Конкурс
« Знавці
рідної мови»
Конкурс «Кращий знавець української мови»
Мета: навчати дітей розуміти красу української мови та збагачувати її; формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширити знання з української мови, повторити вивчений матеріал; розвивати логічне і творче мислення; виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій.
Обладнання: плакати про мову, вишивані рушники, хліб, калина.
Хід конкурсу
І. Організаційна частина.
На фоні класичної мелодії звучать вірші
1.Бери перо , диктую знов:
Листок – земля , чорнило – кров
Бомба – то крапка, граната – то кома ,
Питаня знак – дзвінок до дому.
Три крапки – це « звістки нема від брата ».
Знак оклику – постріл, наступ – цитата ,
Ротація вкотре – абзац новий ,
І заголовок – « Тату, вертайся живий ».
Всі знаки у реченнях ставить війна
« Освічена » кажеш ? Жорстока вона !
Ми –люди ,що буквами склались у мову ,
А мова –то зброя . Ми пишемо знову
свій твір , що на пам’ять , хоч наз прочитали ,
В книжках , що сусіди віками топтали
Палили і грілись до сьомого поту
Сп’янілі нащадки недонароду
Листок – земля, чорнило – кров …
Бери перо , диктую знов:
У кожній книзі мого народу
Спочатку було слово…
-Яке ?
- Свобода.
2.А рідна мова — найсильніша зброя,
Осічки не дає вона в бою.
І гідно виступить в нерівному двобою
Та честь і славу захистить свою.
Бо в мові — сила! Мова — код народу!
В ній єдність наша, розум, мудрість — все!
Вона дає нам волю і свободу,
І до вершин найвищих піднесе.
То ж мови не цурайтеся, шануйте!
Ми українці, поки мова є.
І перед окупантом не плазуйте,
Тримайтеся й боріться за своє!
Слово вчителя. Доброго дня, дорогі учні та гості нашого заходу! Сьогодні ми зібралися для того, щоб ще раз нагадати кожному про те, що рідна мова – це найцінніше надбання нашого народу, це його сила, відвага, це те, що його об’єднує. А для того, щоб кожен із вас любив свою мову і прагнув її вивчати, я пропоную провести конкурс знавців української мови, мета якого – показати, яка чудова і різноманітна наша мова, а також повторити навчальний матеріал, який ви вже вивчали.
ІІ. Формування команд.
ІІІ. Оголошення складу журі.
ІV. Оголошення правил гри.
Сьогодні ви матимете змогу показати свої знання, уміння, навички, ерудицію, кмітливість. За кожну перемогу в кожному конкурсі команда-переможець отримуватиме зірочку. Після завершення конкурсу ми підрахуємо кількість зірочок. Та команда, яка матиме їх найбільше – переможе.
Девіз нашого змагання:
Мову цінуйте свою українську,
Дану нам Богом на вічні віки.
Рідну і світлу, свою, материнську.
Ми є народ, мові цій завдяки.
Отже , розпочинаємо змагання знавців рідної мови
V. Проведення конкурсів.
І Конкурс
«Візитівка команди»
Просимо обрати капітана своєї команди, придумати назву, девіз та емблему команди.
ІІ Конкурс
«Культури мовлення» і «Пунктуація»
І команда
Відредагуйте речення, словосполучення ,запишіть їх.
Слідувати за ним у приміщення ,відкривати кампанію , відкривати двері.
Кімната після ремонту стала більш затишнішою.
Двадцять чотири співака приймали участь у першому турі конкурсу.
Відповідь.
Іти ( прямувати ) за ним у приміщення .
Розпочинати кампанію .
Відчиняти двері.
Кімната після ремонту стала затишнішою.
Двадцять чотири співаки брали участь у першому турі конкурсу.
ІІ команда
Відредагуйте речення, словосполучення, запишіть їх.
Це до нього не відноситься , продовження слідує, зі сказаного слідує.
На площі біля пам’ятника Тараса Шевченка зібралися студенти і львів’яни .
З доповідями на конференції виступили три професора нашого інституту.
Відповідь.
Це його не стосується ,далі буде, зі сказаного випливає.
На площі біля пам’ятника Тарасу Шевченкові зібралися львів’яни, зокрема і студенти.
З доповідями на конференції виступили три професори нашого інституту.
ІІІ Конкурс
«Орфографічна хвилинка»
І команда
Перепишіть слова, вставте замість крапок, де потрібно, знак м’якшення або апостроф.
Дерев...яний, п...ятнадцять, різдв...яний, об...їхати, подвір...я, здоров...я, матір...ю, мавп...ячий, бур...я, слов...яни.
Відповідь.
Дерев’яний, п’ятнадцять, різдвяний, об’їхати, подвір’я, здоров’я, матір’ю, мавпячий, буря, слов’яни.
ІІ команда
Перепишіть слова, вставте замість крапок, потрібну букву .
В...рба , віт…р, різдв…ний , пр…добрий , тиж..невий, бур..н, пр…шкільний, …шити, з…зуля , під…їхати .
Відповідь.
Верба ,вітер, різдвяний, предобрий, тижневий,буря’н ,пришкільний ,зішити , зозуля , під’їхати .
ІV конкурс
«Мова жестів»
Жестами поясніть прислів`я:
І команда
1) Кожна голова має свій розум
ІІ команда
1) Щоб рибу їсти , треба у воду лізти .
V Конкурс
«З фольклорної скарбниці»
І команда
Розкрити значення наведених фразеологізмів.
Замовити слово ,ні півслова, як горохом об стіну, як у воду опущений , сім п’ятниць на тиждень, до сьомого поту, дати задній хід, закрутити гайки.
Відповідь.
Замовити слово- звернутись до когось із клопотанням про кого- небудь.
Ні півслова – нічого не сказати , ні промовити .
Як горохом об стіну- не можна вплинути на когось.
Як у воду опущений – засмучений ,розгублений.
Сім п’ятниць на тиждень- про того ,хто дуже часто міняє свої рішення , наміри.
До сього поту – до крайньої граничної втоми.
Дати задній хід – відступити від власного рішення .
Закрутити гайки – посилити вимого до кого – небудь.
ІІ команда
Поясніть значення поданих фразеологізмів.
На два фронти ; як з гуски вода ; нитка Аріадни ; під сімома замками ; не святі горшки ліплять ; слова не промовити ; дати драпака; зарубати на носі .
Відповідь.
На два фронти – одночасно у двох напрямках ;
Як з гуски вода – ніщо не в пливає;
Нитка Аріадни – те, що дає правильний напрямок , допомагає знайти правильний шлях за яких-небудь обставин;
Під сімома замками – дуже надійно , під охороною;
Не святі горшки ліплять – за бажанням можна навчитися будь- чого ;
Слова не промовити – бути мовчазним;
Дати драпака – втекти;
Зарубати на носі – запам’ятати.
VI конкурс
«ХВИЛИНКА»
Запитання і відповіді даються протягом 1 хвилини. Правильна відповідь – 1 б.
І команда
• Державна мова України (українська).
• Найбільша одиниця мовлення (звук).
• Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).
• Знак у кінці питального речення (?).
• Чим починається репліка діалогу на письмі (-).
• Слова з протилежним значенням (антоніми).
• Перша буква у власній назві (велика).
• Знак у слові з-поміж (дефіс).
• Наука про звуки мови (фонетика).
• Розписане яйце (писанка).
• Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири).
• Головні члени речення (підмет, присудок).
• Документ про середню освіту (атестат).
• Символ українців, що оберігає (оберіг).
• Префікс у слові прекрасний (пре-).
• Частина мови а (сполучник).
• Список літер встановленого порядку ( алфавіт).
• Займенник з однієї букви ( Я).
• Частина тексту з нового рядка (абзац).
• Остання буква у слові шістдесят (т).
• Розділ науки про правопис (орфографія).
ІІ команда
• Без чого зникає народ? (без мови).
• Найменша одиниця мови (звук).
• Слова спільного кореня (спільнокореневі).
• Частина мови слова зошит (іменник).
• Знак у кінці розповідного речення (крапка).
• Розділовий знак при звертанні (кома або знак оклику).
• Словник про значення слів (тлумачний).
• Власний життєпис (автобіографія).
• Стиль підручника (науковий).
• Остання частина слова (закінчення).
• Документ для влаштування на роботу, де подається інформація про працівника, його вміння (резюме).
• Розмова двох осіб (діалог).
• Опис природи (пейзаж).
• Помилка в правописі (орфограма).
• Що стоїть перед коренем (префікс).
• Слова, близькі за значенням (синоніми).
• Остання літера алфавіту (я).
• Буква, яка не є звуком (ь).
• Невеличкий твір повчального змісту (байка).
VII конкурс
«Пісня – душа народу»
За кількома рядками пісні відгадайте її назву.
Перша команда
Як у полі стояло ,
А тепер не буде маяти
А буде в стодолі лежати .
( «Маяло житечко » )
2. Там у полi криниченька,
Навколо пшениченька.
Там женчики жали,
Золотi серпи мали,
Срiбнiï юрочки,
Що в’язали снопочки
(«Там у полі криниченька»)
3.– Принесла я вам літечко ,
Ще й рожевою квіточку ,
Хай вродиться житечко ,
Ще й озимая пшениця ,
І усякая пашниця .
( « Ой весна , весна – днем красна »)
Друга команда
1. Стоїть явір над водою,
В воду похилився;
На козака пригодонька:
Козак зажурився.
Не хилися, явороньку,
Ще ти зелененький!
Не журися, козаченьку,
Ще ти молоденький!
(«Стоїть явір над водою»)
Да дайте мені сорочки,
Хоча худенькую , да аби біленькую !
( « У ржі ,на межі , на кривій березі »)
3. А я візьму кріслечко ,
Сяду край віконця ,
А ще очі не дрімали ,
А вже сходить сонце
( « Цвіте терен »)
VIII конкурс
«ЗАГАДКИ – ЖАРТИ»
На швидкість. Відповідає та команда, учасник якої швидше підняв руку.
IX Конкурс
«Конкурс капітанів»
Перша команда
Друга команда
VІ. Оголошення підсумків турніру.
VІI. Нагородження переможців.
Завершився конкурс, на якому ви показали свої знання з мови, виявили вміння використовувати ті знання, які здобули на уроках. Переможцем конкурсу стала команда...
Ми вітаємо переможців і присвоюємо їм звання кращого знавця мови 2023 року.
VIIІ. Слово вчителя.
Олесь Гончар писав : « Мова – це доля нашого народу , і вона залежить від того , як ревно ми всі плекатимемо її ».
То ж бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!
( Звучить мелодія )