Конкурс знавців рідної мови «Мово українська, мово солов’їна!»

Про матеріал

Матеріал для вчителів української мови та літератури. Конкурс має на меті розширити знання про красу і багатство української мови, пробудити почуття національної гідності, виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Перегляд файлу

 

      Конкурс знавців української мови «Мово українська, мово солов’їна!»

 

Мета. Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою. 

Обладнання. Аудіозаписи та відеоролики, вишивані рушники, вислови про мову.

Хід конкурсу

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети заходу

Вступне слово вчителя.

Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений у 1997 році Указом Президента, в якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”. Зі святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова! Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».

Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.

Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися в ерудованості, взявши участь у інтелектуальній грі-конкурсі знавців української мови « Мово українська, мово солов’їна!» Цей захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов'янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

(Відеоролик на пісню  «Українська мова»)

ІІІ.  Основна частина гри 

  1. Конкурс «Давайте познайомимось»

У нас  сформовано дві команди. 

Вони займають жовтий та синій сектори.

А оцінюватиме  відповіді команд вельмишановне компетентне  журі, яке буде підраховувати отримані бали і після кожного конкурсу та в кінці змагання зробить підсумки і визначить команду-переможницю.

(Представлення журі)

Представлення команд.

Команди зачитують свій девіз.

1команда «синіх» «Мовознавці».

Хто  любить, знає  рідну  мову,

 тому  вона  всміхнеться.

2 команда «жовтих» «Словограй»

Хто  мову  шанує свою,

хай той переможе  в бою.

Учні представляють свою команду, оголошують її назву, девіз, читають вірш про мову.

Конкурс оцінюється в 5 балів.

  1. Конкурс «Розминка»

Шановні гравці, тепер, коли ви представили свої команди суперникам та журі, я пропоную вам позмагатися у кмітливості. І допоможуть нам у цьому загадки-жарти.

За кожну правильну відповідь команда отримає по 1 балу. А щоб визначити команду, яка почне першою, я пропоную вам розгадати ребус. Команда, яка впорається з ним швидше,  і почне конкурс «Розминка».

 

 

 

 

 

 

 

(БАТЬКІВЩИНА)

 

Питання для І команди

  1. Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи).
  2. У небі одна, у землі нема, у баби дві, у дівки нема. (Літера „Б"). 
  3. Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка).
  4. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві).
  5. У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому).
  6. Що в людині найбистріше? (Думка).
  7. Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива.)
  8. Що посеред землі стоїть? (Літера „М").

Питання для ІІ команди

  1. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).
  2. У сімох братів по сестрі. Скільки усього сестер? (Одна.)
  3. Під яким деревом сидить заєць під час дощу? ( Під мокрим!)
  4. Маленьке, сіре, на слона схоже?  ( Слоненятко.)
  5. Скільки місяців у році мають 28 днів? ( Усі.)
  6. Коли чорній кішці легше за все потрапити у дім?( Коли двері відчинено)
  7. Чи може страус назвати себе птицею?(Ні: він же не вміє говорити.)
  8. Людина потрапила під дощ, і йому ніде і нічим було укритись. Додому він прийшов весь мокрий, але не одна волосина на його голові не промокла. Чому? ( Він був лисим.)

3. Конкурс “ Народ скаже, як зав'яже” (по 1 балу за правильну відповідь)

З раннього дитинства і до глибокої старості людина пов'язана з мовою. За її допомогою можна передавати свої думки, почуття. Чим більше знаєш, тим зрозуміліше висловлюєш свою думку. До перлин української мови належать прислів'я, віками їх складав народ. Вони навчали людей мудрості.

«МОВОЗНАВЦІ»

1. Гостре словечко...................................................

2. Не кидай слів на..................................................

3. Як овечка: не ловить ні.........................................

4. Умій указати, умій.............................................. .

5. Слово до слова - ………………………………. .

«СЛОВОГРАЙ»

1. Більше діла,.......................................................

2. Від теплого слова і лід ………………

3. Шабля ранить голову, а слово............................

4. Хто мовчить, той двох………………………….

5. Птицю пізнають по пір'ю, а людину …………..

 

За кожне складене прислів'я — 1 бал.

 

Конкурс вболівальників «Казковий»

Немає у світі людини, яка б не любила казки. І дорослі, і малі із задоволенням читають і слухають їх. Українські народні казки  — це творчість нашого народу. Зараз ми перевіримо, наскільки добре ви їх знаєте. А ще виз можете допомогти команді, за яку вболіваєте. Вам потрібно відгадати назву казки – і 1 бал ваш.

  1. На городі виростала, сили набирала,

          Непомітно, дуже швидко, великою стала,

          Став тут дід усіх гукати ту красуню рвати.

          Казку цю ви вже всі встигли відгадати?

 

  1. Підробив він голосок, став малим співати.

          Здогадалися вони — це не наша мати.

 

  1. Ой набридло на віконці все на сонечку сидіть!

          Я візьму і покочуся, щоб побачии весь світ.

 

  1. Вигнав дід козу із хати — та й пішла вона блукати.

          В зайця хатку відібрала. Всі козу ту виганяли.

          Рак кізоньку ущипнув. Зайцю хату повернув.

 

 

  1. Народився з горошини, виріс дужий молодець.

          Не боявся злого змія.

          Кожен хлопця цього знає, бо він зло перемагає.

 

  1. З дому його вигнали, в лісі паном став,

          Ведмедя, вовка, кабана та зайця

          Добряче налякав.

 

  1. Конкурс «Далі, далі…»

Команди за одну хвилину повинні дати відповідь на якомога більшу кількість запитань. Якщо члени команди не знають відповіді на запитання, говорять «Далі…», і ми переходимо до наступного запитання. Виграє та команда, яка набере більшу кількість балів. За правильну відповідь – 1 бал. Щоб визначити пропоную вам розгадати ребус. Команда, яка впорається з ним швидше, та і почне конкурс.

 

 

(ДИКТАНТ)

 

 

 

 

Запитання до першої команди

1. Державна мова України      (українська)

2. Найменша одиниця мови    (звук)

3. Частина мови, яка називає ознаку   (прикметник)

4. Знак у кінці питального речення   (знак питання)

5. Слова з протилежним значенням   (антоніми)

6. Перша буква у власній назві             (велика)

7. Наука про звуки мови              (фонетика)

8. Скільки Н у слові НЕЗРІВНЯННИЙ  (чотири)

9. Головні члени речення    (підмет і присудок)

10. Частина мови  слова «Ой»   (вигук)

11. Речення з другорядними членами  (поширені)

12. Зміна букв у корені     (чергування)

13. Префікс у слові ПРЕКРАСНИЙ   (пре)

14. Стиль художньої літератури  (художній)

15. Частина мови слова А    (сполучник)

16. Список літер у встановленому порядку (алфавіт)

17. Речення з однією граматичною основою (просте)

18. Займенник з однієї букви    (Я)

19. Остання буква у слові ШІСТДЕСЯТ (буква Т)

20. Слова спільного кореня    (спільнокореневі)

21. Словник про значення слів   (тлумачний)

22. Сьомий відмінок української мови  (кличний)

23. Остання частина слова    (закінчення)

24. Розмова двох осіб     (діалог)

25. Опис природи     (пейзаж)

26. Який числівник наказує    (три)

27. З чого починається ДЕНЬ    ( з букви Д)

28. Скільки букв в українському алфавіті (33)

29. Розділ науки про мову, який  вивчає лексику (лексикологія)

30. Яка остання буква українського алфавіту (Я)

Запитання до другої команди

      1. Словниковий склад мови    (лексика)

 2. На письмі звук позначається    (буквою)

3. Частина мови слова СЬОГОДНІ   (прислівник)

4. Знак у кінці розповідного речення  (крапка)

5. Стиль підручника     (науковий)

6. Речення без другорядних членів   (непоширені)

7. Частина мови про кількість    (числівник)

8. Опис людини      (портрет)

9. Яке слово об’єднує 33 букви   (алфавіт)

10. Друга буква алфавіту    (Б)

11. Що стоїть перед коренем    (префікс)

12. Слова, близькі за значенням    (синоніми)

13. Скільки звуків у слові Я   (два звуки)

14. Речення з двома граматичними основами (складне)

15. Буква, яка не є звуком    (Ь)

16. Частина мови слова «трійка»   (іменник)

17. Розділ науки який вивчає словосполучення і речення (синтаксис)

18. Питання родового відмінка   (кого? чого?)

19.Частина мови слова НА    (прийменник)

20. Частина мови, яка називає дію   (дієслово)

21. Випадання звуку для полегшення вимови (спрощення)

22. Скільки голосних звуків в українській мові (шість)

23. Чим ВЕЧІР кінчається, а РАНОК починається (звуком Р)

24. Другорядний член речення, який відповідає на питання непрямих відмінків (додаток)

25. Префікс у слові ПРИЇХАТИ   (при)

26. Слово з багатьма значеннями   (багатозначне)

27. Розділовий знак при звертанні   (кома)

28. Чим закінчується і ЗИМА, і ВЕСНА       (А)

29. Сказати одним словом «як води в рот набрав» (мовчить)

30. Розділ науки про правопис    (орфографія)

 

КОНКУРС КАПІТАНІВ

  1. Чого хотів милий, чорнобривий? (вареничків)
  2. Де стоять два дубки? (на горі)
  3. Хто в’ється за Галею? (Іванко)
  4. Куди запрошувала дівчина хлопця в понеділок? (по барвінок)
  5. Хто стояв під вишнею, під черешнею? (старий з молодою)
  6. Що робили жінки на товчку, на базарі? (чоловіків продавали)
  7. j0428261Що потрібно робити хлопцям, розпрігши коні? (лягати спочивати)
  8. Куди не треба ходити Грицю? (на вечорниці).

 

 

КОНКУРС №5 «ВГАДАЙ ФРАЗЕОЛОГІЗМ»

 

Завдання:  По черзі учень з кожної команди, не називаючи слів, що входять до фразеологізму, за допомогою міміки та жестів повинен пояснити, про який фразеологізм  йде мова. Завдання команд - відгадати за підказками фразеологізм і пояснити його значення.

 

Оцінювання: Якщо першою відгадає та команда, з якої виступав учень, вона отримує 3 бали, якщо команда суперника – 4 бали. Журі може надати додатковий бал за артистизм.

 

Фразеологізми:

У поті чола   (докладаючи всіх зусиль, напружено)

Умивати руки (ухилятися від участі в якій-небудь справі, знімати з себе відповідальність)

Задирати носа – хвастати

Прикусити язика – замовкнути

Вилазити боком (погано закінчитись для когось)

Зробити з мухи слона (перебільшити)

Тягти за язик (змушувати кого-небудь висловлюватися з якогось привод)

Тримати язик за зубами (бути обачним, стриманим у розмовах, мовчати)

Дати гарбуза (відмовити)

Товкти воду в ступі (займатися чимось непотрібним)

 

Молодці!Ви всі продемонстрували гарні знання з української мови і ще раз переконалися в тому, яка багата й красива рідна мова, яка сила й велич в її слові.

ІІІ. Підсумок, оголошення результатів, нагородження переможців конкурсу

                         Слово журі

Вчитель.                Яка ж багата рідна мова!

Увесь чарівний світ у ній!

Вона барвиста і чудова,

І кривдити її не смій!

Вона про все тобі розкаже,

Чарівних слів тебе навчить,

Усе розкриє і покаже,

Як правильно у світі жить.

Тож мову вчи і прислухайся

До того, як вона звучить,

 І розмовляти так старайся,

Щоб всім її хотілось вчить!

Вона ж у нас така багата,

Така чарівна, як весна!

І нею можна все сказати.

І найрідніша нам вона!

 

(Відеоролик на пісню Наталі Бучинської «Мова єднання»)

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
7215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку