________________________________________________
Капітан команди – ________________________________________________________________
2 ведучий: А тепер привітаємо наше справедливе журі:
1. ___________________________________________________________________________________________
2. ___________________________________________________________________________________________
3. ___________________________________________________________________________________________
1 ведучий: Все відомо навкруги?!
Ні, це лише наша уява.
На Землі, ще багато того,
І твого, і мого!
Ви дивуйтесь росі,
Ви дивуйтесь квіткам,
Ви дивуйтесь і пружності сталі.
Ви дивуйтесь тому,
Чому люди давно
Дивуватись уже перестали!
Наш турнір присвячений геніальному хіміку та його відкриттю – Дмитру Івановичу Менделєєву. Відомий історичний факт, що свою таблицю Менделєєв побачив у ві сні.
Пропонуємо проникнути в ті далекі часи, в творчу лабораторію вченого і зрозуміти, які думки непокоїли хіміка - Менделєєва.
2 ведучий:
Вам будуть запропоновані запитання у вигляді інтерактивної презентації.. Якщо команда знає відповідь на запитання, то піднімає сигнальну картку. У разі правильної відповіді команда отримує 1 бал.
(Презентація – 6 питань, на кожне питання даються три відповіді, перевіряють відповідь капітани команд
1 ведучий: А от як про цю подію пишуть поети:
Учениця Скрипник А.
«Случилось в Петербурге это.
Профессор университета
писал учебник для студентов...
Задумался невольно он:
"Как рассказать про элементы?
Нельзя ли тут найти закон?»
Искали многие решенье.
но, проходя лишь полпути,
бросали. Мучило сомненье:
«А можно ли закон найти?»
Мир состоит из Элементов.
(В то время знали шестьдесят.)
А сколько их всего? На это
нельзя ответить наугад.
Но не гадал, а верил он:
«Тут должен, должен быть закон!»
Упрямо он искал решенье.
Был ТРУД, НАДЕЖДА И ТЕРПЕНЬЕ,
и ВЕРА в то, что он найдет!
Он так работал целый год.»
2 ведучий: Ми вже добре знайомі з Періодичним законом і Періодичною системою. Всі команди отримали домашнє завдання розповісти про хімічні елементи та їх найважливіші властивості.
І Тур – «Розповіді про хімічні елементи»
(кожній команді по 3 завдання)
“Аш” у формулі читайте
І прошу запам'ятайте:
Я – в основі, в кислоті,
Я – у річці, у воді.
Я – найлегший.
Ось він я:
Гідроген – моє ім'я!
Я – Карбон, я – вуглець,
Я – вугілля, олівець.
Маю ще один талант:
Я блищу, бо діамант.
Хоч я шостий, я важливий!
Я в усіх живих клітинах!
Я з металами стою,
Хоч м'який, мов масло.
Жовтим полум'ям горю
Й довго не погасну.
Я поширений доволі:
В соді, склі й кухонній солі.
В морській воді я проживаю,
На твердість її впливаю,
Тому вода гірка на смак.
Я – Магній, дванадцятий знак!
Я скрізь навколо тебе є,
Бо Оксиген – ім'я моє!
Я – у деревах, у траві.
В твоїх я жилах, у крові!
Дуже поширений в природі,
Я є в піску, в гірській породі.
Пишаюсь рослиною я і твариною.
“Силіцій” звуся латиною.
У формулі читайте “ен”
Латиною – Нітроген.
Ми азотом називаєм,
Що з повітрям удихаєм.
Я в комахах і в рослинах,
В наших генах, у клітинах.
(За кожне завдання команди отримують 1 бал)
2 ведучий: Наступний ІІІ тур «Хімічна вікторина», Ви вивчили хімічні елементи, Періодичний закон, а чи добре ви знаєте властивості хімічних елементів, речовин, що нас оточують. Дізнаємося з наступного туру.
Вчитель
1. Назва якого елементу співпадає з назвою країни, що займає друге місце по кількості населення? (Індій(№49) Іn - Індія)
2. 3 назвою якого хімічного елементу співпадає назва земної кори, що відома з курсу географії? (Літій -літосфера. Обидві назви походять від грецького слова "літос", що означає "камінь")
3. В якій капустині багато йоду? (Ламінарії або морській — 0,5% йоду)
6. Який елемент входить до складу зубної емалі? (Фтор, в нормальній питній воді міститься 0,5 — 1,2 мг/л фтору. Недостача або підвищення вмісту фтору у воді викликає захворювання зубів)
7.Елемент № 7 (Нітроген).
8. Хімічний елемент із порядковим номером 36. (Криптон.)
9. Елемент, що входить до складу води. (Гідроген.)
10. Він входить до складу води і до складу вуглекислого газу.(Оксиген.)
11. Хімічний елемент із молярною масою 7 г/моль. (Літій.)
12. Лакмус іншим словом. (Індикатор.)
13. Який метал має антибактеріальну дію? (Срібло.)
14. Що є однією з причин пошкодження озонового шару( Гази фреони, які зберігаються у повітрі 50-100 років.)
15.З чого виготовляють папір? (Целюлози)
18. Який елемент має бактерицидні властивості? (Аргентум)
Ведучий 1. В кабінеті хімії існують певні закони, яких обов’язково необхідно дотримуватись, інакше може трапитись біда. Як ви гадаєте, що це за закони? Так, це правила техніки безпеки!Четвертий КОНКУРС «ЖИТТЯ МОЄ У НЕБЕЗПЕЦІ БЕЗ ПРАВИЛ ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ». Учасники від команд повинні вказати 9 помилок – порушень правил техніки безпеки під час проведення практичної роботи, відповідь аргументувати. Кожна помилка оцінюється в 1 бал.
Сценка «Практична робота»
У хімічний клас заходять два учні, один з них щось їсть, вони сідають за стіл, учень кладе їжу на край столу (1).
Починають виконувати досліди, при цьому один тримає пробірку, а інший наливає у неї реактиви (2), етикетка не повернута до долоні. Учні відкривають банки з хімічними реактивами і залишаються їх відкритими (3). Реактиви наливаються не над столом (4). Шепочуться й доливають новий реактив, не передбачений дослідом (5), нюхають (6).
Закривають флакони, переплутавши пробки (7), витирають руки об одяг і доїдають принесену їжу (8,9).
2 ведучий: Тепер до вашої уваги практична сторінка. Один учасник з команди повинен розгадати нескладну задачу. Перший отримує 3 бали, другий- 2, третій -1.
Обчисліть масову частку Нітрогену в нітратній кислоті, (w = 0,22.)
1 ведучий: Наступний тур – «Хімічно-математичні розваги». Конкурс проводить учениця 10-Воробйова Діана. Надаємо їй слово.
«Хімічно-математичні розваги» : Ви добре вивчили періодичну систему хімічних елементів Дмитра Івановича Менделєєва. Пропоную представникам команд загадати порядковий номер хімічного елемента, з перших трьох груп додайте до нього таку ж цифру. Суму помножте на п’ять, покажіть мені результат і я назву номер обраного вами хімічного елемента.
1 ведучий Дісталися фіналу і нам залишилося останнє завдання, воно буде у вигляді сценки. Ваша задача полягає у тому, щоб знайти порушення
Звучить музика
УЧИТЕЛЬ:
Скажіть, будь ласка, ви любите казки? Так!!!
Спочатку ви з інтересом слухали, що читали вам мами й тата, потім з цікавістю розглядали в книгах картинки, а тепер ви їх читаєте самостійно і, звичайно, увесь час намагаєтесь уявити, що робили, як почувалися герої, як насправді могли виглядати казкові події. Сьогодні ви прийшли до нас у гості не дарма, адже до вас у гості поспішають герої казок… Отже, віртуальна історія «У гостях у казки» починається… Зустрічайте казкових героїв!
Звучить музика із мультфільму «Пластилінова ворона».
Виходять персонажі.
ПОПЕЛЮШКА:
Добридень, діти! Я так поспішала на зустріч із вами, думала, що не встигну. Ах, скільки важкої роботи задала мені моя мачуха! Доречі, а ви впізнали мене?... Діти, згадайте, що змішала мачуха й примусила мене розділити.
Як ви думаєте мені було важко це зробити? Хто хоче спробувати розділити ось таку суміш? (Змішує залізні ошурки й гранули цинку). Ну що, важко? Так само й мені часто буває нелегко. Але я знаю, як можна легко розділити нашу суміш. Дивіться. (Демонструє дослід «Дія магніту») Ну от, із цією роботою я впоралася. Мені час. У мене ще так багато справ! (Іде)
ДОКТОР АЙБОЛИТЬ:
Я под деревом сидел,
К детям в гости захотел.
Приходи ко мне лечиться,
Вика, Яна и Алина,
Петя, Саша и Сережа,
Полечу тебя я тоже!
Так, кто тут у нас больной?
У кого сей час ангина,
Дифтерия, скарлатина?
Всех излечит, исцелит,
Добрый доктор…
Діти, а ви сміливі? Щось не чую. А ранки у вас були? А-а, ви, напевно, боїтесь крові? Що-що? Повторіть! А тепер час випити чаю Доктора Айболита зі смачним білим сухариком. (Відкушує й жує). Хто бажає? (Демонструє дослід «Іодний чай і посиніння сухаря») Будьте здорові (апчхи!) і щасливі (апчхи!)! (Іде наспівуючи) Закаляйся, если хочеш бать здоров, постарайся позабыть про докторов…
Звучить музика із мультфільму «Летючий корабель» - «Частушки бабок-ежек».
Танцюючи вибігає Баба Яга.
БАБА ЯГА:
Ну що, мої милі, скучили? Так, стара я стала. Та от лихо, згоріла недавно моя ступа. Як ви думаєте, хто це зробив?... Іван-дурник! Грав із сірниками! Скажіть, хіба сірники - це іграшка? Звичайно, ні! З ними гратись небезпечно! А от якось зайшов до мене Горинич і навчив мене чудес. Хочете покажу? (Демонструє дослід «Неспалима хусточка» Хустку змочити у спирті і підпалити.) Яка ж я молодчина! А ви, дітки, сірниками не бавитеся, а то як покараю вас! Чао, мої гарні.
Звучить музика виходить Аладін.
АЛАДІН:
(Розстеляє килимок, сідає по турецьки).О, найпрекрасніші учні, найпрекраснішої школи! Я радий вітати вас! Сьогодні ви побачили багато див! О, Аллах! Але і я приготував вам сюрприз! Я прийшов не один, а зі своїм другом Джином. Хочете подивитися? (Демонстрація досліду «Дим без вогню». За 2 хв до початку дослу колбу сполоснути нашатирним спиртом, щоб кілька крапель залишилось на дні. На блюдце наливаємо кілька крапель
концентрованої хлоридної кислоти і розмішуємо. Блюдцем накриваємо колбу.) О, диво! Ти сталося! О, Аллах! Що я чую? (Нахиляє голову до підлоги.) По-моєму, сюди хтось наближається… (Тікає)
Звучить музика з мультфільму «Бій на калиновому мосту».
ЗМІЙ ГОРИНИЧ:
Привіт, дітки! Ви впізнали мене? А його? (Повертається спиною, за нею маленький дракончик.) Так, я Змій Горинич. (Грізно) Я люблю вулкани, вогні, вибухи, пожежі. Але сьогодні я добрий і нічого подібного влаштовувати небуду. Я покажу вам вулкан! (До дракончика) Учись, синку. (Демонструє дослід «Вулкан». На керамічну плитку насипати гіркою калій перманганат на верхівку капнути трохи гліцерину.) Ой, зовсім забув, я ж ішов до Баби Яги! Вона булла тут? Ну, і що ж вона вам показувала? Ну то це ж я її навчив! Піду-но я її шукати. Прощавайте!
Звучить пісня «Шовковий шнурочок»
УЧИТЕЛЬ:
Любі діти, ми дуже сподіваємося, що вам сподобалася подорож у дивовижний світ казок. Але ви повинні дати обіцянку, що ніколи неповторюватимете те, що сьогодні робили наші герої. Отже, голосно промовимо: клянемося!
2 ведучий: Команди – молодці
Що ж нам демонстрували
Сьогодні тут гравці?
2 ведучий: Свою потужність, силу,
Роботу колективну,
У відповідях – швидкість
Та гру таку активну
Нашому журі надаємо час для підведення підсумків, а наша розважальна програма продовжується. Зі своїм подарунком до нас завітали славетні хіміки . Дівчата продемонструють високий клас хімічної майстерності і дослідництва – до вашої уваги «Хімічна симфонія»!
( Учениці демонструють цікаві досліди під музичне супроводження).
Досліди:
2 ведучий: Довідались, крім того,
Про хімію нового
А зараз – час назвати
Змагання результати.
Слово надається журі для оголошення результатів нашої гри та підведення підсумків усього турніру.
Отже переможцями стали :
1