Мета: розширити знання учнів про культуру української мови, удосконалювати їхні вміння правильного слововживання, формувати у дітей уміння працювати в команді; розвивати творчі здібності дітей, сприяти вихованню національної самосвідомості учнів, формувати громадянську і загальнокультурну компетентності, виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями.
МОВЛЕННЄВИЙ КВЕСТ
«Збережемо наш скарб – рідну мову!».
(до Дня української писемності та мови)
для учнів 5-9 класів
Мета: розширити знання учнів про культуру української мови, удосконалювати їхні вміння правильного слововживання, формувати у дітей уміння працювати в команді; розвивати творчі здібності дітей, сприяти вихованню національної самосвідомості учнів, формувати громадянську і загальнокультурну компетентності, виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями.
Умови гри та її перебіг
Ведучий 1: Дорогі друзі! Ми раді вас сьогодні вітати на святі, присвяченому Дню української писемності та мови, який ми щороку відзначаємо 9 листопада.
Сьогодні ми пропонуємо вам стати учасниками квесту «Збережемо наш скарб – рідну мову!»
Пригадаймо ж що таке квест? (Квест (від англ. quest — пошук; жанр інтелектуально-логічних ігор, суть якого полягає в розгадуванні різноманітних загадок, пошуку відповідей на запитання, виконанні завдань). Відбуватиметься він у межах школи протягом перерв. Участь у квесті візьмуть учні 5-9 класів.
Команди отримають маршрутні листи, з указаною послідовністю станцій та їх розміщенням. За командою учасники розпочинають гру. На кожній станції їх чекає вчитель. Коли учасники проходять усі станції, вони повертаються на місце збору. Перемагає та команда, яка першою проходить маршрутний лист. Команда-переможець отримує солодкий приз та грамоту «Наш клас – найкращий знавець рідної мови»
Ведучий 2: Загинули б люди, повірте, без мови,
Бо як же вони спілкуватись могли?
Якби говорити не вміли, й читати,
То дикі б, печерні ще й досі були.
А тепер уявіть, що ви живете в період, коли люди передавали різного роду інформацію за допомогою ієрогліфів. Розшифруйте поетичні рядки Пантелеймона Куліша про мову.Допоможе вам у цьому секретна абетка.
Станція 1. «СЕКРЕТНА АБЕТКА»
О А |
∆ Б |
□ В |
# Г |
◊ Ґ |
V Д |
• Е |
: Є |
/ Ж |
\ З |
+ И |
־ І |
= Ї |
* Й |
( К |
) Л |
< М |
> Н |
; О |
± П |
≤ Р |
≥ С |
÷ Т |
× У |
≠ Ф |
≈ Х |
≡ Ц |
∩ Ч |
∞ Ш |
∟ Щ |
⌂ Ь |
Ω Ю |
↑ Я |
:V+>+* ≥(О≤∆ × ÷•∆• ≤-V>О <;□О
\О()↑÷+* V)↑ ≥×≥ ־V≥⌂(;#; ≈+/О≡÷□О
□;>О ÷□;#; /+÷÷↑ <-≈>О ;≥>;□О
±•□>-∞О >ОV ×≥ ־ ≥(О≤∆+ * ∆ О# О÷≥÷□ О
Єдиний скарб у тебе — рiдна мова,
Заклятий для сусiдського хижацтва:
Вона твого життя мiцна основа.
Певнiша над усi скарби й багатства.
П.Куліш
- А де ж фіксуються усі наявні слова української мови? Ну звісно ж, у словниках. Якщо пригадуєте, то є навіть спеціальна наука, яка займається укладанням словників, і називається ця наука ЛЕКСИКОГРАФІЯ.
А наступне завдання шукайте у місці, де зберігаються словники…
Станція 2. «Майстер слова або словникова»
Із слова ЛЕКСИКОГРАФІЯ складіть 10 нових слів, переставляючи букви.
Якщо справились із завданням, поспішайте до кабінету української мови. Віддайте свої відповіді Ірині Ярославівні або Оксані Григорівні. А заодно там знайдете в одному із словників і перепустку до наступної станції.
Станція 3. «Ерудит»
Відгадай за назвами предмети
Ключ. У кожному слові-відгадці підкресліть першу літеру. З цих букв прочитаєте вислів українського поета В.Сосюри.
1. Метро.
2. Обличчя.
3. Вогнище.
4. Асфальт.
5. Донор.
6. Указ.
7. Шорти.
8. Аптека.
9. Ножиці.
10. Акваріум.
11. Рагу.
12. Окуляри.
13. Дача.
14. Упряжка
Вислів В.Сосюри «Мова – душа народу»
Наступне завдання знайдете у кабінеті вчителя, який теж вивчає морфологію, але рослин.
Станція 4. «Морфологічні шаради»
Отже, морфологія - це ще й розділ мовознавства, що вивчає частини мови.
Завдання. З поданих частин слів утворіть нове слово.
Наприклад, щоб створити слово посадка треба взяти префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка. (по+сад+ ка=посадка)
_____________________________________
Скарб зовсім близько! Поспішайте до улюбленого місця для посиденьок.
В-ді:
1. Пролісок.
2. Проводка.
3. Покупка.
4. Відгадка.
З кожної купки цеглинок, скласти по два слова переставляючи букви
Справились, а тепер віддайте цей лист особі, ім’я якої починається літерою О, а ім’я батька на літеру Г.
Після того, як було виконане останнє завдання, команди учасників збираються на ІІ поверсі. Організатори квесту (учителі-філологи) після загального підрахунку балів оголошують команду переможця і нагороджують її грамотою та солодкими призами.
Потім учасники фотографуються на згадку.
.