В розробці позакласного заходу "Математичний серпантин" містяться практичні та теоретичні запитення, цікаві конкурси, ребуси. Вона для тих хто любить математику!
Мета заходу:
Цілі заходу:
Обладнання: мультимедійна система, комп’ютери, конверти, плакати з цитатами про значимість математики в сучасному житті.
Вчитель Ми сьогодні знаходимося в державі, де живуть науки. В прекрасних струнких храмах мирно походжає мудра Філософія, Історія, строга Хімія , Фізика, Астрономія, сучасна Кібернетика, Мистецтвознавство. І як єдина володарка, господарює в цій державі - Математика.
Музика. Оголошується перший танок. Приготувалися!
Вчитель Науки, які приготувались закружляти у вальсі, зупинилися посеред залу.
Фізика. Що з оркестром? Музиканти як у відомій байці Крилова: грають, а толку немає.
Музика. Музиканти не можуть підрахувати ритм. Адже ми вирішили обійтися без математики.
Фізика. Так що ж робити?.
Мистецтво. А я думаю, що Математику потрібно було запросити.
Музика. Кому-кому, а мені Математика потрібна.
Філософія. Я довгий час претендувала на головне місце серед наук, але мої прадіди Піфагор і Архімед першими зрадили мене. Вони віддали перевагу Математиці.
Фізика. Математика завжди була моєю вірною подругою і супутницею.
Як ви забули, що Адамс і Лівера відкрили Нептун „ на кінчику пера", виключно шляхом математичних обчислень.
Всі. Будь добра Математика, повернися!
Ведучий 2. В широко відчинені двері під чисті звуки музики ввійшла вона, красуня з прекрасними очима. Увійшла, як переможниця, як цариця всіх наук.
Математика. Доброго дня графи і графині, пані і панове! Щастя і радість будуть постійно зростати в цьому світі для тих, хто присвятив себе цій благородній науці. Заробітну плату Ви будете отримувати щодня, витратити її зможете сьогодні, якщо Вам сподобаються наші учасники гри
« Математичний серпантин». Скриньки « Глядацьких симпатій»
Так зустрічайте наш 11 клас!
Ведучий 1.
Тобі, математико,
Наші вітання,
Це ж ти нас зібрала
Усіх на змагання.
Ведучий 2.
Чекають тут різні
На вас запитання
І хитрі задачі,
Й цікаві завдання.
Питання серйозні
Та є й жартівливі,
Тож будьте уважні
І будьте кмітливі.
Ведучий 1.
Обдумайте відповідь
Ви неодмінно,
На справу таку
Вам дається хвилина.
Ведіть, капітани,
Команди в дорогу,
Бажаю здобути
Я вам перемогу
Ведучий 2.
А щоб змагання було чесним,
Ми виберем журі почесне.
Погляньмо разом з вами, друзі,
Хто буде в цім почеснім крузі.
Ведучий 1.
Запрошуємо в журі : графиню Вікторію Іванівну, графа Олександра Всеволодовича
Ведучий 2.
Конкурс привітання, слово першій команді.
Перша команда:
Команда : « »
Девіз: Ми труднощі - долаєм,
Завжди -перемагаєм
Надія в серці - палає,
Нас ніхто - не здолає.
Пісня "Мы желаем счастья вам"
Нам без математики нельзя,
Математика для нас важна -
Делает нас сильными и мудрыми она.
Снова всех сплотила нас она,
В этом зале вместе собрала.
Рады всех приветствовать мы
И пропеть друзьям.
Припев. Мы желаем счастья вам, счастья в этом мире большом.
Как солнце по утрам пусть оно приходит в дом.
Мы желаем, счастья вам, и оно должно быть таким -
Когда ты счастлив сам, счастьем поделись с другим.
Помогает в жизни нам она,
Корабли водить на море, строить города.
Будем с математикой дружить,
Интересней будет в жизни жить.
Журі:
( Вернисаж)
На КВН как-то раз
Случайно встретила я вас
Но вы в жюри, вы не со мною
Был так прекрасен облик ваш
Но вы в жюри и, вы не со мною
Как за спасеньем к вам иду
Вы тот, кто заслонит беду
Го вы в жюри, вы не со мною
И я себя на том ловлю
Что вас почти уговорю
На танец приглашу со мною!
Ведучий 2. Конкурс привітання, слово другугій команді.
Команда: « »
Девіз: Думати – колективно!
Діяти – оперативно!
Сперечатись – доказово!
Це для всіх – обов’язково!
Песня : Ну-ка юмор, ярче брызни,
Нас своими лучами обжигай!
Эй, математик, больше жизни,
Побеждай, не обидимся, давай!
Наше тело и душа очень молоды,
Очень молоды, очень молоды,
Не боимся ни жюри и ни холода.
Наши нервы - как сталь!
математик, готовься к бою,
На тебя зал болельщиков глядит.
Посмотри, ведь за тобою
Батальйон математиков стоит.
Журі:
«Очи черные»
Красной скатертью стол большой накрыт,
А за тем столом все жюри сидит.
Жюри милое, справедливое,
Вы судите нас, но и милуйте!
О жюри, жюри, о, могучее,
Очи карие, очи жгучие,
Как мы любим вас, как мы ценим вас,
Не покиньте нас в этот трудный час.
Ведучий 1. Наступний конкурс. Що для нас математика?
Слово команді «»
Слово команді «»
Вчитель Назва нашого конкурсу « Математичний серпантин» переплітається з цими малюнками. Я розумію ваше здивування. Виникають запитання:
Відповіді команд:
- Молекула ДНК має форму подвійної спіралі, і його відтворення грунтується у тому, що кожна ланцюг подвійної спіралі служить матрицею для складання нових молекул. Спіраль стійка, і тому розходження ланцюжків не приводить до розпаду молекули.
- Наша галактика має дві спіралі, в яких триває бурхливе життя: речовина безперервно переходить з міжзоряного простору в зорі під час їхнього утворення і у зворотному напрямі на заключних стадіях еволюції.
- По спіралях розташовуються квіти в суцвіттях, закручуються роги барана і дзьоби папуги. Нічні метелики орієнтуючись по паралельним промінням світла, зберігають прямий кут між променем і напрямом руху.
Увага, чарівний скринька! У чарівній скриньці знаходиться предмет, що має на собі нестерту віками печать – криву, що вважається математичним символом життя за влучним висловом Йоганна Гете. То що знаходиться в чарівній скриньці, яка крива? ( спіраль)
Ведучий 1. Спіраль є математичним символом співвідношення форми і зростання.
Поет Йоган – Вольфгант Гете вважав її символом життя і духовного розвитку.
Ведучий 2. Подвійна спіраль, у геометрії — структура, що складається з двох конгруентних спіралей (гвинтових ліній) із спільною віссю, що відрізняються тільки трансляцією уздовж тієї ж осі, яка може бути як на половину періоду кожної із спіралей, так і на іншу величину.
Ведучий 1. Властивості цієї кривої так вразили Якоба Бернуллі, що він заповів зобразити її на його могилі з написом – перетворювага, відроджена знову.
Ведучий 2. Перетворення і відродження ми бачимо в природі, в розвитку суспільства і ми це відчуваємо. З кожним витком ми стаємо мудрішими і знову піднімаємося на новий виток. То хай закручується «Математичний серпантин», піднімає наші знання з математики!
Ведучий 1. До сьогодні ще невідомо, у кого більше фантазії - у великого поета Шекспіра, чи у великого математика Ньютона. Адже найвищий різновид художнього інтелекту завжди переважно математичний.
Ведучий 1. Конкурс «Країна знань»
Запитання для першої команди :
1. Назвіть ім’я відомого поета, математика, автора цих слів :"Яд, мудрецом тебе предложенный прими, из рук же дурака не принимай бальзама!" ( Омар Хайям)
2.Що є у кожного слова, рослини й рівняння? (Корінь).
3. Як називають особу незацікавлену в конфлікті між сторонами?
А) Третя сторона Б) пята сторона, В) Сьома сторона Г) десятая сторона
4.Що означає крилатий вислів «На сьомому небі»? (велику радість)
5.Плата за використання кредиту. (відсотки)
6.Економічна діяльність, звітність про яку відсутня. (тіньова економіка)
7.У родині п’ятеро дітей. Половина з них хлопчики. Як таке можу бути?
(усі діти-хлопчики)
8. Як ви гадаєте, яка істота найпершою засвоїла ділення без залишку? (Амеба).
9.Яке число можно знайти на кожній бензоколонці? (октанове)
10. Найвідоміша картина Казимира Малевича. («Чорний квадрат»)
11. Яку форму мають указівні дорожні знаки? (Квадратну)
12. Яких російський письменник закінчив фізико-математичний факультет? (А.С. Грибоєдов)
13.Під яким псевдонімом виступає на арені главний герой оперети Кальмана "Принцеса цирку"?А) Сер Ігрек Б)Містер ІКС В) Лорд Зет Г)Синьйор Пі
14. Закінчіть назву книги Дж. Толкієна " Властелин,,,"А) Пірамід Б) Куль В) Кілець.
15.Петро Перший хорошо знав адіцію, субстракцію, мультіплікацію і дівізію. В ті часи ці дії знали далеко не всі, і Петро настойчиво заставляв вивчити це. В нас час це знає кожний школяр. Що це? ( + - * /)
16. Що на Русі раніше називали " ламаними числами" (дроби)?
17.Який кут утворює екватор з меридіаном? (прямий)
18. Що означає крилатий вислів «Сім п’ятниць на тиждень»? (часту зміну рішень)
19.Геометричне тіло,що було дуже популярне серед англійських джентльменів. (циліндр)
20.Твердження, що не потребує доведення (аксіома)
21. По ньому проводжають. (розум)
Ведучий 2.
Запитання для другої команди
1.Назва какої кривої являється в то же час літературним терміном? (гіпербола)
2. У трикутника відрізали два кути. Скільки кутів залишилось? (5)
3."В математиці є своя краса, як і в поезії". Чиї це слова? (А.С. Пушкін)
4.Закінчіть російську приказку" Всякому мила своя …"А) висота Б)сторона В) медіана Г) бісектриса
5.Петро Перший видав указ: " Учити всіх дворянських дітей "цифири и геометрии", а тим, хто не засвоював він забороняв … . (женитися)
6.Метелик, морська зірка, нарцис, жук. Яке відношення вони мають до математики? (Вони слугують ілюстраціями до вивчення симетрії).
7. Як називають верхній кут футбольних воріт?А) Десятка Б) дев’ятка В) Шість Г) П’ять
8.В Єгипті будівельники пірамід використовували мотузку с 12 вузлами?
( образ прямокутного трикутника зі сторонами 3,4,5)
9.Чому штативи для фотоапаратів,багато вимірювальних приладів, роялів мають по три ніжки? (три точки завжди лежать в одній площині)
10. Форму якої ідеальної фігури має коштовність, яку добувають з глибин моря в деяких мушлях? (Куля).
11. Які числа використовують під час підрахунку?А) Природні Б) Штучні
В) Натуральні
12. У якому трикутнику сума двох його кутів дорівнює третьому?
(У прямокутному)
13. Які числа використовують під час підрахунку?А) Природні Б) Штучні
В) Натуральні
14. Який вклад англійського поета Байрона в історію обчислень? ( його донька -Ада Лавлейс -перший в світі програміст)
15.Скільки подвигів здійснив Геракл? (12)
16. Чому дорівнює добуток всіх цифр? (0)
17. Як називався головна праця древньогречеського математика Евкліда?
А) "Основи" Б) "Початок " В) "Старт"
18. Який розділ математики греки називали " мистецтвомвом чисел"?
А) Арифметика Б) Алгебра В) Математичний аналіз Г) теорія чисел
19.Якими бувають математичні нерівності?А) Неточними Б) нестрогими В) Неввічливими г) Невихованими
20. Хто з великих російських письменників складав задачі з арифметики? ( Л.Н. Толстой)
21.Яку форму мають дорожні знаки, які забороняють щось? (Круглу)
22.Як називають ділянку, з якої може злетіти вертоліт? (Квадрат)
Ведучий 1.
Конкурс «Математика + біологія»
Запитання для двох команд (22А + х) х (22А + V) = 44А + ху.
Сподіваюсь, що кожен з вас знає, як потрібно множити двочлен? Легко помітити, що з точки зору математики результат дії записаний невірно. Але біологи стверджують, що цей математичний запис означає процес. Який саме?
(Злиття статевих клітин).
Ведучий 2. Конкурс « Хто швидше?» Запитання для обох команд
1. На екрані ви бачите портрет великого французького
математика XVII – XVIII ст.. Він стільки зробив відкриттів
в області алгебри, що його свого часу називали батьком
сучасної алгебри.
Увага! Запитання: Кого у XVII – XVIII ст. називали батьком сучасної алгебри?
(Вієт)
2. На екрані бачите портрет французського філософа,
фізика, математика, фізіолога. Ось що сказав про
геометрію цього вченого фр. вчений і політичний діяч
XVIII – XIX ст. Домінік Франсуа Араго:
“ Його геометрія з'явилась у світі в 1637 році.
Це безперечно, найміцніший пам'ятник його слави ”
Увага! Запитання: Про чий пам’ятник слави йдеться?
(Декарт)
.3.Третього вересня 2010 р. президент України Янукович В.Ф. відвідав Китай. Там йому подарувати ключ з числом 268.
Увага! Запитання: Що в Китаї означає це число?
(2 – поєднання та розум, взаємодопомога; 6 – радіст , стабільність; 8- щастя, процвітання; 9 – тактика для умиротворення та сила, 1 – дао – початок всього сущого, 81 – символ вічності)
4. Математики М.В. Остроградський, Кравчун М.П., Г.Ф. Вороного. Складіть список цих вчених у порядку їх діяльності ( 1868 – 1908). Яке у вас утворилося слово?
5. На аркуші паперу написані числа в різному порядку від 1 до 50. Завдання:
Гравці повинні знайти якомога більше послідовних чисел від 1 до 50
6. Скільки котів важить стільки, скільки важить хлопчик? (6 котів)
Ведучий 1. Конкурс « Домашнє завдання»
Завданням командам було вивчити життя і діяльність математиків, а також створити презентацію та повідомлення про українських математиків.
Команда 1
1) Поетеса Олена Теліга у ХХ ст. говорила:
Не зірвуться слова,
І у руці перо не зміниться на спис,
Бо ми лише жінки.
У нас душа - криниця,
З якої ви п’єте:
Змагайся і кріпися!
2) Герої нашої розповіді не княгині, а шляхетні козачки вчені жінки – математики. Вірченко Ніна Опанасівна– український математик, доктор фізико-математичних наук, професор, академік-секретар відділення математики Академії Наук Вищої школи України.
3) Я – Ніна Вірченко.
Починалося моє життя дуже просто: з любові до України, яку я увібрала з молоком матері. « Кобзар» - найдорожчий родинний скарб, обгортка світлокоричнева, всередині сірий папір,зачитаний до дірок. Мій псевдонім – УЖМА, за який мене мучили на слідстві в КДБ. А розшифровується він так: Україна – Жінка – Математика – Астрономія або Українська жінка-математик! Навчання моє розпочося з підвальної кімнати гуртожитку, 19 студенточок тулились в кімнатці. Найбільше пам'ятаю: радість невимовну, неймовірну насолоду від занять Математикою і нестерпне почуття голоду! Це ж був голодний в Україні 1947-ий рік! На лекціях формули змішувалися перед очима зі шматочками хліба. За доносом мене було заарештовано 28 червня 1948 р. звинувативши у політичній змові, заколоті, який таємно готувався. А потім – Лук'янівська тюрма, 10 років спецтаборів за участь в "українсько-націоналістичній банді”.
І почалися етапи ... Дорога до Східного Сибіру, сорокаградусний мороз. Добре, хоч на світі є сніг, на якому так зручно писати формули сонячної днини. Згодом, після смерті Сталіна, мене амністували. Повернувшись в Україну, закінчила університет, вступила до аспірантури. Достроково закінчивши аспірантуру, стала асистентом, через рік – старшим викладачем, а з 1967 р. – доцентом в університет.
4) Ніна Опанасівна – дивовижна, неповторна, світла Жінка, Вчений, Педагог з Божої ласки, особлива Людина! Всіх, хто має щастя спілкуватися з нею, вражає її людяність, безкомпромісність, унікальна щирість, чуйність, скромність, принциповість, сердечність, працелюбність, невтомність, незгасаюча енергійність.
5)На закінчення хотілося б процитувати деякі поради Ніни Опанасівни:
Нічого не бійтесь, аби не розминутися з честю!
Шануйте ідеали національної історії, культури своєї батьківщини;
Шукайте в творчості джерело духовного існування;
Беріть приклад із орла та мурашки;
6) О, математико! Тобі співаю славу!
Тебе вважають всі царицею по праву.
Адже без тебе й кроку не ступнуть,
Не вирушити у далеку путь.
Без математики ніяк не обійтись.
Як лезо, ти шліфуєш всі думки,
Ти робиш розум світлим, чітким, ясним!
І світ в гармонії нам бачиться прекрасним!
Команда 2
1) 120 –річниці з дня народження Михайла Пилиповича Кравчука присвячується. Тема: «Моя любов – Україна і математика»
2). Дослідження Кравчука мали конкретні застосування в геометрії, механіці, фізиці. Закінчивши в 1914 году університет, М.Кравчук декілька років працював вузах Києва.
3). В 1919-1921 роках М.Кравчук був вчителем і директором в селі Баварці на Київщині. Тут він зістрів встретил десятирічного Архипа Люльку – майбутнього творця авіаційних двигунів. Після повернення до Києва багато чому навчив майбутнього конструктора Сергія Корольова.
4) Михайло Кравчук стояв у витоків першого електронного комп’ютера в світі. Атанасов із США вів с ним переписку, алгоритм Кравчука по диференціальним рівнянням працював на першому комп’ютері. Його роботи застосували американці і японці при конструюванні телевізорів.
Такое страшное было время.
Врагом народа был сам народ.
Любое слово, любая тема…
И по этапу страна… вперёд!
Но мы-то помним! Теперь мы знаем.
На всё запреты, на всех печать…
Народ толпой по этапу гнали,
Чтоб было легче им управлять
5) «Арест!!! Сказать ли, что это перелом всей вашей жизни? Что это прямой удар молнии в вас? Что это невменяемое духовное сотрясение, с которым не каждый может освоиться и часто сползает в безумие?»
А. И. Солженицын «Архипелаг ГУЛАГ»
«Я был ошеломлен этими дикими обвинениями, разбит физически ночными допросами, в частности, полным лишением сна в течение 11 суток. Сломали меня окончательно угрозы,- в случае запирательства и отказа принять на себя не совершенные преступления, - арестовать и уничтожить мою семью. Ради спасения семьи я и решил оклеветать себя, мои обвинители, сами не веря своим обвинениям, имели совершенно определенную цель, - сделать из меня преступника»
7) «В пересмотре дела отказать»…
От ужаса застыли в небе птицы.
Родной земле всего себя отдать
Умеют только единицы.
Тот страшный лагерь гиблых мест-
Мальдяк2, где академик добывал руду,
Запомнит на века и стар, и млад,
Как Кравчука не удалось согнуть в дугу.
Из Магадана он жене писал,
Что сделал он открытие своё.
Да только труд его пропал…
Но помним мужество гражданское его.
Прожил всего неполных 50,
Но о трудах его все в мире говорят.
Неповторимый свет оставил на века…
Такая участь гения всегда.
«Состава преступленья нет»-
Так ждал Кравчук заветного решенья…
Прошло уже 120 лет
Со дня великого рожденья!
Ведучий 1 Трагічні долі великих українців – вчених викликають співчуття і смуток.Чи заслуговували вони такого життя? Адже більшість з них шукали своєї долі в чужих краях, без грошей, залишаючись самими, без рідних, друзів та підтримки. Повністю віддаючись своїй праці, вони втрачали повноцінне життя, здоров`я.
Ведучий2. Конкурс «Вибери завдання»
Шановні команди вам необхідно вибрати один конверт із завданнями, та дати на них відповіді.
Ведучий 1.. Конкурс «Виконання задач за допомогою комп’ютера».
1. Використання програми Gran 2D 1. побудувати коло вписане та описане навколо трикутника
2. побудувати графіки функцій з використанням комп’ютерних програм
y= y=; y=(перша команда)
y= y= y=(друга команда)
Ведучий 2 Шановні гості! Наймудріші з наймудріших! Ми вам пропонуємо розгадати в цей час ребуси.
Ведучий 1. Конкурс « Завдання з ключем»
Шановні гравці! Вам необхідно виконати тестові завдання з ключем.
Завдання для команд.
Ведучий 1.
Дві команди добре грали,
Хоч без досвіду гравці.
Відповіді показали,
Що обидві - молодці!
Ведучий 1 Дорогі гості, наше журі! Ми просимо Вас проголосувати за команду, яка вам сподобалася більше, яка краще знає математику. Члени якої ж команди більш талановиті, найкраще підготувалися до зустрічі?
Ведучий 2. Слово надається нашому журі.
Вчитель. «Математичний серпантин» закрутивши останній виток закінчився, проте наша подорож по країні Математика буде продовжуватися. Нехай математика буде для вас не «суха наука», а захоплення усього життя.
Життя - це посмішка крізь сльози,
Життя - це сонце і морози!
Життя - це щастя, що навколо,
Це біль, що серце всім колола.
Життя - це віддане кохання,
Життя - це мрії, сни, зізнання.
Життя - це бачити себе
В очах, що люблять лиш тебе!
Життя - це ревнощі, сумління,
Життя - це страх, це рух,горіння...
Життя -це все ж таки й страждання..
Але і дружба, і кохання!
Життя - це сонечко зимою,
Трава покритая росою.
Життя - холодні грози літом,
Життя - це бути з цілим світом!
Нехай же спіраль нашого життя закручується завжди в сторону добра, щастя, розуму.