Позакласний захід "Математичний цирк".
В ролі артистів виступають учні старших класів.
Мета: формувати пізнавальний інтерес учнів до вивчення математики, розкрити красу математики, поглибити здобуті на уроках знання.
Вчитель математики ЗОШ №1 м. Калинівка
Кугай Тетяна Василівна
Математичний цирк
«Звучить цирковий марш». Ця мелодія звучить там, де навіть дорослі повертаються в дитинство. І сьогодні, діти, у вас свято. До вас приїхали артисти цирку, але як ви вже здогадалися – це артисти математичного цирку. Привітаємо їх (діти розказують слова):
Ми мандруючі артисти
Ми в дорозі день за днем
З математики намисто
В подарунок вам несем .
Гарні є у нас таланти
Задавака й простаки
Співаки і музиканти
Ось такі ми, ось такі.
Математику ми любим
Через неї не спимо
І хвилин ми не рахуєм
Коли всіх веселимо
Ми прийшли щоб доказати
Математика - це клас
Якщо хочте приєднатись
Тож із нами, в добрий час.
Виходять клоуни:
Клоун 1:
Ми так любимо сміятися
Будемо разом дивуватись.
Клоун 2:
Й перевіримо знання
Всім даю загадки я.
Клоун 1: «Будьте уважні, але відповідайте швидко».
Клоун 2: «Розумні діти, не проведеш їх».
Ведуча: «До нас із далеких країв прибув маг. Просимо Вас шановний! Зустрічайте!»
Маг: «Дорогі друзі, небо нагородило мене здатністю визначати числа пов*язані з вашим життям. Я, наприклад, можу вгадати день і місяць вашого дня народження. Якщо хочете переконатися, то виконуйте мої вказівки. Число дня народження помножте на 2, додайте 5, помножте на 50, додайте номер місяця народження (відняти 250, перші дві цифри – день, дві останні - місяць)».
Ведуча: «Ми зараз ще перевіримо здібності нашого мага. Я вам даю картки на яких написані номер картки і число. Ви називаєте номер картки, а наш маг - число».
(Маг відгадує числа).
Ведуча: «А тепер подивіться фокус, який показують в справжньому цирку».
Учень 1: «Я хочу попросити вашої допомоги (викликає одного учня, дає різати звичайне кільце). Я теж буду розрізати кільце, зараз подивимося, що у нас вийде (ріже лист Мебіуса)».
Ведуча 2: «Поки розрізають кільця я вам кожному роздам кільця. Давайте проведемо експеримент. Уявіть собі, зо на різних сторонах кільця сидять павук і муха. Візьміть кільце двома пальцями. На одній стороні павук – П, а на іншій – М. А тепер запитання: «Чи зможе павук підкрастися до мухи не переходячи через край смужки?» . Уявіть, що павук повзе і ведіть по кільцю ручкою. Насправді цей фокус теж математичний . Це кільце має назву «Кільце Мебіуса». Це одностороння поверхня. Давайте ближче познайомимося із ним (презентація)».
Учень 2: «Я прийшла до вас із числом, а ви маєте зараз перевірити свої здібності – чи відгадаєте це число. Запишіть трьохзначне число, цифри якого йдуть у порядку спадання, нуль не пишіть. Запишіть під ним число у зворотному порядку. Відніміть від першого. До різниці додайте число тільки зворотного порядку. Ви прочитали мої думки – я прийшла із числом 1089. А зараз, я прочитаю ваші думки: запишіть чотиризначне число, цифри різні і не пишіть нуль. Поміняйте місцями цифри , від більшого відніміть менше число і закресліть будь-яку цифру крім нуля. Скажіть мені цифри які залишилися і я скажу, яку ви закреслили (шукаємо суму цифр, які залишилися і додаємо цифру, щоб одержати найбільше число, яке ділиться на 9)».
Ведуча 1: «Дуже захоплюються глядачів акробатичні номера, а у нас сірники - акробати».
Ведуча 2: «Дуже важлива наука математика на арені цирку акробатика. Як за допомогою одного сірника, не розламуючи його, на столі утворити трикутник? Як за допомогою двох сірників утворити квадрат? ».
Клоун 1: «А я теж вмію думки читати. Задумайте число, помножте на 2, додайте 12, поділіть на два, відніміть задумане. Ви думаєте зраз про число шість!»
Клоун 2: «І я великий математик! Я можу передбачити результат обчислень. Напишіть, щоб я н бачив, трьохзначне число з різних цифр, без нуля. Напишіть число, з цих же ж цифр, тільки у зворотному порядку, відніміть від більшого менше, назвіть останню цифру і я скажу, яке ви отримали число (середня цифра завжди 9, а крайні в сумі 9)»
Ведуча 2: «Наступний номер – жонглювання цифрами, зустрічайте!»
Учень: «За допомогою трьох двійок і знаків дій запишіть число 1. За допомогою трьох двійок і знаків дій запишіть число 3. За допомогою трьох дев’яток і знаків дій утворити число 10. Між цифрами 5555 поставити знаки дій, щоб отримати 110. »
Клоун 1: «А зробіть і моє завдання. Як з трьох нулів зробити два («два») »
Учень: «А я можу передбачити суму кількох ненаписаних чисел. Запишіть чотиризначне число, під ним ще одне чотиризначне число, третє число запишу є, запишіть ще одне число, далі запишу я. Додайте їх, а тепер порівняйте отриману суму із моєю, яку записала навіть не знаючи всіх чисел (якщо перше число 4316, то сума 24314 і учень доповнює числа до 9)».
(Сценка «5=6»).
Ведуча 1: «Виступають математичні гімнасти».
Ведуча 2: «Чому математичні?».
Ведуча 1: «Тому-що потрібно зобразити математичні фігури».
Учень: «Не відриваючи руки, зобразити круг, а всередині риску».
(Сценка 28 яблук розділити між сімома учнями)
Ведучий: «Це був не фокус, а було – незнання математики. В математиці такі міркування називають софізмами. Софізм – правдоподібна неправда. Софізм містить замасковані помилки. Знайти помилку в софізмі – значить усвідомити її і більше не повторювати».
Ведуча: «Останніми роками в багатьох газетах та журналах різні астрологи і шарлатани друкують матеріали у яких свідомо обманюють читачів. Виграє кожна людина, яка не лінується підрахувати. А дані використовують для комерційних продажів».
Учень: «Ми сьогодні вас дивували».
Учень 2: «Ми користувалися законами і властивостями математики, хх логікою та красою».
Учень: «Кожен фокус має математичне пояснення».
Учень 2: «Ми знаємо секрети цих фокусів. Тепер черга за вами!»
Учень: «У вас все вийде, тому-що вам допоможе математика!»
Куди поїхав цирк
Де ділися фургони
Куди зникають знов
Фарбовані шаблони
Принісши радість нам
Він знову в полі чистім
І веселять увесь народ
Мандруючі артисти
Куди зникає цирк
Де ділися афіші
Що вчора ще отут
На стенд двірник повісив
І знов в дорозі новій
На зустріч долі світлій
Покликаний приносить сміх
Наш, цирк математичний.